2015-09-15, 17:36
Medlem
st0ckiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hencesson
Finns det några fall/trådar där mods/admins INTE håller med varandra?

Klart det gör det! Diskussionerna brukar bli heta i Outlaw tydligen, enligt uttalanden från olika moderatorer.
Men det är sen viktigt att de håller enad front ut mot forumet, för att det inte ska bli för mycket skitsnack.
Citera
2015-09-15, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av st0ckis
Klart det gör det! Diskussionerna brukar bli heta i Outlaw tydligen, enligt uttalanden från olika moderatorer.
Men det är sen viktigt att de håller enad front ut mot forumet, för att det inte ska bli för mycket skitsnack.

Vore roligt att se en källa på det. En enda.
Citera
2015-09-15, 17:53
Moderator
^Eazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hencesson
Vore roligt att se en källa på det. En enda.

(FB) Fler än mig som känner att moderatorer och admins håller varandra om ryggen?

Mitt inlägg ihttps://www.flashback.org/sp54573265

admin4's svar:

Mitt inlägg i: (FB) Flashback IRC läggs ner

Så nej, vi håller inte alltid med varandra, vi får även utåt vara öppna med att vi inte håller med om alla beslut. Men, det är moderatorernas jobb att arbeta efter de direktiv som finns.

Jag gillar inte att IRC stängdes ner, men jag förstår varför. Jag gillar inte 0.12 regeln, men jag förstår varför den finns och kommer agera efter regeln. Jag gillar inte att 0.10 regeln togs bort men jag kommer inte radera inlägg som bröt mot en numera borttagen regel för att jag inte gillar att den togs bort.
Citera
2015-09-15, 18:23
Medlem
najass avatar
De senaste 4 felplacerade inläggen har flyttats hit från (FB) Flashback krånglar (Sammanfogad)

/mod
Citera
2015-09-24, 19:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbebobbe0
När man har klagomål om ett beslut ska man som bekant först ta upp det med moderatorn. Detta hjälper i princip aldrig.

Steg två är att kontakta en admin, men för mig känns det väldigt mycket som att man hela tiden kontaktar ett etablissemang - moddarna och admins håller varandra om ryggen och stöttar varandras subjektiva definitioner av vad som anses rätt och fel.

Är det fler FB-medlemmar som känner igen sig i detta, eller är det bara jag?
Såklart är det så. Efter diverse turer vill de att jag ska starta min tråd i ett hårdmodererat forum. En moderator godkänner min text innan den publiceras och bara samma moderator och ingen annan som kommenterar. Vad är skillnaden mot ett PM? De har ju byggt upp ett system med noll insyn och noll rättvisa. Förstår inte varför. Det hela mynnar ju ut i en massa trådar likt denna. Till slut tröttnar vi och försvinner ifrån forumet. Ingen tjänar väl på det. Undrar hur få de egentligen är och hur mycket betalt de får och om de någonsin kan ha det i ett framtida CV. 2002-2017 Moderator på Flashback. Vilka jobb kan de få på det?
Citera
2015-09-24, 19:34
Medlem
najass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ljuget
Såklart är det så. Efter diverse turer vill de att jag ska starta min tråd i ett hårdmodererat forum.

Diverse turer

Du var helt oförmögen att kräka ur dig vilket konto det gällde som du ville ha hjälp med, och förstod inte heller att frågor kring avstängningar tas i delforumet som heter "Feedback gällande avstängningar och bannlysningar"...

Du har dessutom fortfarande inte lyckats få ur dig vilket konto du vill ha hjälp med! Är det själva klagande som är grejen för dig?

Stor humor.

Citat:
En moderator godkänner min text innan den publiceras och bara samma moderator och ingen annan som kommenterar. Vad är skillnaden mot ett PM?

Skillnaden (som är tämligen uppenbar) är att när det tas i en tråd som alla kan läsa och posta i så kan också alla läsa argumenten och ser vad som gäller och kan själv argumentera.

Sen kanske du inte riktigt greppar det här med yttrandefrihet. Det innebär alltså inte att tvingar folk att kommentera i trådarna.

Citat:
De har ju byggt upp ett system med noll insyn och noll rättvisa. Förstår inte varför.

Så ett delforum med publika trådar där alla kan läsa och göra inlägg är noll insyn och noll rättvisa...?

