2014-04-12, 04:18
Medlem
fridaynightouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Dzerzhinsky
Är du utsedd av gud själv för att bestämma vem som är seriös debattör? Är seriös debattör samma sak som att okritiskt föra fram västpropaganda och Kievs bild? I så fall är jag glad att jag inte är seriös.

Nej, men det är väldigt frustrerande att försöka föra normala diskussioner och ständigt höra saker som inte har någon förankring med verkligheten. Föreställ dig att du försöker diskutera Sverige och svensk politik med några ryssar. Dessa ryssar börjar då tala om att Sverige är ett skitland för att det styrs av homosexuella, där folk förlorar oskulden vid 8 års åldern och blir impotenta vid 12 års åldern. (Något som rysk statlig TV faktiskt sagt om Sverige.) Skulle du inte då bli väldigt frustrerad? Du vet ju att det inte är så. Det är mycket i Sverige som du inte vet om och är beredd att diskutera om, men just dessa saker vet du ju är ren skitsnack. Blir det då inte jobbigt att försöka föra en normal diskussion? När du hela tiden får höra antaganden som du garanterat vet är osanna, och som du påpekat och motbevisat tusentals gånger? Men trots detta så envisas dina motdebattörer att ständigt dra upp dessa antaganden och ständigt låta hela sin bedömning styras av dessa antaganden, varje gång ni diskuterar Sverige. Blir det inte frustrerande till slut?

Citat:
Foliehattar - du kallar massorna i Östukraina för foliehattar också?

Ett par hundra pers är ingen massa. Inkörda provokatörer från Ryssland, lokala alkoholiserade förmågor som ser möjligheten att göra sig en hacka till nästa vodkaflaska, samt pensionerade sovjetnostalgiker - är ingen massa. Men jag förstår att i din alternativa verklighet så är det massiva demonstrationer som vill frigöra sig från den påhittade terrorn i Kiev.

Citat:
Kiev är anstucket av fascistisk och nazistisk ideologi och dessa element hade stort inflytande inte bara för att störta demokratin och för att avsätta den president som folket hade valt, utan även i den fortsatta utvecklingen där journalister misshandlas, åklagare misshandlas, presidentvalskandidater misshandlas, talare i talarstolen i parlamentet avbryts och misshandlas.

Det är inte i första hand jag eller andra ”foliehattar” som påstår att nazism och fascism är den ideologi som styr i Kiev. Det är den drabbade befolkningen som säger det och denna befolkning säger att det visst är viktigt att skydda sig mot fascism och nazism. Konstigt va? Det är detta folk som nu har fått nog och kommit ut på gatorna i Östukraina och som är så allvarliga i sin gärning att de till och med har beväpnat sig då de känner den nazistiska historien ganska väl.

Drabbade befolkningen? Om det är nu fascister/nazister som tagit över, var finns det då fall av främlingsfientliga våldsbrott? Var? Vem hotas? Vem misshandlas? Visa mig ett enda fall av dessa "nazister/fascister"? Det räcker inte med påhittade såna, jag vill se konkreta bevis på vad det är som de behöver skydda sig mot? Visa mig fascismen/nazismen! Börjar ju bli spännande. Alla talar om dessa nazister/fascister, om terrorn i Kiev, om stackars östra Ukraina.... men ingen har faktiskt sett dessa nazister/fascister? Ingen har hotats på nazistiska/fascistiska grunder? Är de möjligen osynliga? Eller besitter de andra övernaturliga egenskaper?

Nej, misshandel av TV-chefen av Svobodamedlem är inget fascistiskt/nazistiskt hot. Det är aggressivt och kriminellt beteende som skall lagföras, men det är ingen fascism/nazism. Det är dessutom inget unikt i Ukraina, det finns många fall där ledamöter från Regionernas Parti misshandlat journalister, slagits i parlamentet etc. Det är bara ett tecken på en omogen politisk elit, det är dock inget uttryck av nazism/fascism.

Du talar sedan om misshandel av åklagare och presidentkandidat? Ja, såvitt jag vet så var det inte några politiker som misshandlade åklagaren? Det var en ensam kille som utförde en brottslig gärning. Inte heller gjorde han det med nazistisk/fascistisk motivering. Såvitt jag vet så påbörjade polismyndigheten i Ukraina en undersökning i detta ärende. Såvitt jag vet så försökte de gripa honom, varpå det blev skottlossning och han avled.

