2014-04-05, 12:01
Medlem
Hej!

Angående en fråga om fusk på högskoleprovet. Namnteckningen som skall skrivas av varje provedltagare på högskoleprovet, är namnteckningen på högskolprovets juridiskt bindande dokument?

Kan de i efterhand ogiltlighetsförklara (t.ex. 2 år senare) provet för att de inte tycker namnunderskrivten stämmer överens med tidigare prov? Utan några andra bevis förutom lite annorlunda underskrift? Samt ett ganska tydligt förbättrat provresultat?
Citera
2014-04-06, 16:38
Medlem
Hej!

Gripen med 80g amfetamin, 50st extacy,
Benzo= Fm1or ca 30st och Vallar ca 90st.

Hela karusellen med husis, tre dagar på galonmadrass.. Vart ej häktad i häktningsförhandlingen.

Tidigare ostraffad
Fast inkomst mm

Utsikt? :/
Citera
2014-04-06, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av amilos
Hej!

Gripen med 80g amfetamin, 50st extacy,
Benzo= Fm1or ca 30st och Vallar ca 90st.

Hela karusellen med husis, tre dagar på galonmadrass.. Vart ej häktad i häktningsförhandlingen.

Tidigare ostraffad
Fast inkomst mm

Utsikt? :/

Runt 6-7 månader om man bara utgår från narkotika och mängd.
Citera
2014-04-06, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lardest
Runt 6-7 månader om man bara utgår från narkotika och mängd.

Tack för snabbt svar!

Finns det några förmildrande omständigheter som kan påverka domslutet generellt i mål av samma art? Jobb? Ekonomi? Missbruk? Famil? Etc.. Eller förmildrande kanske är fel, men som åklagaren tar hänsyn till iaf..
Citera
2014-04-06, 17:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av amilos
Tack för snabbt svar!

Finns det några förmildrande omständigheter som kan påverka domslutet generellt i mål av samma art? Jobb? Ekonomi? Missbruk? Famil? Etc.. Eller förmildrande kanske är fel, men som åklagaren tar hänsyn till iaf..

Missbruk kan innebära att man får kontraktsvård, jobb, ekonomi, familj osv om man kan få fotboja eller ej (det kräver dock att det max blir 6 månaders fängelse). Du bör naturligtvis ta ett ordentligt samtal med din offentlige försvarare och diskutera igenom saken, han/hon bör kunna förklara på ett bra sätt vad som gäller.
Citera
2014-04-06, 17:36
Medlem
[quote=lardest|48266969]Missbruk kan innebära att man får kontraktsvård, jobb, ekonomi, familj osv om man kan få fotboja eller ej (det kräver dock att det max blir 6 månaders fängelse). Du bör naturligtvis ta ett ordentligt samtal med din offentlige försvarare och diskutera igenom saken, han/hon bör kunna förklara på ett bra sätt vad som gäller.

Tack!
Citera
2014-04-07, 16:03
Medlem
Johnny.smitares avatar
Polare blev gripen av två civilsnutar efter fotbollsmatch. Han kastade en ölburk in på plan. Snutarna vill ha ett erkännande på plats annars blir det samtal på stationen.

Nu skall han in på förhör.

Kan bötessumman bli högre om han väljer att neka men torskar?
Ganska säker på att det inte finns bevis förutom erkännandet på plats.
Citera
2014-04-07, 16:16
Medlem
Vad får man för straff för kontokortsbedrägeri?
Om man köpt saker och fått hem det eller till en polare och handlat lite saker på internet som levererats virtuellt? Blir straffet högre om värdet av sakerna är högre? Måste man betala tillbaka pengar även om man inte kan se någon direkt koppling mellan pengarna och sakerna?

Tidigare ostraffad.
Om man har någon diagnos kan man få lindrigare straff? Isåfall, vart kan man läsa om det?

Och kan man få lindrigare straff om man erkänner?
Citera
2014-04-07, 17:31
Medlem
Hej!

Tänkte kolla lite om vad ni tror om detta, torskade för ca 2 månader sen och idag fick jag hem lappen..

Hade en joint med lite brunt i som farbror blå självklart hitta(enligt dem så var det 0,64g i jointen, hur fan kommer dem fram till det?!) fick följa med och pissa och detta visade ju såklart positivt.

Jag är i dagsläget inskriven hos arbetsförmedlingen och det är den enda inkomst jag har så tänkte bara kolla om någon vet vad som är rimligt i böter?

På lappen jag fick hem vill dem alltså ha
Provtagning / Analys = 2115 kr
Dagsböter 40 á 50kr = 2000 kr
Brottsofferfonden = 500 kr
Totalt : 4615 SEK

När jag har läst runt och kollat på vad andra i min sits verkar ha fått så är det ju nästan HÄLFTEN vilket jag inte tycker är rimligt när jag inte har någon inkomst!

Är det någon idé att bestrida detta?

Tusen tack på förhand, hoppas någon kan göra mig lite klokare!
Citera
2014-04-07, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hompaa
Hej!

Tänkte kolla lite om vad ni tror om detta, torskade för ca 2 månader sen och idag fick jag hem lappen..

Hade en joint med lite brunt i som farbror blå självklart hitta(enligt dem så var det 0,64g i jointen, hur fan kommer dem fram till det?!) fick följa med och pissa och detta visade ju såklart positivt.

Jag är i dagsläget inskriven hos arbetsförmedlingen och det är den enda inkomst jag har så tänkte bara kolla om någon vet vad som är rimligt i böter?

På lappen jag fick hem vill dem alltså ha
Provtagning / Analys = 2115 kr
Dagsböter 40 á 50kr = 2000 kr
Brottsofferfonden = 500 kr
Totalt : 4615 SEK

När jag har läst runt och kollat på vad andra i min sits verkar ha fått så är det ju nästan HÄLFTEN vilket jag inte tycker är rimligt när jag inte har någon inkomst!

Är det någon idé att bestrida detta?

Tusen tack på förhand, hoppas någon kan göra mig lite klokare!

Bötesbeloppet är fullt rimligt, möjligtvis skulle man kunna argumentera för "rättegångskostnaderna", men det är en chanstagning och skulle det vara så att du får ett jobb innan ev. rättegång så kan höjningen av varje dagsbot käka upp den vinsten som man kanske får genom en nedsättning eller eftergift.
Citera
2014-04-07, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Johnny.smitare
Polare blev gripen av två civilsnutar efter fotbollsmatch. Han kastade en ölburk in på plan. Snutarna vill ha ett erkännande på plats annars blir det samtal på stationen.

Nu skall han in på förhör.

Kan bötessumman bli högre om han väljer att neka men torskar?
Ganska säker på att det inte finns bevis förutom erkännandet på plats.

Erkännandet på plats duger nog utmärkt ska du se. Men nej han kommer inte få högre straff om han nekar i efterhand.
Citera
2014-04-07, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karpix
Vad får man för straff för kontokortsbedrägeri?
Om man köpt saker och fått hem det eller till en polare och handlat lite saker på internet som levererats virtuellt? Blir straffet högre om värdet av sakerna är högre? Måste man betala tillbaka pengar även om man inte kan se någon direkt koppling mellan pengarna och sakerna?

Tidigare ostraffad.
Om man har någon diagnos kan man få lindrigare straff? Isåfall, vart kan man läsa om det?

Och kan man få lindrigare straff om man erkänner?

Straff är omöjligt att svara på utan att veta summor, tillvägagångssätt osv. Men straffet blir högre med högre värde och vid en viss gräns kommer man nå rekvisiten för grovt bedrägeri. Man kommer med största sannolikhet bli skadeståndsskyldig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in