2018-02-22, 12:31
Medlem
WaltzingMatildas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DurexPlayHeat
Uttersjö = *****sjö menar du?

Hmmm...känns fortfarande tagit ur luften. Men om jag är helt okritisk till boken så är OM givetvis oskyldig.

Varför stred OM inte mer efter första straffet? Han borde ju rimligtvis gjort allt för att rentvå sitt namn efter denna händelse.

Citat:
Ursprungligen postat av tegeltak
Domen överklagades och fastställdes sedan av HD. Vad mer kunde han göra? Vem trodde på honom?

Glöm inte att Olle var arbetare, uppvuxen under enkla förhållanden och med kort skolutbildning. Han hade inga "kontakter" och vid den här tiden gick man inte till massmedia och skrek ut att man var oskyldig.

Han var dessutom dömd för ett alldeles vidrigt brott, tänk på vilken pestsmitta något sådant förde med sig - vad hjälpte det om han var oskyldig?

Dessutom den psykiska och fysiska misär han måste upplevt som inlåst, han var idrottsman, van att löpträna och vara mycket aktiv. Att hållas i cell och ha mycket begränsad tillgång till fysisk aktivitet måste varit svårare för honom än många andra.

Undra på att han bara ville försöka skapa sig ett nytt liv och få leva det i lugn och ro, något han också var på väg att lyckas med när man började jaga honom för äcklet Hugo Färnströms brott mot lilla Kerstin.
Citera
2018-02-22, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pawitel
Kan någon ge namnet på Möllers yngsta dotter. Hon har ett udda förnamn. Tror mig sett henne på Fejjan, men tappat bort namnet.
Lämna henne utanför det här, hon är bara hans dotter och inte någon presumtiv brottsling.
Citera
2018-02-23, 06:49
Medlem
Olle Möllers dotter skall tydligen gift sig med en bandyspelare - kan någon bekräfta/dementera?
Citera
2018-02-24, 16:02
Medlem
pawitels avatar
Citat:
Kan någon ge namnet på Möllers yngsta dotter. Hon har ett udda förnamn. Tror mig sett henne på Fejjan, men tappat bort namnet.

Jag har hittat henne nu. Född 1950, och lever idag. Vi släpper den frågan här och nu.

Enligt "forskningen" hade han 5 barn, varav 3 var bekräftade i äktenskap, de två övriga tog han på sig faderskapet för. Olle Möller hade ofrånkomligen många kvinnohistorier.
Utöver de som framgår av släktforskningen sägs Olle ha haft en relation med Vivian Holmberg som resulterade i ett barn 1936. Enligt boken "Olle Möller och orättvisan" tog Olle på sig faderskapet, men det har inte gått att hitta någon referens till detta i kyrkböcker.
Vidare kom ett barn till världen i augusti 1951. Olle nekade till att vara far tillbarnet, men skrev ändå på faderskapsbeviset.
Citera
2018-02-24, 18:03
Medlem
WaltzingMatildas avatar
Citat:

Enligt "forskningen" hade han 5 barn, varav 3 var bekräftade i äktenskap, de två övriga tog han på sig faderskapet för. Olle Möller hade ofrånkomligen många kvinnohistorier.
Utöver de som framgår av släktforskningen sägs Olle ha haft en relation med Vivian Holmberg som resulterade i ett barn 1936. Enligt boken "Olle Möller och orättvisan" tog Olle på sig faderskapet, men det har inte gått att hitta någon referens till detta i kyrkböcker.
Vidare kom ett barn till världen i augusti 1951. Olle nekade till att vara far tillbarnet, men skrev ändå på faderskapsbeviset.

Första äktenskapet barnlöst, andra och tredje äktenskapet en dotter i vardera. Vilket är det tredje inomäktenskapliga barnet..?
Citera
2018-02-24, 20:10
Medlem
pawitels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WaltzingMatilda
Första äktenskapet barnlöst, andra och tredje äktenskapet en dotter i vardera. Vilket är det tredje inomäktenskapliga barnet..?

1934 med Nanna Paulina Alexandra Lindén

http://www.ointres.se/mollerk/sida0/h______1.htm
Citera
2018-02-25, 06:58
Medlem
WaltzingMatildas avatar
Citat:
1934 med Nanna Paulina Alexandra Lindén

http://www.ointres.se/mollerk/sida0/h______1.htm

Den sonen föddes utom äktenskapet även om Olle vid hans födelse var gift med första hustrun, en annan kvinna var alltså moder.
Citera
2018-05-07, 14:18
Medlem
Azrils avatar
Vet inte om denna länk har figurerat tidigare, men klart sevärt....

Olle Möller - oskyldigt dömd

/Azril
Citera
2018-05-07, 21:32
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Azril
Vet inte om denna länk har figurerat tidigare, men klart sevärt....

Olle Möller - oskyldigt dömd

/Azril

Den måste kollas. Verkar intressant. Innan jag lyssnade på boken ”Mördaren i folkhemmet” så gick jag in med inställningen att Olle Möller tyckte mest som om sej själv och att han var skyldig. Efter boken kan jag inte förstå hur han kunde bli dömd för morden. Svaga vittnesmål som pekar ut honom och sen tror alla att han e skyldig. Så i slutändan tyckte jag också synd om honom.
Citera
2019-01-05, 20:22
Medlem
Finns tydligen en radiodokumentär om Olle Möller som heter "Jag är Elins pojke". Nån som hört den?! Kom på 80-talet.
Citera
2020-01-07, 22:00
Medlem
Skarparattarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av why123
Varför han skulle ge sig på en liten flicka, det kan man fråga sig? Vi har ju Anders Eklund som först gav sig på Pernilla och sedan Engla.

Titeln på boken du nämner låter inte sådär riktigt opartisk "Olle Möller och orättvisan". Redan i titeln så har författaren bestämt sig. Naturligtvis fanns det galenskap med i Gerd-fallet, jag tänker på den där scarfen som bands för ögonen etc.. Men detta var längesedan och tänker vi då på den unga kvinnan som försvann (minns inte hennes namn) där de tog in en tupp vid något tillfälle Alltså det var så mycket ovetenskapligt och tramsigt så det skulle vara intressant att få ut en FUP på Gerd-fallet och även Rut Lind-fallet faktiskt och få reda på lite mer kalla fakta s.a.s..
I Rut Lind fallet skulle han tidsmässigt inte kunna ha utfört brottet om fiskhandlarens alibi stämde (och varför skulle det inte göra det?) om jag minns rätt. Så att läsa den FUP:en skulle vara intressant på ett annat sätt.
Även om titeln på boken låter partisk så ska jag försöka få fatt i den (det kan vara svårt, den andra boken hittade jag i ett antikvariat) för att läsa mer. Nu kommer jag dessvärre vara borta några veckor men hoppas boken går att beställa på biblioteket så jag kan läsa den när jag kommer hem.

Sedan är min kunskap när det gäller pedofili minst sagt begränsad. Men ofta är det väl gifta män som har fru och barn som samtidigt antastar barn. Det behöver inte vara en ungkarl utan förbindelser till vuxna kvinnor som begår övergrepp på barn. Jag tycker det det verkar lite blandat, ogifta, gifta och sedan den typiske fule gubben.

Oavsett vilket så tycker jag att vi får vara tacksam för att vi har/har haft det straffsystemet som vi har. Tittar vi på t ex USA som dömer till orimliga verkliga livstidsstraff/dödsdomar så ser vi hur snett det kan gå.
En sak som vi inte bör glömma är att ett nekande in i döden inte betyder att man är oskyldig. Ibland anförs det som ett argument för oskuld, "h*n har aldrig erkänt sin skuld", nej det finns dem som aldrig gör det. Nu är det svårare med teknisk bevisning, men tidigare så var det svårt att ö h t hitta en skyldig på fängelserna om de inte blev tagna under pågående brott.

Att ens dra upp Eklund och Möller i ett sammanhang talar om en IQ nivå i klass med en ravioliburk.
Citera
2020-01-07, 22:08
Medlem
Skaraborg2s avatar
Dagens program av Brottsjournalen.

I i slutet av dagens Brottsjournalen togs Olle Möller och Hugo Färnström upp tillsammans av GW.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in