Citat:
Ursprungligen postat av
YONI
Du tycks svalt konspirationsteorin med hull hår!
Har fullständigt förtroende för vad barnen hävdar!
Jag har inte fullständigt förtroende för vad
någon hävdar i den här soppan, utan försöker hålla en källkritisk distans. Det är för mycket som skorrar falskt i "familjens" version för att jag ska kunna köpa den oresereverat på det sätt som du gör. Även om dess handlingssätt blir mer begripligt - om inte nödvändigtvis mer etiskt - om man inser att de ansåg att Alice utnyttajdes av en grannfamilj som var ute efter hennes pengar.
Citat:
Vem i hela världen känner Alice Babs allra bäst om inte hennes egna barn. För att skydda Alice Babs mot oseriösa människor, så drabbas olyckligtvis andra seriösa riktiga vänner. Detta är oerhört tråkigt, men nödvändigt!
Nej, det är faktiskt inte nödvändigt alls. Varför skulle det vara det? Varför skulle det vara nödvändigt att utestänga andra seriösa vänner bara för att man är utsatt för ett par som är ute efter att svindla henne på pengar?
Citat:
Har faktiskt inte hört ett enda dugg från Marie Göranzon i denna sak!
Nej, inte offentligt. Men jag har, på omvägar. Och om du läser vad
donnamanlove skriver i tråden, bekräftar hon att också Marie försökt besöka Alice men blivit nekad. Och
2006 , som ju representerar samma debattsida som du i tråden, har ju genom att säga att h*n vet vem h*n är
de facto gått i god för att
donnamanlove är någon som faktiskt har haft med familjen Sjöblom att göra - även om det inte var så h*n tänkte.
Citat:
Att Jan Malmsjö påstår att de var så goda vänner, är inget som är givet. Tvärtom, har barnen gått ut och berättat att Alice Babs inte var vän med Malmsjö, de hade inte ens varit hemma hos varandra. Att sedan Malmsjö har ett behov av att besöka Alice då hon är så sjuk i sin demenssjukdom, spelar ingen roll.
Okej, Så Jan Malmsjö ljuger om sin relation till Alice. Varför då? Tror du att han behöver frottera sig i hennes kändisskap? Och hur är det med alla andra om också har varit bekymrade? Hur är det med föräldrar och far/morföräldrar till
donnamanlove? Hur är det med Jan Allan? Det är många som har varit bekymrade över Alices isolering.
Citat:
Det var Alice Babs behov som styrde!
Det
kan det inte ha varit. Om det hade varit Alices behov som styrde, skulle vårdpersonalen på hennes boende ha avgjort när hon var i skick ta emot besök och inte. Rent generellt mår demenspatienter bra av besök. De kan bli oroliga av att de inte känner igen folk, men det är ingenting som en frånvarande förvaltare har minsta möjlighet att bedöma. I stället fanns det en - vad jag kan begripa totalt lagstridig - skylt på hennes dörr om att hon bara kunde besökas efter förvaltarens godkännande. Då handlar det inte om att låta Alices behov styra. Då måste det handla om att låta arvingarnas behov av att undfå exakt hela kvarlåtenskapen få styra över Alices behov av social kontakt.
Citat:
Lugn o ro och besök av de allra närmaste är självklarheter vid demenssjukdom.
Det är för det första ingen bra beskrivning. De flesta demenssjuka får färre besök än de skulle behöva, eftersom vänner och anhöriga ofta tycker att det är jobbigt att besöka dem.
Men för det andra - hurpass många besök
fick Alice? Av hennes tre barn bor sonen inte i Europa, och Titti uppe i Ångermanland. Bara den äldsta dottern finns i stockholmsområdet.
Citat:
Sen skriver du gamla vänner känner sig överkörda?! Ja, det får de lov att känna! Sorry, men nu var det inte deras känslor som styr. Det är helt Alice Babs och hennes familjs känslor.
Vad Alice Babs familjs känslor har att göra med Alices rätt till ett värdigt slut på livet förstår jag inte riktigt. Den rätten existerade helt oberoende av vad hennes familj tyckte och kände.