2014-04-07, 17:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Hur kom du fram till den slutsatsen?

Det är väl just de som förordar reglerade hyror som vill att andra ska subventionera de verkliga kostnaderna.

Ränteavdraget är väl den största subventionen som finns, designad för bolånare. Är man sedan fler än en på lånet kan man göra nästan monstruösa summor avdrag. Men gnäll ni bäst ni vill. Jag har inget emot marknadshyror, så länge marknaden funkar. Men tror knappast ni skulle ge upp era ränteavdrag.
Citera
2014-04-07, 18:25
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Unbannable
Fast det är ingen som har subventionerade hyror. Däremot så är ränteavdraget en subventionering.

Att man reglerar hyrorna så att de inte får stiga för högt innebär förstås att hyrorna subventionera av någon.

Att man får dra av kostnader för ränteutgifter är självklart så länge man vill beskatta ränteintäkter. Men visst jag har inget emot att vi som har stora kapitalvinster slipper beskattning av dessa och därmed slipper subventinera de som har kapitalutgifter.
Citera
2014-04-07, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Att man reglerar hyrorna så att de inte får stiga för högt innebär förstås att hyrorna subventionera av någon.

Att man får dra av kostnader för ränteutgifter är självklart så länge man vill beskatta ränteintäkter. Men visst jag har inget emot att vi som har stora kapitalvinster slipper beskattning av dessa och därmed slipper subventinera de som har kapitalutgifter.

Subventionering innebär att man får ekonomisk kompensation. Vad exakt får man i kompensation och från vem samt vem får denna kompensation?

Eller så tar man bara bort ränteavdraget. Fungerar ju det med.
Citera
2014-04-07, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krystall
Det här är kärnan i problemet. Vad händer om vi genast skulle få många tusen hyresrätter till rimliga priser? Jo bolånemarknaden skulle halvt krackelera och torskarna skulle gråta sig till sömns varje natt pga. prisraset. Reinfeldt skulle sumpa alla röster direkt och eliten skulle bli oroad över utvecklingen när inkomstklyftorna minskar.

Det skulle krävas typ 100.000 lägenheter till bara i år för att balansera marknaden. Dvs. hålla prisökningarna i takt med inflationen.

Visst kan det finnas enstaka vänstermänniskor som tycker som så, däremot tror jag inte att de vill ta ansvar för situationen (vara skyldiga till den). Men ifall en hypotetisk vänsterregering skulle balansera marknaden ned till < plus 5% på årsbasis, lite högre prisökningstakt än inflationen så tror jag att väljarna skulle "gilla läget", enda sättet att göra det däremot är genom att tillämpa expropriering eller införa ett delegativt planmonopol med enbart 1 överklagningsinstans -dvs. att ge byggherrarna och markägarna rätt att överklaga detaljplaner utifrån andra kriterier än deras lagstridighet. Trots allt krävs det idag tre för att ett bygga ska komma igång, markägaren, kommunen och lagen. Problemen uppstår om tex. markägaren är negativ, eller kommunen är negativ eller om den enskilda viljan av dessa två är lagstridig.

Ett annat alternativ är förstås att rädda bolånepersonerna & hyresgästerna med turboinflation, men det är förstås inte att "sköta landets ekonomi" samt innebär förstås "räntehöjningar och bankproblem". Slutligen är det mest osannolika, nämligen att vrida de ekonomiska incitamenten bort från storstäderna och helt enkelt ge folk pröjs för att flytta till landet istället - osannolikt rent politiskt men förstås teoretiskt möjligt.
Senast redigerad av BehindRayban 2014-04-07 kl. 22:15.
Citera
2014-04-07, 23:12
Medlem
hazzos avatar
För vilka skulle det behövas 100 000 lgh. Vi har idag ett flertal bostadsmarknader som inte möts o inte har speciellt mycket med varandra att göra. Dels har vi min marknad fri från mena o subsaharier. Dyr men det är där jag liksom mångkulturförespråkarna håller till. Vi köper oss fria från mångkulturen för dyra pengar. Sedan har du allmännyttans hyresrätter som ger förtur för de som vi andra köper oss ifrån. Kan aldrig bli någon integration där.