Misshandel av presidentkandidat? Han fick några örfilar, frågar du mig så förtjänade han mer. Bo Ringholm (S) fick en tårta i ansiktet några år sedan. Är det nazister/fascister som styr i Sverige? Nej, precis. Dessutom vet vi inte ens vilka som utdelade dessa örfilar, det var helt enkelt en arg folkmassa. Även här var det en vanlig brottslig gärning utförd av civila personer. Men inte heller här finns det något tecken på fascism/nazism.

Förstår du nu hur löjlig din argumentation är? Din bedömning/dina slutsatser är i och för sig begripliga. Dock bygger de ju bevisligen på ett helt felaktigt faktaunderlag. Du talar om att skydda sig från, och bekämpa, nazister. Ja, det ska man göra, det håller jag med dig om. Dock bör det ju också finnas något nazistiskt/fascistiskt hot eller fara? Vilket det bevisligen inte gör just nu. Så hela din bedömning av situationen och dina slutsatser bygger på lögner och förvrängd fakta. Gör om, gör rätt. Sluta tro på lögner och sluta sprida dem.
Senast redigerad av fridaynightout 2014-04-12 kl. 04:36.
2014-04-12, 04:37
Medlem
Dr.Dzerzhinskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fridaynightout
Ett par hundra pers är ingen massa. Inkörda provokatörer från Ryssland, lokala alkoholiserade förmågor som ser möjligheten att göra sig en hacka till nästa vodkaflaska, samt pensionerade sovjetnostalgiker - är ingen massa. Men jag förstår att i din alternativa verklighet så är det massiva demonstrationer som vill frigöra sig från den påhittade terrorn i Kiev.

Det där är ju bara dumheter. Du vet - liksom alla andra som är något bildade - att opinionen mot Kiev är massiv i Östukraina och att opinionen mot Kiev var ännu större på Krim, som sedan lämnade Ukraina helt. Om det inte vore så, hade Kiev förstås bara gått in och tagit över både nu i Östukraina och på Krim. Sanningen är den att Kiev inte har makt över befolkningen i östra Ukraina. Inte ens poliserna lyder Kiev, 30% av dem skall tydligen avskedas. Alla är betalda provokatörer och alkisar och vad mera som du stigmatiserar dem som? Indokrinerade? Fördummade? Dåliga? Onda? Kan du komma på något mer som de är?

Om inte Majdan hade begått misstaget att låta sig ledas av de militanta som med beväpning störtade demokratin, så hade Krim i denna dag varit en del av Ukraina. Om inte Majdan lät sig ledas av fascister och nazister, så hade folket i de stora städerna i Östukraina inte låtit ockupera regionala administrationsbyggnader m.m

Om inte du lät omyndigförklara folket i Östukraina som inte delar din uppfattning, skulle du kunna få tillstånd en diskussion.
2014-04-12, 04:46
Medlem
fridaynightouts avatar
Ignorera inte min förfrågan.

Jag vill se den fascistiska/nazistiska terrorn du pratar om! Visa mig det nazi-fascistiska hotet mot befolkningen i östra Ukraina!

Hela din argumentation bygger ju på den grunden att det är fascister/nazister. Visa mig då vilka dessa är, för konstigt nog har ingen sett dem, men samtidigt är alla jätterädda för deras terror!

En fråga, tror du på snömannen också? Hörde att snömannen tagit makten i de lappländska skogarna, misshandlat journalister etc. Han ska nu komma till resterande Sverige och äta upp icke-lapplänningar. Jag tycker vi ska ska bli Norge!

EDIT: Hittade nazisterna! Nationalistiska Bandera-anhängare som härjar i det rysktalande Odessa.
http://www.youtube.com/watch?v=TROwxvwlFC0

Senast redigerad av fridaynightout 2014-04-12 kl. 04:53.
2014-04-12, 05:12
Medlem
Dr.Dzerzhinskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Visst får vi avvakta och se om orden realiseras men jag tycker ändå utfästelserna tyder på att Kiev är rejält pressade av Putin.

