2014-04-29, 01:25
Medlem
-.VindictivE.-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Att han lämnade brottsplatsen säger inget om han visste att det han gjorde var fel. Om en förskollärare sliter upp dörren och skriker åt en säger reptilhjärnan till en att fly. Personer inom autismspektrat springer ju exempelvis ofta undan om de upplever att någon är arg på dem. Att de inte förstår varför folk är arga på dem gör snarast rädslan större. /.../

Sedan tror jag inte att han inte förstått att det han gjorde var fel. Det är inte heller kravet för ett fängelseförbud. Det krävs att han har en allvarlig psykisk störning för att slippa fängelse. Om han däremot inte har förmågan att skilja på rätt och fel innebär det att han i princip inte kan dömas överhuvudtaget, eftersom han då saknar subjektivt uppsåt./.../

Jag hoppas verkligen att du har fel och att han döms till rättspsykiatrisk vård istället för fängelse.
Om han döms till fängelse men får avtjäna delar av straffet på psykiatrisk klinik innebär det att han sparkas ut när påföljdstiden är slut, oavsett hur han mår. Med tanke på ungdom och hjärnskada skulle jag gissa på ett straff på kanske tre år. Med häktningstiden innebär det då ett år på anstalt innan han släpps ut igen.

1. Du har rätt, att han lämnade brottsplatsen har inget med en eventuell hjärnskada att göra. Dumt skrivet av mig. Men varför blanda in autism? Det har han sannolikt inte.

2. Jag tror också att GM förstått vad han gjort och givetvis är det inte kravet för fängelseförbudet, det jag menar är att om det inte fanns ett större vårdbehov innan gärningarna borde inte behovet vara stort efter gärningarna heller. Är det så att ett behov av vård fanns så har någon eller några tagit enorm felbeslut vid ordnandet av praktikplats som i förlängningen gjort det möjligt för GM att begå brotten. Föräldrar, syskon, släkt, vänner, tidigare lärare eller förskolechefen, någon eller några av dessa borde ha reagerat angående gm's lämplighet att praktisera på en förskola om det kunde antas att en GM hade en hjärnskada.

Att han skulle släppas fri med anledning av att subjektivt uppsåt saknas vet både du och jag inte kommer att hända.

3. Jag säger inte att han kommer att dömas till fängelse, utan att han väl? kommer att dömas till fängelse då det uppenbarligen saknades ett vårdbehov tidigare. Kommer det sedan fram att han bör dömas till vård har återigen någon eller några brustit i agerande, tidigare läkare, psykologer, lärare eller föräldrar. Jag hoppas precis som du att han döms till vård och inte fängelse.

De här brotten borde enligt mig aldrig ha behövt hända, om han nu har en så pass allvarlig hjärnskada som får honom att begå sådana här brott borde någon, eller några, ha sett det och sett till att han antingen fick vård eller sett till att han inte fått en praktikplats med ansvar över barn. Då hjärnskadan inneburit att GM, enligt brodern, är på en mental ålder som hos en 10-åring har han inget där att göra från första början.
Citera
2014-04-29, 01:40
Medlem
-.VindictivE.-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av javalover
Vad exakt är det som är skumt??? Hur ofta har du sex?? Han tog väl chansen när han fick tillgång till ett barn. Pedofiler har lika mycket sexdrift som andra och kan förgripa sig på barn dagligen. Allra helst om det är deras eget barn kan ju övergreppen vara hundratals år ut och år in.

Inte det minsta skumt.

En vidrig pedofil. Inget annat.

Det som känns skumt är antalet övergrepp han erkänner kontra förskolepersonalens uttalanden om att dom inte förstår när dessa kunnat ske.

Hur ofta jag har sex är inte direkt relevant, men det är oftare än dig i vilket fall.

Om pedofilers sexualdrift vet jag ingenting, men rimligtvis borde den vara lika stor som någon som inte är pedofil, du verkar veta. Visst kan pedofiler förgripa sig på barn varje dag, precis som en nekrofil kan ha sex med döda varje dag.

Om det skulle vara så att en pedofil förgriper sig på sitt egna barn så skulle det inte kunna ske år ut och år in i hundratals år.

Det enda vi verkar vara överens om är att brotten är vidriga. Alltid något.
Senast redigerad av -.VindictivE.- 2014-04-29 kl. 01:42.
Citera
2014-04-29, 04:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
Jag har för mig att jag har skrivit detta tidigare, men men...

Denna förskola borde väl rimligen vara Sveriges säkraste förskola i nuläget? Alla bevakar alla, typ.

..............................

