2014-04-08, 16:56
Medlem
alcoholicsuniteds avatar
Svar; Ja! Men inte ens nära lika mycket. Det är ju faktiskt bara allmänbildning. Man behöver inte överdramatisera det. Det går ju inte att ignorera faktumet att ett antal miljarder dumstrutar av jordens befolkning faktiskt är religiösa. Det är bra att veta mycket om det man skall argumentera mot. Bemöt okunskap med kunskap, liksom.
Citera
2014-04-08, 17:35
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av o0Halal0o
Min åsikt är att religion som skolämne bör fördjupas så att extrema avarter som islam visas upp i sin brutala form.

Lär man sig att lära med en värdeneutral pedagogik som fokuserar på källgranskning och källkritik kommer religion sannoliken att betraktas från perspektiver som är mera individuella och objektiva.
Citera
2014-04-08, 18:27
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alcoholicsunited
Svar; Ja! Men inte ens nära lika mycket. Det är ju faktiskt bara allmänbildning. Man behöver inte överdramatisera det. Det går ju inte att ignorera faktumet att ett antal miljarder dumstrutar av jordens befolkning faktiskt är religiösa. Det är bra att veta mycket om det man skall argumentera mot. Bemöt okunskap med kunskap, liksom.
och därför inte går under samma jordiska lagar? ska man då för att man "har gudstro" kunna tycka att ansvaret att göra sig kunnig inte gäller, när man "har, äger gudstro" ?

är ju nästan så du menar.. eller har jag förstått dig fel? antal brn som väntar på tomten är också många.. då ska de alltså egentligen kunna berätta för de barn sopm väntar på annat, att de liksom behöver förstå tomten lite.. och inte hålla på så mycket? som inte tomtetroende barnen håller på med.. kan det bli orättvist, också?

gick i en skola en gång som menade att ovilja att ta till sig kunskap, görs bäst med att inte fortsätta bevisa det som behövs om man behöver bekräftelse i att man fattar var man är.. men visst.. det är ju taget ur bibelns empatikännande sak att behöva empatisera mera? och ge lite mer lätta mer nätt i små steg med små ord-kunskaper? för åter igen.. kan det bli orättvist att "överskatta matte?
Citera
2014-04-08, 19:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Jag har förespråket värdeneutralitet från början av mitt deltagande på tråden. Håll mig utanför dina generaliseringer/kategoriseringer.

Samtidigt som du själv skrivar (inlägg #388):

När du har rätt har du rätt....

Citat:
Vilket definitivt inte är värdeneutralt.

Nej, det har jag aldrig påstått att jag är. Däremot försöker jag hålla mina åsikter utanför min undervisning. In fact behöver jag inte lägga in dem för att övertyga elever om religioners effekt, de talar för sig själv.
Citera
2014-04-08, 19:20
Bannlyst
Citat:
"Skolas OM religion", från detta underlag?:

Osäker på vad du syftar på med "underlag"?
Citera
2014-04-08, 19:26
Bannlyst
[quote=BrunNyans|48283968Nu ]
Citat:
Ursprungligen postat av Rationalisterna
Jag ger mig vad gäller att BJ's inlägg. Jag har har fel och du har helt rätt. En idiot är en idiot oavsett livsåskådning.

Men Jesus älskar även kombon idiot + ateist, vilket jag har jag mycket svårare med.

Ja där är vi helt överens, idioter finns i varenda grupp och dom är idioter, oavsett vilken grupp de tillhör.

Nu tillhör jag ju den minoritet av religionsvetare som anser att Jesus aldrig existerat, ens historiskt.

Ateister ses som jag förstår det enligt moderna tolkningar av den kristna guden som "personer som inte vet bättre". En god gud som skapade människan kan aldrig beskylla människan för att bli intelligent nog att kräva bevis.

Nu glider vi lite OT dock men jag tar gärna denna diskussion någon annanstans.. You name the tråd.
Citera
2014-04-08, 19:29
Bannlyst
Citat:
Trevligt att se ni två kan bilda en begränsat allians, mindre trevligt om det gemensama i denna allians rekommenderas som undervisnings-principer.

