2014-04-07, 20:48
Medlem
uh-huhs avatar
Fick husrannsakan o dom hittade 60 stycken 25I-NBOMe,aldrig tidigare dömd,inget jobb,ingen inkomst,född 93 (21 i år) någon som kan veta hur straffet kommer ser ut?
Citera
2014-04-07, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lardest
Straff är omöjligt att svara på utan att veta summor, tillvägagångssätt osv. Men straffet blir högre med högre värde och vid en viss gräns kommer man nå rekvisiten för grovt bedrägeri. Man kommer med största sannolikhet bli skadeståndsskyldig.

Hur mycket är rekvisiten för grovt bedrägeri då? Ingår det även om man inte gjort någon "vinning" i form av pengar?
Citera
2014-04-07, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av uh-huh
Fick husrannsakan o dom hittade 60 stycken 25I-NBOMe,aldrig tidigare dömd,inget jobb,ingen inkomst,född 93 (21 i år) någon som kan veta hur straffet kommer ser ut?

Alltid svårt med nyare droger, men jag skulle gissa på att straffvärdet ligger på samma som LSD och då bör det vara 14 dagar-1 månads fängelse. Iom ålder och övrigt bör det dock hamna på villkorligt med dagsböter/samhällstjänst.
Citera
2014-04-07, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karpix
Hur mycket är rekvisiten för grovt bedrägeri då? Ingår det även om man inte gjort någon "vinning" i form av pengar?

Om man bara ser till värdet så ligger det på 5 prisbasbelopp.
Citera
2014-04-07, 22:11
Medlem
uh-huhs avatar
Citat:
Alltid svårt med nyare droger, men jag skulle gissa på att straffvärdet ligger på samma som LSD och då bör det vara 14 dagar-1 månads fängelse. Iom ålder och övrigt bör det dock hamna på villkorligt med dagsböter/samhällstjänst.
Tack för svar.
Citera
2014-04-08, 10:27
Medlem
Hej jag är misstänkt för misshandel.

Jag är 25 år, jobbar och tidigare ostraffad i Sverige. Har en dom från annat EU-land (ringa misshandel). Bara lite böter där.

Personen som anmält mig hävdar att jag dragit ett knytnävsslag, vilket ska ha lett till en blåtira vilket han uppsökte vård för. Det finns inga vittnen. Polisen arresterade mig kort därefter och jag var alkoholpåverkad.

Vad kan straffet tänkas bli?
Citera
2014-04-08, 12:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TbWW3ift
Hej jag är misstänkt för misshandel.

Jag är 25 år, jobbar och tidigare ostraffad i Sverige. Har en dom från annat EU-land (ringa misshandel). Bara lite böter där.

Personen som anmält mig hävdar att jag dragit ett knytnävsslag, vilket ska ha lett till en blåtira vilket han uppsökte vård för. Det finns inga vittnen. Polisen arresterade mig kort därefter och jag var alkoholpåverkad.

Vad kan straffet tänkas bli?

Misshandel av normalgraden, villkorligt i kombination med dagsböter/samhällstjänst.
Citera
2014-04-08, 16:11
Medlem
Hade en påse i fickan med spår av amfetamin. Ingenting i kroppen eller så.

Högst 0.01 gram pratar vi om.

Påföljd, vad händer med mitt körkort osv?
Citera
2014-04-08, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skrotad
Hade en påse i fickan med spår av amfetamin. Ingenting i kroppen eller så.

Högst 0.01 gram pratar vi om.

Påföljd, vad händer med mitt körkort osv?

30 db + 500 till brottsofferfonden om du döms. När det gäller körkortet borde det inte vara något problem om det är första gången.
Citera
2014-04-08, 16:32
Medlem
Citat:
30 db + 500 till brottsofferfonden om du döms. När det gäller körkortet borde det inte vara något problem om det är första gången.

Tack! Aldrig tidigare dömd så vi hoppas på det bästa då!
Citera
2014-04-09, 16:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moa-
Nej, jättesvårt att säga säkert. Det beror på vart i landet du befinner dig, vilken arbetsbelastning de har just nu samt om de tar hänsyn till din ålder vid behandlingen av ärendet. Det enklaste är att du talar med dina föräldrar och helt enkelt väntar. Det är som sagt ingen hårt påföljd du väntar på, utan ditt straff kommer att bli noteringen i belastningsregistret. Om det är ditt sällskap som felade kan dina föräldrar eventuell hjälpa dig att se dessa konsekvenser oavsett.

Okej nu är det såhär att jag har fått ett brev hem idag från åklagarmyndigheten där det står att åtal underlåts. Så vitt jag vet är att ifall man är över 18 vilket jag är så finns detta med i belastningsregistret i 10 år. Detta tycker jag är ett lite skumt eftersom jag hellre hade velat ha böter och fått ner det till 5 år. Stämmer detta? För att jag blev verkligen förvirrad när jag läste på nätet om vad som gällde med det.
Citera
2014-04-10, 12:55
Medlem
noreason2lives avatar
Vad får man för straff om man är ostraffad tidigare och lejer en mördare/torped och mordet lyckas?

Passar på att lägga en till:

Vad får man för straff om man snor en dator i 10k klassen?
Senast redigerad av noreason2live 2014-04-10 kl. 13:03.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in