2014-04-08, 11:10
Medlem
tv4oves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
....Beträffande VG så hade han extremt stor kontaktyta som det verkade och brukade på söndagar besöka den engelskspråkiga gudstjänsten i en källarlokal i Immanuelskyrkan i Stockholm, där även personal från amerikanska ambassaden brukade närvara.
Där var också ett frimurarnäste som jag på samma sätt fick erfarenhet av genom Operan och Engelska kyrkan.
Citera
2014-04-08, 11:22
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Okynne
Ja, man kan ju undra. Där står
Citat:
Bergling befinner sig för övrigt inte i Sovjet utan i USA, vilket är en annan historia. Ber[g]lingaktionen var en destabiliserigsaktion mot svenska regeringen.
Detta är alltså daterat september 1990 (medan Sovjetunionen började falla sönder). Är detta bara trams? Varför står detta med? (Enligt https://sv.wikipedia.org/wiki/Stig_Bergling#Tiden_utomlands var faktiskt inte Bergling i Sovjet, eftersom paret Bergling flyttades till Libanon andra halvan av 1990.)
Det är nog vanligt att högerextrem verksamhet är involverad i underrättelseverksamhet av olika slag och det är kanske i det ljuset man ska se ALs sammanställning?

Förutsatt att det är AL som är författaren, att brevet är författat i sept -90 (delvis i London och delvis i Stockholm)!

När han började skriva (i London?) skrev han rubriken 'Buggningsmålet i Stockholm' men endast de sista raderna handlar om detta och inte alls utförligt. Istället tycks han spontant ha börjat beskriva ett scenario som han funderat över en längre tid och som vuxit fram (syftet okänt) ur en större mängd informationer, skvaller-desinformation-mer korrekta uppgifter lite blandat kan man anta.

Någonting i buggningsmålet, som vid denna tid är under utredning, oroar honom kan man anta. Kanske möjligheten att han kan ha blivit avlyssnad?

Efter Berglings rymning i oktober 1987 kallade IC hem Lidbom från Paris för att utreda om det fanns brister i Säpos rutiner som kunde förklara rymningen. Lidbom blev ordförande i en parlamentarisk kommitté (nov -87) och fick ensam personlig fullmakt att ta fram vilka uppgifter som helst från Säpo*. Lidbom engagerade sin bekant Ebbe Carlsson som hade en mängd (desinformativa) uppslag vilket senare ledde till Ebbe Carlsson-affären.

Om man antar, vilket säkert många gjorde, att IC ville få allmän insyn i Säpo, särskilt med tanke på MOP, så fick detta många återverkningar inom Säpo och personer som informerade Säpo. Kanske ett scenario som detta kan förklara ALs forcerade sammanställning? Kanske hade han varit i London i september -90 och försökt få stöd/hjälp från de brittiska CIA/CAD-agenter med "homosexuell läggning" som han skrev om? När han inte fick något stöd blev han först arg, och började skriva ned vad han hört, och åkte sedan hem och skrev färdigt texten med en allt starkare känsla av rädsla och övergivenhet?

Han skrev brevet i en mer eller mindre verklig kommittés namn och det framstår som att den "socialdemokratiske" Bo Ståhl fortfarande var i livet, vilket han inte var. Uppenbarligen ville han ge sken av någonting av någon anledning. Ett år senare hade han oroat och supit(?) till sig ett blödande magsår(?).
Stig Berglings rymning okt -87
Carls Lidbom utreder Säpos rutiner nov -87
Ebbe Carlsson-affären juni -88 (dom mars -92)
Bo Ståhl hittades död (i antikvariatet?) efter att ha misskött sin diabetes (alkohol?), enligt hans efterträdare på Lyktan -89
Bergling flyttar till Libanon under andra halvan av 1990.
AL skriver sin analys sep -90
AL dör (blödande magsår) slutet av -91
Och som du skrev, texten skrevs när Sovjet håller på att falla samman (och alla kalla krigare riskerade att bli arbetslösa och t.o.m överflödiga).

* http://sv.wikipedia.org/wiki/Ebbe_Carlsson-affären#Bakgrund
Senast redigerad av iesho 2014-04-08 kl. 11:53.
Citera
2014-04-08, 11:39
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tv4ove
IvB ringde upp sin gamle vän Joel Haukka så sent som för ett år sedan och hörde att läget var stabilt efter canceroperationen. Både IvB och JH kan ha synnerligen gott samvete för sina respektive ageranden kring MOP. Bådas förbindelser till AL och i sin tur till OP där Skräpo hölls utanför måste ha gått via Oliver North har jag förstått.
Vad anser IvB om ALs text?
Citera
2014-04-08, 11:45
Medlem
tv4oves avatar
Citat:
Vad anser IvB om ALs text?
Han bryr sig inte ett dugg om vad andra tyckt och tänkt och har tydligen aldrig träffat varken AL eller BW.
Citera
2014-04-08, 11:56
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tv4ove
Han bryr sig inte ett dugg om vad andra tyckt och tänkt och har tydligen aldrig träffat varken AL eller BW.
Då står han skyhögt över oss i tråden vad beträffar oförvitlighet.
http://www.youtube.com/watch?v=2mvXwYqp1kM
Jag menar, vi, eller åtminstone vissa av oss, bökar ju som grisar i vad vissa har tyckt och tänkt om MOP.
Senast redigerad av iesho 2014-04-08 kl. 12:41.
Citera
2014-04-08, 13:38
Medlem
Citat:

Han skrev brevet i en mer eller mindre verklig kommittés namn och det framstår som att den "socialdemokratiske" Bo Ståhl fortfarande var i livet, vilket han inte var. Uppenbarligen ville han ge sken av någonting av någon anledning. Ett år senare hade han oroat och supit(?) till sig ett blödande magsår(?).
Stig Berglings rymning okt -87
Carls Lidbom utreder Säpos rutiner nov -87
Ebbe Carlsson-affären juni -88 (dom mars -92)
Bo Ståhl hittades död (i antikvariatet?) efter att ha misskött sin diabetes (alkohol?), enligt hans efterträdare på Lyktan -89
Bergling flyttar till Libanon under andra halvan av 1990.
AL skriver sin analys sep -90
AL dör (blödande magsår) slutet av -91

Kan man addera Nils Bejerot till denna lista?
Nils Bejerots arkiv i Bromma villan nedbrännt.
Nils Bejerot död på epedemisjukhuset - död 29 november 1988

Nils Bejerot "polisläkare".
född 21 september 1921 i Stockholm, död 29 november 1988 i Stockholm,
Mycket välrenomerad forskare, bl.a. den som myntat termen Stockholmssyndromet.

Är det någon som känner till någon koppling mellan Bo Ståhl och Nils Bejerot? Som litterär akademiker med ett stort eget bibliotek är det högst troligt att Nils Bejerot ibland besökte Ståhls antikvariat.

Nils Bejerot var en mycket självständig person, samtidigt hade han som "polisläkare" säkert unika kontakter in i polisvärlden utan att behöva underkasta sig dess hirarki.
Nils Bejerot våren 86 eller våren 87 (Gillberg är osäker) sagt följande till Jan Gillberg : ”Det var ’partiet’ som mördade Olof Palme.”

Informationen om Nils Bejerot och hans intresse för Palme mordet finns på Jan Gillbergs hemsida:
http://www.dsm.nu/mordade_partiet_palme.html

Nedanstående citat är från Jan Gillberg.

Om vad Nils Bejerot visste:
Citat:
I dag kan jag ångra att jag lät min otålighet styra mig på det sättet. Bejerot hade nämligen tagit upp saken på ett lite överraskande nytt sätt - ett sätt som jag dock då upplevde som väl fantastiskt. Vad han sade och tycktes mena var, att - det var hans uttryck - ”partiet” hade fått sådana problem med Palme att man såg ingen annan möjlighet (2). Nu - efter att ha läst Thage G. Petersons bok, upplevt Petersons undflyende ljugande vid presskonferensen men också läst Karl N Alvar Nilssons i år utkomna bok ”Ondskan Hatet Mordet” (Hjalmarson & Högberg) - tvingas jag att fråga mig: Var det något Nils Bejerot visste? Hade han substans för inte sin förmodan eller teori utan sitt - därför det var så det framställdes - påstående. Han upprätthöll ju vid denna tid - vid sidan om professuren - tjänst Stockholms polisläkare och han var i en lång rad frågor exceptionellt välinformerad. Därtill med en väl utvecklad sorteringsfunktion.

Nils Bejerot menar att han utsattes för mordbrand:
Citat:
Tyvärr kan vi inte fråga Bejerot och det finns heller inga efterlämnade handlingar att tillgå. Villan vid Sunnerdalsvägen brann ner efter en mordbrand. Möjligen - Bejerot menade helt säkert - en dubbel mordbrand. Efter att huset antänts lyckades brandkåren rädda en stor del av huset - bland annat den del där Bejerot hade sitt mycket omfattande arkiv. Securitas hade under den påföljande natten vakt för att bevaka att det inte skedde eftertändning. När de båda utkommenderade Securitasvakterna gick iväg (så har det sagts) för att dricka kaffe uppstod en närmast explosiv nytändning och hus och arkiv brann ner till grunden. Nisse förbannade sig att han inte själv hade suttit brandvakt.

Jämför med hur okända män brände upp Anders Larssons arkiv. Jämför också branden i Harry Scheins villa.

Nils Bejerot dog på epedemisjukhuset (Roslagstulls sjukhus) i lymfom:
Citat:
Själv insjuknade Bejerot - liksom hans assistent - ett halvår senare i en virus och togs - liksom assistenten - in på Epidemisjukhuset i Stockholm. Assistenten klarade sig. Bejerot dog. Jag kunde inte vara med vid begravningen - befann mig i Frankrike - men bland alla de människor, som fyllde Adolf Fredriks kyrka till sista plats finns det säkert fler än jag, som delgivits detta som Bejerot tycktes vara överygad om: Det var ”partiet” som mördade Olof Palme.
Ursäkta mitt tjat om aids... men.. kanske? eller?
Citera
2014-04-08, 13:49
Medlem
Citat:
"Källarlokalen" under Immanuelskyrkan är ett ganska stort underjordiskt valv och gudstjänsterna drar flera hundra besökare, åtminstone den gång som jag var där när jag sökte efter VG.

Träffade du Sven Britton där?

Den föredetta Socialdemokratiske riksdagsmannen Sven Britton är medlem av Immanuelskyrkan.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Sven_Britton

Sven Britton vårdade tillsammans med Elias Bengtsson Olof Palme på Roslagstullssjukhus, "för en sjukdom Palme dragit på sig på en av sina resor".

Sven Britton vårdade Ebbe Carlsson på Roslagstullsjukhus.
http://www.svtplay.se/klipp/136815/ebbe-carlsson-och-sven-britton
Citera
2014-04-08, 14:06
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av litentuvan

Den föredetta Socialdemokratiske riksdagsmannen Sven Britton är medlem av Immanuelskyrkan.

Sven Britton vårdade tillsammans med Elias Bengtsson Olof Palme på Roslagstullssjukhus, "för en sjukdom Palme dragit på sig på en av sina resor".

Jag sökte efter Victor G men hittade varken honom eller CIA-figurer eller Sven Britton. Däremot serverades fantastiskt goda gräddbakelser till självkostnadspris efter gudstjänsten med den trevlige prästen. Hur det är nu vet jag inte.

Enligt Maja-Lena Rådelius, då journalist på Arbetet, nu gift med PU-polisen Lars Hamrén, var denna källarpredikan på engelska välbesökt av CIA-agenter från ambassaden och det var väl delvis därför som VG drogs dit.
Citera
2014-04-08, 19:24
Medlem
ieshos avatar
Jag blir mer och mer övertygad om att ALs sammanställning ska ses som någon form av testamente som han skrev när han kände att marken började gunga under fötterna.

Sedan sextiotalet hade han arbetat för USA-intressen, varit representant för WACL i Sverige och tiggt pengar av CIA. Och samlat informationer! Det är säkert vanligt bland de relativt ovetande som verkar i utkanten av hemliga tjänster att de lägger pussel med de bitar som de kommer över. Efter MOP och i kalla krigets slutskede behövdes han inte längre utan var t.o.m ett hot för sina forna bundsförvanter.

I det läget bestämde han sig för att sprida sitt scenario med informationer av olika kvalitet om CIAs verksamhet i Sydamerika och i Europa.

De högerradikala kretsar han tillhörde hade fått reda på:

- att OP fanns på en dödslista hos CIA Covert Action Department (1983)

- att CIA spred falska informationer till svenska makthavare som misskrediterade OP

- att CIA långt innan förberedde mordet med en rad falskspår

- att topparna inom "socialdemokraternas" krigs-IB hade en plan för att göra sig av med OP (1985)

- att en källa på Säpo visste att OP skulle skjutas i samband med sin Moskvaresa

Han kan ha skrivit sitt testamente dels som hämnd och dels för att han inte skulle bli dödad för att hindra honom att berätta vad han hört.

Det finns dokumenterat att han och andra som varit i kontakt med honom hade förhandsinformationer om ett allt närmare förestående mord. VG, Bror Perä och Lasse Lundberg är exempel på de som visste att det skulle ske kommande helg.
Senast redigerad av iesho 2014-04-08 kl. 19:27.
Citera
2014-04-08, 21:37
Medlem
mvagrippas avatar
Anders Larsson hade under alla omständigheter möjligheter att skicka en tydligare varning. Jag har en stark känsla att varnings/hotbrevet var ett slagträ i konflikten med Baltiska.

Ivan von Birchans varning var uppenbarligen bara en i raden av varningar, att varningen sedan sammanföll med verkligheten styrker inte Birchans varning, som många vill göra gällande.
Jag tror att både ALs och Birchans varning snarare sammanfaller med verkligheten än att dessa utgör ett led i MOP.

Att Åke J Ek snackade om att göra något åt Ölof Palme, både inom WACLs väggar och inom Klara-Lidingös är ställt bortom allt tvivel.
Finns exempel i tråden, där en användare ständigt och under lång tid återkommit till det, i princip det enda användaren skrivit i tråden handlar om Klara-Lidingö FBU och att dessa är inblandade.

I "Den osynliga handen - och den vita" teoretiserar Ola Tunander runt boken "En spion i regeringen" och att det där nämns att SÄPO hade utskrifter från Sveaborgs möten där det pratas om att göra något åt Palme. Tonen i boken påminner mycket om den i en "världen idag" artikel som där en anonym SÄPO-chef intervjuas.

http://www.varldenidag.se/nyhet/2009/02/27/Sapo-chef-intervjuas-om-polissparet-av-redaktor-pa-en-av-Sveriges-stora-dagstidningar-/'

(FB) Mordet på Olof Palme - 28 februari 1986 Intressant inlägg i ämnet.

Ebbe Carlsson spred rykten om att PG Näss och Pierre Schori skulle vara KGB-agenter. I boken "En spion i regeringen" är det mer Anna-Greta Leijon som utpekas som lubjankas tillgång.
Citera
2014-04-09, 02:41
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Kan man addera Nils Bejerot till denna lista?
Nils Bejerots arkiv i Bromma villan nedbrännt.
Nils Bejerot död på epedemisjukhuset - död 29 november 1988

Nils Bejerot "polisläkare".
född 21 september 1921 i Stockholm, död 29 november 1988 i Stockholm,
Mycket välrenomerad forskare, bl.a. den som myntat termen Stockholmssyndromet.

Är det någon som känner till någon koppling mellan Bo Ståhl och Nils Bejerot? Som litterär akademiker med ett stort eget bibliotek är det högst troligt att Nils Bejerot ibland besökte Ståhls antikvariat.

Nils Bejerot var en mycket självständig person, samtidigt hade han som "polisläkare" säkert unika kontakter in i polisvärlden utan att behöva underkasta sig dess hirarki.
Nils Bejerot våren 86 eller våren 87 (Gillberg är osäker) sagt följande till Jan Gillberg : ”Det var ’partiet’ som mördade Olof Palme.”

Informationen om Nils Bejerot och hans intresse för Palme mordet finns på Jan Gillbergs hemsida:
http://www.dsm.nu/mordade_partiet_palme.html

Nedanstående citat är från Jan Gillberg.

Om vad Nils Bejerot visste:

Nils Bejerot menar att han utsattes för mordbrand:

Jämför med hur okända män brände upp Anders Larssons arkiv. Jämför också branden i Harry Scheins villa.

Nils Bejerot dog på epedemisjukhuset (Roslagstulls sjukhus) i lymfom:

Ursäkta mitt tjat om aids... men.. kanske? eller?

Citat:

Nils Bejerot omnämns (Partiet mördade Olof Palme) och misstankar om att Olof Palme var hiv-smittad (ådragit sig hiv under sina resor till Grekland ?) antyder att tråden kan vara på väg i rätt riktning ..
Citera
2014-04-09, 07:24
Medlem
Har läst Borgnäs "I Nationens intresse" och undrar om Ni har någon "förklaring" till Ingvar Carlssons väldigt hastiga avgång 1996? Borgnäs intervjuar IC på 2000-talet om Ubåtarna, Estonia och Palmemordet...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in