Citat:
Ursprungligen postat av
theodor.busse
Du skulle nog inte få särskilt många poäng på högskoleprovets läsförståelse-del, gissar jag.. Så här skrev brorsan:
Därifrån behövs det lite fantasi, och en god portion oärlighet, för att påstå att den intervjuade brodern säger att "han har erkänt saker han inte är skyldig till".
Har klarat mina högskolestudier utmärkt, men nej, den slutsatsen kan man inte dra av det lilla stycket du citerade. För att dra min slutsats måste man läsa detta stycke:
Storebrodern säger att han inte vill förekomma rättens prövning av misstankarna mot hans lillebror.
Enligt polisen "tar 21-åringen på sig ansvar för det som har hänt".
Storebrodern säger att hans bror, efter en allvarlig trafikolycka som kostade en annan broder livet,
har en hjärnskada.
–
När han blir pressad kan han säga vad som helst. Jag tror han kanske stannade lite i utvecklingen efter olyckan, han var tio år då.
Sedan kan jag dragit fel slutsats, det är en annan femma. Han kanske inte alls menade att det är möjligt att brodern pga sin hjärnskada och utvecklingsstörning, erkänt saker han inte gjort. Det han sa kanske har man något helt annat att göra.