2014-04-03, 20:56
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av natteknik
Jag skrev för några veckor sedan om B.Wedin, och att jag trodde uppgiften om att han brukade kalla sig Morgan troligen är en missuppfattning, och att uppgiften sammanblandats med att tidningen VI kallade Wedin för Morgan i en rad reportage under -95 ( Wedins namn var inte offentligt känt vid den tidpunkten)...hursomhelst så lovade jag att försöka få tag på artiklarna.
Här är de. http://speedy.sh/GAdnH/morgan.pdf
Ber om ursäkt om vissa sidor är suddiga.

Intressant material du plockat fram här. Anders Hasselbohm är en gedigen journalist av en typ som blir att sällsyntare i vårt avlånga land.
Studsade speciellt till över uppgiften att Bertil Wedin och Ebbe Carlsson skulle känt varandra väl.

Craig Williamsson infiltration av IUEF var ett spionuppdrag i toppklass. Han verkar också lyckats med att fått organisationens chef, Lars-Gunnar Eriksson, att avstå från att slå larm omgående.
Citera
2014-04-03, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Lite svårare att se Viktor Gunnarsson tjöta med Joel Haukka. Har själv funderat i banorna om det är Bengt Hennigsson som kan vara kopplingen. Han kan kopplas till Haukka och Anders Larsson men inte säker på om han hade ngn koppling till Ivan Birchan.

Ber om ursäkt för att jag var otydlig. Den jag syftade på var snarare Bo R. Ståhl, föreståndare på antikvariatet Lyktan. Huruvida VG kände BRS är alltså obekant för mig, men kan ju inte vara helt omöjligt. Vore trevligt om någon kunde bekräfta detta.
Citera
2014-04-03, 23:51
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moplp
Jag tror att AL och IvB hörde samma sak. Länken mellan dem skulle kunna vara VG. IvB (som jobbade på Sheraton där ITT-folket bodde när de var i Sverige) kände VG. AL kan mycket väl ha varit bekant med VG, men det kan jag inte finna belägg för. Al påstod att han fått uppgiften från antikhandlar'n, som också kan ha varit bekant med VG med flera EAP-hangarounds.

Alltså kan det mycket väl ha varit samma aktion som IvB och AL hörde talas om. Verklig eller påhittad. Är den verklig så är ju mordet i princip löst. Och min tolkning av AL och IvB är att det var ett verkligt hot de varnade för.
Ryktena bör också sättas i samband med Dan K:s försök att värva skyttar för MOP. Också Enerström påstår sig ha stött på mer eller mindre allvarligt syftande konspiratörer som ville ha pengar av honom.

Jag antar att du med antikhandlar'n menar Bo Ståhl som förestod antikvariatet Lyktan för religiös litteratur?

Måste meddela att jag är nyfiken på din släktforskning och din samling bilder av SE. Är han släkt med Albert E?

Bilderna tycks vara från någon rekonstruktion ser jag nu.
Senast redigerad av iesho 2014-04-03 kl. 23:54.
Citera
2014-04-04, 00:06
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moplp
Ber om ursäkt för att jag var otydlig. Den jag syftade på var snarare Bo R. Ståhl, föreståndare på antikvariatet Lyktan. Huruvida VG kände BRS är alltså obekant för mig, men kan ju inte vara helt omöjligt. Vore trevligt om någon kunde bekräfta detta.
Bo Ståhl påstod sig vara "högersosse", men jag gissade på fascist alá Per Engdahl. Han påstod sig ha en "vän" som varit hörd av polisen med anledning av MOP och vilken tyckte mycket om boken: Land du förskingrade. Jag fick intrycket att han syftade på AL (då 4X-åringen) men senare påstods att också CP läste i den boken.

Beträffande VG så hade han extremt stor kontaktyta som det verkade och brukade på söndagar besöka den engelskspråkiga gudstjänsten i en källarlokal i Immanuelskyrkan i Stockholm, där även personal från amerikanska ambassaden brukade närvara.
Citera
2014-04-04, 12:34
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Beträffande VG så hade han extremt stor kontaktyta som det verkade och brukade på söndagar besöka den engelskspråkiga gudstjänsten i en källarlokal i Immanuelskyrkan i Stockholm, där även personal från amerikanska ambassaden brukade närvara.
"Källarlokalen" under Immanuelskyrkan är ett ganska stort underjordiskt valv och gudstjänsterna drar flera hundra besökare, åtminstone den gång som jag var där när jag sökte efter VG.
Citera
2014-04-04, 16:03
Medlem
Citat:
Ryktena bör också sättas i samband med Dan K:s försök att värva skyttar för MOP. Också Enerström påstår sig ha stött på mer eller mindre allvarligt syftande konspiratörer som ville ha pengar av honom.

Jag antar att du med antikhandlar'n menar Bo Ståhl som förestod antikvariatet Lyktan för religiös litteratur?

Måste meddela att jag är nyfiken på din släktforskning och din samling bilder av SE. Är han släkt med Albert E?

Bilderna tycks vara från någon rekonstruktion ser jag nu.

Ja, det var antikvariatföreståndaren Bo Ståhl som jag var ute och for efter, ingenting annat.

Nej, Albert är inte släkt, i alla fall inte vad jag hittat hittills.
Citera
2014-04-04, 23:54
Medlem
mvagrippas avatar
Ur juristkommissionens förhör med Klas Bergenstrand 870604.

"KB beger sig till Rosenbad på morgonen efter överrenskommelse med Harald Fälth. När KB anländer till Rosenbad är det bara ABAB-VAKTER på plats. Kontakt m Gösta Welander och får invit till LC. lördag morgon tog jag med två polisinspektörer till Ulf DAHLSTEN".

