2014-04-11, 13:39
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Moffin
http://bostad.lansfast.se/bilder.aspx?GUID=48QI5UHKCDMPKSGO&typ=CMBoLgh&from =Hemnet

Är det vingar som gäller här eller hur ska man ta sig upp i sängen egentligen? Ser oavsett jävligt ostadigt ut, ingenstans jag skulle vilja sova.

Haha.
Kreativt var det i alla fall. Men frågan är om man hade vågat utföra aktiviteter som gör att sängen rör på sig..
Citera
2014-04-11, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PhantomBlot
http://www.perjansson.se/hem-till-salu/nybrogatan-62-2-tr-stockholm

Kolla bilderna! Det måste vara en av de mest slitna bostäder jag någonsin har sett. Ofattbart att någon kan ha bott så 2014.

Den har väl varit uppe innan?

Det är ju inte slitenheten i sig som fascinerar utan kombinationen med läget och objektet. Kan ju inte finnas många liknande kvar. Måste ju vara någon som verkligen vägrat gå med på ombildning och flytt, kanske född på plats Föreningen utbrast förmodigen "äntligen".

Kommer osökt tänka på gubben som fick $15 000 000, eller vad det var, för att lämna sin skitaga lägenhet på 15 Central Park West, eller var det var, nyligen.
Citera
2014-04-11, 19:13
Medlem
CarolynHaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Evaristo
Ett av Uppsalas just nu finaste objekt. Detta huset blev jag mycket förtjust i.
http://www.hemnet.se/bostad/villa-8rum-kabo-uppsala-kommun-norra-rudbecksgatan-8-6053791?&partner_id=eniro

Mysigt! Lite hobbit-varning på gästhuset.
Citera
2014-04-11, 19:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Grillo
Ooh, snyggt, älskar den typen av 60-talshus, och det här var väldigt välhållet. Det enda man kan klaga på är väl utsikten på baksidan mot en gammal fabrik... "Underhållsfriheten" syns väl som bäst på de kolsvarta tegelstenarna i de öppna spisarna :P

Nog får jag en känsla av att han som byggde huset uppskattade att ha uppsikt över fabriken desto mer. Kolla trappräcken från hallen. Det måste ju varit "herr snickeridirektör" som byggde nytt när det begav sig.
Citera
2014-04-11, 19:36
Medlem
SuraStinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Keyser--Soze
Den har väl varit uppe innan?

Det är ju inte slitenheten i sig som fascinerar utan kombinationen läget och objektet. Kan ju inte finnas många liknande kvar. Måste ju vara någon som verkligen vägrat gå med på ombildning och flytt, kanske född på plats Föreningen utbrast förmodigen "äntligen".

Kommer osökt tänka på gubben som fick $15 000 000, eller vad det var, för att lämna sin skitaga lägenhet på 15 Central Park West, eller var det var, nyligen.

Förvånansvärt nog finns det faktiskt en hel del skabbiga ställen på fina adresser i Sthlm. Har en gång jobbat i hemtjänsten och runt hälften av gubsen och gumsen bodde så äckligt att jag tänkte att jag måste flytta från stan då det är en hälsorisk att ha såna grannar. Även trots vårdat yttre och kläder. Det var sängrökning sen 30 år vilket gjorde att man ville ha gasmask när man gick in, folk som hoardade saker och hade råttgångar genom bråten som tornade upp sig i hela lägenheten och totalt nerbajsade badrum. Uäck!!
Citera
2014-04-11, 21:57
Medlem
TigerKids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SuraStina
Förvånansvärt nog finns det faktiskt en hel del skabbiga ställen på fina adresser i Sthlm. Har en gång jobbat i hemtjänsten och runt hälften av gubsen och gumsen bodde så äckligt att jag tänkte att jag måste flytta från stan då det är en hälsorisk att ha såna grannar. Även trots vårdat yttre och kläder. Det var sängrökning sen 30 år vilket gjorde att man ville ha gasmask när man gick in, folk som hoardade saker och hade råttgångar genom bråten som tornade upp sig i hela lägenheten och totalt nerbajsade badrum. Uäck!!
Nä det är inte så ovanligt, men numer blir det väl alltmer tunnsått med det gamla gardet, gissar jag.
- äldre personer som är uppvuxna med tjänstefolk och aldrig lärt sig att själv sköta ett hem.
- skötsamhet är ingen viktig grej för dem som kommer från den bakgrunden. För arbetare (och lägre medelklass) däremot är det mer viktigt att vara "ordentlig" och prydlig för att fjärma sig från den oskötsamma arbetarklassen/underklassen.

Fast det du skriver om på slutet handlar väl om senilitet och oförmåga? De behöver plats på äldreboende, typ.