Well, det är ett lite väl stort hopp att både kalla det "allians" samt att säga att någon av oss skulle förespråka det som undervisningsprinciper. Nu vet jag iofs 0 om brunnyans så jag ska inte uttala mig för denne iofs.
Citera
2014-04-08, 19:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av BrunNyans
Absolut, men den enda påstådda läraren i den här tråden verkar inte så sugen på det utan vill istället utrota religion. Det blir nog en värdeneutral undervisning.

Den kan bli minst lika värdeneutralt som när Sveriges roll i andra världskriget ska tas upp i historielektionerna.

Och med den jämförelsen vill jag säga att värdeneutralitet verkar inte vara så viktigt på lärarhögskolan och kommer aldrig bli det. Motgiftet är barn som tänker själva och själva tar reda på fakta för det som lärs ut i skolan är kan i vissa fall hålla samma kvalité som wikipedia eller det som skrivs på FB.

Det stämmer ja, dock så lägger jag inte in mina egna värden till större delen i min undervisning. Faktan om religions effekt på världen talar för sig själv. jag behöver varken vinkla eller ljuga.
Citera
2014-04-08, 20:27
Medlem
nofaiths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ech0
Vad tycker ni om detta? Borde det finnas religion i skolan. För mig spelar det ingen roll om det är ett individuellt val för dem utan bättre vetande, jag vill bara absolut inte ha detl

Om man vill förstå varför det ser olika ut i olika länder så kanske det kan vara bra att lära sig grunderna i religion.
I många länder är religion viktigt och påverkar samhället.
Citera
2014-04-08, 20:54
Bannlyst
Detta är ditt orginalinlägg.. (fick korta lite)
Citat:
Ursprungligen postat av BlackJewel
Allt det har sagts, och inget okänt, att du sedan inte kan läsa R. det handlart enbart om din brist på självdistans, den dagen du gör slag i saken att försöka ta itu med studierna, kommer du upptäcka att skitsnackarkultur och projicering utifrån kukmätartävlings-komlex som du valsar runt med.. inte kommer att premiera dig.

Tills dess, får du leka här på fb.. och ha gort bort dig i att inte klara av att läsa ord.. men titta på text, för att visa dig vara omogen.

Om du i skolan sitter och får uppgifter av lärare, om så dut skulle få det av mig, och jag skriver att det handlar om idéhistoria.. är det då läge att börja skylla på att det handlar om "läraren vet inte skillnad på kunskap och vetenskap" som student?

Du är ju omogen, inse det / när tänkte du lämna din OT-eskapad.. trodde du att när du nu försöker "resonera... och väva in simulant, "åh ja det var ju såå jag menade" efterrationaliserat icke-argument, för att du helt enkelt inte förstår var religionen tunnas ut.. och inte har mer att tillföra, ja.. religions-kunskap, vad som berörs här jhandlar om bristande kunskaper, men ska inte fortsätta förbinda "bristande kunskaper" med dig.. då du är en av många.

Vetenskap är inte vad man ägnar sig åt när man pekpinnar. så vet du det nu. Att kopiera papper är inte heller undervisning, men kan vara bra mer vvärdeneutralt i överlämnandet åt eleverna, vetenskap har du på högskolor och universitet och forskningsvärld yrkesvärld, integrerat.

Så att du ser elever som busiga ungar och här faktiskt "din religion" som "botemedlet" i att förstå din politik.. japp, du är tyv. politiskt ganska anfäktad (därav din kumätarmentalitet som lyser igenom) , är hyfsat långt ifrån hela topic, rakt igenom.. det som gnager i dig.. att blanda så friskt, och så fel dessutom.. ja det har inte ör att tro dig angripa någonting genom utnyttjandet av KUNSKAPERNA, det är dålig kompetens det.

Vi vet att lärare vilka hr andra värdebaser måste tona ner det, men alla kan inte.. oavsett förekommer mkt illa skött ämneskonceptualisering både inom, liksom utom lärarlag och inte minst ledningar och många fattar ine ens vad ett styrdokument är... typ... suck förjävla jobbigt med alla dessa sketna sifffror.. vad du säger och berör, är allt uppbundet med kärnämnena hur som helst.. att gå och kollidera sig ideligen och sura för att religionen måte lämna planen.. ja.. det är vad som triggar dig att kukmäta och slåss .

klarar du av att se ord präntat av andra och före dig? känner du dig hotad i vetskapen att det typ går tretton rel.lärare på dussinet? hur många skulle kunna inom en timme hoppa in som topvikarie i landet.. rätt många stumpan.. man behöver inte räkna.. man behöver bara vara starkt övertygad om att "man har rätt" , sådant är ämnet.