Från att ha suttit ner i båten till att ha rest mig har jag nog satt mig ner igen. Ju fler anmälningar som trillar in, desto mer sätter jag mig ner.
Luktar det inte lite lurt här? Kan det vara så att han nu sitter och fantiserar ihop både det ena och det andra?

Det enda vi egentligen kan göra är att vänta på att det framkommer vad det innebär när polisen menar att de har "bevismaterial av substans". I och med att de menade på att de hade teknisk bevisning bland annat - om jag inte helt missminner mig - lutar det tyvärr åt att det faktiskt kan vara flera groteska överfall det handlar om ifall jag själv får spekulera i det.

Givetvis håller jag alla mina tummar för att det ska komma att röra sig om så få som möjligt. Det är en enorm tragedi hela händelseförloppet.
Citera
2014-04-29, 06:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av -.VindictivE.-
1. Du har rätt, att han lämnade brottsplatsen har inget med en eventuell hjärnskada att göra. Dumt skrivet av mig. Men varför blanda in autism? Det har han sannolikt inte.

2. Jag tror också att GM förstått vad han gjort och givetvis är det inte kravet för fängelseförbudet, det jag menar är att om det inte fanns ett större vårdbehov innan gärningarna borde inte behovet vara stort efter gärningarna heller. Är det så att ett behov av vård fanns så har någon eller några tagit enorm felbeslut vid ordnandet av praktikplats som i förlängningen gjort det möjligt för GM att begå brotten. Föräldrar, syskon, släkt, vänner, tidigare lärare eller förskolechefen, någon eller några av dessa borde ha reagerat angående gm's lämplighet att praktisera på en förskola om det kunde antas att en GM hade en hjärnskada.

Att han skulle släppas fri med anledning av att subjektivt uppsåt saknas vet både du och jag inte kommer att hända.

3. Jag säger inte att han kommer att dömas till fängelse, utan att han väl? kommer att dömas till fängelse då det uppenbarligen saknades ett vårdbehov tidigare. Kommer det sedan fram att han bör dömas till vård har återigen någon eller några brustit i agerande, tidigare läkare, psykologer, lärare eller föräldrar. Jag hoppas precis som du att han döms till vård och inte fängelse.

De här brotten borde enligt mig aldrig ha behövt hända, om han nu har en så pass allvarlig hjärnskada som får honom att begå sådana här brott borde någon, eller några, ha sett det och sett till att han antingen fick vård eller sett till att han inte fått en praktikplats med ansvar över barn. Då hjärnskadan inneburit att GM, enligt brodern, är på en mental ålder som hos en 10-åring har han inget där att göra från första början.
1. Autism var bara ett exempel.
2. Nej, det finns inte en möjlighet i världen att han frias för att han inte förstår att han gjort fel.
3. Att han inte varit diagnostiserad tidigare betyder varken att vårdbehov saknats eller att han inte kan dömas till rättspsykiatrisk vård. Tvärtom är många av de som döms till rättspsykiatrisk vård sådana som strax innan dåden fått psykoser.
Citera
2014-04-29, 07:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
http://www.barometern.se/nyheter/lanet/valdtakt-pa-forskola(4231590).gm

En 21-åring är anhållen efter en grov våldtäkt på en 5-åring.

"Någon som vet mer?"

Det ska ha hänt under torsdags eftermiddag och gripandet skedde på fredags förmiddag.

Han borde hängas ut och förnedras offentligt. Vem fan gör nåt sånt mer än de som är psykiskt instabila? Vem i helvete tänder på barn och vilken kroppsdel på ett barn väcker sexuella tankar? Helt sjukt att förstöra ett barns liv.
Citera
2014-04-29, 07:14
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Farenhigh
Det enda vi egentligen kan göra är att vänta på att det framkommer vad det innebär när polisen menar att de har "bevismaterial av substans". I och med att de menade på att de hade teknisk bevisning bland annat - om jag inte helt missminner mig - lutar det tyvärr åt att det faktiskt kan vara flera groteska överfall det handlar om ifall jag själv får spekulera i det.

Givetvis håller jag alla mina tummar för att det ska komma att röra sig om så få som möjligt. Det är en enorm tragedi hela händelseförloppet.
Ja, det där med "bevismaterial av substans" är oroande. Jag minns inte om de har sagt sig ha teknisk bevisning. Det kan ju lika gärna vara att de bedömer en del av barnens berättelser som helt trovärdiga.

