Citat:
Ursprungligen postat av
Bemp
Ebervall och Samuelssons redogörelse för den pensionerade militären Löwenborgs uppgifter i Rut-mordet förbryllar ju onekligen. Han ska alltså dels uppgivit att han som gammal bekant morsat på Rut i Stockholm kvällen efter hennes försvinnande och dels angett "Uttersjö" som gärningsman, en person han haft samröre med genom Alfa Laval. Om det inte vore för att en kvinna i Småland i ett senare tagit emot ett erkännande från samme person antar jag att Löwenborgs vittnesmål stannat kvar i lådan för tossigheter.
Hur han gör kopplingen mellan dessa båda kan ingen veta eftersom han hinner dö innan han kan konfronteras med sina uppgifter. Hur kan sambandet tänkas se ut på spekulationsbasis? Vet han att dessa båda flyktigt bekanta har nåt slags samröre och att Ruts uppenbarelse i Stockholm bör kunna knytas till Uttersjö, som han har anledning att misstänka för mordet när Rut påträffas mördad?
Mer borde ju vara känt om Ruts liv som någon tidigare varit inne på. Hur såg egentligen relationen med maken ut? Fanns det någon otrohetshistoria? Varför befarar maken att hon har tagit livet av sig? Om hon efter att skrivits ut från sjukhuset och lämnat ortopedkliniken far till Stockholm för att träffa Uttersjö, varför påträffas hon då mördad i hemtrakterna? Har mördaren transporterat henne dit för att undandra sig misstankar? Hur som helst skulle ju hennes påstådda Stockholmsresa undan familj och längtande barn tyda på ett minst sagt udda beteende.
Löwenborg hade ältat sitt bortkomna vittnesmål för sonen genom åren. Har inte denne haft mer att berätta?
Löwenborgs berättelse är konstig på många vis. Svår att komma runt även om det mesta som framkommit tyder på att Rut Lind dog ganska snart efter att hon lämnat sjukhuset. Hon hastade mot järnvägsstationen men torde ha fått skjuts vid något tillfälle av GM. Kanske hann hon inte med tåget. På något vis hamnar de i Dylta och där blir hon strypt om hon inte strypts redan tidigare, i bilen.
OM Löwenborgs berättelse stämmer så är det i sanning ett mysterium vad och varför hon var i Stockholm när hela Närke letade efter henne. Och hur i allsindar hon hamnade död under en rishög i Dylta...
Nä, jag tror hon dog samma dag hon försvann men det gnager, det måste jag tillstå.