2014-05-23, 21:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av StenSaxPause
Ålder på er/totalt värde på cyklarna? Villkorlig dom och böter om inte straffvärdet drar iväg mot året (och ni inte har behov av övervakning).

25 & 22 värdet just nu vad poliserna vet är väl 70.000 +
Citera
2014-05-23, 23:32
Medlem
StenSaxPauses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L_italian
25 & 22 värdet just nu vad poliserna vet är väl 70.000 +
Då slutar det sannolikt med villkorlig dom och böter.
Citera
2014-05-24, 12:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av StenSaxPause
Då slutar det sannolikt med villkorlig dom och böter.

Det kan jag ta. På förhöret sa poliserna att dom TROR att det kommer hamna på 6 månader till 2 års fängelse. För dom tror vi har sålt för runt 700.000 kronor sammanlagt. Men det är ju inte poliserna som sätter straffen.

En fråga till kan man ändra sig från ett förhör? Säga att man tog på sig en skuld för att komma ut från arresten?
Citera
2014-05-24, 15:07
Medlem
codemeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EasyRawlins
Grov stöld, häleri. Vad ger grov stöld?

Lägst 6 månader och högst 6 år i finkan.
Citera
2014-05-25, 09:46
Medlem
StenSaxPauses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L_italian
Det kan jag ta. På förhöret sa poliserna att dom TROR att det kommer hamna på 6 månader till 2 års fängelse. För dom tror vi har sålt för runt 700.000 kronor sammanlagt. Men det är ju inte poliserna som sätter straffen.

En fråga till kan man ändra sig från ett förhör? Säga att man tog på sig en skuld för att komma ut från arresten?

Pratar vi 700 000 kommer det inte att bli någon villkorlig dom och böter...

Det går utmärkt att ändra uppgifter. Om du t.ex. har erkänt och ändrar dig kan du dock räkna med att åklagaren kommer att lyfta fram det när du hörs vid huvudförhandlingen.
Citera
2014-05-25, 09:47
Medlem
StenSaxPauses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av codemed
Lägst 6 månader och högst 6 år i finkan.
Jag tror inte det är straffskalan han är mest intresserad av, utan den faktiska påföljden.
Citera
2014-05-25, 14:58
Medlem
baby87s avatar
Hejsan!

Har en liten undran här som jag hoppas att ni, lite mer belästa, ska kunna hjälpa mig med.
Mitt ex dömdes för 6 veckor sedan för olaga hot och misshandel gentemot mig. Påföljden blev skyddstillsyn i kombination med IDAP (kontraktsvård). Detta motsvarar 4 månaders fängelse. Saken är nu denna att vi har ett kontaktförbud upprättat till och med Juli vilket han igår bröt. Han tog kontakt med alla som jag pratade med under en hel kväll (vi var på samma uteställe tyvärr) och snackade skit om mig till dessa. Efter ett tag tröttnar jag och mina vänner på hans beteende och går hem till en av personerna i vårat sällskap. Under tiden som vi går hem upptäcker jag att han följer efter och stirrar på mig hela tiden. När vi nästan är framme vid porten går han fram och börjar kalla mig för en massa olämpliga ord och hotar även med att jag ska "se upp". Han nöjer sig inte med att jag ber honom att gå och lägga sig utan fortsätter att förolämpa mig framför flera andra personer och han talar direkt till mig nu också. Allt slutar med att några följer mig in genom porten och några står kvar med honom och försöker "reda ut allt".

Min undran är vilka påföljder ett sådant övertramp kan ge? Han bröt mot sin övervakning då han druckit alkohol och bröt samtidigt mot sitt kontaktförbud då han flera gånger försökt få min uppmärksamhet samt talat direkt till mig. Sen att han ofredat/förolämpat mig gör väl inte saken bättre?

Någon som har en aning?
Citera
2014-05-27, 15:35
Medlem
spiderkorr3s avatar
Min 17 åriga lillebror har blivit anmäld för misshandel och hemfridsbrott vid bråk på en fest som han inte var bjuden till.

Han och hans 5 polare hade varit på en förfest och fått reda på en fest genom en tjej, hon sa att de var bjudna och var välkomna dit. De åkte dit och blev insläppta genom porten till lägenheten (som hade portkod) och gick upp till lägenhetsdörren som var stängd men olåst. De traskade in och satte sig i en soffa. Plötsligt kommer en kille fram till min brorsas kompis och börjar snacka med honom som sedan eskalerar i ett bråk. Killen tar strypgrepp på brorsans kompis, och därför springer min bror dit för att avstyra bråket. i samband med det går min brorsas skjorta sönder. Han går fram till killen och säger att han ska betala, självklart vägrar killen. Det uppstår en konflikt igen och de börjar gräla, det slutar med att båda ger varsitt slag. Bråket lyckades avstyras av andra personer och polisen kommer dit. När polisen frågar om brorsan vill anmäla för misshandel säger han nej eftersom han inte såg själva händelsen som en stor grej. Den andra killen valde däremot att göra en anmälan och likaså han som arrangerade festen.

Min bror har aldrig tidigare blivit dömd för något, och min fråga är då vad som kommer hända?

Blir han dömd för en sån här liten händelse eller läggs fallet ner?

Om han blir dömd, vad blir det då för påföljder?

Tacksam för svar!
Citera
2014-05-30, 21:37
Medlem
Jag undrar vad det blir för extra påföljd att tas med narkotika på en flygplats, på väg mot ett annat land.
Låt oss anta att jag har en mängd narkotika som om jag hade tagits på gatan med det varit ringa.
Blir det någon extra påföljd om jag nu istället försökt föra detta över gränsen till ett annat land?
Citera
2014-05-31, 13:29
Medlem
Smuggling eller försök till smuggling blir det väl.
Citera
2014-05-31, 13:54
Medlem
Hallå alla kunniga!
Jag har varit så otroligt korkad att köra för tidigt dagen efter och åkt fast för rattfylla.
Blåste 0.13 på stationen, alltså 0.26 i blodet. Fick tillbaka körkortet av polisen som sa att jag
fick köra. Antar att det är upp till Länsstyrelsen nu.
Kört prickfritt i 16 år och behöver körkortet i jobbet (vilket gör mitt misstag ännu mer jävla korkat).
Vad tror ni påföljden blir? Indraget körkort och böter?
Eller kan jag ha sådan tur att jag kommer undan med en varning?
Citera
2014-06-01, 17:52
Medlem
knArkes avatar
Blev tagen av poliskuken med 20 kabbar (0.35 i varje)9 b8 och 16 flu.
Vad händer nu?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in