2014-04-06, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ascendency
Har sökt genom tråden, men hittar knappt någonting om fördomar kring Journaliststudenter. Bättre kan ni, Flashback! Ni hatar väl journaliststudenter?
Citat:
Ursprungligen postat av VonFanderblad
Jag tror inte att det är studenterna per se som hatas, utan de är de färdighjärntvättade drönarna som kommer ut från alla dessa institutioner som hatet mest är riktat mot.
Å andra sidan måste man väl redan vara en hjärntvättad drönare till viss del om man funderar på att läsa till journalist?

Nåväl, jag skall försöka mig på en sammanfattning. Blivande journalister är ett besynnerligt släkte. Å ena sidan har vi idealisterna, de som innerligt tror på att riktig journalistik kan åstadkomma förändring. Det är typer som inte skulle dra sig för att åka till konfliktzoner som Kongo-Kinshasa för att brutalt ärligt rapportera tillbaka om mänsklighetens råa och mörka sida. De är dock få till antalet och blir lätt överröstade av den andra sidan.

Majoriteten utgörs av Söderhipsters, militanta feminister, neo-hippies, lattemorsor, vänsterveganer och diverse flummigt folk. Dessa människor drömmer om att få titulera sig "expert på sociala medier" eller något annat intetsägande, samtidigt som de levererar spaltmeter om valfri känd bloggares senaste upptåg. För detta får de ryggdunkningar av deras proletärkamrater vars hets mot borgare och kapitalism saknar motstycke. Trots detta bor de på fashionabla Söder och dricker dyrt kaffe från Starbucks. Det de alla har gemensamt är att de är hycklare och drönare. I framtiden kommer de ändå att bli arbetslösa, då den digitala revolutionen ger vem som helst med en internetuppkoppling möjlighet att bedriva journalistik. Då hamnar de i kassan på Starbucks.
Citera
2014-04-07, 00:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av basic369
Indek på Chalmers?

Statussökande, tar varje jävla tillfälle i akt för att nätverka. 50% håller American Psycho som favoritfilm. Skulle egentligen ha gått HHS om ni kom in, men intalar er att det är lite mer hard core att gå en ingenjörsutbildning. Är lite för fina för övriga på Chalmers, förutom kanske maskin som ni tycker är sköna men ändå ganska bonniga. Ni är nästan dom enda som bryr sig om betyg på hela skolan (detta för att kunna jobba som MC på McKinsey eller något annat bolag som erbjuder 80h/vecka). Engagerar er i sidoaktiviteter endast för sakens skull då det ser bra ut på papperet. Har inget egentligt entreprenörsdriv, utan bara jävligt hög press på er själva. Sitter mycket i excel och powerpoint, medan resten av skolan räknar och programmerar.
Senast redigerad av Makramundi 2014-04-07 kl. 00:37.
Citera
2014-04-07, 01:08
Medlem
Cut-N-Mixs avatar
Journaliststudenter är oftast medelklassmänniskor. De är samma sorts typer som utbildar sig till psykologer; oftast oerfarna, levt under skyddade förhållanden och ska nu göra en insats för "att hjälpa människor". Dessa naiva medelklassmänniskor skiljer sig däremot på ett sätt, medan psykologstudenten säger "jag tycker om att prata med andra" så säger murvlarna "jag gillar att skriva" (de båda ljuger förstås).

Citat:
Ursprungligen postat av vhdent
Majoriteten utgörs av Söderhipsters

Söderhipsters utbildar sig till reklamare eller spelutvecklare alternativt så utbildar de sig inte alls. Jag har aldrig någonsin hört talas om fördomen att journalister (eller journaliststudenter) skulle vara söderhipsters. Möjligtvis musik- spelrecensenter.
Senast redigerad av Cut-N-Mix 2014-04-07 kl. 01:17.
Citera
2014-04-07, 01:13
Medlem
utan.att.stannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oberstein
Sexolog?
Feminist, starkt vänster. Legat runt mycket, varit kallad för madrass. Gillar alkohol. Extremt politiskt korrekt. Kommer från medelklassfamilj, haft någon period i livet där hon hamnat snett, men tog sig upp igen.
Citera
2014-04-07, 03:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Fredligh
ett halvår på högskolan och har inte så mycket att rapportera förutom miljövetenskapliga programmet som jag haft en del kemi med. När jag fick reda på att vi skulle ha Kemi med Mvp så kom jag på att tänka på den här tråden och nästan alla mina fördomar infriades.

