2014-04-10, 10:55
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borriz
Mitt i prick!
Hur kommer det sig att två såpass erfarna och intelligenta moderatorer inte snappar detta?
Antagligen för att du suger på att vara tydlig i frågeställningen. Hur kommer det sig?
Citera
2014-04-10, 10:57
Medlem
epost72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Hamilton
I reglerna står det:
Jag vet inte om det är extremt viktigt för någon att veta om huruvida det är en enskild moderator som delar ut en varning. Det står att om man inte sköter sig riskerar man en varning, svårare än så är det inte. Vill man veta mer tror jag nog man får alla svar man vill ha här.
Jag har inga problem med det eftersom jag vet hur det ligger till.
Men det har betydelse om man har invändningar mot en åtgärd där man anses ha brutit mot reglerna.
Citera
2014-04-10, 11:00
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Var jag hittar regler om förfarandet vid avstängning så som du beskrev detta tidigare, en länk till regeltexten skulle vara trevligt. Kan inte tro att dessa regler är sekretessbelagda.
Jag utgår ifrån att det finns explicit skrivna regler och att det inte handlar om någon form av sedvana.

Normalt skiljer man på det regelverk som omfattar forumets medlemmar och dom regler som styr moderatorernas interna arbete.

Regelverket som omfattar alla medlemmar är självklart publika regler som kan läsas av samtliga medlemmar.

Om forumets admins använder sig av speciella regler (vilket man oftast gör) för att i detalj styra upp åtgärder och generell hantering när det gäller medlemmars regelbrott och avstängningar så finns det ingen anledning att detta regelverk annonseras publikt eftersom detta regelverk inte används publikt av medlemmarna.

Sverige styrs officiellt via riksdagen och det sätt Sverige styrs på är i allt väsentligt publik information. Hur regeringen agerar internt annonseras inte alltid publikt.

Ser du sambandet?
Citera
2014-04-10, 11:03
Medlem
Carl Hamiltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av epost72
Jag har inga problem med det eftersom jag vet hur det ligger till.
Men det har betydelse om man har invändningar mot en åtgärd där man anses ha brutit mot reglerna.
Har det verkligen det? Om du får en varning får du ett PM från den moderator som delade ut den och det bör väl falla sig naturligt att man svarar den som utdelade varningen även om man inte fattar hur systemet fungerar? Vidare kan man läsa här hur man gör om man är missnöjd med beslutet. Jag utgår givetvis från att någon som är så vetgirig läser FAQ det första den gör eftersom man där hittar svaren på de flesta vanliga frågorna.
Citera
2014-04-10, 11:05
Medlem
borrizs avatar
Allt jag begär är en länk till reglerna som behandlar förfarandet vid avstängning, hur svårt kan det bli?
Citera
2014-04-10, 11:07
Medlem
najass avatar
Citat:
Mitt i prick!
Hur kommer det sig att två såpass erfarna och intelligenta moderatorer inte snappar detta?

Tja, det är alltid lite letande och funderande när folk inte snappat informationen som finns och givits, och dessutom är lite otydliga kring vad det är de vill veta mer om. Dessutom blir man lätt lite hemmablind, och tar saker för självklara om det diskuterats förr och/eller finns i regelverk, FAQ eller trådar. Då får man försöka gaffla sig fram till vilken information det egentligen är som avses.

Procedurerna kring hur det går till (om det nu är det som är grejen) har postats flera gånger, här är t.ex en redogärelse från Admin4:

Citat:
Ursprungligen postat av admin4
Moderatorerna har lite svårt att gå in i detalj på hur det fungerar och ser ut eftersom de inte får avslöja något om vad som sker i Outlaw.
Våra omröstningar skapas av rapportsystemet. Det är automatiserat så alla omröstningar är identiska och påverkas således inte av vem som är användare. Där finns användarnamn och övrig information som är relevant, t ex "straffregister" och det aktuella inlägget (undantaget de regler som inte är kopplade till ett inlägg, t ex 2.01 där beslutsgrundande varningar listas) samt länkar till rapporter. Den enskilde moderatorn kan alltså inte påverka vad som syns och hur.
Utfallet av omröstningen tolkas också automatiskt och en eventuell åtgärd hamnar i en kö som vi admins ser och kan då frisläppa de åtgärder som väntar.
Allt detta loggas och är synligt för alla moderatorer.
Är det svar på dina frågor?