Vad gäller bostadsrätter i icke mångkulturella stadsdelar så produceras vad marknaden efterfrågar. För utomeuropeiska invandrare utan betalningsförmåga, vilket i Stockholm är ca 50% finns ingen marknad överhuvudtaget utan där är det skattekollektivet som finansierar.
Citera
2014-04-07, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hazzo
För vilka skulle det behövas 100 000 lgh. Vi har idag ett flertal bostadsmarknader som inte möts o inte har speciellt mycket med varandra att göra. Dels har vi min marknad fri från mena o subsaharier. Dyr men det är där jag liksom mångkulturförespråkarna håller till. Vi köper oss fria från mångkulturen för dyra pengar. Sedan har du allmännyttans hyresrätter som ger förtur för de som vi andra köper oss ifrån. Kan aldrig bli någon integration där.

Vad gäller bostadsrätter i icke mångkulturella stadsdelar så produceras vad marknaden efterfrågar. För utomeuropeiska invandrare utan betalningsförmåga, vilket i Stockholm är ca 50% finns ingen marknad överhuvudtaget utan där är det skattekollektivet som finansierar.

1. Oj, en Södermalmsbo.

2. Så ser nog inte fastighetsmäklarna det.

3. Med all respekt, det där har ingen aning om och har aldrig hört talas om.

4. Det där är inte korrekt utan bara svammel.

5. Marknaden bryr sig inte om ifall det är skattekollektivet som finansierar bostadsköpen. Statsanställda anses förövrigt kreditvärdiga av alla banker så jag tror att du kan emotse lite mångkulturell samvaro även på Södermalm. Östermalm och Strand är nog dock utanför den räckvidden även om Professorslöner och Gd löner samt högre byråkratlöner torde räcka dit.
Citera
2014-04-07, 23:33
Medlem
hazzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BehindRayban
1. Oj, en Södermalmsbo.

2. Så ser nog inte fastighetsmäklarna det.

3. Med all respekt, det där har ingen aning om och har aldrig hört talas om.

4. Det där är inte korrekt utan bara svammel.

5. Marknaden bryr sig inte om ifall det är skattekollektivet som finansierar bostadsköpen. Statsanställda anses förövrigt kreditvärdiga av alla banker så jag tror att du kan emotse lite mångkulturell samvaro även på Södermalm. Östermalm och Strand är nog dock utanför den räckvidden även om Professorslöner och Gd löner samt högre byråkratlöner torde räcka dit.

Nix inte Södermalmbo.

Tyvärr är det så att marknaden bryr sig om vem som betalar notan. Gissar att du befinner dig långt från fastighetsmarknaden o inte har helt koll på på branchen. I min värld heter det fel hyersgäster, dvs mena o subsaharier, vilket sänker priset på bostadsrätter o minskar attraktiviteten på hyresrätter.

Råkar vara i branchen så jag tror mig veta vad jag pratar om.
Senast redigerad av hazzo 2014-04-07 kl. 23:36.
Citera
2014-04-08, 00:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hazzo
Nix inte Södermalmbo.

Tyvärr är det så att marknaden bryr sig om vem som betalar notan. Gissar att du befinner dig långt från fastighetsmarknaden o inte har helt koll på på branchen. I min värld heter det fel hyersgäster, dvs mena o subsaharier, vilket sänker priset på bostadsrätter o minskar attraktiviteten på hyresrätter.

Råkar vara i branchen så jag tror mig veta vad jag pratar om.

1. Jag tror att du trollar lite grann nu, ingen som bor i ett sådant område skulle skryta med saken utan hålla tyst och leva lugnt.

2. Tjaha, men ifall en mena eller "subsahara" som du kallar dem lägger högsta budet på en budgivning på en bostadsrätt så är det ju som så att den sannolikt även accepteras av bostadsrättsföreningen. Detta särskilt map. diskrimineringslagen och dess mer kausala utfall på dagens bostadsmarknader. I övrigt kan det ju vara som så att du har rätt även om mer välbärgade invandrarområden faktiskt finns, vilket du borde veta ifall du var på "handelssidan" i den branschen. [producenterna i all ära förstås].
Citera
2014-04-08, 16:56
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
I sthlm så kommer det bli dyrare överallt. Eftersom det inte finns bostäder nog till alla.
Jaha så folk bor på gatan alltså? Är det verkligen ett problem att inte alla kan bo på ett visst läge till en subventionerad hyra?

