Citat:
Ursprungligen postat av
Unbannable
I sthlm så kommer det bli dyrare överallt. Eftersom det inte finns bostäder nog till alla.
Jaha så folk bor på gatan alltså? Är det verkligen ett problem att inte alla kan bo på ett visst läge till en subventionerad hyra?
Citat:
Ursprungligen postat av
Unbannable
hade vi haft överskott på bostäder hade priserna kanske sjunkit men förmodligen inte då ni marknadspris på hyresrätter förespråkare säger att man går minus på hyrorna som är idag redan.
Hade beståndet använts på ett klokare sätt hade "bristen" inte varit så stor som den ser ut. Men är hyrorna för lågt satta på attraktiva adresser kommer problemen med en ej fungerande marknad som ett brev på posten.
För övrigt har det nästan alltid varit brist på bostäder i modern tid, så det är inget nytt fenomen. Exakt likadant på 60-70 och 80-talet...
Citat:
Ursprungligen postat av
Unbannable
Men problemet gäller inte bara bostäder innanför tullarna de gäller över HELA Stockholm. Så att det kostar 50.000 inne i stan hjälper på inget sätt bostadssituationen förutom att det drar upp BRF priserna än mer.
Jo det hjälper på det sätt att den som tycker det är mest värt också är den som bor i lgh ifråga. Är man ett pensionerat par kanske man inte sätter sig en 164 kvadratare, utan byter bort den mot en mindre hyresrätt som man har råd med.
Citat:
Ursprungligen postat av
Unbannable
Varför? Jo för det är för hårda regler kring att bygga hus med marker och utsikter och standarder och allt vad det kan vara + bostadsbolagen vill inte bygga för mycket på en gång. Nu är det ju snack om(om det inte införts redan) att bolagen ska slippa köpa marken de ska bygga på och istället hyra den.
Problemet är att de som säger sig vilja bygga hyresbostäder (S, V, MP) alltid sätter sig på tvären så fort byggplaner börjar ta form.
Citat:
Ursprungligen postat av
Unbannable
En del köar för framtiden en del köar för de fortfarande bor hemma hos mamma och pappa när de är i 30års åldern. Jag tycker du ska flytta in med dina föräldrar och resten av dina släktingar så blir det fler bostäder till andra. Du kommer ha sådan livskvalité att det finns inte. Se nu löste jag det lite iaf. Din bostad kan gå till någon annan och du får högre livskvalité genom att bo med föräldrarna och kusinerna.
Jag redan gjort det och sparat pengar till en BR och det var inga problem. Det kan fler göra, men att ungdomar/unga vuxna hellre väljer att lägga pengar på att "hitta sig själv" på nån resa istället för att spara till en bostadsrätt får stå för dom.
Det är inte bostadsbristen som är problemet. Det är snarare att folk prioriterar fel. Att någon annan ska fixa boendet till en låg kostnad kommer inte att ske. Den politiker som säger det ljuger bara.
Citat:
Ursprungligen postat av
Unbannable
Bara för att folk har tak över huvudet så betyder det inte att det är en hållbar lösning. Jag kan packa in dig i samma 2a som 10 andra idioter som tror att folk mår bra av att bo med främlingar hela livet. Men jag tror inte du skulle bli så glad om jag gjorde det och jag tror inte du skulle se dig själv som icke-bostadssökande heller. För klart du vill bo så som du förespråkar andra att bo på?
Jag har gjort lumpen så jag vet att man absolut kan bo många på en liten yta utan några större problem. Att ett kompispar delar en 2:a är rena drömmen mot det i jämförelse.
Man får väl använda fantasin lite?
Citat:
Ursprungligen postat av
Unbannable
Du menar alltså att en barnfamilj skulle ha råd med 50.000 i månaden? Alla barnfamiljer är inte somalier.
Nej precis lika lite som att alla har råd med en Ferrari. Men ska man bo i vräkigaste våningen så får man räkna med att betala vad det kostar. Det är det rimligaste... Att vissa ska ha gräddfil är varken schysst eller rättvist och skapar bara köer..
Citat:
Ursprungligen postat av
Unbannable
Nej de har de inte. Hyrorna handlar om standarden. Inne i stan är standarden ofta löjligt låg. Har du någon varit i en hyresrätt innanför tullarna? Det har jag, flertalet och de är nästan alla i bedrövligt skick OCH kostar mer än de i förorten.
Ja det har jag absolut varit och standarden har varit mycket god i de hyresrätter jag varit i. Och hyran har varit löjligt låg. I samtliga fall har personerna som bor i lgh fått dessa via mygel och inte via bostadskön. Därmed är det bevisat i min värld att man lika gärna kan ha marknadshyror, så blir man av med skiten.
Citat:
Ursprungligen postat av
Unbannable
Du har hittat ett hus där det bor folk/politiker som myglat till sig lägenheterna och tror att det är så överallt.
Det är vanligare än vad man tror.
Citat:
Ursprungligen postat av
Unbannable
Fastighetsägarna subventionerar allt annat än bostäder, varför tror du staten använder fastighetsbolagens pengar till annat än upprustning av hyresrätterna? varför tror du att varje gång en renovering utförs så höjs hyrorna?
Så om en fastighetsägare hyr ut för halva priset mot vad marknaden tycker något är värt så är det inte en subventionering?
Citat:
Ursprungligen postat av
Unbannable
Du borde verkligen läsa på om vad subventionering är för något. Ditt skatteavdrag på räntan DET är subventionering.
Inte så länge mina ränteinkomster beskattas med sjuka 30%.