2014-01-17, 11:44
Medlem
bernters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanctissimus
anmälan författad av Thomas Bodström den 20/12 2013
Tack för ännu en intressant uppladdning! Känns bra att man har så ofantligt bra syn att man kan se det som censurerats
Citera
2014-01-17, 18:19
Medlem
Cinnabars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Operatanten
Lite grann påminner det mig om en treårings nivå, jag ska ha den, den är min och det är min mamma, mitt mitt mitt!!! Som att vilja gömma undan mamma så att man själv får ta hennes plats och sjunga så att alla applåderar. Lamt. Men hemskt för Alice.

Mitt i prick, så var TS redan för 30 år sedan, fast då hade hon inte befogenhet att gömma undan sin mor. Staten måste skydda gamla från sina vuxna barn, som det är nu kan man inte ha det. Forne justitieministern Bodström kan aldrig bli minister igen. Ska han med trovärdighet kunna förändra lagarna för gamlas rättigheter utan att få det här i ansiktet? Finns inte en pensionär som röstar på s efter detta…
Citera
2014-01-21, 06:13
Medlem
couguars avatar
Här är länkarna till SVT Gomorron från den 15 januari samt Aftonbladet TV från den 14 januari där familjens försvarare Tomas Bodström går till angrepp mot SVT:s dokumentär om Alice Babs:

http://www.svt.se/nyheter/bodstrom-sa-har-far-man-inte-lura-tittare
http://tv.aftonbladet.se/webbtv/nyheter/aftonbladet-live/article30538.ab

När Anna-Lena Lodenius bemöter Tomas Bodström i SVT:s Gomorron är hon helt cool, det märks att hon har på fötterna! Tomas Bodström däremot är ju inte seriös, det är direkt pinsamt att höra honom i båda dessa TV-program.

De anhörigas agerande och hur dom har valt att behandla Alice Babs är bland det värsta jag har sett och hört någonsin! Hur kan man vara så hjärtlös att man tar ifrån en gammal människa rätten att få ha kontakt med sina vänner? Livet varar inte för evigt. Det kan nog komma något som heter 'Lex Alice'-anmälan längre fram - det var ju också Alice önskan att uppmärksamma hur det här har gått till så att inte fler hamnar i samma fruktansvärda situation som hon själv har hamnat i. Jag hade knappt någon aning om vem Alice Babs var innan dokumentären sändes på SVT i december men jag kan inte glömma programmet. Man undrar var Alice är och hur hon mår? Hur hennes barn ska kunna leva med hur dom har behandlat sin mamma är obegripligt! Det här kommer folk aldrig till att glömma. Det är bra att det här har kommit ut i media.
Citera
2014-01-22, 16:38
Medlem
Cinnabars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av couguar
Här är länkarna till SVT Gomorron från den 15 januari samt Aftonbladet TV från den 14 januari där familjens försvarare Tomas Bodström går till angrepp mot SVT:s dokumentär om Alice Babs:

http://www.svt.se/nyheter/bodstrom-sa-har-far-man-inte-lura-tittare
http://tv.aftonbladet.se/webbtv/nyheter/aftonbladet-live/article30538.ab

När Anna-Lena Lodenius bemöter Tomas Bodström i SVT:s Gomorron är hon helt cool, det märks att hon har på fötterna! Tomas Bodström däremot är ju inte seriös, det är direkt pinsamt att höra honom i båda dessa TV-program.

De anhörigas agerande och hur dom har valt att behandla Alice Babs är bland det värsta jag har sett och hört någonsin! Hur kan man vara så hjärtlös att man tar ifrån en gammal människa rätten att få ha kontakt med sina vänner? Livet varar inte för evigt. Det kan nog komma något som heter 'Lex Alice'-anmälan längre fram - det var ju också Alice önskan att uppmärksamma hur det här har gått till så att inte fler hamnar i samma fruktansvärda situation som hon själv har hamnat i. Jag hade knappt någon aning om vem Alice Babs var innan dokumentären sändes på SVT i december men jag kan inte glömma programmet. Man undrar var Alice är och hur hon mår? Hur hennes barn ska kunna leva med hur dom har behandlat sin mamma är obegripligt! Det här kommer folk aldrig till att glömma. Det är bra att det här har kommit ut i media.

Det är lätt att glömma att många faktiskt inte har minnen av Alice, och ändå reagerar ni starkt. Bra!