Citat:
hade vi haft överskott på bostäder hade priserna kanske sjunkit men förmodligen inte då ni marknadspris på hyresrätter förespråkare säger att man går minus på hyrorna som är idag redan.
Hade beståndet använts på ett klokare sätt hade "bristen" inte varit så stor som den ser ut. Men är hyrorna för lågt satta på attraktiva adresser kommer problemen med en ej fungerande marknad som ett brev på posten.

För övrigt har det nästan alltid varit brist på bostäder i modern tid, så det är inget nytt fenomen. Exakt likadant på 60-70 och 80-talet...

Citat:
Men problemet gäller inte bara bostäder innanför tullarna de gäller över HELA Stockholm. Så att det kostar 50.000 inne i stan hjälper på inget sätt bostadssituationen förutom att det drar upp BRF priserna än mer.
Jo det hjälper på det sätt att den som tycker det är mest värt också är den som bor i lgh ifråga. Är man ett pensionerat par kanske man inte sätter sig en 164 kvadratare, utan byter bort den mot en mindre hyresrätt som man har råd med.

Citat:
Varför? Jo för det är för hårda regler kring att bygga hus med marker och utsikter och standarder och allt vad det kan vara + bostadsbolagen vill inte bygga för mycket på en gång. Nu är det ju snack om(om det inte införts redan) att bolagen ska slippa köpa marken de ska bygga på och istället hyra den.
Problemet är att de som säger sig vilja bygga hyresbostäder (S, V, MP) alltid sätter sig på tvären så fort byggplaner börjar ta form.

Citat:
En del köar för framtiden en del köar för de fortfarande bor hemma hos mamma och pappa när de är i 30års åldern. Jag tycker du ska flytta in med dina föräldrar och resten av dina släktingar så blir det fler bostäder till andra. Du kommer ha sådan livskvalité att det finns inte. Se nu löste jag det lite iaf. Din bostad kan gå till någon annan och du får högre livskvalité genom att bo med föräldrarna och kusinerna.
Jag redan gjort det och sparat pengar till en BR och det var inga problem. Det kan fler göra, men att ungdomar/unga vuxna hellre väljer att lägga pengar på att "hitta sig själv" på nån resa istället för att spara till en bostadsrätt får stå för dom.

Det är inte bostadsbristen som är problemet. Det är snarare att folk prioriterar fel. Att någon annan ska fixa boendet till en låg kostnad kommer inte att ske. Den politiker som säger det ljuger bara.

Citat:
Bara för att folk har tak över huvudet så betyder det inte att det är en hållbar lösning. Jag kan packa in dig i samma 2a som 10 andra idioter som tror att folk mår bra av att bo med främlingar hela livet. Men jag tror inte du skulle bli så glad om jag gjorde det och jag tror inte du skulle se dig själv som icke-bostadssökande heller. För klart du vill bo så som du förespråkar andra att bo på?
Jag har gjort lumpen så jag vet att man absolut kan bo många på en liten yta utan några större problem. Att ett kompispar delar en 2:a är rena drömmen mot det i jämförelse.

Man får väl använda fantasin lite?

Citat:
Du menar alltså att en barnfamilj skulle ha råd med 50.000 i månaden? Alla barnfamiljer är inte somalier.
Nej precis lika lite som att alla har råd med en Ferrari. Men ska man bo i vräkigaste våningen så får man räkna med att betala vad det kostar. Det är det rimligaste... Att vissa ska ha gräddfil är varken schysst eller rättvist och skapar bara köer..

Citat:
Nej de har de inte. Hyrorna handlar om standarden. Inne i stan är standarden ofta löjligt låg. Har du någon varit i en hyresrätt innanför tullarna? Det har jag, flertalet och de är nästan alla i bedrövligt skick OCH kostar mer än de i förorten.
Ja det har jag absolut varit och standarden har varit mycket god i de hyresrätter jag varit i. Och hyran har varit löjligt låg. I samtliga fall har personerna som bor i lgh fått dessa via mygel och inte via bostadskön. Därmed är det bevisat i min värld att man lika gärna kan ha marknadshyror, så blir man av med skiten.