Yatsenyuk kanske följer Borys Filatovs linje då han ger löften:
Kiev’s newly-appointed deputy head of south-eastern Ukraine has shared his recipe of how to calm protesters in Crimea opposing the self-proclaimed country’s government: “Give the scum promises, guarantees and then hang them.”
http://rt.com/news/ukraine-dnepropetrovsk-crimea-protest-458/
2014-04-12, 05:20
Medlem
fridaynightouts avatar
Sket du ner dig nu, Dr.Dzerzhinsky?

Jag har varit hövlig och utförligt kommenterat varenda en av dina argument. Jag har vederlagt alla de grunder som du dragit upp för att peka på nazister/fascister. Du är tyst och besvarar inte mina förfrågningar. Så hur ska du ha det? Inser du att alla dina grunder är rena lögner? Eller kommer det komma några bevis på dessa fascister/nazister, så att vi äntligen får se dem? Eller ska du fortsätta smutsa ner denna tråd med skitsnack?

Jag föreslår att du antingen bevisar existensen av fascism/nazism, eller så håller du i fortsättningen truten och slutar skriva strunt i denna tråd. Det är väldigt respektlöst mot oss andra som faktiskt är här för att ta del av en berikande debatt och diskutera utvecklingen. Vi är väldigt trött på att ständigt höra massa konspirationer och skitsnack. Har du inga grunder för dina argument, så ska du sluta använda dem, tack.
Senast redigerad av fridaynightout 2014-04-12 kl. 05:23.
2014-04-12, 05:31
Medlem
Dr.Dzerzhinskys avatar
Citat:
Ignorera inte min förfrågan.

Jag vill se den fascistiska/nazistiska terrorn du pratar om! Visa mig det nazi-fascistiska hotet mot befolkningen i östra Ukraina!

Hela din argumentation bygger ju på den grunden att det är fascister/nazister. Visa mig då vilka dessa är, för konstigt nog har ingen sett dem, men samtidigt är alla jätterädda för deras terror!

Jag har i första hand talat om den nazistiska ideologin bakom de militanta grupperna som var verksam för att med våld störta demokratin; samma grupper som har fortsatt begå våldshandlingar som jag redan refererat till. Det är detta våld och denna ideologi bakom våldet som Östukraina och Krim försvarar sig mot. Du tycker tydligen inte att våldet är ett bekymmer eller att den bakomliggande ideologin som eldar på våldet är något att bry sig om. Med all respekt, så finns det många i Östukraina som har en avvikande uppfattning.

Om jag visar dig länkar som knyter Svoboda till nazism och fascism, t ex en Wikipedialänk eller en länk från Expo, så kommer du bara att underkänna dem.
http://en.wikipedia.org/wiki/Svoboda_%28political_party%29
http://expo.se/2014/hogerextremister-i-ukrainas-nya-regering_6418.html

Att förintelsen var en guldålder, som Svobodas ideolog uttryckte sig, kanske var en missuppfattning? Eller att en judisk maffia styr Ukraina, som förträdare hävdat i det förgångna kan väl inte vara anti-semitiska uttryck? Och Varghaken är en oskyldig cool symbol?
http://expo.se/2012/svoboda-ideolog-kallar-forintelsen-en-guldalder_5421.html

Om jag ger dig en länk som knyter Bandera till samma sak, så kommer du att underkänna den likväl.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Stepan_Bandera

Du kommer att säga att ideologin är fin men handlingarna är väl kanske sisådär; och alla gör ju fel, se bara på den kristna historien! (Så som du antytt förut.)Att Bandera är en folkmördare och hyllad av nationalisterna i Kiev, är kanske ok, eller hur? Han var ju bara nationalist, som liksom av misstag kom att begå folkmord på polacker och strida under nazitysklands befäl för att försöka komma åt Sovjetunionen?
2014-04-12, 05:52
Medlem
Dr.Dzerzhinskys avatar
Kiev har tydligen förbjudit demonstrationer och man känner igen argumenten (lol):

"The court's ruling is reminiscent of an anti-protest law that the government of former President Viktor Yanukovych introduced in January, which significantly increased fines and imposed jail terms for unauthorized street protests."

