2014-04-09, 00:38
Medlem
WaltzingMatildas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FurirRevaer
Möller dömdes på lösa indicier, enbart pga sitt förflutna; dömd flickmördare (Gerd) och han som kom undan (Kerstin). Nu i efterhand vet man så mycket som man kan om Gerd-mordet så jag vågar mig på att peka ut Hugo Färnström som Gerds baneman. Vem som däremot mördade Rut Lind är fortfarande en öppen fråga. Det kunde kanske ha lösts om man inriktat sig på Uttersjö. Eller kanske inte.

En sak är jag dock säker på, Olle Möller dödade inte Rut Lind! Han må ha varit skyldig till mycket den gode Olle men skyldig till någons död var han då rakt inte!

Delar din åsikt - Olle Möller var ingen ängel men inte dödade han någon. Han hade en eländig otur med sitt liv och nog var det nära att han fått sitta för lilla Kerstin Blom men så fick det bli för Rut Lind istället.

Färnströms skuld gällande Gerd Johansson är jag osäker på men nog är det märkligt att han vid förhör om Kerstin nämner Gerds namn.
Citera
2014-04-09, 23:24
Medlem
FurirRevaers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WaltzingMatilda
Delar din åsikt - Olle Möller var ingen ängel men inte dödade han någon. Han hade en eländig otur med sitt liv och nog var det nära att han fått sitta för lilla Kerstin Blom men så fick det bli för Rut Lind istället.

Färnströms skuld gällande Gerd Johansson är jag osäker på men nog är det märkligt att han vid förhör om Kerstin nämner Gerds namn.
Eftersom Möller dömdes på indicier som skyldig till att ha misshandlat och våldtagit Gerd så hon avlidit (åklagaren ställde aldrig honom till svars för mord eller dråp eftersom han inte kunde bevisa något sådant uppsåtligt brott) så kan man lyfta fram liknande indicier mot Färnström. Bara det att då stämmer det bra mycket bättre.

Färnström och Möller är mycket lika till utseendet och nästan lika gamla. Vittnen som säger sig ha sett Möller kan lika gärna ha sett Färnström. Färnström disponerade en bil som bättre liknande den som flera vittnen sett i en kedja som sträcker sig från gatan där Gerd iakttogs sist och till fyndplatsen vid Lötsjön. I Färnströms närhet (samma ställe som bilen) fanns en schäferliknande hund som brukade sova i bilen. I samma hushåll fanns förutom hund även kanin, katt, häst och ko. Vilket utgör den mix av djurhår som rättsteknikerna tagit från Gerds kläder. En hårmix som inte fanns i Möllers bil, kläder eller hem.

Färnström, som bodde hemma hos sina föräldrar i Enköping, brukade ofta befinna sig i Stockholm i diverse ärenden och använde då ofta bilen. Han sov ibland över hos släktingar. Dagen då Gerd försvann jobbade han men inte längre än att han mycket väl kunde ha kört till Stockholm för ett ärende hos sina släktingar efter jobbet.

Fortfarande indicier men märk väl att de stämmer bättre än vad de gör i Möllers fall. Och han fälldes. Det vi sedermera vet om Färnström som pedofil och barnamördare gör att han troligare än Möller är Gerds baneman. Slutligen det han säger till polisen när de hämtar in honom för Kerstin-mordet:

- Gäller det Gerd?

Det avgör det hela för mig.
Citera
2014-04-10, 18:05
Medlem
WaltzingMatildas avatar
Jag håller med dig på de flesta punkter.

Invänder dock ang Möllers resp Färnströms ålder, de var födda 1906 resp 1918 och den senare var endast 21 år gammal vid Gerd Johanssons död.

Jag har svårt att tro att en så ung man som dessutom ännu bodde med sina föräldrar skulle kunnat hålla hemligt vad han gjort. Möjligen fanns det, förutsatt att Färnström var skyldig, misstankar i hans omgivning - misstankar man höll tyst om - vill minnas att detta tas upp i "Mördaren i folkhemmet". Fanns där misstankar man teg om vilket ledde till att rovdjuret Karl Hugo fick springa lös och att en oskyldig man dömdes så...

Annars kan man, som du skriver, lyfta fram indicier och låta dem peka mot Färnström minst lika väl som mot Olle Möller. Det finns uppgifter om en släkting till Färnström som varit bosatt i Vasastan, har du någon uppfattning om vilken släkting och adress om detta stämmer?
Citera
2014-04-10, 19:32
Medlem
FurirRevaers avatar
Citat:
Jag håller med dig på de flesta punkter.

Invänder dock ang Möllers resp Färnströms ålder, de var födda 1906 resp 1918 och den senare var endast 21 år gammal vid Gerd Johanssons död.

Jag har svårt att tro att en så ung man som dessutom ännu bodde med sina föräldrar skulle kunnat hålla hemligt vad han gjort. Möjligen fanns det, förutsatt att Färnström var skyldig, misstankar i hans omgivning - misstankar man höll tyst om - vill minnas att detta tas upp i "Mördaren i folkhemmet". Fanns där misstankar man teg om vilket ledde till att rovdjuret Karl Hugo fick springa lös och att en oskyldig man dömdes så...