admin4

Från tråden nedan

Diskussioner kring det faktum att Outlaw är stängt för de flesta FB:are (alla utom admins, moderatorer och tekniker) finns också.
(FB) Flashbacks egna domstol.
Citera
2014-04-10, 11:08
Medlem
Carl Hamiltons avatar
Citat:
Allt jag begär är en länk till reglerna som behandlar förfarandet vid avstängning, hur svårt kan det bli?
Det varken finns eller behövs regler till det förfarandet. Det är en omröstning bland modsen och resultatet efter omröstningen avgör straffet. Svårare än så är det inte.

Q: Vad är Outlaw?
A: En gömd forumavdelning som bara admins och moderatorer har tillgång till. Där diskuteras varningar, bannlysningar och annat som behöver tas ”bakom gardinerna”.
Citera
2014-04-10, 11:10
Medlem
epost72s avatar
Citat:
Har det verkligen det? Om du får en varning får du ett PM från den moderator som delade ut den och det bör väl falla sig naturligt att man svarar den som utdelade varningen även om man inte fattar hur systemet fungerar? Vidare kan man läsa här hur man gör om man är missnöjd med beslutet. Jag utgår givetvis från att någon som är så vetgirig läser FAQ det första den gör eftersom man där hittar svaren på de flesta vanliga frågorna.
Som sagt, jag har inga problem med det eftersom jag vet hur det ligger till.
Tanken är då kanske att fundera på hur självklara saker egentligen är?
Om man på regelsidan kan vara tydligare så kan jag svårligen se några nackdelar med det.
Istället för att i andra sammanhang hänvisa till diverse trådar och forumdear.

Du anser att allt är självklart och övertydligt.
Jag anser att tydligheten kan förbättras redan på regelsidan.
Citera
2014-04-10, 11:12
Medlem
Carl Hamiltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av epost72
Som sagt, jag har inga problem med det eftersom jag vet hur det ligger till.
Tanken är då kanske att fundera på hur självklara saker egentligen är?
Om man på regelsidan kan vara tydligare så kan jag svårligen se några nackdelar med det.
Istället för att i andra sammanhang hänvisa till diverse trådar och forumdear.

Du anser att allt är självklart och övertydligt.
Jag anser att tydligheten kan förbättras redan på regelsidan.
Jag anser inte att allt är självklart, men jag anser att om man ska ha regler och förklaringar på allt i minsta detalj anser jag att ett minimikrav är att man först tagit del av den information som redan finns.
Citera
2014-04-10, 11:26
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Det varken finns eller behövs regler till det förfarandet. Det är en omröstning bland modsen och resultatet efter omröstningen avgör straffet. Svårare än så är det inte.

Q: Vad är Outlaw?
A: En gömd forumavdelning som bara admins och moderatorer har tillgång till. Där diskuteras varningar, bannlysningar och annat som behöver tas ”bakom gardinerna”.

Tack mer än så behöver jag inte veta, jag har tidigare försökt diskutera ifall det fanns någon form av hemlig domstol här på forumet och du har just bekräftat detta.
Citera
2014-04-10, 11:28
Medlem
Carl Hamiltons avatar
Citat:
Tack mer än så behöver jag inte veta, jag har tidigare försökt diskutera ifall det fanns någon form av hemlig domstol här på forumet och du har just bekräftat detta.
Det står i FAQ, Sherlock...
Citera
2014-04-10, 11:28
Medlem
epost72s avatar
Citat:
Jag anser inte att allt är självklart, men jag anser att om man ska ha regler och förklaringar på allt i minsta detalj anser jag att ett minimikrav är att man först tagit del av den information som redan finns.
Om vi säger så här:
Finns den informationen på rätt ställe?
Vid åtgärd i form av varning eller avstängning får man ett PM med en länk till aktuell regel på regelsidan.
Vidare har man själva PM:et från moderatorn som meddelat åtgärden.
Vore det då inte på sin plats att det på regelsidan finns en hänvisning till förfarandet kring invändningar mot beslutet?

Säg att man kort förklarar skillnaden mellan varningar och avstängningar samt en länk till Jag håller inte med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in