2011-11-26, 17:20
Medlem
James-Michael-Michaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av acerblazerlol
Hur i helvete studerar man reklam? läser dagens reklamblad? hemläxa: ikeakatalogen??

Han menar nog dem som läser marknadsföring.
Citera
2011-11-26, 17:25
Medlem
Fixiebikes avatar
Citat:
Hur i helvete studerar man reklam? läser dagens reklamblad? hemläxa: ikeakatalogen??
Du är ju ungefär lika smart som en apelsin. Jag försökte referera till vad jag studerar genom att simplifiera mig så att även den slöaste kniven i lådan skulle förstå men nu ser vi ju hur det gick.
Citat:
Ursprungligen postat av James-Michael-Michaels
Han menar nog dem som läser marknadsföring.
Vi kan väl för enkelhetens skull säga att det är det jag läser. Så, vad har ni för fördomar kring detta?
Senast redigerad av Fixiebike 2011-11-26 kl. 17:38.
Citera
2011-11-26, 17:27
Medlem
VandalSavages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fear2be
Matematiker: Intelligenta (högt IQ), men med bristande social och empatisk förmåga. Typ som "big bang theory". Målet är att jobba vid CERN.

Icke-naturvetare: förstår sig inte på skillnaden mellan fysiker och matematiker, och uppenbarligen än mindre på skillnaden mellan ren och tillämpad matematik (m.a.p. frågan du försökte besvara). En fysiker, eller kanske till och med någon som sysslar med matematisk fysik, kanske vill jobba vid CERN. Varför någon som sysslar med ren matematik skulle vilja göra det är bortom mig.
Citera
2011-11-26, 19:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Silvermoon
Jobbigt för Mesorx att det också finns manliga feminister.

Jerry Springer -The masculine feminist

hehe, men nej de är nog försvinnande få.
Citera
2011-11-26, 19:58
Medlem
meisers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VandalSavage
Icke-naturvetare: förstår sig inte på skillnaden mellan fysiker och matematiker, och uppenbarligen än mindre på skillnaden mellan ren och tillämpad matematik (m.a.p. frågan du försökte besvara). En fysiker, eller kanske till och med någon som sysslar med matematisk fysik, kanske vill jobba vid CERN. Varför någon som sysslar med ren matematik skulle vilja göra det är bortom mig.

Haha kul att du enbart förstärker hans fördomar
Citera
2011-11-26, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fixiebike
Vi kan väl för enkelhetens skull säga att det är det jag läser. Så, vad har ni för fördomar kring detta?
Pretentiös medelsvensson? Inget ont menat men är väl inget statusyrke man direkt får eller kanonlön men man har väl något bättre smak och något mer pengar än gemene man. Ett pretto helt enkelt som inte hade fallenhet för naturämnen (då blir man en pretentiös civilingenjör och pluggar i lkpg).

Generellt har folk som läser reklam en stark övertro på sin utbildnings status i samhället. Det är dock väldigt vanligt bland flera utbildningar.

Lite jag ville plugga en mer statusutbildning men hade inte betygen för det även om dom förnekar det själva.

EDIT: Hoppas du kan ta det jag skriver med en klackspark och inte blir sur och argumentera om vem jag är och mina studier (argumentation om mig).
Senast redigerad av mark.knopfler 2011-11-26 kl. 20:33.
Citera
2011-11-26, 21:47
Medlem
Visdomsmannens avatar
Citat:
Gissar på att han menar detta: http://www.gi-ihr.su.se/grundkurs.html
Citera
2011-11-26, 21:58
Medlem
Fixiebikes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mark.knopfler
Pretentiös medelsvensson? Inget ont menat men är väl inget statusyrke man direkt får eller kanonlön men man har väl något bättre smak och något mer pengar än gemene man. Ett pretto helt enkelt som inte hade fallenhet för naturämnen (då blir man en pretentiös civilingenjör och pluggar i lkpg).

Generellt har folk som läser reklam en stark övertro på sin utbildnings status i samhället. Det är dock väldigt vanligt bland flera utbildningar.

Lite jag ville plugga en mer statusutbildning men hade inte betygen för det även om dom förnekar det själva.

EDIT: Hoppas du kan ta det jag skriver med en klackspark och inte blir sur och argumentera om vem jag är och mina studier (argumentation om mig).
Pretentiös stämmer nog ganska väl in på vad folk generellt tycker om mig och mina gelikar. Däremot är det väldigt många på mitt program som läste Natur på gymnasiet och jag själv har ett väldigt stort intresse för experimentell fysik. Piedestalen stämmer nog ganska väl men mina betyg var det inte något större fel på.

Jag själv är väldigt medveten om de mer utbredda fördomarna kring reklamare och är själv väldigt nöjd över att inte blivit en stereotyp sådan (än).
Citat:
Ursprungligen postat av Visdomsmannen
Gissar på att han menar detta: http://www.gi-ihr.su.se/grundkurs.html
Något åt det hållet, ja, dock ingen sketen grundkurs. Har en avslutad yrkesutbildning som grafisk formgivare/projektledare och bygger på med en kandidat också.
Citera
2011-11-26, 22:07
Medlem
Verbeeks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mark.knopfler

Det är möjligt att doktorera inom i marknadsföring på Chalmers,KTH och säkerligen alla andra större skolor efter du först tagit en CivIng.
Citera
2011-11-26, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Verbeek
Det är möjligt att doktorera inom i marknadsföring på Chalmers,KTH och säkerligen alla andra större skolor efter du först tagit en CivIng.
Då har man väl valt en inriktning inom något ämne? Dvs primärt en ingenjör som sedan valt en marknadsföringsinriktning.
Citera
2012-01-30, 14:23
Bannlyst
ett halvår på högskolan och har inte så mycket att rapportera förutom miljövetenskapliga programmet som jag haft en del kemi med. När jag fick reda på att vi skulle ha Kemi med Mvp så kom jag på att tänka på den här tråden och nästan alla mina fördomar infriades.

Miljövetenskapliga programmet
75% tjejer, väldigt likt beskrivningarna av genusvetenskap i tråden. Klädseln är rätt vänstervriden med en del second hand och frisyrerna är kortklippta med naturlig hårfärg. Men vi ska inte glömma att det finns en del hippies här också, väldigt strikt dresscode med slappa kläder i färgerna gul/brun/grön, och ett passande hölass på huvudet.

Ibland får jag känslan av att de har en intern tävling där vinnaren är den som har minst utgifter när månaden är slut, t ex på måndagsmorgnarna så är det inte direkt kukmätartväling om vem som haft det saftigaste krogkvittot, snarare vem som delat ut flest flyers från miljöpartiet.

Killarna på detta program väldigt vilsna ut, förmodligen aldrig varit delen utav ett grabbgäng utan mest hängt med de miljö/vänsterinriktade tjejerna genom högstadiet/gymnasiet, därav övertalad av dessa att gå programmet.

Sista fördomen här är att det finns alltid en snygg tjej på de här programmen, oftast är denna en "the girl next door"
Senast redigerad av Fredligh 2012-01-30 kl. 14:51.
Citera
2012-01-30, 14:53
Medlem
acerblazerlols avatar
Fördomar om ingenjörer:
Jag går nu på universitetet och dom ggr man mött ingenjörer som är ute och festar blir man riktigt förvånad över vilka mähän det är, inte alla men majoriteten verkar ha börjat högstadiet igen.
Verkar vara en konstant tävling om vem som kan bröla högst och hävda sig mest efter 2 öl
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in