"Kharkiv city council was named as a plaintiff in Thursday's ruling, which declared an indefinite ban on pro-Russia rallies near state institutions, squares, parks and other public places in Kharkiv, Ukrainian news agency 112.ua reported Friday. The ruling was undertaken in the interests of "national security and public order."

http://www.themoscowtimes.com/news/article/kharkiv-court-bans-pro-russian-rallies/497928.html
2014-04-12, 05:58
Medlem
fridaynightouts avatar
Citat:
Jag har i första hand talat om den nazistiska ideologin bakom de militanta grupperna som var verksam för att med våld störta demokratin; samma grupper som har fortsatt begå våldshandlingar som jag redan refererat till. Det är detta våld och denna ideologi bakom våldet som Östukraina och Krim försvarar sig mot. Du tycker tydligen inte att våldet är ett bekymmer eller att den bakomliggande ideologin som eldar på våldet är något att bry sig om. Med all respekt, så finns det många i Östukraina som har en avvikande uppfattning.

Om jag visar dig länkar som knyter Svoboda till nazism och fascism, t ex en Wikipedialänk eller en länk från Expo, så kommer du bara att underkänna dem.
http://en.wikipedia.org/wiki/Svoboda_%28political_party%29
http://expo.se/2014/hogerextremister-i-ukrainas-nya-regering_6418.html

Att förintelsen var en guldålder, som Svobodas ideolog uttryckte sig, kanske var en missuppfattning? Eller att en judisk maffia styr Ukraina, som förträdare hävdat i det förgångna kan väl inte vara anti-semitiska uttryck? Och Varghaken är en oskyldig cool symbol?
http://expo.se/2012/svoboda-ideolog-kallar-forintelsen-en-guldalder_5421.html

Om jag ger dig en länk som knyter Bandera till samma sak, så kommer du att underkänna den likväl.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Stepan_Bandera

Du kommer att säga att ideologin är fin men handlingarna är väl kanske sisådär; och alla gör ju fel, se bara på den kristna historien! (Så som du antytt förut.)Att Bandera är en folkmördare och hyllad av nationalisterna i Kiev, är kanske ok, eller hur? Han var ju bara nationalist, som liksom av misstag kom att begå folkmord på polacker och strida under nazitysklands befäl för att försöka komma åt Sovjetunionen?

Du skriver liksom ingenting nytt. Det är samma gamla. Du verkar inte ens ha läst mina inlägg ovan? Jag bemötte ju det du precis skriver, jag behandlade Svoboda där också.

Visa mig den "nazistiska ideologin bakom militanta grupper som var verksam för att med våld störta demokratin".

Vi tar det en gång för alla, för du verkar inte ha läst mina tidigare inlägg särskilt noga.

Jag ska göra det enkelt för dig.

Jag vill veta följande:
1) exakt vad denna ideologi går ut på, d.v.s. innehållet i ideologin från ursprungskällan.
2) var du finner denna ideologi? Är det officiella uttalanden av någon organisation? Något partiprogram? D.v.s. vad är ursprungskällan?
3) på vilket sätt den är nazistisk?
4) på vilket sätt grupper med denna ideologi (d.v.s. ursprungskällan) har makt i Ukraina?
5) om du nu kommer fram till att de har makt i Ukraina, så vill jag veta på vilket sätt de har fått makten olagligt?
6) våldsanvändning som du talar om. Jag vill se våldsanvändning som har skett med nazistiska/främlingsfientliga motiv av dessa grupper (d.v.s. ursprungskällan). Du frambringar bevisning på våldsanvändning som kommer från dessa grupper, och kommenterar sedan på vilket sätt det är nazistiska motiv som ligger bakom denna.

Dessa punkter utgör grunden i dina slutsatser och uppfattningar. Jag vill att du nu en gång för alla presenterar dessa grunder för oss. Lyckas du göra det, så är du välkommen att fortsätta tala om "nazister/fascister som tagit makten med våld". Men lyckas du inte göra det, så har du inga grunder för de slutsatser du framför. Då betyder det att du ägnar dig åt konspirationsteorier eller lögner. Och i dessa fall vill jag be dig att sluta smutsa ner denna tråd för oss som vill fortsätta att prata om saker som faktiskt finns i verkligheten. Tack

Jag vill inte ha några länkar till wikipedia eller andra artiklar, jag ber dig att punkt för punkt besvara min förfrågan med egna ord. Givetvis ska du belägga din argumentation med källor, men det räcker inte att bara posta källor.
Senast redigerad av fridaynightout 2014-04-12 kl. 06:07.
2014-04-12, 06:26
Medlem
Dr.Dzerzhinskys avatar
Citat:
Du skriver liksom ingenting nytt. Det är samma gamla. Du verkar inte ens ha läst mina inlägg ovan? Jag bemötte ju det du precis skriver, jag behandlade Svoboda där också.

