2014-04-07, 14:30
Medlem
Med tanke på att det finns ungefär lika många religioner som utövare så kanske det skulle vara på sin plats att specifiera vilken/vilka religioner du är intresserad av.

Rastafari, satanism och taoism har ju en del skillnader, sinsemellan.
Citera
2014-04-07, 14:31
Medlem
andesrs avatar
Citat:
Påverkas människans religiösa identitet efter hennes/hans socioekonomiska bakgrund?

Ja? Konstig fråga. Menar du att det kanske inte skulle vara så? Menar du att religionssociologi är bullshit? Eller vänder du dig mot all typ av sociologi? Varför det?

Citat:
Hur formas människor av sin livsåskådning och religion? Och hur kan detta påverka olika gruppers identitet som tror lika eller olika?

Ja det är nog lite olika beroende på vilken religion och grupp vi talar om. Är det något särskilt du vill med den här frågan? Du får nog vara lite tydligare. Frågar du det här av någon speciell anledning? Har du någon upplevelse av någon religiös människa i din omgivning som uppträder på ett sätt du inte förstår? Finns det någon grupp av religiösa vars beteende du försöker begripa?

Eller vill du ha en teoretisk diskussion om hur religion påverkar människor? Ja i sådana fall kan du ju försöka vara lite mer precis. Det blir ju nästan som att någon annan gör jobbet åt dig, och det vill du väl inte?

Citat:
På vilket sätt går religionernas syn på kön och sexualitet ihop med dess kärleksbudskap?

Vi kan ju börja med att du förklarar hur du tänker att de inte går ihop!

Citat:
Ursprungligen postat av PR3D470R
Så fort det har att göra med frågor som man ställer så tror alla att man är en elev som försöker att hitta svar till frågor i skolan men så är inte fallet!

Säker?
Citera
2014-04-07, 20:05
Medlem
MentosFruitcores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andesr
Vi kan ju börja med att du förklarar hur du tänker att de inte går ihop!
Han tänker nog på t.ex kristendomens inskränkta syn på homosexualitet.

Ts:

Citat:
Påverkas människans religiösa identitet efter hennes/hans socioekonomiska bakgrund?
Ja, det låter rimligt. Religiösa är i genomsnitt lite dummare än ickereligiösa, och dumhet kan utvecklas via socioekonomiska faktorer.

Citat:
Hur formas människor av sin livsåskådning och religion? Och hur kan detta påverka olika gruppers identitet som tror lika eller olika?
Många människor baserar sina val på sin religion. Annars förstår jag inte frågan.

Citat:
På vilket sätt går religionernas syn på kön och sexualitet ihop med dess kärleksbudskap?

De abrahamistiska religionerna säger emot sig själva på denna punkt. I och för sig gör de de på många andra punkter också.
Citera
2014-04-08, 07:06
Medlem
icarus_gbgs avatar
Citat:

Givetvis. Afrikaner hade knappats i många fall varit så kristna de är (det är väl i Nigeria de har samlingslokaler för upp till 1,000,000 människor samtidigt?)

Citat:

Om religion kan påverka en grupps identitet? Självklart?

Citat:

Det kan man väl knappast generalisera om.

Det var lite konstiga frågor. Kuggfrågor?
Citera
2014-04-08, 07:44
Medlem
anjoh66s avatar
Citat:
Hej,

Jag har lite frågor som jag skulle vilja ställa er, p.g.a jag vill höra vad andra har för slags tankar angående dessa!
...................
Jag är bara allmänt intresserad av just Religion, så fort det har att göra med frågor som man ställer så tror alla att man är en elev som försöker att hitta svar till frågor i skolan men så är inte fallet!

Mvh

Trots att TS försöker påskina att det inte är en läxtråd så uppfyller den alla kriterier för en sådan med nuvarande frågeställning.

Således infogad i läxtråden
// MOD
Citera
2014-04-27, 06:41
Medlem
m96mafrs avatar
Johannes Uppenbarelsebokenq

Till er som läst Johannes uppenbarelseboken har jag 3 frågor:

1. Vad sammanfattar det viktigaste ny tycker om budskapet?
2. Hur trovärdigt är det att den talar sanning?
3. Hur pass övernaturlig tror ni att den är för en icke troende, någon som inte tror på kristendomen?

Med vänlig hälsning m96mafr
Citera
2014-04-27, 10:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av m96mafr
Till er som läst Johannes uppenbarelseboken har jag 3 frågor:

Hela Uppenbarelseboken är en profetia om "herrens dag"(Upp 1:10) då han går till rätta med människor och den onda andevärlden, och även tiden efter med tusenårsriket och paradiset. "herrens dag" är samma som "de sista dagarna"(2Tim 3) och "Jesu närvaro (parousia)"(Matteus 24), en tid strax innan harmagedon.

Det viktigaste budskapet är att bli uppmuntrad över att se profetiorna bli uppfyllda, för det visar att tiden är nära för Guds ingripande på jorden genom Jesus.

"Och han sade till mig: ”Dessa ord är trovärdiga och sanna. Herren, som är en Gud för profeternas andar, har sänt sin ängel för att visa sina tjänare vad som snart skall ske. Se, jag kommer snart. Salig den som tar vara på profetians ord i denna bok.”"(Upp 22:6-7 Bibel2000)

Citat:

Mycket trovärdig, t.ex. talar den om nationernas förbund/ förenta nationerna, dom sju världsväldena som man kan undersöka om i andra profetior, som leder till vår tid som "herrens dag", då Jesus blir kung och kastar ut Satan och hans demoner till jorden. Nästa steg är att rensa jorden från ondska.