Vi har ju alltså till och med vigt ett helt delforum åt detta där man alltså till och med kan klaga efter att en avstängning verkställts.

Citat:
Det hela mynnar ju ut i en massa trådar likt denna. Till slut tröttnar vi och försvinner ifrån forumet. Ingen tjänar väl på det.

Nä

Citat:
Undrar hur få de egentligen är

Även där är det full insyn https://www.flashback.org/moderatorer

Citat:
och hur mycket betalt de får

Denna fråga har varit upp massor av gånger och vi får fortfarande inget betalt.

Citat:
och om de någonsin kan ha det i ett framtida CV. 2002-2017 Moderator på Flashback. Vilka jobb kan de få på det?

Jag tror du övervärderar moderatorrollen rätt kraftigt.
Citera
2015-09-24, 19:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av najas
Diverse turer

Du var helt oförmögen att kräka ur dig vilket konto det gällde som du ville ha hjälp med, och förstod inte heller att frågor kring avstängningar tas i delforumet som heter "Feedback gällande avstängningar och bannlysningar"...

Du har dessutom fortfarande inte lyckats få ur dig vilket konto du vill ha hjälp med! Är det själva klagande som är grejen för dig?

Stor humor.

Skillnaden (som är tämligen uppenbar) är att när det tas i en tråd som alla kan läsa och posta i så kan också alla läsa argumenten och ser vad som gäller och kan själv argumentera.

Sen kanske du inte riktigt greppar det här med yttrandefrihet. Det innebär alltså inte att tvingar folk att kommentera i trådarna.

Så ett delforum med publika trådar där alla kan läsa och göra inlägg är noll insyn och noll rättvisa...?

Vi har ju alltså till och med vigt ett helt delforum åt detta där man alltså till och med kan klaga efter att en avstängning verkställts.

Nä

Även där är det full insyn https://www.flashback.org/moderatorer

Denna fråga har varit upp massor av gånger och vi får fortfarande inget betalt.

Jag tror du övervärderar moderatorrollen rätt kraftigt.
Hur vet vi att ni moderatorer inte har multipla konton. Det är kanske du och dina andra 30 konton som sitter och röstar att någon ska stängas av.

Om det är något jag gör så är det nog inte att övervärdera moderator-rollen. Det var ett försök till ironi men ironi har ni inte på era CV. Det konstateras väldigt snabbt.

Om ni fick betalt för att göra det ni gör utefter en agenda så kanske inte det är något du kräker ur dig för att använda ord som du förstår.

Du som är så vis. Vad tror du är anledningen till så många trådstarter som just denna. Är så många användare dumma i huvudet och/eller hittar på eller vad tror du?
Citera
2015-09-24, 20:10
Medlem
najass avatar
Citat:
Hur vet vi att ni moderatorer inte har multipla konton. Det är kanske du och dina andra 30 konton som sitter och röstar att någon ska stängas av.

Du inser inte det korkade i att vi skulle sitta med multipla konton och rösta när röstningen sker i ett speciellt delforum som bara moderatorerna ser...?

Citat:
Om det är något jag gör så är det nog inte att övervärdera moderator-rollen. Det var ett försök till ironi men ironi har ni inte på era CV. Det konstateras väldigt snabbt.

Ironi funkar bäst om man ser till att undvika att varenda stavelse man skriver är löjeväckande.

Citat:
Om ni fick betalt för att göra det ni gör utefter en agenda så kanske inte det är något du kräker ur dig för att använda ord som du förstår.

Du som är så vis. Vad tror du är anledningen till så många trådstarter som just denna. Är så många användare dumma i huvudet och/eller hittar på eller vad tror du?

Så nu har du alltså övergett argumentet att vi inte är öppna, och använder nu istället det faktum att vi är just öppna och tillåter folk att klaga hur mycket dom vill istället. Du inser att din argumentation hela tiden driver in fler spikar i ditt eget kistlock, va?

Det festliga är ju att grundförutsättningen (så många som klagar) är tämligen urvattnad. Det är faktiskt mycket få som agerar rättshaverister. Framför allt om man tar den gruppen som en del av Flashback som helhet och räknar på andel klagare av totalen (användare eller inlägg). De har dock en tendens att vara tämligen högljudda...
Citera
2015-09-24, 20:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av najas
Du inser inte det korkade i att vi skulle sitta med multipla konton och rösta när röstningen sker i ett speciellt delforum som bara moderatorerna ser...?