Detta trots att det finns inom varje religion en hel del sekter... och förgreningar, men man har rätt.. och "automatiskt rätt i samhällskunskap.. för det gränsar till "mitt" område)

kort sagt.. töntigt, det finns måpnga skolor där man hanterar ämnet religion betydligt smidigare än att dra skolor i fördärv p.g.a sådant psykisk labilitet som uttrycks i kukmätartävlingspedagogik, inte för att jag sett att du varit kapabel att förstå idélära ens till ordet, du behöver en budbärare att tolka åt dig för att förstå text.

så funkar religion, du ser så mycket märkliga angränsningsproblem som skapas, medvetet utformas, som är helt fjärmat ämnet att ämnet töms.. och kvar finns inte ens idéerna.. eftersom filosofi för längesedan tog också den rollen, integrerat i kärnämnena... det kallas fördjupning och överkurser.. för eleven, att du kan missa sådant här.. och att missa att matematik också alltid erbjudit elever , dvs när lärare är så vakna och kunniga, att de ens känner igen när elever inte längre stimulerapå ett sätt ger dig rätt.. i att säga att eleven har fel.. riktigt så enkelspårigt är det inte utifrån att elever inte känner sig stimulerade av "ämnet religion" / du kan lägga ner den semantiska finten att sätta etikettt "ekonomisk filosofisk aktivitet.." på ett kisokbiträde.. att beta av och sortera i djungel.. är en del av vetenskap, men är inte, vetenskapligt arbete.. det är att lärande och att du verkar vilja fostra och se religion som en fostringsmetodik.. vad jag tycker du mest basunerat om.

du får tåla att jag har helt andra ingångar än du, jag är enormt nöjd med mina gamla lärare, och fundrar på att ev. hoppa in som vårdlärare någon dag i framtiden.. med rena manchetter..

naturvetenskap och yrken i de områdena har problemlösningar av så väsensskild art, än den nepotististanfrätta anda duverkar vilja gona dig i.. inse att det finns gränser.

ett gudväsen, är starkare begränsad i en unviersell värld, än du tror.. även om man sammanbinder det med andra ämnen, det är en teknisk konstruktion att göra, för att förenkla organisatoriskt, men ämnet religion i sig.. är betvivlat och jag har beskrivit varför.. och det ger dig allergiska utslag, skillnaden är att jag vet varför du får utslag, och varför klockan ringer .... opch varför de blir trötta i skallen.. eftersom retorik, är det sista unga elever behöver, jo.. de är hyfsat unga också på gymnasium, att komma med så puckade argument som att de har "valt gymnasieprogrammet,... visar att du är noll elevfokuserad.. ditt ämne som du valt att ha som profil .. men tror faktiskt inte du är färdig... många.. fick jag höra idag, och snappade upp igår.. åker dessvärre ur , väl inne på lärarprogrammet , vilket är synd.. javisst, men varför... ?

Man tog in horder av elever, och när kvoterades de in.. hur gick kvoteringarna till? som hade undermåliga oskodda elever att lära sig lära.. men inte klara av pedagogiska sekvenserna.. att leda.. MED ämneskunskapen OCKSÅ! i MER än.. religion och mer än att veta att en kunskap= en vetenskap=behörighet, nej.. en kunskap om hur en mässa är strukturerad, är utifrån metafysiska mysstundr, ine särskilt i beröring med vetenskap.. inom domänen ja, men inte universellt, finns många länder där man hårddrar ännu mer och det, fast länderna inte ens är s.k sekulariserade i den grad som Sverige..

religion är ett intresse.. man söker gud... man ordar gud, mässar ritualiserar och skapar seder, som görs heliga för dem det berör, men åberopar helighet också i samhället, men.. betyder inte att det därmed är heligt för alla.

Naturkunskap.. åberopar aldrig att ses som heligt, ändå är ämnet obligatoriskt. Matte också och kommer förbli.

sluta nu kukmäta dig, plugga istället.