Hur som helst är ju förhoppningen att det visar sig vara väldigt få barn som har blivit utsatta, och det på ett sätt som gör att de inte fått sina liv förstörda. Där har den vuxna omgivningen ett stort ansvar. Det gäller ju att se till att inte intala barnen att de är Offer med stort O och att de för resten av sina liv ska hålla offerkoftan rejält knäppt.
Citera
2014-04-29, 09:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vintergrisen
Inte för att dra fram gammal skåpmat, här går ju allt med sån rasande fart, men en sak jag inte riktigt förstår är följande konversation:

AS som skriver i den konversationen är väl samme AS som tidigare blivit dömd för liknande brott och som i sin tur är far till GM:s systerson? Om nu så är fallet känns det väl aningen udda att sitta på Facebook och ondgöra sig över brott liknande de man själv är dömd för, eller?
Har läst hela tråden å vill inte ögna igenom hela igen , kan du ge mej ett nr på AS inlägg så kan jag leta lättare , tack på förhand⭐️
Citera
2014-04-29, 10:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Som jag skrev, jag har inte följt fallet så värst noga, men om GM har en hjärnskada så kommer förmodligen straffet bli sluten rättspsykiatrisk vård, tror inte att han kommer att klara RPU.
Nja, det är i princip bara psykoser som räknas som "allvarlig psykisk störning" enligt LRV. (Det förekommer en mindre del personlighetsstörningar och depressioner av värsta slag men det är undantag.)

Källa i ämnet: http://sv.wikipedia.org/wiki/Allvarlig_psykisk_st%C3%B6rning

Min personliga gissning är att en RPU inte kommer att innebära fängelseförbud. Jag har inte sett några tecken på vars sig psykotiskt uppträdande eller depressiva symtom. Skulle det vara fråga om en personlighetsstörning är den inte alls så allvarlig som LRV kräver för just ett fängelseförbud.
Senast redigerad av NurseRatched 2014-04-29 kl. 10:31.
Citera
2014-04-29, 10:43
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Nja, det är i princip bara psykoser som räknas som "allvarlig psykisk störning" enligt LRV. (Det förekommer en mindre del personlighetsstörningar och depressioner av värsta slag men det är undantag.)

Källa i ämnet: http://sv.wikipedia.org/wiki/Allvarlig_psykisk_st%C3%B6rning

Min personliga gissning är att en RPU inte kommer att innebära fängelseförbud. Jag har inte sett några tecken på vars sig psykotiskt uppträdande eller depressiva symtom. Skulle det vara fråga om en personlighetsstörning är den inte alls så allvarlig som LRV kräver för just ett fängelseförbud.

Ok, jag säger inte emot, du har förmodligen rätt.

Personligen tycker jag att sluten vård är det bästa för alla parter, då har samhället i alla fall lite koll på honom när han kan anses klara av ett utsläppande i frihet.

Får han fängelse är han ju i princip lika farlig när han kommer ut som när han låstes in.
Citera
2014-04-29, 10:46
Medlem
Passepartouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saulhodson
Man ska ändå vara jävligt försiktig att uttala sig om något innan förundersökningen är klar. Barn kan ha vild fantasi och ingen vet vad som egentligen har hänt här inne. 21 åringen kan få sitt liv förstört av att ett barn har drömt/gissat något.

Även föräldrar och personal kan gå in i ett massivt grupptryck. Jag manar till besinning.
Citera
2014-04-29, 10:56
Medlem
Jag tror han är skyldig eftersom det har kommit in 15 anmälningar mot samma person inom loppet av några veckor. Visst barn kan ljuga , men här känns det inte så.
Citera
2014-04-29, 11:08
Medlem
Passepartouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -.VindictivE.-
Ytterligare 2 fall har framkommit i förhör.

Det börjar kännas fel på något sätt, varför erkänner han brott han inte ställts till svars för? Vill han kanske framstå som psykiskt sjuk och tror att det här är vägen att gå? Om alla övergrepp är sanna är det givetvis bra att allt kommer fram. Men det börjar kännas skumt...

Pinglar en liten klocka? Mediadrev, masshysteri? "Gärningsmannen" får uppmärksamhet. Kom ihåg Tomas Quick.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=406&artikel=5606555
http://debatt.svt.se/2011/10/10/svenska-hakten-orsakar-sjalvmord-och-falska-erkannanden/

Citat:
Ursprungligen postat av volvo230
Jag tror han är skyldig eftersom det har kommit in 15 anmälningar mot samma person inom loppet av några veckor. Visst barn kan ljuga , men här känns det inte så.

För att? Vad grundar du din känsla på ... ? 15 anmälningar kan vara irrationellt gruppbeteende.
Senast redigerad av Passepartout 2014-04-29 kl. 11:36.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in