EDIT: (Har också jobbat hos inrökta gubbar och gummor - i Uppsala). Tanter som själva var gamla akademiker kunde vara nästan som gubbarna. Prostinnan och professorskan däremot ville gärna hålla skenet uppe med hemmet och "min dotterdotter läser till läkare" osv.
Senast redigerad av TigerKid 2014-04-11 kl. 22:13.
Citera
2014-04-11, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Butters
Nu kommer säkert nån in och rättar mig, men kan det där verkligen vara den ursprungliga rumsindelningen? Det känns som nästan halva våningen saknas.
Nej, den är ombyggd på 30-talet. Köket är ju uppennart från den tiden, och kök+jungfrukammare har säkerligen varit ytterligare en salong tidigare. Köket och den ursprungliga jungfrukammaren måste legat mot gården (man la ju inte köket mot gatan), och sedan delats av till en separat lägenhet med ingång via den tidigare köksingången.
Citera
2014-04-11, 23:51
Medlem
Copterss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moffin
http://bostad.lansfast.se/bilder.aspx?GUID=48QI5UHKCDMPKSGO&typ=CMBoLgh&from =Hemnet

Är det vingar som gäller här eller hur ska man ta sig upp i sängen egentligen? Ser oavsett jävligt ostadigt ut, ingenstans jag skulle vilja sova.
Stege? Ingen lägenhet jag hade velat bo i.
Citera
2014-04-12, 00:14
Medlem
Skidaddles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TigerKid
- äldre personer som är uppvuxna med tjänstefolk och aldrig lärt sig att själv sköta ett hem.
- skötsamhet är ingen viktig grej för dem som kommer från den bakgrunden. För arbetare (och lägre medelklass) däremot är det mer viktigt att vara "ordentlig" och prydlig för att fjärma sig från den oskötsamma arbetarklassen/underklassen.

Nu är du inne på en av mina favoritfrågor, frågan om klass, och klasskillnader och skillnader i konvention mellan olika grupper.

Arbetarklassen har generellt sett försökt vara noga med städning, just eftersom det ses ner på dom. Ju mindre det finns att anmärka på, desto mindre finns att anmärka. Det är viktigt att vara hela och rena och tvättade bakom öronen. Det finns faktiskt få som är så noga med det som arbetarklassen, just eftersom dom förstår vilken betydelse det har på deras bemötande.

Det har också varit viktigt för den uppåtsträvande medelklassen. Inte så mycket för att det anmärks på dom, utan för att att dom siktar uppåt och gärna vill vara till lags. Dom tror helt enkelt att ju mer prydligt och städat dom har, desto mer överklass har dom blivit.

Överklassen skiter egentligen i vilket, så länge dom ser resultat och det inte finns något att klaga på. Och finns det nåt att klaga på så har inte tjänstefolket gjort sitt jobb. Och sånt är ju bara pinsamt. Om dom är något excentriska kanske dom dessutom skiter mest i vilket. Och där kan dom samsas med bohemerna, som heller inte bryr sig om konventioner.

I överklasshemmen på nedåtgående kan man dock se tendenser till ett liv som i lägenheten det länkades till. En livsstil som står i paritet med deras position, dock utan dom ekonomiska förutsättningarna att underhålla dom. Vem ska städa lägenheten, när det inte finns några pengar att betala tjänstefolket? Jag säger som i Ninth Gate: "Aristocracy are like ancient civilisations, they wither and die..."

Den typen av skitiga övreståndshem kan man också se i den bohemiska intellektuella övre medelklassen. Dom har pengarna att betala livsstilen, men skiter fullständigt i konventionerna. Lite skit i hörnen innebär bara att det finns mer pengar över till rödvin. Om det kan reta moster med kristallkronorna så är det bara ett plus i kanten...
Citera
2014-04-12, 00:34
Medlem
Skidaddles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SwedenBoy
Nej, den är ombyggd på 30-talet. Köket är ju uppennart från den tiden, och kök+jungfrukammare har säkerligen varit ytterligare en salong tidigare. Köket och den ursprungliga jungfrukammaren måste legat mot gården (man la ju inte köket mot gatan), och sedan delats av till en separat lägenhet med ingång via den tidigare köksingången.

Skickligt tänkt, jag trodde först att du måste ha haft fel, men jag är faktiskt böjd att hålla med dig nu. It makes sense. Det saknas faktiskt en rumsfil mot gården, mellan entrén och sovrummet. Och utan köket på dess nuvarande plats så hade det blivit en klassisk rumsfil mot gatan med herrum, matsal, och salong. Och med sovrummet mot gården. Antagligen kök/jungfrukammare + kanske ett extra sovrum i den avstyckade delen mot gården. Snyggt jobbat, för jag såg det inte alls, och jag brukar kunna se sånt...
Citera
2014-04-12, 08:22
Medlem
CarolynHaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PhantomBlot
http://www.perjansson.se/hem-till-salu/nybrogatan-62-2-tr-stockholm

Kolla bilderna! Det måste vara en av de mest slitna bostäder jag någonsin har sett. Ofattbart att någon kan ha bott så 2014.

Det är intressant vilka rum man väljer att INTE visa. Badrummet (1998) framför allt. Varför?
Citera
2014-04-12, 09:47
Medlem
PhantomBlots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Butters
Nu kommer säkert nån in och rättar mig, men kan det där verkligen vara den ursprungliga rumsindelningen? Det känns som nästan halva våningen saknas.

Det är väl inte omöjligt. Många gamla lägenheter var ju riktigt stora och har sedan delats av för att inte så många behöver 8-10 rum längre. Intressant att huset har ägts av en bostadsrättsförening sedan 1981. Den som nu har flyttat ut har alltså haft sina grannar som hyresvärdar i 33 år, och nu kan föreningen äntligen inkassera tio miljoner eller vad de nu kan få för lägenheten. Undrar om de har längtat efter den här dagen.

Lite synd att kakelugnarna och den öppna spisen är borta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in