Detta är ditt inlägg rensat från oväsentligt skit och saker jag redan bemött.

Citat:
klarar du av att se ord präntat av andra och före dig?

Ja, jag grundar det mesta jag tycker på ord präntade före mig.

Citat:
känner du dig hotad i vetskapen att det typ går tretton rel.lärare på dussinet?

Nepp, 90% av min anställning är språk.

Citat:
hur många skulle kunna inom en timme hoppa in som topvikarie i landet..

rätt många stumpan.. man behöver inte räkna..

Hört talas om "lärarlicens"? Vem som helst får inte sätta betyg längre.

Citat:
man behöver bara vara starkt övertygad om att "man har rätt" , sådant är ämnet.

Ja detta är ju bara dumt, varför tog jag inte bort detta med resten av skiten?

Citat:
att du verkar vilja fostra och se religion som en fostringsmetodik.. vad jag tycker du mest basunerat om.

Nej, religion är närmast jämförbart med en psykos..

Citat:
du får tåla att jag har helt andra ingångar än du,

Japp, det är att du är inkapabel att uttrycka dem på ett logiskt sätt jag har störst problem med.

Citat:
naturvetenskap och yrken i de områdena har problemlösningar av så väsensskild art, än den nepotististanfrätta anda duverkar vilja gona dig i.. inse att det finns gränser.

Och poängen är? Att diskussionsämnen och filosofiska ämnen är meningslösa?

Citat:
Retorik, är det sista unga elever behöver,

Harward säger emot dig, dom lär ut enligt tre grundprinciper: Gramtik, ,Logik, Retorik. Även känt som "the trivium". Kanske borde läsa på lite om didaktik innan du spyr ur dig skit du inte vet något om? Bara ett tips förutsatt att dit mål inte är att se ut som en idiot.

Citat:
fick jag höra idag, och snappade upp igår.. åker dessvärre ur , väl inne på lärarprogrammet , vilket är synd.. javisst, men varför... ?

Eh? Inte vet jag, jag är klar med lärarprogrammet, Jag har hela tiden sagt att skolan även även är där för att skilja agnarna från vetet.

Citat:
Man tog in horder av elever, och när kvoterades de in.. hur gick kvoteringarna till? som hade undermåliga oskodda elever att lära sig lära..

Ja inte har det med religionsvetenskapen att göra, den saken är iaf säkert. Så, OT..

Citat:
religion är ett intresse.. man söker gud... man ordar gud, mässar ritualiserar och skapar seder, som görs heliga för dem det berör, men åberopar helighet också i samhället, men.. betyder inte att det därmed är heligt för alla.

Religion påverkar hela världen och den globala politiken. De flesta pågående konflikter idag har religiös bas. Är detta ett intresse, eller är det verkligheten?

Citat:
Naturkunskap.. åberopar aldrig att ses som heligt, ändå är ämnet obligatoriskt. Matte också och kommer förbli.

Japp, bra...
Citera
2014-04-08, 21:26
Bannlyst
Citat:
Det vore bättre om taqiyyatanten insåg att hennes pajaskonster är genomskådade och spelade med öppna kort

Jo, "genomskådad", av 3 personer på forumet som resterande personer på forumet (sådär 90%), anser är helt hjärntvättade. Jag är i övrigt en "han".

Citat:
Ni muhammedaner har en märklig inställning till yttrandefriheten och helst såg ni kanske att koranskolor införlivades med det svenska skolsystemet samt att all kritik mot muhammed (mhbih) blev brottslig. Det har ni ju arbetat för i FN.

Jo självklart är alla som inte håller med dig "muhammedaner".

Islamkritik ingår i religionskursen, till skillnad vad du fått om bakfoten.

Citat:
Min åsikt är att religion som skolämne bör fördjupas så att extrema avarter som islam visas upp i sin brutala form.

japp, det är lite poängen... Även om islam inte är ett dugg värre än resten... Dom ska alla belysas ifrån ett vetenskapligt perspektiv, det behöver inte vinklas, faktan talar för sig själv.

Citat:
Glöm inte att koranen är inspirationskällan för självmordsbombare och andra terrorister.