Dahlsten står för ett par uppseendeväckande instick gällande LP´s vittnesmål. Varför och vilka polisinspektörer plockar KB med sig till Dahlsten?
I bakgrund gnager tanken att detta sker medan Lisbeth Palmes gärningsmän går från plural till singularis.

Kan vara av intresse att Bergenstrand i samma förhör säger att de första ledningsmötena efter MOP var som informella samlingar av olika chefer. Först den femte/sjätte mars börjar ledningsgruppen ta fast form under Hans Holmérs ledning
Citera
2014-04-06, 07:50
Medlem
ieshos avatar
Victor Gunnarsson skulle kunna varit en av de mest aktiva källorna till ryktet om OPs kommande död. Polisen fann kontaktuppgifter till 2293 personer i hans hem. I Börje Wingrens bok 'Han sköt Olof Palme' (http://www.leopoldreport.com/OPbok4.html) kan man läsa om VG:
Hans Haste om Gunnarsson:
Han är en man som anser sig vara överlägsen praktiskt taget alla andra, en övermänniska som rör sig som en jämlike i kretsen av historiens riktigt stora: Jesus naturligtvis, Darwin, Einstein, Schweitzer, Churchill, John F. Kennedy etc. Han är en man som står högt över hopen både i fråga om kunskaper, intelligens och moralisk resning. Han är en man som ser det andra inte ser och genomskådar det andra uppfattar som dunkelt. Han är en av de få som insett den dödliga fara Sovjetunionen och den kommunistiska infiltrationen utgör för Sveriges frihet och nationella säkerhet. Han är en man som alltid uppträder rättrådigt, rakryggat och modigt. Han är en man som till följd därav likt många andra av historiens stora gestalter får lida mycket. Han är en man kallad att utföra något stort, kanske att rädda 'landet Sverige' ur det elände som främst Olof Palme försatt det i. Han är en man som i en värld av feghet, lögner, förräderi och annan mänsklig låghet ändå är förvissad om att sanningen och rättvisan - med hans eget och Guds bistånd - till sist ändå ska segra. [Efter att ha läst manuskript författat av VG]
Victor Gunnarsson kommer i de följande vittnesförhören av sina bekanta och vänner i positiva ordlag bl a att beskrivas som intelligent, världsvan, öppen och impulsiv, lätt att få kontakt med, mycket språkbegåvad, talade bl a engelska, franska, spanska flytande, använder inte droger, och i negativa ordalag religiös och politisk fanatiker, opålitlig, udda person, kallblodig, få tar honom på allvar, svamlar, ljuger och fantiserar, knäpp, galen, aggressiv, lever någonstans mellan fantasi och verklighet.
Att Börje Wingren tror att VG är "den ensamme mördaren" är en annan sak.

VG hade möjligen kontakt med CIA-personal från ambassaden eftersom han besökte samma Gudstjänster i Immanuelskyrkan som vissa av dem.
Senast redigerad av iesho 2014-04-06 kl. 08:13.
Citera
2014-04-06, 10:53
Medlem
bartrams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av julius19
När Ortmark skrev sin bok var detta inte uppgifter som verifierats av Säpos operativa chef! Vidare länkar Frånstedt lite diffust gruppen till skeendet kring palmemordet genom ett telefonsamtal han fick. Det är smått sensationellt och har diskuterats mycket här i tråden.

Frånstedt berättar också om misstankarna om förräderi mot Palme på 70- talet. Detta var för all del heller inte något nytt men när Frånstedt berättar om möten med CIA och MI6 om denna sak är det på en annan helt annan nivå än när det skrivs om det i Contra.. Därmed inte sagt att det låg någon sanning i själva sakfrågan.

Att en före detta hög chef inom Säpo överhuvudtaget talar om ett "landsförrädarspår" är i sig smått sensationellt. Det öppnar för en helt annan nivå på diskussionen. Man behöver alltså inte längre vara en galen konspirationsteoretiker för att tänka i banor av ett mord med kopplingar inne i staten själv. De senare åren har flera personer med högt anseende i samhället luftat sådana tankar. Intervjun med Frånstedt är ett led i detta.
Det i min mening mest sensationella som hänt de senaste åren på detta tema är för övrigt denna artikel:
http://www.aftonbladet.se/debatt/article16394424.ab
Titta på undertecknarna och fundera!

Tänker du på Lambertz och dennes beteende?
Citera
2014-04-06, 10:56
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klippo
"Den 16 februari 1986, vid en minnesgudtjänst för Alva Myrdal, var Anders Larsson på plats för att övervaka Palme. I hans sällskap var en 43-årig vårdare från Kronobergshäktet, organiserad medlem i BSS (Aftonbladet 870529)"

Har någon tillgång till detta Aftonblad?
Är det någon som vet vem BSS-aren var?
Citera
2014-04-06, 11:17
Medlem
massepojkens avatar
Är det någon som kan berätta mer om det mystiska huset i Täljeviken Österåker.
Enligt uppgift skall det från början varit tänkt som "kursgård för LO" alternativt en tillflyktsort för regeringen vid krig.

Varifrån kommer uppgifterna om att huset skall ha disponerats av en hemlig undergrupp till säk vid tiden för MOP?
Kan det varit härifrån operationen mot Olof Palme planerades?
Var det till detta hus GM flydde och låg lågt ett tag i?

Huset är byggt i cement i en fyrkant. Idag låter man huset förfalla totalt trots att huset även i dagens skick är vart minst 10 milj, troligvis mer

Vore uppskattat med info om detta hus och vad som egentligen försigick där inne.

Ni om några borde veta
Senast redigerad av massepojken 2014-04-06 kl. 11:20.
Citera
2014-04-06, 11:45
Medlem
Citat:
Är det någon som vet vem BSS-aren var?

Var inte det Lars Hultén, 1943-12-23?!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto