2014-04-07, 16:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2006
Det är nog en större legalitet att arvet tillfaller bröstarvingarna än till paret Sjöquist.

Alice saknade rättskapacitet att göra ett eget testamente!

Hon kunde ens ens köpa glass med sina egna pengar, så hur i helvete tror du att hon hade fått igenom ett testamente? Eller att ens göra utbetalningar och uttag från egna konton?

Bröstarvingar ärver kvarlåtenskap. Det som är kvar när någon dör; inte allt en person äger innan de är döda. Medan någon fortfarande fortfarande är i livet är det mycket opassande att ens ha tanken på hur mycket som kommer att vara kvar.
Citera
2014-04-07, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Alice saknade rättskapacitet att göra ett eget testamente!

Hon kunde ens ens köpa glass med sina egna pengar, så hur i helvete tror du att hon hade fått igenom ett testamente? Eller att ens göra utbetalningar och uttag från egna konton?

Bröstarvingar ärver kvarlåtenskap. Det som är kvar när någon dör; inte allt en person äger innan de är döda. Medan någon fortfarande fortfarande är i livet är det mycket opassande att ens ha tanken på hur mycket som kommer att vara kvar.

Märkligt att det nu plötsligt kommer fram att AB var i ett betydligt sämre mentalt skick än vad man tidigare gjort gällande. Vad är finns sanningen att hämta i denna tråden och vilka syften vill man egentligen uppnå?
Citera
2014-04-07, 16:59
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YONI
Själv anser jag det är väldigt vanligt med dubbeldiagnoser när det handlar om demens! Oftast står det blanddemens av Alzheimer och Vasculär typ.
Här lever vi uppenbarligen i olika medicinska verkligheter. I min är det utomodentligt sällan som man bryr sig om att försöka utrada om en demenspatient har både Alzheimer och vaskulär demens - den praktiska nyttan av den kunskapen är rätt mpttlig med dagens behandlingsmetoder.

Citat:
Ovanpå demensdiagnoserna hade Alice Babs drabbats 2 stora Stroke. Utan att ha någon större medicinsk kunskap är det inte svårt att förstå att hennes hjärna var skadad.

Vad vet vi om hur mycket musik Alice Babs fick sig till livs de sista åren? Hur mycket musik kunde hennes sjuka hjärna uppfatta? Enligt barnen var Alice Babs harmonisk och lugn den sista tiden i sitt liv. Tror du inte att det boende som Alice levde på såg till så att Alice hade det bra? Tror du verkligen att Alice Babs inte fick lyssna på musik?
Rent allmänt mår demenspatienter bra av musik, och det gäller i ännu högre grad musiker som Alice. Ann Allan skriver i sin blogg om hur Alice sjunger med i sina gamla inspelningar. Sånt kan en demenspatient göra, oh ha utbyte av, också långt inne i förvirringen och dimman. Jag hade en gammal släkting som hade varit skicklig amatörviolinist och stor musikälskare. Han fick en stroke som slog ut halva kroppen, talförmågan och en del intellekt - oklart hur mycket; inte alltid så lätt att veta med folk med total expressiv afasi. När jag besökte honom, brukade jag ha med mig någon skiva som jag spelade för honom- det var svårt att veta hur mycket han förstod av vad jag sa, han kunde alltså inte svara tillbaka, och jag har alltid haft svårt för att hålla en konversation igång ensam. En gång var det Ojstrachs klassiska inspelning av Mozarts femte violinkonsert, den i A-dur. Jag ser att fingrarna i hans någorlunda brukliga vänsterhand följer soliststämman i konserten, och börjar fascinerat följa rörelserna. Han kunde inte prata, han kunde knappt lyfta på huvudet - men vänsterhanden följde Ojstrachs soliststämma perfekt. Och tro mig - första satsen i Mozarts A-durkonsert är SVÅR!
Senast redigerad av Hamilkar 2014-04-07 kl. 17:16.
Citera
2014-04-07, 17:03
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Det kanske inte är känt hos allmänheten att familjen Malmsjö har gemensamma bolagsintressen med Sjöquist och det väl säkert där som ränkerna smids ...
Får du in Jan Allan, Mats Werner och Anna-Karin Lodenius i det där bolaget också?
Citera
2014-04-07, 17:09
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Märkligt att det nu plötsligt kommer fram att AB var i ett betydligt sämre mentalt skick än vad man tidigare gjort gällande. Vad är finns sanningen att hämta i denna tråden och vilka syften vill man egentligen uppnå?
Det "kommer inte fram". Vad jag förstår är det fortfarande rätt oklart i vilket skick Alice var - även om det faktum att hon dog är ett tecken på att hon inte mådde så bra. (Om än ett svagt - om det var en sista stroke som dödade henne så säger det ganska lite om hur hon mådde innan.) Fysisk kapacitet är en sak, rättskapacitet en helt annan. Vad som däremot har kommit fram är att arvingarna ansåg att ett grannpar försökte blåsa dem på arvet. Det förklarar en del av agerandet, samtidigt som det förefaller ganska klart hur arvingarna har prioriterat i konflikten mellan Alices sociala behov och arvingarnas behov av att bekomma arvet efter henne helt ograverat.
Senast redigerad av Hamilkar 2014-04-07 kl. 17:18.
Citera
2014-04-07, 17:09
Bannlyst
Enligt Expressen så hade Alice Babs en förmögenhet på 4,5 miljoner kronor. Mao ingen enorm förmögenhet i dag. Antar att det mest härrör från bostadsrätten som såldes innan hon dog. Mao måste finnas många många fler som har mycket större förmögenheter att sukta efter. Ämnet känns nu lite utagerat !!
Citera
2014-04-07, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av simba_rock
Enligt Expressen så hade Alice Babs en förmögenhet på 4,5 miljoner kronor. Mao ingen enorm förmögenhet i dag. Antar att det mest härrör från bostadsrätten som såldes innan hon dog. Mao måste finnas många många fler som har mycket större förmögenheter att sukta efter. Ämnet känns nu lite utagerat !!

Ja helt klart att några mille är inte något att sukta efter så ämnet känns verkligen utagerat men det hindrar ju inte att desinformation fortsätter att spridas i tråden. I vems syfte kan man undra?
Citera
2014-04-07, 20:15
Medlem
Citat:

Det är olika saker, som du inte begriper. När man väl har förvaltare så ska det inte vara en omständighet som upplevs som kränkande. Alice mentala skick var inte så som de påstod, när de vidtog rättsliga åtgärder mot henne. Det är just det som skrämmer många av oss. Alice hade inget att sätta emot, och hon fick inte ens träffa sina vänner eftersom hon klagade och visade att hon hade synpunkter.

Jag anser att det inte är rätt att sätta någon under förvaltarskap på det sätt som man gjorde med Alice, där man tar ifrån individen allt, till och med små beslut; som kontakt med vänner telefonledes. Det är avhumaniserande att ta ifrån en människa rätten att besluta om vardagliga ting. Det är en makalös grymhet.

Mitt förslag till dig är att tänka på hur du själv vill ha det, när du blir skröplig och skulle få det svårt med rörligheten.

Jag är inte rädd för att råka ut för samma sak som Alice, och därför säger min intuition mig att relationerna inte var så bra, mellan Alice och barnen. Barnens oro var för pengarna och för att inte få nog. När mannen dog kunde inte Alice värja sig längre, och det måste ha gjort ont att se vad ens egna barn är kapabla till. För även om man som barn har en massa åsikter, så verkställer man inte det man vill med en maktdemonstration.

Men att det är möjligt att genomföra dessa åtgärder visar på att något är väldigt fel. Särskilt när de involverade kan få igenom detta i en tingsrätt, visar på att lagstiftaren inte tänkt på allt! Det presumeras hej vilt om relationer och då presumerar man att barnen står närmast och givetvis menar väl!

De har garderat sig alla, med köpta ord av en brottsmålsadvokat och Alice är nu död, så nu äger de både lögnen och sanningen till det facila priset av ca 70.000 kronor.

Det är inte så enkelt som Titti påstår. Just den omständigheten att Titti hade behov av advokat och då anlitade en brottmålsadvokat, är graverande. För pengarna har hon köpt den officiella sanningen som den story man kan framföra utan att bli motsagd.
Citera
2014-04-07, 20:29
Medlem
Kom ihåg att denna tråden skapades enkom för att misskreditera och misstänkliggöra Alice Babs barn. Vad hjälper det i sorgen efter förlusten av en mor?
Citera
2014-04-07, 22:24
Medlem
elizadeaths avatar
Citat:
Det kanske inte är känt hos allmänheten att familjen Malmsjö har gemensamma bolagsintressen med Sjöquist och det väl säkert där som ränkerna smids ...

Källa på det? Alltså; vilka bolag pratar vi om?
Citera
2014-04-07, 22:24
Medlem
Vedklyvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ragnhildur
Damen i fråga är ju avliden och därmed icke fånge någonstans. Är det inte dags att stänga tråden?

Hela historien om Alice Babs sista tid är ytterst obehaglig. Enligt min mening ett exempel på hur illa behandlad en gammal människa med begynnande demens kan bli.

Att nära anhöriga som exvis barnen i sammanhanget skulle vara några änglar stämmer dessvärre inte alltid.

Det är begripligt att somliga vill att tråden stängs och allt sopas under mattan.

Tyvärr fungerar det Svenska rättssystemet dåligt i sådana här sammanhang. Vi lär aldrig få veta sanningen.
Citera
2014-04-08, 20:01
Medlem
Grandpas avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av elizadeath
Källa på det? Alltså; vilka bolag pratar vi om?

http://www.proff.se/befattningshavare/jami-production-ab/knivsta/evenemangsproduktioner/10091809-1/

http://www.ratsit.se/19400407-Gustav_Bennie_Sjoquist_Saltsjobaden/6YPJlCqRuV0O44rO-z0JxfLtJw0mQI0bNA9Y4f4SGlE

http://www.ratsit.se/19320529-Jan_Wilhelm_Malmsjo_Stockholm/x7eV_hQwjKaqCQaUuJC_Rp3p3zU3UOMY1Zf9CW-pkqY
Senast redigerad av Grandpa 2014-04-08 kl. 20:04.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in