Citat:
Nej, allt jag säger grundas i vetenskap
En som sagt kraftig överskattning, att du så ihärdig måste klappa dig för bröstet säger att det ligger ngt skört.. du vet att religion som ensamt ämne är hotat..
Det är också relevant, att man via ämnet religion ISF, måste bör börja mycket tidigare, med mer tematiska och intressanta öppningar MOT/direktkorrelerat mot hiostoria, mot samhälle, mot matte biologi fysik.. mot de stora yrkesfält.. var det uttryckligen krävs att förstå exakt HUR kunskapen i världreligionen spelar. Dvs slut med religion som "vetenskap", religion är inte en vetenskap!
Du får skriva 280 00 inlägg och skrika dig hes om att du repr. en vetenskap : nej, åter nej
Behovet för religionerna har också minskat... behov för naturämnena har ökat dessutom stimulerar inte religion, elevernas inlärningslust! det nästan allra viktigaste argumentet, där man behöver psykologiskt våga omdisponera individens kognition.. sett i dagens villkor.
Du har en extremt ålderdomlig slags hjärpe-ryggradsreflex.. den gäller inte - du behöver optimera och förstå VAD nturkunskap är, sett till vad pseudovetenskap är..
och ...... parametrarna där ute, mot det eleverna är tänkta att verka i ....... det är DOM det handlar om, inte dig!!
För att kunna förvärva sig orientering i omvärlden, däribland religiösa kontexter, KRÄVS det en massa underbyggnad FÖRST, därför.. betona de kunskapsnycklar att de verkligen studeras FÖRST, sedan religion, vi pratar om skola, inte propaganda institut med värdeladdande selektiva önskemål ur div. branchorganisationer var penningsstarka religiösa fundamentalistiska uppdragsgivare behöver ja-sägare.. vi pratar förmåga att förstå och agera, därför kan religion inte funka seom ensamt ämne, vetenskapssstatusen är så pass svag, varför historia/samhälle.. kan tematiskt ge utrymme för olika ingångar mot extra brännande frågeställningar där religionen ÄR i fokus - men inte generellt, att religion upptar så fruktansvärt många dödfödda timmar med ren mekanisk inlärning, för att folk generellt ska sägas ha behörighet att ge sig in dit de OAVSETT, KOMEMR MÖTA BETYDLIGT MER MOTIVERADE SITUATIONER ATT TILLSKANSA SIG DE INSIKTER DU HÄR, MENAR ATT DE SKA HA INBANKAT LÅNGT INNAN DE FATTAR VARFÖR..
Du har en viktig/avgörande faktor du helt förbisett :
mognad : att presentera en schematisk skiss överblick för en tolvåring varför det är viktigt och ger mervärde att förstå matte biologi m.m är inte svårt, handlar bara om att smartare börja disponera de ämnena, mycket mycket tidigare.. och det kostar.
Det handlar om att sådana som du, slutar upp med att tränga er före.
Du är en äkta bromskloss som inte förstår hur allvarligt retarderat du förstår vad som sägs, jag vt, att barn är utomordentligt mottagliga för narurkunskap, det är oftast det roligaste de vet!! men så kommer politiskt idealiserad religion på banan.. och överdriver sin egen roll, urskiljningslöst och det handlar om moral, det handlar om gamla uråldrig misstro, att de unga inte ska förstå gott/ont..
religion kommer försvinna som obligatorium, på skolscheman..
ditt argument igår, var i princip.. gott/ont.. den som ska anställas, bör uppfattas som god.. varför inte kompetensen, däremot underdånigheten mot religionen, som man vill ha tidigt investerat i skolsystemen, att säkerställa lojalitet mot direkt fundamentala makt uttryckt i religiösa anspråk, på marknaden.
Matte fysik kemi biologi samhäll histopria språk filosofi.. spelar inte riktigt i den värdeladdade normeringen.. VIA kärnämnen, kan elever LYCKAS.. förstå detta.. men då krävs andra lärare än sådana som dig, som framhålelr sin egen roll, "jag är vetenskaplig" (billshit.. du är fanatiskt enögd, du har fått hela tråden i obalans genom medvetna vinklingar)
Religion .. finns också.. JA , men man kan alltså frångå de gammelmodiga schemabyggandet.. man kan ta betydligt modernare grepp, utifrån reellt världsläge, och nationellt.. och regionalt..
