2014-04-11, 19:26
Medlem
chran508s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grandman
Tycker det är helt rätt. Hela familjen ska straffas det var dom som uppfostra pedofilen då ska dom också lida för det. Hade någon gett sig på mitt barn hade hela hans familj fått ett helvete garanterat
Det går inte att forma någons sexuella preferenser till den grad att man kan förvandla någon till pedofil. Hans anhöriga bör inte dras in i detta då det helt enkelt inte är de som utfört dåden.
Citera
2014-04-11, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av theodor.busse
Du skulle nog inte få särskilt många poäng på högskoleprovets läsförståelse-del, gissar jag.. Så här skrev brorsan:

Därifrån behövs det lite fantasi, och en god portion oärlighet, för att påstå att den intervjuade brodern säger att "han har erkänt saker han inte är skyldig till".

Har klarat mina högskolestudier utmärkt, men nej, den slutsatsen kan man inte dra av det lilla stycket du citerade. För att dra min slutsats måste man läsa detta stycke: Storebrodern säger att han inte vill förekomma rättens prövning av misstankarna mot hans lillebror.

Enligt polisen "tar 21-åringen på sig ansvar för det som har hänt".

Storebrodern säger att hans bror, efter en allvarlig trafikolycka som kostade en annan broder livet, har en hjärnskada.

När han blir pressad kan han säga vad som helst. Jag tror han kanske stannade lite i utvecklingen efter olyckan, han var tio år då.

Sedan kan jag dragit fel slutsats, det är en annan femma. Han kanske inte alls menade att det är möjligt att brodern pga sin hjärnskada och utvecklingsstörning, erkänt saker han inte gjort. Det han sa kanske har man något helt annat att göra.
Citera
2014-04-11, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chran508
Det går inte att forma någons sexuella preferenser till den grad att man kan förvandla någon till pedofil. Hans anhöriga bör inte dras in i detta då det helt enkelt inte är de som utfört dåden.

Sanning med modifikation, men nej, man kan inte tvinga någon att bli precist pedofil, men forskning visar ju att t ex incestoffer ofta blir vuxna förövare (man är som Alice Miller uttryckte det, ofta dömd att upprepa det trauma man aldrig fick bearbeta).

Detta fall verkar ju däremot kunna ha grogrund i en hjärnskada, men hur det kan ha påverkat honom till pedofili är väl omöjligt att veta, alla utvecklingsstörda människor är ju omogna på något plan, däremot är långt ifrån alla hjärnskadade pedofiler.
Citera
2014-04-11, 19:34
Medlem
santos_devilles avatar
Vare sig hjärnskada eller inte så borde hans föräldrar börjat ana ugglor när deras 21 årige son lägger upp Pokemon bilder och annat barn-pedo-trams på internet.
Citera
2014-04-11, 19:36
Medlem
theodor.busses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chran508

Strunta bara i vad "grandman" skriver. Hans FB-historia innehåller mer benämningar på "spännande farmaceutiska preparat" än vad som finns i hela FASS: "https://www.flashback.org/find_posts_by_user.php?userid=115253". Det var nog bara en drog-inducerad provokation från hans sida. Han försökte väl vara rolig...
Senast redigerad av theodor.busse 2014-04-11 kl. 19:39.
Citera
2014-04-11, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grandman
Tycker det är helt rätt. Hela familjen ska straffas det var dom som uppfostra pedofilen då ska dom också lida för det. Hade någon gett sig på mitt barn hade hela hans familj fått ett helvete garanterat

Så när du gör något fel så ska dina barn straffas?
Citera
2014-04-11, 19:37
Medlem
Tycker det var bra och väldigt modigt av storebror och gå till AB och berätta hur familjen blivit hotad osv.

Där står det även att JS var lite efter.
Citera
2014-04-11, 19:42
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mandark
Varför det? Jag tror tvärtom att de flesta tänker att det är skönt att slippa ta in någon helt ny vikarie när man istället kan använda någon som varit i verksamheten ett tag. Det är väldigt vanligt att vikarier inom förskolan helt saknar pedagogisk utbildning, det finns inga såna krav.

Citat:
Ursprungligen postat av Mandark
Jag kan bara konstatera att det inte existerar någon egentlig skillnad mellan en 21-årig praktikant och en 21-årig vikarie, annat än att den ena får lön. Det finns inga extra säkerhetsåtgärder eller lämplighetstest som avgör om en vikarie ska få rycka in på en förskola, även om vissa kommuner har anställningsintervjuer till sina vikariepooler. Den enda intressekonflikten jag kan föreställa mig är att arbetsförmedlingen har invändningar mot att man vikarierar och får betalt under arbetstimmar som ska vara praktik (efterblivet men fullt möjligt). Annars vet jag bara att exempelvis praktiserande lärarstudenter egentligen inte får vikariera under sin praktikperiod men då handlar det om att de ska få handledning och inte "arbeta på riktigt". I inget av fallen handlar det om att skydda barnen. Vem som helst kan timvikariera inom förskolan så länge man, precis som en praktikant, är ostraffad för vissa brott.

Det Elin Brunell säger är inte heller att en praktikant aldrig får byta roll och vara vikarie.

Tycker dock inte att jag ser att du konstaterar ett skit mer än att tycka och tro att man kan lika väl ta in en som har varit där, osv.
Jag visade däremot att man inte får lov att ha en praktikant som vikarie. Det är den stora skillnaden.

Citat:
En praktikant vid en förskola får aldrig ersätta ordinarie personal, säger Elin Brunell, jurist vid Skolverket.

Ordinarie personal och då ska det in en vikarie, och inte praktikanten. Det är så enkelt som det kan bli om man nu ser till vad skolverkets jurist säger dvs,.
Senast redigerad av MrsMagoo 2014-04-11 kl. 19:45.
Citera
2014-04-11, 19:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Tycker dock inte att jag ser att du konstaterar ett skit mer än att tycka och tro att man kan lika väl ta in en som har varit där, osv.
Jag visade däremot att man inte får lov att ha en praktikant som vikarie. Det är den stora skillnaden.

Ordinarie personal och då ska det in en vikarie, och inte praktikanten. Det är så enkelt som det kan bli om man nu ser till vad skolverkets jurist säger dvs,.
Du är lika oinsatt och otrevlig som i andra trådar.
Du har inte bevisat någonting. Fråga någon som begriper något hur ofta praktikanter från lärarhögskolor får hoppa in som vikarier då de ändå är i huset! Så länge personen är praktikant (i detta fall mellan 9-13) får hen inte ersätta en vikarie. Men övriga tider får hen visst vara vikarie. Detta är inte med tanke på barnen, utan att facket av naturliga skäl inte vill att praktikanter (som är gratis) utnyttjas som arbetskraft.
Citera
2014-04-11, 19:54
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wildis
Brodern tror att killens skada på hjärnan kan ha fått honom att erkänna saker han inte gjort...ok....killen är alltså hjärnskadad så till den graden, det kan väl inte komma som en överrraskning för någon i så fall? Totalt olämplig på en förskola om han nu inte ens kan hålla koll på vad han snackar om. Jisses...

Nej, men då skulle inte heller polisen gå ut som dom gjort om det nu va felaktigt att han tar på sig ansvaret för de här grova våldtäkterna.
Anhöriga vill alltid släta över saker och ting. Men oavsett så är han så pass i alla fall så han passa som praktikant på en förskola.
Självklart är det något fel på killen, men vad menar brodern att man ska lägga ansvaret?
Skulle den här killen inte varit ute alls eller? Vi får se vad som framkommer, men polisen tar inte kokkogökars ansvarstagande på allvar direkt.
Citera
2014-04-11, 19:57
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Du har inte bevisat någonting. Fråga någon som begriper något hur ofta praktikanter från lärarhögskolor får hoppa in som vikarier då de ändå är i huset! Så länge personen är praktikant (i detta fall mellan 9-13) får hen inte ersätta en vikarie. Men övriga tider får hen visst vara vikarie. Detta är inte med tanke på barnen, utan att facket av naturliga skäl inte vill att praktikanter (som är gratis) utnyttjas som arbetskraft.

Jag litar på skolverket och där är dom tydliga. Så dina åsikter är liksom ovidkommande precis som vanligt. Du har allt för mycket fel i allt du säger i princip, och svamlet är ovidkommande efter att skolverkets jurist har uttalat sig. Och det fattar vem som helst., Att du tror att en 21 praktikant ska vikariera för ordinarie personal har ingen betydelse efter som reglerna säger att det inte är så-. Man begriper mer då man inser att du inte är mer än skvallerkärring och inte insatt helt enkelt.

De trådarna du kommer in i efter 3,5 år och leker bror duktig i är ingen merit. Det va längesedan det genomskådades och framfördes. Återkom då du insett vad som gäller i detta fallet.
Senast redigerad av MrsMagoo 2014-04-11 kl. 20:02.
Citera
2014-04-11, 20:09
Medlem
-.VindictivE.-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin

Äpplen och päron! En praktikant som läser till exempelvis barnpedagog vid Lärarhögskolan har då ett uppenbart intresse för arbetet och har förmodligen viljan att efter avklarad utbildning jobba på förskola/liknande.

Här har vi en praktikant, som förvisso hade ett uppenbart intresse för arbetet, men det enda syftet med praktikplatsen var nog inte, eller i alla fall inte bara, att efter praktiken utbilda sig vidare och så småningom arbete på förskola/liknande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in