2014-04-10, 11:32
Medlem
Carl Hamiltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av epost72
Om vi säger så här:
Finns den informationen på rätt ställe?
Vid åtgärd i form av varning eller avstängning får man ett PM med en länk till aktuell regel på regelsidan.
Vidare har man själva PM:et från moderatorn som meddelat åtgärden.
Vore det då inte på sin plats att det på regelsidan finns en hänvisning till förfarandet kring invändningar mot beslutet?

Säg att man kort förklarar skillnaden mellan varningar och avstängningar samt en länk till Jag håller inte med.
Missförstå mig inte. Jag anser inte att allt är perfekt presenterat, men det är en helt annan sak än det Sherlock håller på och ältar om.
Citera
2014-04-10, 11:34
Medlem
soulreapers avatar
Citat:
Om vi säger så här:
Finns den informationen på rätt ställe?
Vid åtgärd i form av varning eller avstängning får man ett PM med en länk till aktuell regel på regelsidan.
Vidare har man själva PM:et från moderatorn som meddelat åtgärden.
Vore det då inte på sin plats att det på regelsidan finns en hänvisning till förfarandet kring invändningar mot beslutet?

Säg att man kort förklarar skillnaden mellan varningar och avstängningar samt en länk till Jag håller inte med.
Jag håller delvis med dig, men samtidigt vilil jag att regelsidan ska hållas så ren som möjligt så att man faktiskt orkar läsa allt som står där. Iom att vi har FAQn där det står det mesta man kan tänkas vilja veta förutom hur regelverket ser ut så är det i mina ögon inte ett stort problem. Det som kanske kunde fixas är att man länkar till FAQ i det automatiska PMt som kommer när man får en varning/blir avstängd.
Citera
2014-04-10, 11:49
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Hamilton
Det står i FAQ, Sherlock...
Vet du möjligen var i FAQ reglerna finns?
Jag har sökt men inte funnit och det hjälper definitivt inte att ge mig nedsättande tillnamn, jag trodde faktiskt inte att en moderator skulle hänge sig åt den sortens pennalism.
Citera
2014-04-10, 12:08
Medlem
najass avatar
Det här börjar bli surrealistiskt.

Detta svar fick du tidigare idag på din fråga:

Citat:
Ursprungligen postat av soulreaper
Det stämmer att det inte står någonting där ang. förfarandet, men är du läskunnig är det inte så svårt att inse att du kan bli avstängd
I vår FAQ kan man läsa följande:
Att du inte inser hur alla större forum och sidor där det finns staff på är uppbyggda är ju beklagligt men dessvärre ingenting vi kan göra någonting åt.

Där länkade alltså soulreaper till texten om Outlaw i FAQ:en

Därpå frågar du:
Citat:
Ursprungligen postat av borriz
Var jag hittar regler om förfarandet vid avstängning så som du beskrev detta tidigare, en länk till regeltexten skulle vara trevligt. Kan inte tro att dessa regler är sekretessbelagda.
Jag utgår ifrån att det finns explicit skrivna regler och att det inte handlar om någon form av sedvana.

CH svarar då med samma länk som soulreaper gav dig tidigare:
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Hamilton
Det varken finns eller behövs regler till det förfarandet. Det är en omröstning bland modsen och resultatet efter omröstningen avgör straffet. Svårare än så är det inte.

Q: Vad är Outlaw?
A: En gömd forumavdelning som bara admins och moderatorer har tillgång till. Där diskuteras varningar, bannlysningar och annat som behöver tas ”bakom gardinerna”.

Då är du plötsligt nöjd:
Citat:
Tack mer än så behöver jag inte veta, jag har tidigare försökt diskutera ifall det fanns någon form av hemlig domstol här på forumet och du har just bekräftat detta.

Detta alltså trots att jag skrivit det 3 gånger tidigare (igår) och att soulreaper länkat till dig idag.

Vad händer sedan:
Citat:
Vet du möjligen var i FAQ reglerna finns?
Jag har sökt men inte funnit och det hjälper definitivt inte att ge mig nedsättande tillnamn, jag trodde faktiskt inte att en moderator skulle hänge sig åt den sortens pennalism.

Och nu börjar du om igen...
Du har fått reglerna länkade till dig flera gånger.
Du har fått länken till vad Outlaw är (+ att tre olika moderatorer och en admin har bekräftat att det är en avdelning som är stängd för alla utom mods/admins, samt att procedurerna för hur det går till har redovisats)
Du har blivit hänvisad till FAQ:en.

Vad är det nu du anser att du inte fått information om?
Citera
2014-04-10, 13:34
Medlem
02-02-2012s avatar
Jag tycker inte att moderatorer skall ta kritiken personligt, inte heller att man skall älta för mycket. Det bör däremot vara uppenbart att vissa tycker att regelverket är konstigt och då kanske man skulle starta en diskussion om detta? Som läget är nu finns det trådar som är helt nersvabbade till den grad att de knappt är läsbara för någon som inte vet vilka som gör vad i trådar. Vissa användare är som ett RSS flöde och postar endast artiklar med en rad eller två om vad de handlar om, andra gör sitt bästa för att starta OT spår, några kör floskelbingo i sina poster, osv.