Miljövetenskapliga programmet
75% tjejer, väldigt likt beskrivningarna av genusvetenskap i tråden. Klädseln är rätt vänstervriden med en del second hand och frisyrerna är kortklippta med naturlig hårfärg. Men vi ska inte glömma att det finns en del hippies här också, väldigt strikt dresscode med slappa kläder i färgerna gul/brun/grön, och ett passande hölass på huvudet.

Ibland får jag känslan av att de har en intern tävling där vinnaren är den som har minst utgifter när månaden är slut, t ex på måndagsmorgnarna så är det inte direkt kukmätartväling om vem som haft det saftigaste krogkvittot, snarare vem som delat ut flest flyers från miljöpartiet.

Killarna på detta program väldigt vilsna ut, förmodligen aldrig varit delen utav ett grabbgäng utan mest hängt med de miljö/vänsterinriktade tjejerna genom högstadiet/gymnasiet, därav övertalad av dessa att gå programmet.

Sista fördomen här är att det finns alltid en snygg tjej på de här programmen, oftast är denna en "the girl next door"

hahaha. Den fetstilade stämmer ganska bra iaf! Gällande fördomen om killar som läser miljö kan den nog stämma ganska bra med, nu när jag tänker på det i efterhand... Att personer som jag (är normal) läser miljö, är snarare ett undantag än en regel tyvärr...

Biologer: Knepiga människor som många gånger även har psykiska problem. Isolerar sig gärna i perioder och tycker evolutionsbiologi eller botanik är bland de intressantaste ämnena som finns. Klär sig som hippies, märket fjällräven är också mycket uppskattat i dessa kretsar. Lever i illusionen att de kommer få jobb när de tagit sin examen, oftast blir det väl kassan på konsum/netto/coop eller så kan de efter långt tids jobbsökande hitta något hos kommunen...

Ekonomer: Tjejerna där vet hur de ska klä sig och är ofta väldigt trevliga. Killarna beter sig som om de vore något (Gordon Gekko), och är allmänt jobbiga att snacka med... Rädda och osäkra små pojkar som gömmer sig bakom sin flickvän vid eventuella konfrontationer...

Lärare: Vanligt folk i allmänhet som är där för att festa och ha kul, samtidigt som de efter 3-5 års studier kan hävda att de minsann har pluggat på högskola dem med... Människor som tycker kurser som bara handlar om att nöta in fakta och som inte kräver speciellt mycket förståelse, är väldigt krävande... Är ute och festar hela tiden, samt springer gärna runt i sin svettiga studentoverall som de aldrig tvättar!
Citera
2014-04-07, 10:22
Medlem
elmisss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FromAnotherPlace
Snygg kvinna med en liberal syn på sex och som själv har stark sexualdrift.

Studenter som läser Teatervetenskap?
Feminister. 95% tjejer med rötter i V och S, och på långt håll släktskap med Karl Marx. Killarna där låtsas vara feminister för att passa in, har lite kulmage och var utstötta på gymnasiet. Det stod mellan teatervet. eller förskolelärare, valde teater för att det lät såpass abstrakt.
Citera
2014-04-07, 14:49
Medlem
Teknisk design då?
Citera
2014-04-07, 15:47
Medlem
popeondopes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av McMurphy2991
Teknisk design då?
Jag känner flera stycken. Medelklassbarn utan större intellektuella talang som ville rita och designa men föräldrarna ville bestämt att de skulle gå en teknisk utbildning. Halvdana designers som pluggar sig igenom teknik kurser och tycker att envariabel analys är matematik på hög nivå.
Citera
2014-04-07, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sumobr
Mata lite fördomar om folk som läser till fastighetsmäklare och de som pluggar till civilekonomer på en mindre erkänd högskola (allt utom HHS, HHG, Lund, Uppsala etc)
Kom inte in på civ ek på HHS, HHG, Lund, Uppsala etc.

Edit: mark.knopfler hann visst före.
Senast redigerad av manssmekaren 2014-04-07 kl. 17:25.
Citera
2014-04-07, 17:26
Medlem
Rosikos avatar
Fördomar om studenter som studerar fristående kurser i engelska?
Citera
2014-04-07, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosiko
Fördomar om studenter som studerar fristående kurser i engelska?

Vilsna och vet inte än vad de vill läsa, så de läser fristående kurser för att testa på studentlivet som de "har hört är skönt". De vill läsa något men det får inte vara för jobbigt, det är ju trots allt nationskortet de är ute efter.

"Det är alltid bra att kunna språk, speciellt engelska. Det har man nytta av om man vill jobba utomlands i framtiden" hörs varje gång de berättar för någon vad de läser
Citera
2014-04-07, 17:52
Medlem
ritoxs avatar
Fördomar mot de som läser fysisk planering?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in