Citat:
Ursprungligen postat av
Madagascar
Visst får vi avvakta och se om orden realiseras men jag tycker ändå utfästelserna tyder på att Kiev är rejält pressade av Putin.
De utfästelser kuppledarna nu gör skulle vara en bra bit på väg mot federalism. Jag tror inte de vill ha federalism, men de vill ha lugnare klimat i Östukraina. Därav löftena och utfästelserna, som de sedan förstås kommer att slingra sig undan. Men det senare spelar ingen roll, därför att Ryssland släpper inte greppet förrän det finns en klar inriktning för Ukraina. Ukraina är nämligen helt i Rysslands våld, med en skuld på 17 miljarder dollar och en befolkning i Östukraina som är mer lojal med Moskva än med Kiev.
Västländerna är inte intresserad av att hjälpa Ukraina utan att det ukrainska folket genomgår den medicin som IMF förespråkar, vilket skulle leda till samma sak som i Grekland: revolutionära (och nu talar jag inte om en simpel kupp) upplopp på gatorna. Detta skulle få varje regim i Kiev att falla, oavsett lojalitet. Majdan skulle framstå som en vindpust.
Således, federalism kommer med stor säkerhet och vill Kiev förhindra den så måste Kiev öppna eld mot demonstranterna i Östukraina – något som de lovade, men 48h gränsen hölls givetvis inte.
Det är inte mycket som Kiev håller helt enkelt därför att Kiev inte har möjlighet att bestämma utvecklingen. Från Kiev hotades om ditten och datten under hela Krimkonflikten, men inget hot iscensattes. Regimen i Kiev är ett gäng ynkryggar som ingen kan sätta tilltro till.
Det är mot den bakgrunden svårt att se en politisk lösning utan att USA och Ryssland helt över huvudet på Kiev talar om vad som gäller. Detta är det enda hoppet för Ukraina som nation. Men jag ger inte denna möjlighet mer än 10-20% därför att jag tror att USA inte fattar allvaret. Resten bettar jag på att Västukraina och Östukraina går åt var sitt håll. Den ena delen går upp i Ryssland, den andra kommer förhoppningsvis att slaktas av Polen och andra grannländer så vi slipper experimentet Ukraina för gott.