Citat:
Du har hittat ett hus där det bor folk/politiker som myglat till sig lägenheterna och tror att det är så överallt.
Det är vanligare än vad man tror.

Citat:
Fastighetsägarna subventionerar allt annat än bostäder, varför tror du staten använder fastighetsbolagens pengar till annat än upprustning av hyresrätterna? varför tror du att varje gång en renovering utförs så höjs hyrorna?
Så om en fastighetsägare hyr ut för halva priset mot vad marknaden tycker något är värt så är det inte en subventionering?

Citat:
Du borde verkligen läsa på om vad subventionering är för något. Ditt skatteavdrag på räntan DET är subventionering.
Inte så länge mina ränteinkomster beskattas med sjuka 30%.
Citera
2014-04-08, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Text

Jag vet inte vad jag ska svara helt ärligt jag är mållös. Du vet inte vad subventionering betyder och du har absolut 0 koll på hur det ser ut i Sthlm med befolkning och bostäder.

Jag är helt allvarligt perplex över dina svar med tanke på hur engagerad du är i att ha marknadshyror.
Senast redigerad av Unbannable 2014-04-08 kl. 17:39.
Citera
2014-04-08, 17:48
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Jag vet inte vad jag ska svara helt ärligt jag är mållös.
Kanske för att du vet innerst inne att jag har rätt. Vissa vill inte se verkligheten och blundar för den tyvärr.

Citat:
Du vet inte vad subventionering betyder och du har absolut 0 koll på hur det ser ut i Sthlm med befolkning och bostäder.
Jo det vet jag absolut. Det är du som inte har en aning om varför skattesystemet ser ut som det gör, då det finns en symmetri i det.

Citat:
Jag är helt allvarligt perplex över dina svar med tanke på hur engagerad du är i att ha marknadshyror.

Det många fler än jag som tycker så. Det är inte så kontroversiellt längre och det går mer och mer åt det hållet. Dock är vi inte där än och först när vi får riktiga marknadshyror kommer det bli möjligt att börja bygga hyresrätter för de som vill ha det.

Här är en som har en lite mer sund syn på det hela:

http://www.svd.se/opinion/ledarsidan/takpriser-leder-till-brist-koer-och-svartmarknad_3435364.svd
Senast redigerad av kurt-sune 2014-04-08 kl. 17:53.
Citera
2014-04-08, 18:52
Medlem
Koskelas avatar
Citat:
Subventionering innebär att man får ekonomisk kompensation. Vad exakt får man i kompensation och från vem samt vem får denna kompensation?

Från wikipedia.se:
En subvention är ett (statligt) ekonomiskt understöd, d.v.s. pengar som betalas för att sänka priset på en vara eller tjänst. Subventioner kan vara synliga eller dolda. Ett exempel på en synlig subvention är ett direkt bidrag från staten till en viss sektor eller verksamhet. En dold subvention kan vara undantag för en viss sektor att betala skatt eller de fulla kostnader som uppstår för samhället genom sektorns verksamhet. Ordet används också om bidrag i andra sammanhang

Om ett kommunägt bostadsbolag hyr ut en lägenhet till X för 5000 kr per månad trots att både Y och Z med glädje skulle betala 8000 kr per månad för denna lägenhet är det en form av subvention. Mellanskillnaden mellan det kommunen (via sitt bostadsbolag) skulle kunna ta ut i hyra och det man tar ut i verkligheten skulle kunna användas till annan kommunal verksamhet - t.ex. skolan eller äldrevården.
Att man anser att hyresregleringar och verksamheten i kommunala bostadsbolag innebär en subventionering av boendet för vissa hyresgäster innebär däremot inte i sig ett ställningstagande för eller emot marknadshyror.

Jag förstår inte varför det är så svårt för vissa att acceptera att hyresregleringar finns till just för att i slutänden göra det möjligt för en kommun att subventionera boendet för den som behöver det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in