2014-04-07, 11:53
Medlem
Intelligenskvots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Förortsbor har orättvisa hyror i förhållande till hyresgäster i innerstaden. Med marknadshyror hade det varit svårare att höja hyrorna i förorten, eftersom folk inte betalar vad som helst för att bo på en viss plats.
Fast eftersom det är generell bostadsbrist i såväl storstäder som småstäder kommer marknadshyror inte att sänka hyrorna i förorterna. Inte heller kommer det att byggas mer hyreslägenheter eftersom bidragsinvandrarna är för fattiga för att motivera detta. De personer som har pengar har redan köpt en bostadsrätt och det finns således ingen anledning att bygga hyreslägenheter åt dessa.

Problemet är ytterst inte frånvaro av marknadshyror hos hyreslägenheter utan istället låg inkomst och hög arbetslöshet hos invandrare + mycket dyra byggkostnader och uppvärmningskostnader i det kalla Sverige. En omöjlig ekvation.
Senast redigerad av Intelligenskvot 2014-04-07 kl. 12:04.
Citera
2014-04-07, 12:12
Medlem
Citat:
Marknadshyror behöver inte betyda att det blir dyrare att bo överallt. Visst kommer det att bli rejält mycket dyrare på stureplan om marknadshyror infördes.

Paret i mitt exempel hade troligtvis fått lägga minst 50 000 i månaden för sin våning på stureplan om riktiga marknadshyror hade funnits. Därmed minskar också kön dramatiskt när priset närmar sig vad marknaden faktiskt tycker att något är värt.

Det är ju inte kö på hotellrum av en anledning och i de flesta andra städer i europa kan man lugnt fixa ett boende på några timmar om man så vill. Men inte i Sverige och man kan ju undra varför....

Däremot en lgh ute i exempelvis Tullinge hade aldrig kunnat få samma hyra. Detta av den enkla anledningen att marknaden inte bedömer det läget som lika värdefullt.

I sthlm så kommer det bli dyrare överallt. Eftersom det inte finns bostäder nog till alla. hade vi haft överskott på bostäder hade priserna kanske sjunkit men förmodligen inte då ni marknadspris på hyresrätter förespråkare säger att man går minus på hyrorna som är idag redan.
Men problemet gäller inte bara bostäder innanför tullarna de gäller över HELA Stockholm. Så att det kostar 50.000 inne i stan hjälper på inget sätt bostadssituationen förutom att det drar upp BRF priserna än mer.

Varför? Jo för det är för hårda regler kring att bygga hus med marker och utsikter och standarder och allt vad det kan vara + bostadsbolagen vill inte bygga för mycket på en gång. Nu är det ju snack om(om det inte införts redan) att bolagen ska slippa köpa marken de ska bygga på och istället hyra den.

Citat:
Tittar man på faktiskt behov av bostäder så ser vi att de flesta faktiskt har tak över huvudet. Sedan köar folk för köandets skull, men det är inte samma sak som att det faktiskt är brist på bostäder.

Med rätt hyror används beståndet på ett klokare sätt och det blir lättare att få tag på ett boende som passar ens behov. Paret jag tog upp som exempel bodde på hiskeliga 164 kvadrat och hade en enorm rea på det. Där hade en arbetande barnfamilj kunnat bo lika gärna, men reglerade hyror sätter stopp för det.

En del köar för framtiden en del köar för de fortfarande bor hemma hos mamma och pappa när de är i 30års åldern. Jag tycker du ska flytta in med dina föräldrar och resten av dina släktingar så blir det fler bostäder till andra. Du kommer ha sådan livskvalité att det finns inte. Se nu löste jag det lite iaf. Din bostad kan gå till någon annan och du får högre livskvalité genom att bo med föräldrarna och kusinerna.

Bara för att folk har tak över huvudet så betyder det inte att det är en hållbar lösning. Jag kan packa in dig i samma 2a som 10 andra idioter som tror att folk mår bra av att bo med främlingar hela livet. Men jag tror inte du skulle bli så glad om jag gjorde det och jag tror inte du skulle se dig själv som icke-bostadssökande heller. För klart du vill bo så som du förespråkar andra att bo på?

Du menar alltså att en barnfamilj skulle ha råd med 50.000 i månaden? Alla barnfamiljer är inte somalier.

Citat:
Förortsbor har orättvisa hyror i förhållande till hyresgäster i innerstaden. Med marknadshyror hade det varit svårare att höja hyrorna i förorten, eftersom folk inte betalar vad som helst för att bo på en viss plats.

Fastighetsägarna subventionerar hyresgästerna i första hand.

Nej de har de inte. Hyrorna handlar om standarden. Inne i stan är standarden ofta löjligt låg. Har du någon varit i en hyresrätt innanför tullarna? Det har jag, flertalet och de är nästan alla i bedrövligt skick OCH kostar mer än de i förorten.
Du har hittat ett hus där det bor folk/politiker som myglat till sig lägenheterna och tror att det är så överallt.

Fastighetsägarna subventionerar allt annat än bostäder, varför tror du staten använder fastighetsbolagens pengar till annat än upprustning av hyresrätterna? varför tror du att varje gång en renovering utförs så höjs hyrorna?
Du borde verkligen läsa på om vad subventionering är för något. Ditt skatteavdrag på räntan DET är subventionering.
Citera
2014-04-07, 12:19
Bannlyst
Citat:
Beståndet kommer garanterat att användas bättre med marknadshyror och köerna skulle försvinna helt.

Här är ett exempel från verkligheten på ett par som haft en hyra på ca 12 000 för 164 m^2 mitt på Stureplan. Och gråter ut för att hyran höjs till 20 000, som fortfarande är minst halva priset mot vad det borde kosta.

http://www.hemhyra.se/stockholm/rekordhog-hyreshojning-efter-ombyggnation

Samtidigt väntat chockhöjningar i förorten pga alla nödvändiga renoveringar. Snacka om upp och nedvända världen. Vi bor i Sverige och inte i Sovjet...

När tror du en lgh blir ledig om den är underprissatt?

Och vari ligger rättvisan i att förortsborna ska betala överhyra i förhållande till de hyresgäster som bor i populärare stadsdelar?

Ni som vurmar så hårt för marknadshyror verkar liksom inte ha utvecklat ett konsekvenstänk. Det kommer inte finnas 15 000 nya hyresrätter på flera år, eftersom det tar lång tid att bygga. Att priserna ökar så att folk får bo 11 i en två är liksom inget vettigt argument.

Det enda rimliga vore att folk betalade exakt lika mycket som du gör för samma yta. Men det tror jag inte att du är intresserad av?
Citera
2014-04-07, 12:25
Bannlyst
Citat:
Beståndet kommer garanterat att användas bättre med marknadshyror och köerna skulle försvinna helt.

Här är ett exempel från verkligheten på ett par som haft en hyra på ca 12 000 för 164 m^2 mitt på Stureplan. Och gråter ut för att hyran höjs till 20 000, som fortfarande är minst halva priset mot vad det borde kosta.

http://www.hemhyra.se/stockholm/rekordhog-hyreshojning-efter-ombyggnation

Samtidigt väntat chockhöjningar i förorten pga alla nödvändiga renoveringar. Snacka om upp och nedvända världen. Vi bor i Sverige och inte i Sovjet...

När tror du en lgh blir ledig om den är underprissatt?

Och vari ligger rättvisan i att förortsborna ska betala överhyra i förhållande till de hyresgäster som bor i populärare stadsdelar?

Det är klart att det finns sådana exempel, med det är långt ifrån hela innerstan som är så hårt subventionerade. Polaren i Mariatorget betalar 6700 Kr i kallhyra för 37 kvm. En annan betalar 5500 kr. för en etta i förorten. Ingen är i toppskick.

Anledningen till att din fria marknad fungerar i andra länder är på grund av en rad faktorer som hindrar lönsamt byggande och företagande här, inte enbart hyresreglering.
Citera
2014-04-07, 12:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Unbannable
I sthlm så kommer det bli dyrare överallt. Eftersom det inte finns bostäder nog till alla. hade vi haft överskott på bostäder hade priserna kanske sjunkit men förmodligen inte då ni marknadspris på hyresrätter förespråkare säger att man går minus på hyrorna som är idag redan.
Men problemet gäller inte bara bostäder innanför tullarna de gäller över HELA Stockholm. Så att det kostar 50.000 inne i stan hjälper på inget sätt bostadssituationen förutom att det drar upp BRF priserna än mer.

Det här är kärnan i problemet. Vad händer om vi genast skulle få många tusen hyresrätter till rimliga priser? Jo bolånemarknaden skulle halvt krackelera och torskarna skulle gråta sig till sömns varje natt pga. prisraset. Reinfeldt skulle sumpa alla röster direkt och eliten skulle bli oroad över utvecklingen när inkomstklyftorna minskar.
Citera
2014-04-07, 12:39
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krystall
Det här är kärnan i problemet. Vad händer om vi genast skulle få många tusen hyresrätter till rimliga priser? Jo bolånemarknaden skulle halvt krackelera och torskarna skulle gråta sig till sömns varje natt pga. prisraset. Reinfeldt skulle sumpa alla röster direkt och eliten skulle bli oroad över utvecklingen när inkomstklyftorna minskar.

Det skulle vara en katastrof för alla och inte bara för "bolånetorskarna" (som man eg borde döpa om till bolånevinnarna).

Jag vet att många vänsterdårar önskar detta scenario av ren illvilja. men det skulle bara förstöra för dom själva när de går där på arbetsförmedlingen dag ut och dag in.

Sedan undrar jag bara: Var finns pengarna till tusentals "billiga hyresrätter"? (S) har lovat en bostadsmiljard men det räcker inte längre än till ett medelhus i sthlms innerstad.
Citera
2014-04-07, 13:00
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ni som vurmar så hårt för marknadshyror verkar liksom inte ha utvecklat ett konsekvenstänk. Det kommer inte finnas 15 000 nya hyresrätter på flera år, eftersom det tar lång tid att bygga. Att priserna ökar så att folk får bo 11 i en två är liksom inget vettigt argument.

Jag tror inte att det verkliga behovet är så stort. Om beståndet hade använts på ett vettigare sätt behöver vi inte bygga lika mycket. Med reglerade hyror används inte beståndet på ett optimalt sätt och köerna blir enorma till slut.

Citat:
Det enda rimliga vore att folk betalade exakt lika mycket som du gör för samma yta. Men det tror jag inte att du är intresserad av?
jag har genom idogt sparande påverkat mina boendekostnader så nej det är inte rimligt.

Var och en får lösa sin boendesituation själv och inte tro att nån annan ska betala boendet åt dom.
Citera
2014-04-07, 13:10
Medlem
Fria marknadshyror skulle i dagsläget enbart leda till hyreshöjningar eftersom efterfrågan vida överskrider tillgången.

Effekten skulle bli sämre betalningsförmåga hos många och det skulle i sin tur leda till fler vräkningar eller att folk flyttar ihop för att tillsammans ha råd med hyran.

Men hur man än vrider och vänder på det. Det finns ingenting, absolut ingenting som talar för ett billigare boende närmaste 10-20 åren. Tvärtom, renoveringsbehoven är akuta i väldigt många bostäder och det blir allt dyrare att bygga nytt.

Trenden blir därför att vi kommer att lösa boendet för 100.000 - 250.000 låginkomsttagare för närmaste 20 åren med... ja... faktiskt... BARACKER! Det är den enda snabba och billiga lösningen. Den nya boendeformen blir därför i de allra flesta fall 20-25 kvm i barack och de kommer att placeras på alla möjliga ställen där man kan få tillfällig bygglov. Stockholm tittar t ex på områdena nära soptipparna.
Citera
2014-04-07, 14:01
Bannlyst
Citat:
Det skulle vara en katastrof för alla och inte bara för "bolånetorskarna" (som man eg borde döpa om till bolånevinnarna).

Jag vet att många vänsterdårar önskar detta scenario av ren illvilja. men det skulle bara förstöra för dom själva när de går där på arbetsförmedlingen dag ut och dag in.

Sedan undrar jag bara: Var finns pengarna till tusentals "billiga hyresrätter"? (S) har lovat en bostadsmiljard men det räcker inte längre än till ett medelhus i sthlms innerstad.

Nej, det skulle vara katastrofalt för er, sen kunde vi utan problem köpa era billiga lyor till reapriser. Vet inte vad vänsterdårarna önskar, omger mig inte med vänsterfolk.

Pengarna finns, bara man prioriterar. Men Alliansen väljer att fylla på med invällare för att hålla bubblan vid liv.
Citera
2014-04-07, 14:05
Bannlyst
Citat:
Jag tror inte att det verkliga behovet är så stort. Om beståndet hade använts på ett vettigare sätt behöver vi inte bygga lika mycket. Med reglerade hyror används inte beståndet på ett optimalt sätt och köerna blir enorma till slut.

jag har genom idogt sparande påverkat mina boendekostnader så nej det är inte rimligt.

Var och en får lösa sin boendesituation själv och inte tro att nån annan ska betala boendet åt dom.

Typiskt. Du ska bo subventionerat och alla andra ska betala mer än du alltså? Ser du inte det orimliga i detta? Bara för att det finns hyresrätter på marknaden betyder ju inte detta att folk inte själva löser sitt boende. De får ju inte direkt lägenheterna tilldelade så fort de vill.

En bra fråga som dyker upp i ditt resonemang är vad vi ska göra med alla nysvenskar? Skulle det vara en fri marknad där alla själva ska lösa sitt boende, hur tror du det hade gått för dessa?
Citera
2014-04-07, 17:00
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Typiskt. Du ska bo subventionerat och alla andra ska betala mer än du alltså? Ser du inte det orimliga i detta?

Hur kom du fram till den slutsatsen?

Det är väl just de som förordar reglerade hyror som vill att andra ska subventionera de verkliga kostnaderna.
Citera
2014-04-07, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Hur kom du fram till den slutsatsen?

Det är väl just de som förordar reglerade hyror som vill att andra ska subventionera de verkliga kostnaderna.

Fast det är ingen som har subventionerade hyror. Däremot så är ränteavdraget en subventionering.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in