Ja, en lex Alice behövs. Kanske en ny tråd kring vad den lagen skulle omfatta? Det är enbart tack vare Alice modiga vänner som detta kommit ut, de är beredda att offra sitt rykte. Se bara förtalet som Titti placerar, via den totalt orättfärdige Bodström. Det skulle kunna vara så att sossarna förlorar valet om Bodström visar sin nuna igen. Tänk den snubben som justitieminister, socialminister eller liknande. Allt för pengarna! Noll värdighet eller integritet.
Senast redigerad av Cinnabar 2014-01-22 kl. 16:40.
Citera
2014-01-25, 14:17
Medlem
Imorgon 26 januari fyller väl Alice 90 år. Någon som hört något om officiellt firande av nationalsångfågeln?
Citera
2014-01-26, 17:27
Bannlyst
Idag fyller Alice Babs 90 år. Några vänliga själar har lagt blommor vid hennes staty och tänt en marshall. Kändes lite sorgligt.
Citera
2014-01-27, 17:06
Medlem
Jozzs avatar
Vem är ni som vet så mycket om anhörigas rätt att försöka skydda t.ex. äldre med psykisk ohälsa med allt det innebär. Har ni någon aning om hur många som plötsligt ser sin chans att utnyttja svaga människor för egen vinning.

Jag blev själv förskräckt när jag såg programmet om AB. Men begrundar man hur vinklat ett sånt här program kan vara beroende på vilket syfte man har så skall detta nog ses i ett bättre belyst rum.

http://www.expressen.se/gt/kvinna-misshandlad-till-dods---trots-nodrop

Denna och andra liknande artiklar såg dagens ljus bara av den anledningen att Inspektionen för vård och omsorg (IVO) inte gjort någon källgranskning överhuvudtaget utan gick på anmälarens uppgifter utan att kolla med övriga anhöriga läkare eller närmaste vårdpersonal. Man riktade skarp
kritik till SDN Norra Hisingen för försummelse. I den bästa av världar är det bra att missförhållande anmäls, men i detta fallet hade det inte förekommit någon misshandel och enligt polis hade "döden orsakats av sjukdom utom samband med brott".

Hur kan sånt här hända i detta land. Jo om en anhörig vill hämnas på sin far som är dement och inte förstår att försvara sig och sin rätt så kan man förnedra, utnyttja och stjäla sin 90 åriga pappas heder.

Tänk på att det alltid finns två sidor på ett mynt.
Senast redigerad av Jozz 2014-01-27 kl. 17:08.
Citera
2014-01-29, 22:05
Medlem
Det ryktas om att kändisadvokaten TB har skrivit en bok om sin mamma och hennes alzheimer. Om hon lever vet jag inte, någon som vet?
Nu ställs hans agerande i tv ännu mera märkligt.
Samt att han lämnar ut sin egen mamma. Undrar om hon godkänt det.
Citera
2014-01-30, 00:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hackspett99
Det ryktas om att kändisadvokaten TB har skrivit en bok om sin mamma och hennes alzheimer. Om hon lever vet jag inte, någon som vet?

Det handlar nu om att ge sken av att vara expert på dementa gamlingar, och då hänvisar denne advokat till sin egen morsa för att framstå som särskilt trovärdig när sakargumenten tryter. Men min slutsats är ju som din, att han drar sig inte för att sälja ut sin egen mamma och familjens integritet, när det kniper.

Det är ett vanligt förekommande sätt att töja ut sin trovärdighet till bristningsgränen, med stöd av påstådd omtanke om mammor, och därmed övervinna olika hinder som bristande argument i sakfrågan eller bagateller som avsaknaden av bevis!

Nu måste det till confidence tricks och uthållighet så att saken försvinner av att omgivningen tröttnar eller att Alice hinner dö.
Senast redigerad av Vresrosen 2014-01-30 kl. 00:41.
Citera
2014-01-30, 00:34
Medlem
All hennes post hänvisas till förvaltaren Arenbjörk i Södertälje. Alice Babs får således förmodligen inte ett enda gratulationskort som skickats till henne!

http://www.ratsit.se/19240126-Hildur_Alice_Babs_Sjoblom_/zdrg2jYXlb5wooPrwgASRE28Voi8eRSdnFsNYN2BFkE

Inte för att jag nödvändigtvis vill att någon ska göra det, men är det teoretiskt möjligt att begära adressändring för Alice Babs och få posten skickad till någon som faktiskt bryr sig om henne? Typ Jan Malmsjö eller liknande? Är ju förbaskat synd att Alice aldrig får ta del av någonting som skickas till henne.
Citera
2014-01-30, 00:54
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hackspett99
Ja det verkar så. Det man minns, om Thomas Bodströms mamma Vanja och hennes alzheimers, 250 s. Kommer sommaren 2014.
Citera
2014-01-30, 13:52
Medlem
Stina-Linas avatar
Jag kom att tänka på att Alice hade en advokat som skötte hennes pengar. Denne avsattes när man utan Alices vetskap gav henne förvaltare. Varför dög inte den advokat hon hade?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in