Europa är inte fundamentalfundamentalistiskt, inte usa heller, inte australien, du har en viss mängd länder som släpar efter rätt ordentligt, där.. behövs allt utom religionskunskap, men klart de behöver orientering.. men inte att matas med att religion = vetenskap
så, du är inte fundamentalist? (bra på att spela alias .. och dra lögner iaf.. det är gu så genomsklådligt i din iver
Citat:
Nej, men jag tror den suksesivt skulle öka. OCh man skulle dessutom ta bort ett ämne som är mycket uppskattat av eleverna. Eleverna gillar att diskutera religiösas syn på homosexualitet etc.
Här är ett typexempel på hur religion kan vävas in i tema, under samhäll och historia, under biologi inte minst - inom medicin (som är ett extremt brett fält, enormt omfattande massor av olika specialiteter) .. är det ju självklart viktigare att en elev förmår både förstå men också agera, och sedan lösa den problematik som uppstår - inte att läsa om religioners mycket förvecklade exegetik.. och därigenom tro att det särskilt berör ex.vis människan i psykologiskt och biologisk mening.
därför kan rel. här bättre fungera som komplementat. Det är inte passande att se religion som huvudämnet och tro att det vore korrekt, i t.ex detta med homosexualitet.. redan biologi gör eleverna massor av flera möjligheter att förstå varandra!
Du har SPRÅK, som bättre skapar möjligheter för samspråk, på elevernas nivå.. istället för de religiösa dogmatiskernas organisatoriska nivå, då det är de som är uppdragsgivare, (som också köpt sig in att ens kunna platsa som s.k vetenskap" och ... ha fått den status.. / verkligehten, historia.. visar hur den "vetenskapen" manifesterat sig..
jag behöver inte dig för att förstå det, jag har redan min examen : så du behöver inte försöka framhålla dig som "jättevetenskaplig" , ska du vara jättevetenskaplig ska du komma upp med examen i just natur/kemi/fysik/matte
inte religion, religion står helt för sig självt.. ingen unge behöver religion för att klara höskolan, ingen behöver eligion när det är dags att söka jobb, du ljuger som en häst travar
Citat:
Jag vet att världen kommer vara en rykande boll av skit rätt snart... JAg vet att den nya FN-rapporten och även ett flertal äldre rapporter säger att point of no return (rörande metangaser) paseras om ca 5 år om inte utsläppen minskar med 90% globalt. Detta kommer inte matematikerna lösa, inte heller biologerna, vi är fucked. Så om något kanske livsfrågor och tankar om döden är ytterst centrala speciellt i nutid.
Detta visar att du har noll insikter, du förstår ju inte vad du pratar om, du bara tar en massa ord i munnen...
väldigt tröttsam är du
förstår inte vilken enormt tät symmetri som str emellan alla de världsproblem som ständigt går i kris, alla felsöäkningar där kompetensområden korsar varandra, och allvaret.. du ignorerar allvaret i det.
Citat:
Men du menar alltså att en stor del människor jobbar med det här?
Ja, en övervägande del av den kompetens som alltid behövts och ännu mer kommer behövas, behöver en stabil plattform i naturämnen och språk.
historia är också betydl. mer up-to-date.. att investera i.. om det uppstår minsta öppning fför att börja städa i den planeringsdjungel där ämnen ska samsas.. att då religion får gå..
eller äga en kompletterande roll , helst
(dvs, inte stå som vetenskap, då det inte ens är vetenskap, vad gamla gubbar ville, är en annan diskussion och att de fick, men helt ot) (dock fick det effekt.. då många (rel. andrfrätta) är orubbliga mentala stofiler, utan framförsikt)
OCH SÅ MENAR JAG ATT DE RELÖIGIÖSA INSTITUTIONERNA, SJÄLV FÅR UTFORMA HUR DE SKA KVARHÅLLA SINA FRAMTIDA BEHOV - DE HAR GOTT OM RESURSER OCH TID.. BEHÖVER INTE OCKUPERA
SKOLOR
då skolor är läroinstitut, inte profetiemaneger.
Citat:
Tycker dom likadant i gaza? Eller är det lite annorlunda när bristen på förståelse går över till regelrätta mord, men sådant sker väll inte i sverige? Hrm, nej, inte om Rosengård är Danskt..
Herregud vad adekvat..
Hjärnsläpp?