Citat:
Ursprungligen postat av
Svithjod
Om Möller hade satt på sig en grå kavaj väl i lastbilen (under förutsättning att vittnesmålet stämmer) Hur hade hans klädsel då beskrivits?
kavaj var för övrigt ett vanligt ytterplagg på 50 talet än idag, även för arbetare.
Hur som helst borde Möllers alibi ha räckt för att avgöra att han omöjligen kunde ha haft med försvinnandet att göra. Jag tänker på fiskhandlare Mellgren själv men också på mannen som halsade en flaska dessertvin i hytten till nämnda lastbil när den enligt vittnen skulle varit ute på "Dödens väg", personalen på bilverkstaden där Möller lämnat in sin lastbil (grå till färgen), diverse trovärdiga människor som sett Möller på moped där han uppgett att han varit, när han uppgett att han varit där.
Dessutom kan man ju vara så fräck så man kan använda sig av "vittnet" som påstår sig ha sett Mellgrens fiskbil på "Dödens väg". Var den verkligen där så kan den ju inte varit i Dylta (där kroppen hittades och där då vittnen borde ha sett bilskrället!)...
Möller dömdes på lösa indicier, enbart pga sitt förflutna; dömd flickmördare (Gerd) och han som kom undan (Kerstin). Nu i efterhand vet man så mycket som man kan om Gerd-mordet så jag vågar mig på att peka ut Hugo Färnström som Gerds baneman. Vem som däremot mördade Rut Lind är fortfarande en öppen fråga. Det kunde kanske ha lösts om man inriktat sig på Uttersjö. Eller kanske inte.
En sak är jag dock säker på, Olle Möller dödade
inte Rut Lind! Han må ha varit skyldig till mycket den gode Olle men skyldig till någons död var han då rakt inte!