2014-04-10, 19:00
Medlem
Kalle-Kottes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Överste-Rövhål
Hur mycket ger SSAB, LKAB, samt kommunen för Luleå?

Jag har inga exaka siffror men jag skulle gissa att SSAB ger ungefär vad Skellefteå Kraft ger, då är ju SSAB ett privat företag.

LKAB vet jag heller inte men de ger nog någon miljon. Jag kan tänka mig att man betalar rätt mycket när man bussar ner 1300 pers från malmfälten en gång om året i vad som kallas för LKAB-dagen.

Kommunen ger inget utöver driftsbidraget och det har jag ju förklarat hur det fungerar. Allmännyttan i Luleå, Lulebo, stöder ju knattehockeyn och sponsrar knattelagen med en struntsumma.
Citera
2014-04-10, 19:06
Medlem
Kalle-Kottes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henrik21

Vilken koppling har Stefan Enbom (nuvarande VD för LHF) till SSAB:s sponsoravtal (Han var tidigare platschef på SSAB). Det om något är väl intressant?

SSAB: s nya platschef förlängde avtalet med tre år nu under våren så det som löper nu har Enbom inte slutit. Däremot borde han ju ha bra kontakter med SSAB.
Citera
2014-04-10, 20:21
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle-Kotte
Kommunen ger inget utöver driftsbidraget och det har jag ju förklarat hur det fungerar. Allmännyttan i Luleå, Lulebo, stöder ju knattehockeyn och sponsrar knattelagen med en struntsumma.

Luleå kommun ger varje år Luleå Hockey ett elitbidrag enligt en klausul tagen 1996.
Citera
2014-04-10, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av J.R.
Tjatet är berättigat om man i samma diskussion gnäller på exempelvis Leksand.
I Skellefteås fall är det ju kommuninnevånarnas pengar som det sponsras förut och det är stor skillnad mot när ett konkurrensutsatt "riktigt" företag lägger en del av budgeten på sponsring/reklam.
Kanske det läggs ned skolor i Boliden för att Holloway ska kunna köra Porsche och laget ta guld? Många kommunmedborgare är nog helt med på att pengarna är väl investerade men kanske inte alla.

Är det kommuninvånarnas pengar när det handlar om ett trots allt relativt framgångsrikt bolag på en "avreglerad" marknad?

LKAB som är statligt har ju sponsrat LHF.

Citat:
Ja det är väl intressant i sammanhanget när man pratar om kommunal doping hit och dit. Det är ju trots allt imponerande att ett kommunalt bolag chippar in nästan fem miljoner om året vilket är mer än vad de flesta huvudsponsorer i ligan mäktar med. Jag tror faktiskt att det bara finns en huvudsponsor i hela SHL som klarar av att bräcka Skellefteå Kraft.

Fast det är ett kommunalt ägt bolag som verkar på en betydligt friare marknad än de flesta andra kommunalt ägda bolag (fastighetsbolag).

Inte särskilt svårt med en spons på 5 mille när omsättningen är närmre 5 miljarder och vinsten pendlat mellan 200-400 mkr/år.

Lulebos spons av LHF?

Citat:
SSAB: s nya platschef förlängde avtalet med tre år nu under våren så det som löper nu har Enbom inte slutit. Däremot borde han ju ha bra kontakter med SSAB.

Vilket kan väcka frågor eller?
Citera
2014-04-10, 20:28
Medlem
Pvt. Jokers avatar
Brynäs gör en förlust på fem miljoner. Mindre publik än budgeterat (5 700 i snitt mot beräknade 6 000) är en del av förklaringen.

http://gd.se/sport/brynas/1.7048283-miljonforlust-vantar-brynas
Citera
2014-04-10, 23:16
Medlem
Citat:
Fast Slöseriombudsmannen går ju inte in i några detaljer. Är alternativet att kommunen stänger ishallen?

Ta Luleå Kommun som exempel. 1970 byggde man en ishall som årligen kostar en summa pengar att driva, säg att det kostar 15 miljoner idag. Du ska ha vaktmästare, städ, energikostnader och så vidare. Vad är det för skillnad om Kommunen betalar 15 miljoner själva eller ger dessa pengar till ishockeyförening för att drifta arenan? Det är exakta samma utpost i kommunens budget. Sen om ishockeylaget sköter arenan effektivare så blir ju en liten slant över men det rör ju sig inte om några stora belopp.

Det är ju en stor skillnad och den svarar du ju egentligen också på.
Skillnaden är ju att i det senare exemplet så står kommunen med utgifterna men går miste om inkomsterna i form av hyra som föreningen skulle ha betalat.

Det är ju lika korkat som om en hyresvärd ger bort sina lägenheter för att hyresgästerna skulle få samma kostnader för underhåll som han själv hade... förstå inte riktigt ditt resonemang här.

Är det nåt jag läst fel eller misstolkat i ditt inlägg?
Citera
2014-04-11, 00:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av AML78
Skillnaden är ju att i det senare exemplet så står kommunen med utgifterna men går miste om inkomsterna i form av hyra som föreningen skulle ha betalat.

Det är ju lika korkat som om en hyresvärd ger bort sina lägenheter för att hyresgästerna skulle få samma kostnader för underhåll som han själv hade... förstå inte riktigt ditt resonemang här.

Du kan inte jämföra den isladan som de byggde på 70-talet och de Luleålaget har nu.

Det finns ingen anledning för kommuner att plöja ned 100-tals miljoner i ishallar som de sedan ska försöka driva med vinst. För att de ska gå med vinst så räcker inte bara hockeyn. Det ska vara tillställningar, konserter kanske melodifestivaler medmera det kan inte vara en kommunal verksamhet att pyssla med sånt.

Egentligen är det fan inte kommunal verksamhet att suga ut hockeylag på hallhyra heller.
Citera
2014-04-11, 00:57
Medlem
Kalle-Kottes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Luleå kommun ger varje år Luleå Hockey ett elitbidrag enligt en klausul tagen 1996.

JAg har för mig att alla Elitlag i stan fick samma summa - oavsett om det var basket, fotboll eller hockey som spelades. Det rörde sig då om några hundratusen, har ingen aning om man fortsatt med det.
Citera
2014-04-11, 00:58
Medlem
Kalle-Kottes avatar
Citat:

Lulebos spons av LHF?

Som jag skrev tidigare, man sponsrar knattehockeyn med Lulebo Cup och det rör sig om struntsummor.
Citera
2014-04-11, 01:00
Medlem
Kalle-Kottes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AML78

Fast arenor är ju ingen vinstverksamhet - kolla på Friends Arena som kommer gå runt om 50 år eller något sånt. Idrottsanläggningar är kommunal service och inget annat.
Citera
2014-04-11, 07:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skogsrök
Du kan inte jämföra den isladan som de byggde på 70-talet och de Luleålaget har nu.

Det finns ingen anledning för kommuner att plöja ned 100-tals miljoner i ishallar som de sedan ska försöka driva med vinst. För att de ska gå med vinst så räcker inte bara hockeyn. Det ska vara tillställningar, konserter kanske melodifestivaler medmera det kan inte vara en kommunal verksamhet att pyssla med sånt.

Egentligen är det fan inte kommunal verksamhet att suga ut hockeylag på hallhyra heller.

Spelar det första stycket någon roll alls?

Inte ofta jag håller med dig, men det är inte kommunal kärnverksamhet att hålla hockeyarenor. Däremot ishallar av enklare standard är rimligt att kommunerna håller sig med, på samma sätt som det inte är rimligt att alla kommuner har friidrottsanläggningar som kan husera SM.

Citat:
Som jag skrev tidigare, man sponsrar knattehockeyn med Lulebo Cup och det rör sig om struntsummor.

Må så väl vara, men när de allmännyttiga bostadsbolagen sponsrar elitlag så blir det lätt skevt, samt hur vet du att det endast handlar om en barncup? Bostadsmarknaden där Lulebo har en stark majoritetsroll i Luleå, är det rimligt att hyresgästernas pengar läggs på spons?

Citat:
Fast arenor är ju ingen vinstverksamhet - kolla på Friends Arena som kommer gå runt om 50 år eller något sånt. Idrottsanläggningar är kommunal service och inget annat.

Friends kommer väl aldrig att gå runt med nuvarande ekonomiska plan. Idrottsanläggningar kan gå runt, och då oftast ishallar, då de är relativt enkla att hyra ut till olika evenemang. En bandyhall eller fotbollshall är inte lika lätta.

Idrottsanläggningar, till viss gräns. Har svårt att se COOP Arena A-hall som kommunal service, däremot övriga ishallar.
Citera
2014-04-16, 13:01
Medlem
Citat:
Spelar det första stycket någon roll alls?

Inte ofta jag håller med dig, men det är inte kommunal kärnverksamhet att hålla hockeyarenor. Däremot ishallar av enklare standard är rimligt att kommunerna håller sig med, på samma sätt som det inte är rimligt att alla kommuner har friidrottsanläggningar som kan husera SM.

Det är kanske inte kärnverksamhet men det kan fortfarande vara en del av verksamheten.

Kommunen finns ju till för invånarna i densamma. Det ligger i kommunens intresse och därför också i verksamheten att se till att invånarna trivs och attraherar nya invånare. Därför kan det vara fullt motiverat att bygga en arena som kan husera även andra event än hockey.

Folk vill ha Ladies Night, Melodifestivalen osv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in