2014-04-06, 07:44
Medlem
Crime-boys avatar
Rut sa ju till en medpatient att "hon blivit lovad skjuts av en man i rutig skjorta..om han inte redan har åkt"? Om man ska tolka detta bokstavligt så visste hon då inte ens vad mannen hette? Och i såna fall var hon ju inte bekant med honom sen tidigare? Varför då åka upp till Stockholm tillsammans med honom? Om nu skjortmannen och mördaren var samma person..vilket väl kan antas.
Citera
2014-04-06, 11:24
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FurirRevaer
Löwenborgs berättelse är konstig på många vis. Svår att komma runt även om det mesta som framkommit tyder på att Rut Lind dog ganska snart efter att hon lämnat sjukhuset. Hon hastade mot järnvägsstationen men torde ha fått skjuts vid något tillfälle av GM. Kanske hann hon inte med tåget. På något vis hamnar de i Dylta och där blir hon strypt om hon inte strypts redan tidigare, i bilen.

OM Löwenborgs berättelse stämmer så är det i sanning ett mysterium vad och varför hon var i Stockholm när hela Närke letade efter henne. Och hur i allsindar hon hamnade död under en rishög i Dylta...

Nä, jag tror hon dog samma dag hon försvann men det gnager, det måste jag tillstå.
Hela Löwenborgs vittnesmål är så osannolikt och konstigt att de med lätthet kan avfärdas precis som skedde.
Hade kvinnan träffat mördaren i Sthlm så hade hon dött i Sthlm eller strax utanför, mördare tenderar inte att transportera sina offer runt halva Mellansverige för att begrava dem i närhet av deras hemtrakt.
Citera
2014-04-06, 12:29
Medlem
Crime-boys avatar
Det man kan tycka är anmärkningsvärt är ju att Löwenborg namngav Uttersjö som Ruts mördare. Och sen går samme man och erkänner mordet för en granne till hans sommarbostad flera år senare. Kan detta verkligen vara en tillfällighet?
Citera
2014-04-06, 16:58
Medlem
FurirRevaers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WaltzingMatilda
Ja, visst gnager det. Om inte Löwenborgs berättelse var sann, vad hade han för avsikt med den då?

Och var den sann, var dog hon? Då hon återvände hem eller i Stockholm - det senare med en iskall gm som genom transport till Dylta "utplånade" hennes utflykt till Stockholm? Gnager gör det.
Det som dessutom ställer till det är att Löwenborg kände eller iaf visste vem Rut Lind var. Han skall ha träffat henne under beredskapen (minns inte om hon skall ha jobbat som servitris eller om det var på något bondställe där officerarna varit förlagda). Dessutom kände han Uttersjö som han skall ha haft något patentsamarbete med.

Det enda jag kan komma på är att Löwenborg på något vis fattat misstankar mot Uttersjö och uppfunnit historien om att han stött på fru Lind i Stockholm för att kunna lämna ett tips med substans som polisen skulle ta på allvar.

Uttersjö kan ha sagt något när/om de träffats i något sammanhang i Stockholm. Kanske trodde Löwenborg att han kunde väcka polisens intresse utan att krångla till något för egen del. Hur skulle han kunna vetat att polisen låst siktet på Möller så hårt som man gjort?

Varför Löwenborg skulle ha krånglat till sitt tips på det här sättet har jag ingen aning om men det är mer trovärdigt än att en GM skulle släpa runt på en eftersökt Rut Lind i mellansverige för att sedan ta livet av henne i Dylta. Löwenborg kan ha varit bekymrad för att han skulle komma att bli misstänkt för skyddande av brottsling om han gått för länge med viss vetskap.
Citera
2014-04-07, 20:59
Medlem
Har precis sett dokumentären från Brottsplats Sverige som länkades på sidan 25 och den nämner ingenting som styrker Löwenborgs uppgifter om att Lind skulle ha setts i Stockholm. Den anger däremot ett annat händelseförlopp som säger att Lind setts åka norrut mot Dylta i en grön lastbil som inte var Mellgrens fiskbil mellan klockan fem och sex på kvällen den 26e maj 1959. Föraren ska ha varit en man klädd i grått, dvs inte Möller som den aktuella dagen var klädd i rutig skjorta. Ska vi applicera vår vän Ockham på dessa uppgifter så är den enkla förklaringen just detta. Att Lind åkte norrut tillsammans med sin mördare i en grön lastbil och bragdes om livet vid sextiden på kvällen samma dag som hon försvann.

Möller arbetade vid tidpunkten på lagret i Mellgrens fiskaffär i Saluhallen i Örebro och hade inget med saken att skaffa.
Citera
2014-04-07, 22:30
Medlem
WaltzingMatildas avatar
Citat:
Det enda jag kan komma på är att Löwenborg på något vis fattat misstankar mot Uttersjö och uppfunnit historien om att han stött på fru Lind i Stockholm för att kunna lämna ett tips med substans som polisen skulle ta på allvar.

Uttersjö kan ha sagt något när/om de träffats i något sammanhang i Stockholm. Kanske trodde Löwenborg att han kunde väcka polisens intresse utan att krångla till något för egen del. Hur skulle han kunna vetat att polisen låst siktet på Möller så hårt som man gjort?

Ja, något i den stilen är nog det enda jag kan tänka mig också.
Citera
2014-04-08, 06:00
Medlem
Crime-boys avatar
Ja..det var verkligen underligt alltsammans. Och hur kunde han veta hur Rut var klädd just den dagen hon försvann? Hans beskrivning var ju helt korrekt. Och dam-väskan som hittades i Bromma innehöll ett vykort adresserat till Rut. Skulle verkligen vara givande att läsa utredningen.
Senast redigerad av Crime-boy 2014-04-08 kl. 06:04.
Citera
2014-04-08, 06:02
Medlem
Crime-boys avatar
Citat:
Det som dessutom ställer till det är att Löwenborg kände eller iaf visste vem Rut Lind var. Han skall ha träffat henne under beredskapen (minns inte om hon skall ha jobbat som servitris eller om det var på något bondställe där officerarna varit förlagda). Dessutom kände han Uttersjö som han skall ha haft något patentsamarbete med.

Varför Löwenborg skulle ha krånglat till sitt tips på det här sättet har jag ingen aning om men det är mer trovärdigt än att en GM skulle släpa runt på en eftersökt Rut Lind i mellansverige för att sedan ta livet av henne i Dylta. Löwenborg kan ha varit bekymrad för att han skulle komma att bli misstänkt för skyddande av brottsling om han gått för länge med viss vetskap.

Löwenborg hade ett förhållande med Ruts bästa väninna.

källa: Mördaren i folkhemmet
Citera
2014-04-08, 08:41
Medlem
FurirRevaers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crime-boy
Ja..det var verkligen underligt alltsammans. Och hur kunde han veta hur Rut var klädd just den dagen hon försvann? Hans beskrivning var ju helt korrekt. Och dam-väskan som hittades i Bromma innehöll ett vykort adresserat till Rut. Skulle verkligen vara givande att läsa utredningen.
Var det inte helt enkelt så att det stått att läsa i tidningarna, hur hon var klädd vid försvinnandet? Jag har för mig att jag läst någonstans att det var ganska väl beskrivet hur hon var klädd.

Citat:
Ursprungligen postat av Crime-boy
Löwenborg hade ett förhållande med Ruts bästa väninna.

källa: Mördaren i folkhemmet
Just ja! Så var det.
Citera
2014-04-08, 17:13
Medlem
Crime-boys avatar
[quote]
Citat:
Var det inte helt enkelt så att det stått att läsa i tidningarna, hur hon var klädd vid försvinnandet? Jag har för mig att jag läst någonstans att det var ganska väl beskrivet hur hon var klädd.

Om man ska tro "Mördaren i folkhemmet" så nämde Löwenborg detaljer som andra inte kunde känna till. Kanske därför som förhöret hamnade i "slasken"? Hur som helst så verkar det föga troligt att Rut befann sig i Stockholm vid den tiden. Min åsikt alltså..
Senast redigerad av Crime-boy 2014-04-08 kl. 17:18.
Citera
2014-04-08, 17:37
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av derstatic
Har precis sett dokumentären från Brottsplats Sverige som länkades på sidan 25 och den nämner ingenting som styrker Löwenborgs uppgifter om att Lind skulle ha setts i Stockholm. Den anger däremot ett annat händelseförlopp som säger att Lind setts åka norrut mot Dylta i en grön lastbil som inte var Mellgrens fiskbil mellan klockan fem och sex på kvällen den 26e maj 1959. Föraren ska ha varit en man klädd i grått, dvs inte Möller som den aktuella dagen var klädd i rutig skjorta. Ska vi applicera vår vän Ockham på dessa uppgifter så är den enkla förklaringen just detta. Att Lind åkte norrut tillsammans med sin mördare i en grön lastbil och bragdes om livet vid sextiden på kvällen samma dag som hon försvann.

Möller arbetade vid tidpunkten på lagret i Mellgrens fiskaffär i Saluhallen i Örebro och hade inget med saken att skaffa.
Om Möller hade satt på sig en grå kavaj väl i lastbilen (under förutsättning att vittnesmålet stämmer) Hur hade hans klädsel då beskrivits?
kavaj var för övrigt ett vanligt ytterplagg på 50 talet än idag, även för arbetare.
Citera
2014-04-08, 22:49
Medlem
FurirRevaers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svithjod
Om Möller hade satt på sig en grå kavaj väl i lastbilen (under förutsättning att vittnesmålet stämmer) Hur hade hans klädsel då beskrivits?
kavaj var för övrigt ett vanligt ytterplagg på 50 talet än idag, även för arbetare.
Hur som helst borde Möllers alibi ha räckt för att avgöra att han omöjligen kunde ha haft med försvinnandet att göra. Jag tänker på fiskhandlare Mellgren själv men också på mannen som halsade en flaska dessertvin i hytten till nämnda lastbil när den enligt vittnen skulle varit ute på "Dödens väg", personalen på bilverkstaden där Möller lämnat in sin lastbil (grå till färgen), diverse trovärdiga människor som sett Möller på moped där han uppgett att han varit, när han uppgett att han varit där.

Dessutom kan man ju vara så fräck så man kan använda sig av "vittnet" som påstår sig ha sett Mellgrens fiskbil på "Dödens väg". Var den verkligen där så kan den ju inte varit i Dylta (där kroppen hittades och där då vittnen borde ha sett bilskrället!)...

Möller dömdes på lösa indicier, enbart pga sitt förflutna; dömd flickmördare (Gerd) och han som kom undan (Kerstin). Nu i efterhand vet man så mycket som man kan om Gerd-mordet så jag vågar mig på att peka ut Hugo Färnström som Gerds baneman. Vem som däremot mördade Rut Lind är fortfarande en öppen fråga. Det kunde kanske ha lösts om man inriktat sig på Uttersjö. Eller kanske inte.

En sak är jag dock säker på, Olle Möller dödade inte Rut Lind! Han må ha varit skyldig till mycket den gode Olle men skyldig till någons död var han då rakt inte!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in