Jo, även till hjälporganisationer iofs, och det samma kan sägas om alla religioner. Det handlar om tolkning.

Citat:
Det bör skolans religionsundervisning ge en tydlig bild av.

Japp, det har du rätt i..
Citera
2014-04-09, 10:24
Medlem
BlackJewels avatar
[quote=Rationalisterna|48299736]
Citat:
Jo självklart är alla som inte håller med dig "muhammedaner".
Men det handlar inte om halal säger mohammedanism eller om du säger mohammedanism..

det handlar om att du förmår hantera mohammedanism..

hur svårt ska det behöva vara?!

Citat:
Islamkritik ingår i religionskursen, till skillnad vad du fått om bakfoten.
Krigsfilosofiska drag betas av också i andra ämnen, krävs inte att "förstå gudsaspekten" för att förstå strategi, som förekommer i olika kulturer el. miljöer.

Det är kanske extra bra att veta också resp. skalles gudstro.. men.. inte nödvändigt heller, därför menar jag att både ämnet filosofi/juridik/ eller annat valfritt ämne.. t.ex musik.. som en nämnde i tråden.. ypperligt kan ersätta religion som obligatoriskt ämne... just eftersom man på felaktiga grunder ännu .. håller det som en parameter som skulle vara saken att klara av plugg på högskolan

ursäkta rationalist... men om du vill dra in dett till din person, är det du själv som får prata med dig själv det är ändå trefalt- att inbilla sig att ämnet religionintensifierat på gymnasium.. har det höga värdet på den platsen/här..gymnasiet, man påstår... att det skrivs in i allehanda skoldirektiv ÄNDRAR INTE den missvisande kalkylen.
Varför det finns skolor som håller annan ämnesdisposition, utan att balla ur och med luyckosamma elever, som inte blir rasister eller islamofober, utifrån att få ägna sig åt vad de är bra på.

Religion.. är ett ämne som i grunden.... splittrat jordens folk, var medveten om detta. Därför proppar man inte med mer religion/ matte är enkelt i sina grunddrag.. därför är andragradsekvationer också enkla för dem, som fattar grunden... det är därför man lägger in matte redan i lekskolor, men det vet du kanske inte?

varför det är bra för barn att bygga med klotsar istället för att ge dem en koran? eller bibel.. ?

Fick du leka med lego eller fick du inte? känslig fråga.. men, relevant med tanke på att du försöker argumentera kunskaper synonyma med vetenskaper. Beror på vilka kunskaper ju.

Citat:
japp, det är lite poängen... Även om islam inte är ett dugg värre än resten... Dom ska alla belysas ifrån ett vetenskapligt perspektiv, det behöver inte vinklas, faktan talar för sig själv.
Men... det liksom finns grader.... och här visar du vilket förakt du har i botten och hur labilt du argumenterar, tror det har med saknade kunskaper att göra, du antagligen orkade aldrig läsa ordentligt.
Eller förblindades av agendan knacka islamofober, och höll dig farligt ytligt... för det du säger håller inte akademisk kvalitet.

Det är en politisk linje du har.. jämlikhetsflaggan islam är lika illa som kristendom, nope... demokrati förekommer inte där islam bönhörs.

och islam omhuldat av demokrati.. som har strukturerade religioner, är verkligen inte detsamma. så du är politiskt anfäktad.

däremot är muslimer kristna osv.. i förmåga att kunna visa sig lika ruttna i sina ageranden, men religionen islam.. den är extraordinärt att inte ses som "lika illa" ellr lika bra" - du ska liksom förstå att teister.. ska kunna fungera i samhället, men som jag undrade... har du specialagenda att upplysa särklasser med särintressen p.g.a begränsade förmågor, då är det annat.. då kan de bryta ihop av att behöva skilja på islam och kristendom,.. grundat att de kanske saknat biologikunskaper, eller inte ens fått leka eller nåt.

aldrig hållt en penna... ja det finns 3000 orsaker till , till avrför elever inte förstår språk.. och.. inte vill, också!

blockeringarna.. när islam inte vill, mjuka upp sig p.g.a låsmekanismerna inom religionen... den du.

så muhammedanism, finns inom islam... nej?
Senast redigerad av BlackJewel 2014-04-09 kl. 10:29.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in