Vi vet nog vilka det är för jag har en känsla av att det är samma figurer som dyker upp med nya användare när de brännt ut dem helt, inte nödvändigtvis bannade.
Citera
2014-04-10, 16:23
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NALTA
Det du skriver om fepost och raderingar stämmer, att det av olika anledningar raderas är inte vad jag ifrågasätter.
Min åsikt är att det måste gå att motivera en sådan, så att man kan göra sitt skrivande bättre!
I min orutin så kändes det vid tillfället, som en örfil. Jag överlever!
Jag vill inte bråka om detta, har ju ingen skärmdump eller övrigt " bevis " i ärendet, så jag tycker vi tar i hand och börjar om?
Du har ju redan hjälpt mig en bit, nästa gång nåt sånt här händer, så vet jag nu att det kanske går att ändra.
Visst går det att motivera en radering. Nästa gång du undrar över en radering kan du PM:a en moderator i det aktuella delforumet. Är det inte den moderatorn som har raderat får du då besked om vilken moderator du ska vända dig till.

Jag vill inte heller bråka, men jag vill inte ha ryktet om mig att jag skulle uttrycka mig som du beskrev. Jag har inget minne av att överhuvudtaget ha haft någon PM-konversation med dig. Jag hittar inget sådant i min PM-låda.
Citera
2014-04-10, 17:10
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Citat:
Allt jag begär är en länk till reglerna som behandlar förfarandet vid avstängning, hur svårt kan det bli?
Regelverket styr vad du får och inte får göra på forumet, varken mer eller mindre. Om du letar beskrivningar av förfaranden och rutiner där så lär du göra det förgäves eftersom sådan information inte har där att göra och därför inte heller finns där.
Citera
2014-04-10, 18:29
Medlem
epost72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av soulreaper
Jag håller delvis med dig, men samtidigt vilil jag att regelsidan ska hållas så ren som möjligt så att man faktiskt orkar läsa allt som står där. Iom att vi har FAQn där det står det mesta man kan tänkas vilja veta förutom hur regelverket ser ut så är det i mina ögon inte ett stort problem. Det som kanske kunde fixas är att man länkar till FAQ i det automatiska PMt som kommer när man får en varning/blir avstängd.
Trevligt åtminstone att man öppnar upp för möjligheten att det kanske inte är så tydligt som CH och ÅG gör gällande.
Jag förstår detta med att hålla regelsidan clean men samtidigt så får den ju inte vara så clean så att själva syftet försvinner.
Citat:
Ursprungligen postat av ÅnkelGunnar
Regelverket styr vad du får och inte får göra på forumet, varken mer eller mindre. Om du letar beskrivningar av förfaranden och rutiner där så lär du göra det förgäves eftersom sådan information inte har där att göra och därför inte heller finns där.
Vad skönt att du kommer in om reder ut hur allt är.
De som inte begriper eller anser att det kan finnas utrymme för ett förtydligande kan dra åt helvete.
Skön inställning, dock ganska väntad för att ha yttrats av dig.
Senast redigerad av epost72 2014-04-10 kl. 19:18.
Citera
2014-04-10, 19:55
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ÅnkelGunnar
Det var intressant att få veta.
Törs man fråga ifall det finns några regler eller om det enbart handlar om godtycke här?
Citera
2014-04-10, 19:59
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Det var intressant att få veta.
Törs man fråga ifall det finns några regler eller om det enbart handlar om godtycke här?
Regler eller godtycke angående vad?

???
Citera
2014-04-10, 20:11
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Regler eller godtycke angående vad?

???
Trots mina tidigare frågor så har ingen moderator velat svara på ifall det finns några regler (och i så fall vara de finns) för hur man stänger av eller bannlyser en medlem. Finns det inga regler att falla tillbaka på så innebär det att besluten fattas helt godtyckligt.
I detta ljuset så framstår hemliga domstolar som finns i olika diktaturländer eftersom dessa domstolar har en lag att döma efter.
Citera
2014-04-10, 20:20
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Citat:
Vad skönt att du kommer in om reder ut hur allt är.
De som inte begriper eller anser att det kan finnas utrymme för ett förtydligande kan dra åt helvete.
Skön inställning, dock ganska väntad för att ha yttrats av dig.

Du borde vid det här laget vara ganska så väl införstådd med min inställning till dig, så jag vet inte varför du över huvud taget lägger tid på att nämna det - gammal vana att gnälla så fort gruset börjar skava igen, eller är det kanske tidig fredag den här veckan?

För övriga så borde det vara ganska så uppenbart att informationen inte ska finnas i reglerna - hantering av omröstningar är inte regler så det vore minst sagt märkligt. Därmed inte sagt att man inte från regelsidan kunde länkat till information, men samtidigt har vi FAQ'n högst upp och även om den minst sagt är bristfällig så verkar ändå väldigt få hitta dit. Att då tro att fler skulle hitta information på regelsidan är i mina ögon lite väl optimistiskt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in