Min prediktion var alltså riktig.

Du kanske menar att den ryska minoriteten skall vänta tills de har blivit slaktade så vi får ytterligare ett bevis på nazismens kapacitet och vilja att slå ihjäl andra etniciteter eller meningsmotståndare, så som Ukrianarna gjorde med polackerna under kirgsåren? Det räcker inte med allt våld vi redan har sett: störtande av demokratin, misshandeln av journalister, åklagare, presidentkandidater, parlamentsledamöter? Du vill alltså ha bevis i form av folkmord först?

Låt oss nu titta på en färsk sekvens av den ukrainska nationalismen. Här ordnar fascisterna bokbål i Rovno som ligger i Västra ukraina. Under Ukarinas och UPA-s svarta och röda flagga vandrar man in i kommunistpartiets lokaler, tar ut böcker och broschyrer och bränner upp dem. Gammal fin nazistisk tradition.
https://www.youtube.com/watch?v=bTfn34IC0yM

Men det är bra att vi får helt klart för oss vilka folkmördare som nationalisterna i Västukraina hyllar:
” The total number of Poles murdered specifically by UPA is unknown. Estimates of the Polish deaths in Volhynia are over 50,000. The number of UPA victims in Volhynia, Galicia and current Poland combined ranges from 80,000 to 100,000”
http://en.wikipedia.org/wiki/Ukrainian_Insurgent_Army#Ethnic_cleansing_of_Poles _in_Volhynia_and_Galicia
2014-04-12, 07:23
Medlem
stevenstillss avatar
Den här tråden är underhållande. Men nu har den fastnat i ett meningslöst krig mot Dr Dzershinsky. På balkan och i Ryssland låter man gärna ändamålet helga medlen. Det hänger på något sätt samman med det rysk-ortodoxa. Lögner och propaganda kan användas om det gynnar den egna positionen. Den som sitter på våldsmakten sitter också på åsiktsmakten. Vi befinner oss långt från västeuropa. Det finns inga liberala fri- och rättigheter. Good or bad, its all about Mother Russia. Det tjänar inget till att försöka få Dr Dzershinski att närma sig verkligheten.

Det anses ju av internationella bedömare att etniska ryssar i östra Ukraina - förutom pensionärerna kanske - är måttligt intresserade av att tillhöra Ryssland. Inte ens på Krim var det så självklart att alla ville tillhöra Ryssland. De blev bara överkörda av militären som snabbt rafsade ihop en folkomröstning. Ukraina är trots allt ett friare land än Ryssland. Och på sikt kanske också rikare.
2014-04-12, 07:27
Medlem
fridaynightouts avatar
Dr.Dzerzhinsky,

vi har alla uppmärksammat din förmåga att gå off-topic och besvara konkreta frågor med någonting helt irrelevant och oftast känsloladdat.

Jag bad dig nu att presentera konkreta grunder för att legitimera din slutsats att "nazister/fascister tagit makten med våld". Försök inte att slingra dig undan genom att prata om helt andra saker. Jag har till och med, på ett mycket pedagogiskt sätt, beskrivit hur du ska gå tillväga. Om du frambringar bevisning för dessa grunders existens, då är dina slutsatser korrekta.

Så antingen presenterar du grunderna för oss och därmed legitimerar din slutsats. Eller så erkänner du helt enkelt att dina slutsatser är helt grundlösa, d.v.s. det är dina personliga tycken, gissningar, intuitioner, lögner, propaganda, konspirationsteorier etc etc. Med andra ord, ingenting som har faktisk och bevisbar förankring i verkligheten. Och i sådana fall vill jag be dig att sluta skriva dessa dumheter, då de drar ner på nivån i denna tråd. Tack.
2014-04-12, 08:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Av väst? Hur menar du? Det är väl inte EU/Nato som vill ge oblasterna i öst möjlighet till folkomröstning om att lämna Ukraina!?

Nej inte om att lämna Ukraina.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in