Annars kan man, som du skriver, lyfta fram indicier och låta dem peka mot Färnström minst lika väl som mot Olle Möller. Det finns uppgifter om en släkting till Färnström som varit bosatt i Vasastan, har du någon uppfattning om vilken släkting och adress om detta stämmer?
Ja det är en rätt stor åldersskillnad men utseendemässigt såg Möller yngre ut än sina dryga 30 år. Man får komma ihåg att vittnen såg en vinterklädd man sent en decemberkväll, en man i vinterrock och hatt. Vissa drag hos mannen fick en del vittnen att tänka på Olle Möller. Vid en längre möjlighet till jämförelse mellan de två kanske åldersskillnaden skulle synas bättre.

Folk såg ju dessutom äldre ut förr i världen om man studerar gamla foton etc. Knepigt men så tycker jag det verkar iaf.

Nä, jag har inte koll på vilken släkting eller var de bodde någonstans. Jag vet att en pensionerad politiker från Sundbyberg gjorde en rejäl djupdykning i Färnströms förflutna och där redogör han för sina teorier om Gerd-fallet. Tror det framgår där kanske men jag har dessvärre inte haft tillgång till att läsa den. Vore intressant. Om någon har koll på Färnströms släkt så vore det intressant om vi kunde få lite ljus på den punkten.
Citera
2014-04-10, 22:03
Medlem
WaltzingMatildas avatar
Citat:
Folk såg ju dessutom äldre ut förr i världen om man studerar gamla foton etc. Knepigt men så tycker jag det verkar iaf.

Nä, jag har inte koll på vilken släkting eller var de bodde någonstans. Jag vet att en pensionerad politiker från Sundbyberg gjorde en rejäl djupdykning i Färnströms förflutna och där redogör han för sina teorier om Gerd-fallet. Tror det framgår där kanske men jag har dessvärre inte haft tillgång till att läsa den. Vore intressant.

Sant, kläder för ungdomar var inte uppfunna vid den tiden. Du har inget namn på politikern eller annan ledtråd till vem han är?
Citera
2014-04-10, 22:40
Medlem
FurirRevaers avatar
Citat:
Sant, kläder för ungdomar var inte uppfunna vid den tiden. Du har inget namn på politikern eller annan ledtråd till vem han är?
Nej, jag har inget minne av att ha läst vad han hette men han skall ha suttit i stadsfullmäktige i Sundbyberg. Finns lite på den här sidan (kanske mer i Sidolis bok):

http://www.nyhetsverket.se/nyhet/24286/Var-F%C3%A4rnstr%C3%B6m-skyldig-till-Gerd-mordet
Han skall ha haft anknytning till en bostad i närheten av platsen där Gerds kropp hittades, dsv Lötsjön.
Citat:
En man som hade tillhört stadsfullmäktige i Sundbyberg har under åren gjort egna efterforskningar som pekar mot att det var Färnström som var Gerds baneman. I en skrivelse redogör han bland annat för Färnströms sexuella avvikelser, som exempelvis att han tre år innan Gerd-mordet trakasserat sin 10-åriga syster sexuellt.

Hösten 1957, två år efter mordet på 5-åriga Kerstin Blom, våldtog Färnström en 16-årig flicka i sin lägenhet i Sundbyberg. Både under och efter våldtäkten hotade Färnström med att han skulle ha ihjäl flickan och överläkaren Roland Bejke skrev i ett intyg till domstolen att flickan ”drabbades av en grav skräckneuros”. 1965 dömdes Färnström för mordet på Kerstin.

I den före detta stadsfullmäktiges redogörelser för Gerd-fallet återfinns tips som tyder på att Färnström hade kopplingar till fyndplatsen genom en bostad i närheten. Vidare menar han att vissa vittnesuppgifter om de män som iakttagits vid platsen varifrån Gerd försvunnit indikerar att det var Färnström de observerat. Mannen beklagar att Färnström inte hördes mer ingående om Gerd-fallet. När han anhölls för mordet på Kerstin återstod det endast några månader innan Gerd-mordet skulle preskriberas.

”De polismän som inte var övertygade om Möllers skuld , hade kunnat vinna klarhet” skriver mannen i sin redogörelse.

Kanske var stadsfullmäktiges efterforskningar den sista pusselbiten som hade behövts för att få klarhet i fallet Gerd. Det får vi dock aldrig veta, eftersom mordet redan var preskriberat då uppgifterna blev kända.

Det står lite om Färnströms familj etc i FB-tråden om mordet på Kerstin:

https://www.flashback.org/sp32008692

https://www.flashback.org/sp39388807

Skall kolla i Brottsplats Sverige om det står något mer om politikern från Sumpan. troligtvis är väl den personen rät gammal nu eller t o m avliden. Men kanske hans efterforskningar finns arkiverade nå´nstans.
Citera
2014-04-11, 06:29
Medlem
Crime-boys avatar
Citat:
Nej, jag har inget minne av att ha läst vad han hette men han skall ha suttit i stadsfullmäktige i Sundbyberg. Finns lite på den här sidan (kanske mer i Sidolis bok):

http://www.nyhetsverket.se/nyhet/24286/Var-F%C3%A4rnstr%C3%B6m-skyldig-till-Gerd-mordet
Han skall ha haft anknytning till en bostad i närheten av platsen där Gerds kropp hittades, dsv Lötsjön.

