Citat:
Ursprungligen postat av
iesho
Han skrev brevet i en mer eller mindre verklig kommittés namn och det framstår som att den "socialdemokratiske" Bo Ståhl fortfarande var i livet, vilket han inte var. Uppenbarligen ville han ge sken av någonting av någon anledning. Ett år senare hade han oroat och supit(?) till sig ett blödande magsår(?).
Stig Berglings rymning okt -87
Carls Lidbom utreder Säpos rutiner nov -87
Ebbe Carlsson-affären juni -88 (dom mars -92)
Bo Ståhl hittades död (i antikvariatet?) efter att ha misskött sin diabetes (alkohol?), enligt hans efterträdare på Lyktan -89
Bergling flyttar till Libanon under andra halvan av 1990.
AL skriver sin analys sep -90
AL dör (blödande magsår) slutet av -91
Kan man addera Nils Bejerot till denna lista?
Nils Bejerots arkiv i Bromma villan nedbrännt.
Nils Bejerot död på epedemisjukhuset - död 29 november 1988
Nils Bejerot "polisläkare".
född 21 september 1921 i Stockholm, död 29 november 1988 i Stockholm,
Mycket välrenomerad forskare, bl.a. den som myntat termen Stockholmssyndromet.
Är det någon som känner till någon koppling mellan Bo Ståhl och Nils Bejerot? Som litterär akademiker med ett stort eget bibliotek är det högst troligt att Nils Bejerot ibland besökte Ståhls antikvariat.
Nils Bejerot var en mycket självständig person, samtidigt hade han som "polisläkare" säkert unika kontakter in i polisvärlden utan att behöva underkasta sig dess hirarki.
Nils Bejerot våren 86 eller våren 87 (Gillberg är osäker) sagt följande till Jan Gillberg : ”Det var ’partiet’ som mördade Olof Palme.”
Informationen om Nils Bejerot och hans intresse för Palme mordet finns på Jan Gillbergs hemsida:
http://www.dsm.nu/mordade_partiet_palme.html
Nedanstående citat är från Jan Gillberg.
Om vad Nils Bejerot visste:
Citat:
I dag kan jag ångra att jag lät min otålighet styra mig på det sättet. Bejerot hade nämligen tagit upp saken på ett lite överraskande nytt sätt - ett sätt som jag dock då upplevde som väl fantastiskt. Vad han sade och tycktes mena var, att - det var hans uttryck - ”partiet” hade fått sådana problem med Palme att man såg ingen annan möjlighet (2). Nu - efter att ha läst Thage G. Petersons bok, upplevt Petersons undflyende ljugande vid presskonferensen men också läst Karl N Alvar Nilssons i år utkomna bok ”Ondskan Hatet Mordet” (Hjalmarson & Högberg) - tvingas jag att fråga mig: Var det något Nils Bejerot visste? Hade han substans för inte sin förmodan eller teori utan sitt - därför det var så det framställdes - påstående. Han upprätthöll ju vid denna tid - vid sidan om professuren - tjänst Stockholms polisläkare och han var i en lång rad frågor exceptionellt välinformerad. Därtill med en väl utvecklad sorteringsfunktion.
Nils Bejerot menar att han utsattes för mordbrand:
Citat:
Tyvärr kan vi inte fråga Bejerot och det finns heller inga efterlämnade handlingar att tillgå. Villan vid Sunnerdalsvägen brann ner efter en mordbrand. Möjligen - Bejerot menade helt säkert - en dubbel mordbrand. Efter att huset antänts lyckades brandkåren rädda en stor del av huset - bland annat den del där Bejerot hade sitt mycket omfattande arkiv. Securitas hade under den påföljande natten vakt för att bevaka att det inte skedde eftertändning. När de båda utkommenderade Securitasvakterna gick iväg (så har det sagts) för att dricka kaffe uppstod en närmast explosiv nytändning och hus och arkiv brann ner till grunden. Nisse förbannade sig att han inte själv hade suttit brandvakt.
Jämför med hur okända män brände upp Anders Larssons arkiv. Jämför också branden i Harry Scheins villa.
Nils Bejerot dog på epedemisjukhuset (Roslagstulls sjukhus) i lymfom:
Citat:
Själv insjuknade Bejerot - liksom hans assistent - ett halvår senare i en virus och togs - liksom assistenten - in på Epidemisjukhuset i Stockholm. Assistenten klarade sig. Bejerot dog. Jag kunde inte vara med vid begravningen - befann mig i Frankrike - men bland alla de människor, som fyllde Adolf Fredriks kyrka till sista plats finns det säkert fler än jag, som delgivits detta som Bejerot tycktes vara överygad om: Det var ”partiet” som mördade Olof Palme.
Ursäkta mitt tjat om aids... men.. kanske? eller?