Ironi funkar bäst om man ser till att undvika att varenda stavelse man skriver är löjeväckande.

Så nu har du alltså övergett argumentet att vi inte är öppna, och använder nu istället det faktum att vi är just öppna och tillåter folk att klaga hur mycket dom vill istället. Du inser att din argumentation hela tiden driver in fler spikar i ditt eget kistlock, va?

Det festliga är ju att grundförutsättningen (så många som klagar) är tämligen urvattnad. Det är faktiskt mycket få som agerar rättshaverister. Framför allt om man tar den gruppen som en del av Flashback som helhet och räknar på andel klagare av totalen (användare eller inlägg). De har dock en tendens att vara tämligen högljudda...
Tror du att det kan vara så "Få" som klagar eftersom ni ser till att det blir få. Nu har jag inte läst på Flashback längre än några månader men skulle du säga att det är jättemånga färre klagare nu än för 10 år sedan, om nu Flashback fanns då.
Citera
2015-09-24, 20:16
Medlem
najass avatar
Citat:
Tror du att det kan vara så "Få" som klagar eftersom ni ser till att det blir få. Nu har jag inte läst på Flashback längre än några månader men skulle du säga att det är jättemånga färre klagare nu än för 10 år sedan, om nu Flashback fanns då.

Nej tvärtom, det är väldigt många fler klagare nu, det följer tämligen väl utvecklingen för Flashback. Det är ett par tiopotenser fler människor här nu än för tio är sedan. Andelen klagare är kanske konstant men antalet ökar ju per definition då också.

Vi är öppna med besöksstatistiken också, det syns på forumet hur många som besöker det, och hur många inlägg och trådar som postas. Emellanåt publicerar admin sammanställningar av statistiken (FB) Lite Flashback-statistik
(FB) Besöksrekord på forumet igår kväll

Där ser man tex hur det var för 10 år sedan (2005):
Citat:
Ursprungligen postat av admin
Igår klockan 23:01 var det 792 användare inne på forumet samtidigt. Det är den högst siffran någonsin, och slår det gamla rekordet från i somras.
Extra intressant är att det slogs utan att någon speciell nyhet drog folk till forumet just denna kväll.

admin

Om du sedan kollar uppe i högra hörnet på räknaren så ser du att det för tillfället är drygt 41 000 personer här nu...
Senast redigerad av najas 2015-09-24 kl. 20:21.
Citera
2015-09-26, 18:29
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:

Frågan om multipla konton när det gäller moderatorerna inte helt okontroversiell enligt min uppfattning (vi kan här bortse från Outlaw).

När det gäller rubriken på tråden så fokuseras många inlägg på det negativa i att admins och moderatorer håller varandra om ryggen. Det är i så fall en märklig ståndpunkt därför att all forumverksamhet bygger på att admins och moderatorer kan lita på varandra.

Det i sin tur innebär att admins kommer att stötta en moderator som gör fel. På samma sätt som en VD stöttar en avdelningschef som gjort ett fel. På samma sätt går lojaliteten uppåt från moderatorer till admins. Adminbeslut respekteras av moderatorerna publikt.

Det finns alltid en gräns för hur vidsträckt gränsen är för att man skall stötta varandra. Som medlemmar behöver vi inte bry oss om hur vidsträckt gränsen är på FB. Det finns alltid en gräns och ibland kan vi påtagligt se att en sådan gräns har passerats.

Det är allt vi behöver känna till.
Citera
2015-09-26, 21:19
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbebobbe0
När man har klagomål om ett beslut ska man som bekant först ta upp det med moderatorn. Detta hjälper i princip aldrig.

Steg två är att kontakta en admin, men för mig känns det väldigt mycket som att man hela tiden kontaktar ett etablissemang - moddarna och admins håller varandra om ryggen och stöttar varandras subjektiva definitioner av vad som anses rätt och fel.

Är det fler FB-medlemmar som känner igen sig i detta, eller är det bara jag?
Jag tycker att de är bra och man kan faktiskt resonera med dem och få saker förklarat för sig då man inte förstår varför man fick en varning.
Jag har då fått svar när jag inte förstått varför jag fick en varning.
Tycker att det känns bra att de alltid svarar en.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in