Skall kolla i Brottsplats Sverige om det står något mer om politikern från Sumpan. troligtvis är väl den personen rät gammal nu eller t o m avliden. Men kanske hans efterforskningar finns arkiverade nå´nstans.

I Sidolis bok står det att även en annan utredning tillsattes. Den kom fram till att Färnström troligen inte mördat Gerd. Sidoli påstår att djurtransporterna ( Enköping-S-holm ) där Färnström var hjälpreda..inte började förrän hösten 1940. Och att Färnström troligen jobbade e.m.-passet den dagen. Medan det i "Mördaren i folkhemmet" står att Färnström var med redan 1939 och inte hade alibi för dagen då Gerd mördades. Så vad är rätt?

Men OM Färnström åkte upp till S-holm med djurtransporten måste han haft tillgång till lite snyggare kläder och till en annan bil? I alla fall om vi ska tro bortförande-vittnena? Vissa talar ju om två män? Och vem var den andre i såna fall?
Senast redigerad av Crime-boy 2014-04-11 kl. 06:37.
Citera
2014-04-11, 10:26
Medlem
FurirRevaers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crime-boy
I Sidolis bok står det att även en annan utredning tillsattes. Den kom fram till att Färnström troligen inte mördat Gerd. Sidoli påstår att djurtransporterna ( Enköping-S-holm ) där Färnström var hjälpreda..inte började förrän hösten 1940. Och att Färnström troligen jobbade e.m.-passet den dagen. Medan det i "Mördaren i folkhemmet" står att Färnström var med redan 1939 och inte hade alibi för dagen då Gerd mördades. Så vad är rätt?

Men OM Färnström åkte upp till S-holm med djurtransporten måste han haft tillgång till lite snyggare kläder och till en annan bil? I alla fall om vi ska tro bortförande-vittnena? Vissa talar ju om två män? Och vem var den andre i såna fall?
Hmmm... Det finns frågetecken, det står klart. Vilka gjorde den utredningen? Stockholmspolisen? Då kan de knappast ha varit intresserade av att hitta "obekväma" fakta som skulle kullkasta domen från 1940. Bestod utredningen i en enkel alibikontroll eller var det mer ingående än så? Stig Sandin gjorde ju en så djupgående utredning i Rut Lind-mordet som han mänskligt sett kunde 1982-83. Men hur såg utredningen ut i Gerd-fallet?

GW Larsson genomförde faktiskt ett förhör med Färnström med anledning av hans uttalande om Gerd. Även om GW frågar ut Färnström ganska ingående så är ändå intrycket att förhöret kommer till stånd högst pliktskyldigast.

Skall kolla i Brottsplats Sverige när jag kommer hem. Förhöret kanske finns avskrivet där, isf återkommer jag med en kopia.
Citera
2014-04-11, 10:29
Medlem
WaltzingMatildas avatar
Citat:

Ok, tack så mycket! Borde gå att få fram utredningen.

Citat:
Ursprungligen postat av Crime-boy
Och att Färnström troligen jobbade e.m.-passet den dagen. Medan det i "Mördaren i folkhemmet" står att Färnström var med redan 1939 och inte hade alibi för dagen då Gerd mördades. Så vad är rätt?

Mittåt käre vän, enligt Sidoli hade Färnström troligen jobbat förmiddagspasset; tyvärr kunde det inte fastställas med 100%-ig säkerhet. Om detta stämmer hade han hunnit till Stockholm.
Citera
2014-04-11, 10:36
Medlem
FurirRevaers avatar
På Riksarkivet i Arninge finns ett namnregister med ca 400 personer som alla har kartlagts som möjliga Gerd-mördare. Det skulle vara intressant att läsa.

Förutom på Riksarkivet finns handlingar om Gerd-fallet på Stadsarkivet i Stockholm. Kanske finns utredningen om Färnström som mannen från Sundbyberg gjorde där?
Citera
2014-04-11, 10:57
Medlem
Flashbackministerns avatar
Citat:
På Riksarkivet i Arninge finns ett namnregister med ca 400 personer som alla har kartlagts som möjliga Gerd-mördare. Det skulle vara intressant att läsa.

Förutom på Riksarkivet finns handlingar om Gerd-fallet på Stadsarkivet i Stockholm. Kanske finns utredningen om Färnström som mannen från Sundbyberg gjorde där?

Kan det vara sekretess på namnen efters så många år?
Citera
2014-04-11, 11:20
Medlem
FurirRevaers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashbackministern
Kan det vara sekretess på namnen efters så många år?
Det kan det vara. Annars finns en gräns på 70 år men arkiven kan i vissa fall ha lagt restriktioner på viss känsligt material. Den som varit ursprunglig arkivägare kan också ha gett instruktioner om särskild sekretessprövning. Vissa personarkiv är sådana t ex.

För att veta säkert måste man fråga i varje fall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in