Citat:
Ursprungligen postat av
kurt-sune
Marknadshyror behöver inte betyda att det blir dyrare att bo överallt. Visst kommer det att bli rejält mycket dyrare på stureplan om marknadshyror infördes.
Paret i mitt exempel hade troligtvis fått lägga minst 50 000 i månaden för sin våning på stureplan om riktiga marknadshyror hade funnits. Därmed minskar också kön dramatiskt när priset närmar sig vad marknaden faktiskt tycker att något är värt.
Det är ju inte kö på hotellrum av en anledning och i de flesta andra städer i europa kan man lugnt fixa ett boende på några timmar om man så vill. Men inte i Sverige och man kan ju undra varför....
Däremot en lgh ute i exempelvis Tullinge hade aldrig kunnat få samma hyra. Detta av den enkla anledningen att marknaden inte bedömer det läget som lika värdefullt.
I sthlm så kommer det bli dyrare överallt. Eftersom det inte finns bostäder nog till alla. hade vi haft överskott på bostäder hade priserna kanske sjunkit men förmodligen inte då ni marknadspris på hyresrätter förespråkare säger att man går minus på hyrorna som är idag redan.
Men problemet gäller inte bara bostäder innanför tullarna de gäller över HELA Stockholm. Så att det kostar 50.000 inne i stan hjälper på inget sätt bostadssituationen förutom att det drar upp BRF priserna än mer.
Varför? Jo för det är för hårda regler kring att bygga hus med marker och utsikter och standarder och allt vad det kan vara + bostadsbolagen vill inte bygga för mycket på en gång. Nu är det ju snack om(om det inte införts redan) att bolagen ska slippa köpa marken de ska bygga på och istället hyra den.
Citat:
Tittar man på faktiskt behov av bostäder så ser vi att de flesta faktiskt har tak över huvudet. Sedan köar folk för köandets skull, men det är inte samma sak som att det faktiskt är brist på bostäder.
Med rätt hyror används beståndet på ett klokare sätt och det blir lättare att få tag på ett boende som passar ens behov. Paret jag tog upp som exempel bodde på hiskeliga 164 kvadrat och hade en enorm rea på det. Där hade en arbetande barnfamilj kunnat bo lika gärna, men reglerade hyror sätter stopp för det.
En del köar för framtiden en del köar för de fortfarande bor hemma hos mamma och pappa när de är i 30års åldern. Jag tycker du ska flytta in med dina föräldrar och resten av dina släktingar så blir det fler bostäder till andra. Du kommer ha sådan livskvalité att det finns inte. Se nu löste jag det lite iaf. Din bostad kan gå till någon annan och du får högre livskvalité genom att bo med föräldrarna och kusinerna.
Bara för att folk har tak över huvudet så betyder det inte att det är en hållbar lösning. Jag kan packa in dig i samma 2a som 10 andra idioter som tror att folk mår bra av att bo med främlingar hela livet. Men jag tror inte du skulle bli så glad om jag gjorde det och jag tror inte du skulle se dig själv som icke-bostadssökande heller. För klart du vill bo så som du förespråkar andra att bo på?
Du menar alltså att en barnfamilj skulle ha råd med 50.000 i månaden? Alla barnfamiljer är inte somalier.
Citat:
Förortsbor har orättvisa hyror i förhållande till hyresgäster i innerstaden. Med marknadshyror hade det varit svårare att höja hyrorna i förorten, eftersom folk inte betalar vad som helst för att bo på en viss plats.
Fastighetsägarna subventionerar hyresgästerna i första hand.
Nej de har de inte. Hyrorna handlar om standarden. Inne i stan är standarden ofta löjligt låg. Har du någon varit i en hyresrätt innanför tullarna? Det har jag, flertalet och de är nästan alla i bedrövligt skick OCH kostar mer än de i förorten.
Du har hittat ett hus där det bor folk/politiker som myglat till sig lägenheterna och tror att det är så överallt.
Fastighetsägarna subventionerar allt annat än bostäder, varför tror du staten använder fastighetsbolagens pengar till annat än upprustning av hyresrätterna? varför tror du att varje gång en renovering utförs så höjs hyrorna?
Du borde verkligen läsa på om vad subventionering är för något. Ditt skatteavdrag på räntan DET är subventionering.