Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-04-24, 18:30
  #121
Medlem
€rics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle-Kotte
Det är väl fritt för varje förening att satsa på ungdomsverksamheten redan nu?
Absolut, men det är ju uppenbarligen inget krav så som jag menar att de bör vara
Citera
2014-04-24, 22:55
  #122
Medlem
Angående pris på matcher så blir det ju billigare per match om man köper seriekort. Dessvärre passar det inte mig men för de som kan och är väldigt intresserade så är det bra.
Citera
2014-04-25, 05:22
  #123
Medlem
melackos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av €ric
Sätt in lönetak och maxlön på spelare, krav på antal spelare från egen j20 och sedan stoppa allt med kommunaldopning.

Hellre en sämre liga med lika villkor och bättre på att producera egna spelare än hur de är idag!
Våra föreningar är jättebra på att producera spelare. Däremot så är "problemet" att de sticker till NHL.
Citera
2014-04-26, 00:52
  #124
Avstängd
MrMadoffs avatar
Vet inte om detta har tagits upp här tidigare, men jag tycker iallafall att man ska göra så här.

Först ska man slå ihop SHL och Allsvenskan så det blir en och samma liga, alltså SHL.
Därefter delar man upp det i två stycken konferenser som dom har det borta över Atlanten, i det här fallet kanske en nord och en syd konferens skulle ligga bra till geografiskt?
Sedan avgör man vilka lag som ska spela i vilken konferens, det underlättar ju om dom som spelar i samma konferens ligger hyfsat till geografiskt så dom inte har alltför långt avstånd att åka när det är match. Efter grundserien blir det ett s.k. play off där alla lagen möts och sista segraren får lyfta bucklan a la nhl style

Vad tycks?
__________________
Senast redigerad av MrMadoff 2014-04-26 kl. 00:56.
Citera
2014-04-26, 07:20
  #125
Medlem
skrudiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrMadoff
Vet inte om detta har tagits upp här tidigare, men jag tycker iallafall att man ska göra så här.

Först ska man slå ihop SHL och Allsvenskan så det blir en och samma liga, alltså SHL.
Därefter delar man upp det i två stycken konferenser som dom har det borta över Atlanten, i det här fallet kanske en nord och en syd konferens skulle ligga bra till geografiskt?
Sedan avgör man vilka lag som ska spela i vilken konferens, det underlättar ju om dom som spelar i samma konferens ligger hyfsat till geografiskt så dom inte har alltför långt avstånd att åka när det är match. Efter grundserien blir det ett s.k. play off där alla lagen möts och sista segraren får lyfta bucklan a la nhl style

Vad tycks?

Men antalet matcher skulle väl bli åtminstone det dubbla mot nu?
Citera
2014-04-26, 08:50
  #126
Medlem
melackos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrMadoff
Vet inte om detta har tagits upp här tidigare, men jag tycker iallafall att man ska göra så här.

Först ska man slå ihop SHL och Allsvenskan så det blir en och samma liga, alltså SHL.
Därefter delar man upp det i två stycken konferenser som dom har det borta över Atlanten, i det här fallet kanske en nord och en syd konferens skulle ligga bra till geografiskt?
Sedan avgör man vilka lag som ska spela i vilken konferens, det underlättar ju om dom som spelar i samma konferens ligger hyfsat till geografiskt så dom inte har alltför långt avstånd att åka när det är match. Efter grundserien blir det ett s.k. play off där alla lagen möts och sista segraren får lyfta bucklan a la nhl style

Vad tycks?
Vad är det för drömvärld du lever i? Låter givetvis jättetrevligt, men tror du på allvar att vi kan ha 30+ lag i en högsta liga i ett så litet land som Sverige?
Citera
2014-04-26, 11:56
  #127
Avstängd
MrMadoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av melacko
Vad är det för drömvärld du lever i? Låter givetvis jättetrevligt, men tror du på allvar att vi kan ha 30+ lag i en högsta liga i ett så litet land som Sverige?

Varför inte? Tycker definitivt att en handfull lag platsar lika mycket i SHL som bottengänget i SHL, det ser man ju bara man kollar på kvalserien hur jämnt det är där för jämnan. Det nedre gänget i Allsvenskan håller ju dessvärre inte så hög klass, men tänk om det blir en fin omfördelning i min nya SHL liga så det blir ungefär lika många av dessa lag som hamnar i varsin konferens. Då tror jag vi kan ha en fin fördelad serie där toppengänget drar ifrån bottengänget i båda konferenser, lite ungefär så som det ska vara.
__________________
Senast redigerad av MrMadoff 2014-04-26 kl. 12:08.
Citera
2014-04-26, 11:58
  #128
Avstängd
MrMadoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skrudis
Men antalet matcher skulle väl bli åtminstone det dubbla mot nu?

Vet inte riktigt hur du tänker nu? Alla behöver inte möta varandra 5-6 gånger i grundserien som är fallet nu för tiden. Sedan i play off tycker jag att bäst av 7 matcher som är just nu är allt för långdraget, där tycker jag att man kan nöja sig med bäst av 7 endast i finalspelet och i tidigare kanske bäst av 5 eller t o m 3 matcher.
Citera
2014-04-26, 16:08
  #129
Medlem
skrudiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrMadoff
Vet inte riktigt hur du tänker nu? Alla behöver inte möta varandra 5-6 gånger i grundserien som är fallet nu för tiden. Sedan i play off tycker jag att bäst av 7 matcher som är just nu är allt för långdraget, där tycker jag att man kan nöja sig med bäst av 7 endast i finalspelet och i tidigare kanske bäst av 5 eller t o m 3 matcher.

Du har rätt! Jag tänkte oklart i morse. Men håller med dig om förslaget! Dock är det ju vida känt att en del av AS håller rätt låg nivå. Men jag skulle samtidigt uppskattat variationen. SHL idag är ointressant stora delar av säsongen, och till och med slutspelet kan drabbad av detta. Se bara i år. Trots att det är en subjektiv åsikt, har den ändå yttrats tillräckligt många gånger i år för att inte tas i beaktande.

Bäst av 7 är även i mina ögon för många. Först till/bäst av 3 skulle öka dramatiken.

Var drar man gränsen? Ska Gävle uppåt utgöra norr? Eller ska Stockholm dra gränsen?
Citera
2014-04-27, 01:03
  #130
Avstängd
MrMadoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skrudis
Du har rätt! Jag tänkte oklart i morse. Men håller med dig om förslaget! Dock är det ju vida känt att en del av AS håller rätt låg nivå. Men jag skulle samtidigt uppskattat variationen. SHL idag är ointressant stora delar av säsongen, och till och med slutspelet kan drabbad av detta. Se bara i år. Trots att det är en subjektiv åsikt, har den ändå yttrats tillräckligt många gånger i år för att inte tas i beaktande.

Bäst av 7 är även i mina ögon för många. Först till/bäst av 3 skulle öka dramatiken.

Var drar man gränsen? Ska Gävle uppåt utgöra norr? Eller ska Stockholm dra gränsen?

Precis!

Gränsdragningen är ju den stora frågan, jag har ägnat lite tanke om detta, men märk väl ordet lite.
Som jag ser det så ligger det oerhört mycket i det du säger att Gävle och Dalälven får stå som utgångspunkt när man drar gränsdragningen för respektive liga. Men jag har för mig att när jag räknade på detta för ett tag sedan så skulle ligorna bli ganska snefördelade antalsmässigt i lag. Så jag har för mig att en ganska bra lösning var detta som jag ritat här på kartan:
http://postimg.org/image/mrozcflrx/

Det skulle ge en ganska bra fördelning på antal lag i respektive ligor, men nackdelen jag ser med detta är att resorna skulle bli dubbelt så lång för lagen i den nordliga ligan vid match om vi då tar som exempel Asplöven-Färjestad så blir det en 120 mils enkelresa för Värmlandslaget och om vi gör en rättvis jämförelse Malmö-Djurgården i den sydliga ligan så är det nästan hälften.
Detta går ju säkert att lösa på olika sätt, t ex så kanske det kan betalas ut något sorts "bidrag" till lagen i nord-ligan som ska se till att täcka en del resekostnader vid långdistansmatcher som tas från medlemsavgiften eller dylikt till hockeyligan/SHL.

Som sagt jag är bara en lekman som ville väcka en idé och överlämnar gärna detta till folk med större insyn i detta och har makten att förändra.

Men jag säger som dig, det behövs helt klart en förändring. Sen det där du sa om Först till 3, det är en mycket intressant tanke, istället för bäst av 3. Gillar den starkt!
__________________
Senast redigerad av MrMadoff 2014-04-27 kl. 01:43.
Citera
2014-04-27, 07:42
  #131
Medlem
Roligt att läsa olika idéer även om jag inte tror på den sista men bra med en debatt. Micke Renberg sa i hockeykväll att sista laget i SHL kunde ramla ur och ersättas av det lag som vinner den hockeyallsvenska finalen. Inte helt otänkbart men jag vill i första hand ändra om seriesystemet i SHL så att grundseriematcherna blir mer viktiga (se första inlägget).
Citera
2014-04-27, 10:41
  #132
Medlem
BleAivanos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shutthefuckup-1
Roligt att läsa olika idéer även om jag inte tror på den sista men bra med en debatt. Micke Renberg sa i hockeykväll att sista laget i SHL kunde ramla ur och ersättas av det lag som vinner den hockeyallsvenska finalen. Inte helt otänkbart men jag vill i första hand ändra om seriesystemet i SHL så att grundseriematcherna blir mer viktiga (se första inlägget).

Det behövs ingen final i HA. Jag skulle hellre vilja se att sista laget i ES trillar ut
direkt, att lag 13 i ES spelar en kvalserie mot lag 2-4 i HA. Lag 10-12 i ES har spelar
färdigt, likaså de mitten/bottenlagen i HA som inte kvalar neråt.

Sedan så är nog det viktigaste att lösa hur vi ska kunna behålla de bästa spelarna
samt bästa talangerna lite längre. Framför allt de talanger som idag dra till NHL
vid 18-19 års ålder vi tillsammans med kommande NHL-avtal kunna reglera
så att de väntar ett eller två år extra innan de åker över.

Som t.ex. Jacob de la Rose som troligen kommer att hamna i en juniorliga i Kanada.
Då hade det väl varit bättre om han hade spelat en säsong till i Sverige.
Dock så blir det nog svårt att uppnå då NHL-klubbarna helst verkar vilja
ha spelarna direkt efter draften.

I övrigt så tror jag inte alls på ett "NHL-upplägg" för Elitserien med olika
konferenser och sådant. Sverige och Elitserien är för litet för det, med för
få lag för att det vore vettigt.

Sedan håller jag med om att det är för många matcher vilket gör att det blir
lite för mycket urvattnat och för mycket serielunk utan betydelse.
Citera
shl

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback