2014-04-10, 20:20
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borriz
Trots mina tidigare frågor så har ingen moderator velat svara på ifall det finns några regler (och i så fall vara de finns) för hur man stänger av eller bannlyser en medlem. Finns det inga regler att falla tillbaka på så innebär det att besluten fattas helt godtyckligt.
I detta ljuset så framstår hemliga domstolar som finns i olika diktaturländer eftersom dessa domstolar har en lag att döma efter.
Är du på riktigt? Vad är det du inte förstår? Du uppvisar ju ett rekord i tröghet.

Man har regelverket att förhålla sig till. Bryter man mot det riskerar man varning. Vid flera varningar inom tid blir man avstängd. Man kan också bli avstängd direkt vid allvarliga regelbrott.

Allt detta finns väl förklarat och du har fått det både i text och länkar hur många gånger som helst.
Citera
2014-04-10, 20:26
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Citat:
Det var intressant att få veta.
Törs man fråga ifall det finns några regler eller om det enbart handlar om godtycke här?
Det finns oerhört tydliga riktlinjer och en väl inarbetad praxis för hur omröstning och eventuellt verkställande går till. Det har förklarats flera gånger och många trådar och är inget hemligt alls. Att du själv säger att du aldrig brytt dig är ditt eget fel och ditt eget problem, men rutinerna är väldigt enkla.

Ett eventuellt brott mot en 1.xx-regel upptäcks av en moderator. Inlägget plockas bort och lyfts med automatik in i Outlaw där en omröstning startas. Alla moderatorer får möjlighet att granska regelbrottet och koma med synpunkter samt lägga sin röst, och efter några dagar så återställs antingen inlägget om inte en majoritet anser att ett regelbrott begåtts, eller så avslutas omröstningen och åtgärden skickas iväg för att verkställas.

När inlägget raderas så skickas ett automatiskt PM ut till användaren, och om användaren stängs av eller varnas så skickas också ett automatiskt PM ut. Moderatorn som startade omröstningen behöver inte ens själv rösta om han eller hon inte har tid eller lust eftersom dennes roll inte är viktig förutom att kontrollräkna rösterna och sen se till att rätt beslut verkställs.

Undantaget till automatgenererat PM inför omröstning är 2.01, och det beror på att ohörsamhet inte är ett regelbrott kopplat till ett specifikt inlägg, utan det hänger samman med antalet varningar. Moderatorns roll är dock den samma även här.
Citera
2014-04-10, 20:42
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ÅnkelGunnar
Det finns oerhört tydliga riktlinjer och en väl inarbetad praxis för hur omröstning och eventuellt verkställande går till. Det har förklarats flera gånger och många trådar och är inget hemligt alls. Att du själv säger att du aldrig brytt dig är ditt eget fel och ditt eget problem, men rutinerna är väldigt enkla.

Ett eventuellt brott mot en 1.xx-regel upptäcks av en moderator. Inlägget plockas bort och lyfts med automatik in i Outlaw där en omröstning startas. Alla moderatorer får möjlighet att granska regelbrottet och koma med synpunkter samt lägga sin röst, och efter några dagar så återställs antingen inlägget om inte en majoritet anser att ett regelbrott begåtts, eller så avslutas omröstningen och åtgärden skickas iväg för att verkställas.

När inlägget raderas så skickas ett automatiskt PM ut till användaren, och om användaren stängs av eller varnas så skickas också ett automatiskt PM ut. Moderatorn som startade omröstningen behöver inte ens själv rösta om han eller hon inte har tid eller lust eftersom dennes roll inte är viktig förutom att kontrollräkna rösterna och sen se till att rätt beslut verkställs.

Undantaget till automatgenererat PM inför omröstning är 2.01, och det beror på att ohörsamhet inte är ett regelbrott kopplat till ett specifikt inlägg, utan det hänger samman med antalet varningar. Moderatorns roll är dock den samma även här.
Tack för ett informativt och uttömmande svar.
Min enda frågeställning är: -varför inte med en gång?
Tror att hela forumet skulle vinna på en ökad transparens, tyvärr har jag upplevt att man istället går som katten kring het gröt och tjuvhåller på informationen.
Senast redigerad av borriz 2014-04-10 kl. 20:44.
Citera
2014-04-10, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ÅnkelGunnar
men samtidigt har vi FAQ'n högst upp och även om den minst sagt är bristfällig så verkar ändå väldigt få hitta dit. Att då tro att fler skulle hitta information på regelsidan är i mina ögon lite väl optimistiskt.

Visserligen finns det en länk även i sidfoten, men ett sätt att få i alla fall några fler att upptäcka och hitta till FAQ'n skulle ju kunna vara att nämna och länka under t.ex. "VIKTIGT ATT VETA INNAN DITT KONTO AKTIVERAS" att det är bra att gå igenom den under tiden man väntar på att få sitt konto aktiverat, och även där nämna att FAQ'n är något som är viktigt att ta åt sig innan man postar en massa frågor och annat som tas upp där.

Att regelsidan hålls så clean och enkel som möjligt ser jag som oerhört viktigt, annars blir det bara att en massa inte bryr sig så noga om att läsa reglerna innan de reggar sig. Därav är det väldigt bra med korta beskrivningar av varje regel och att man sedan kan klicka fram mer djupgående information om de olika reglerna.
Citera
2014-04-10, 20:52
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Tror att hela forumet skulle vinna på en ökad transparens, tyvärr har jag upplevt att man istället går som katten kring het gröt och tjuvhåller på informationen.
Vadå transparens?

Det fanns ju över huvud taget inget nytt i ÅG:s svar, utan allt har redan sagts i tråden eller länkats till.

Det verkar bara som att du vill bli curlad med infornationen och inte leta det minsta lilla och läsa själv.
Citera
2014-04-10, 23:36
Medlem
Carl Hamiltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av epost72
Trevligt åtminstone att man öppnar upp för möjligheten att det kanske inte är så tydligt som CH och ÅG gör gällande.
Jag förstår detta med att hålla regelsidan clean men samtidigt så får den ju inte vara så clean så att själva syftet försvinner.

Vad skönt att du kommer in om reder ut hur allt är.
De som inte begriper eller anser att det kan finnas utrymme för ett förtydligande kan dra åt helvete.
Skön inställning, dock ganska väntad för att ha yttrats av dig.
Vad skriver du nu? Jag har inte påstått att allt är jättetydligt, men däremot hävdar jag att om man ska penetrera allt och "ha nedskrivna regler för allt" är det ett minimikrav att man först läser det som finns att läsa i ämnet. Vidare har jag skrivit att "presentationen" av regler/direktiv kan förbättras men det förändrar inte min ståndpunkt.
Citera
2014-04-10, 23:38
Medlem
Carl Hamiltons avatar
Citat:
Du är ju korkad på riktigt. All den informationen har ju redan presenterats för dig.
Citera
2014-04-11, 08:32
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Hamilton
Du är ju korkad på riktigt. All den informationen har ju redan presenterats för dig.
Nej, jag hittade inte denna info i FAQ, å andra sidan vad vet jag, det är inte omöjligt att jag kanske letade i fel FAQ.
Ja, det är möjligt att jag är korkad, å andra sidan så finns det en gräns för lägsta ålder men ingen gräns för lägsta IQ på forumet.
Jag tycker faktiskt att du borde skämmas!Skulle jag nu ha ett lågt IQ så är detta inget skäl till att kalla folk korkade och använda förnedrande tillmälen.
Citera
2014-04-11, 10:21
Medlem
Carl Hamiltons avatar
Citat:
Nej, jag hittade inte denna info i FAQ, å andra sidan vad vet jag, det är inte omöjligt att jag kanske letade i fel FAQ.
Ja, det är möjligt att jag är korkad, å andra sidan så finns det en gräns för lägsta ålder men ingen gräns för lägsta IQ på forumet.
Jag tycker faktiskt att du borde skämmas!Skulle jag nu ha ett lågt IQ så är detta inget skäl till att kalla folk korkade och använda förnedrande tillmälen.
Nej, jag skäms inte. Vi är väl minst fyra moderatorer (utöver medlemmarna) som i ett antal inlägg försökt förklara för dig och du bara vägrar ta till dig informationen. Till slut orkar man inte mer.
Citera
2014-04-11, 13:50
Medlem
02-02-2012s avatar
Om vissa slutar gnälla om något vi andra inte bryr sig om kanske man kan få en produktiv tråd? Saken är den att vissa känner att moderatorer och admin inte verkar ha vidare stor respekt för regelverket och det är väl ett problem? Som jag ser det kan jag inte förutse om något jag postar är inom regelverket eller inte för vissa kan fara fram lite som de vill utan att ett skit händer. Det känns onekligen som om det pågår något bakom flashback, jag menar inte att alla moderatorer (eller admins) är med på detta men kanske ni kunde lugna oss om vi fick veta varför vissa kan posta en artikel på 5 stycken med en egen rad text och klara sig medan andra får dem bortplockade till att börja med?

Vi vet alla att det finsn konton som i praktiken enbart postar samma sorts inlägg, må det vara OT, artiklar, provoceringar eller annat. Dessa lever kvar i månader trots att regelverket sätter upp en ram vi skall förhålla oss till.
Citera
2014-04-11, 18:31
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 02-02-2012
Som jag ser det kan jag inte förutse om något jag postar är inom regelverket eller inte för vissa kan fara fram lite som de vill utan att ett skit händer. Det känns onekligen som om det pågår något bakom flashback, jag menar inte att alla moderatorer (eller admins) är med på detta men kanske ni kunde lugna oss om vi fick veta varför vissa kan posta en artikel på 5 stycken med en egen rad text och klara sig medan andra får dem bortplockade till att börja med?
Du får söka PM-kommunikation med en moderator i det delforum du inte förstår topic-bedömningen. Det finns vidare ingen garanti för att alla alltid förstår modereringen även efter kommunikation med moderaror. Men för det mesta går det bra om användaren har renhåriga avsikter.

Bra att RP:a. rt.com har släppt på spridningsbegränsningarna av sina texter. Ta det med moderator i aktuellt delforum.
Citera
2014-04-12, 11:44
Medlem
gulaLejonets avatar
hur många admins finns det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in