Citat:
3. Hur pass övernaturlig tror ni att den är för en icke troende, någon som inte tror på kristendomen?

Med vänlig hälsning m96mafr

Hur menar du?
Citera
2014-04-27, 10:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Hela Uppenbarelseboken är en profetia om "herrens dag"(Upp 1:10) då han går till rätta med människor och den onda andevärlden, och även tiden efter med tusenårsriket och paradiset. "herrens dag" är samma som "de sista dagarna"(2Tim 3) och "Jesu närvaro (parousia)"(Matteus 24), en tid strax innan harmagedon.

Det viktigaste budskapet är att bli uppmuntrad över att se profetiorna bli uppfyllda, för det visar att tiden är nära för Guds ingripande på jorden genom Jesus.

"Och han sade till mig: ”Dessa ord är trovärdiga och sanna. Herren, som är en Gud för profeternas andar, har sänt sin ängel för att visa sina tjänare vad som snart skall ske. Se, jag kommer snart. Salig den som tar vara på profetians ord i denna bok.”"(Upp 22:6-7 Bibel2000)

Mycket trovärdig, t.ex. talar den om nationernas förbund/ förenta nationerna, dom sju världsväldena som man kan undersöka om i andra profetior, som leder till vår tid som "herrens dag", då Jesus blir kung och kastar ut Satan och hans demoner till jorden. Nästa steg är att rensa jorden från ondska.

Hur menar du?

Uppenbarelseboken var omedelbart aktuell när den skrevs. (Upp. 1:3; 22:10) Det är därför inte korrekt att påstå att den huvudsakligen handlar om själva slutfasen på världsordningen.

Profetian om vilddjuret var i högsta grad aktuell redan i det första århundradet. När Uppenbarelsen gavs var vilddjuret "icke mer" men skulle "stiga upp ur avgrunden". (Upp. 17:8) Profetians ordalydelse gör det omöjligt att den skulle kunna syfta på Nationernas förbund och Förenta nationerna på 1900-talet.

När det tidigare talas om "vilddjurets bild" som människor skulle "tillbedja" (Upp. 13:14,15) åsyftas i första hand kejsarkulten i romarriket, som var tvingande. De som vägrade tillbedja kejsarens bild blev dödade.

Någon tillbedjan av något vilddjur existerar för närvarande inte. Ingen makt av någon betydelse kräver "tillbedjan", allra minst det orkeslösa FN, som är en gammal tandlös hund snarare än ett vilddjur.
Citera
2014-04-27, 11:34
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av ttsp

Om du med "trovärdig" menar TROvärdig är det väl inte mycket att orda om. Man kan tro på vad man vill. Men frågan är om det är en trovärdig SANNING.
Citera
2014-04-27, 13:47
Medlem
Citat:
1. Omöjligt att svara på. Varje kapitel behandlar olika saker, så frågan kanske är felställd. Ta frågorna som dyker upp hos dig kapitel för kapitel i så fall.

2. Babylons fall. Det hände 2008. Läs Upp kap. 18.

3. Hur pass "övernaturlig" är den för dig efter att ha läst om Babylons fall, där det står att köpmännen beglagar sig för att ingen vill köpa deras varor? Och att det hände "på en timme", dvs efter bankens fall?
Citera
2014-04-27, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Everhard
Uppenbarelseboken var omedelbart aktuell när den skrevs. (Upp. 1:3; 22:10) Det är därför inte korrekt att påstå att den huvudsakligen handlar om själva slutfasen på världsordningen.

Profetian om vilddjuret var i högsta grad aktuell redan i det första århundradet. När Uppenbarelsen gavs var vilddjuret "icke mer" men skulle "stiga upp ur avgrunden". (Upp. 17:8) Profetians ordalydelse gör det omöjligt att den skulle kunna syfta på Nationernas förbund och Förenta nationerna på 1900-talet.

När det tidigare talas om "vilddjurets bild" som människor skulle "tillbedja" (Upp. 13:14,15) åsyftas i första hand kejsarkulten i romarriket, som var tvingande. De som vägrade tillbedja kejsarens bild blev dödade.

Någon tillbedjan av något vilddjur existerar för närvarande inte. Ingen makt av någon betydelse kräver "tillbedjan", allra minst det orkeslösa FN, som är en gammal tandlös hund snarare än ett vilddjur.
En profetia behöver INTE handla om en händelse i framtiden. Mose var inte med vid skapelsen, men han profeterade om den. David skrev om den stund då Gud gav Sonen i uppdrag att härska tills han har lagt alla fiender under sig (Ps 110) Det hände inte då, det hände innan David fanns till, för att det var Sonen som visade sig för Abraham, Sonen som slogs med Jakob osv. Sonen måste alltså blivit Gud (fått samma makt) innan allt det här hände. Alltså kan man inte dra slutsatsen att ALLT som står i Upp ska ske i framtiden, möjligtvis bara de budskap som Anden gav till de första kristna församlingarna, som inte fanns tidigare. Resten kan vara gamla profetior också. Det är ett vanligt misstag många gör. Striden i himlen till exempel, när Satan kastades ut ur himlen och ner på jorden. Daniel nämner nämligen en pågående strid i andevärlden för att ängelsn som han talde med fick lämna honom och delta i striden Daniel levde långt innan Johannes.

Aldrig hört talas om the temple of consumption? Alla förundras över hur rika de blir på "marknaden". Står det inte nåt sånt om vilddjuret? Dessutom var Babylons fall 2008. Så där får du nog tänka om, everhard!
Senast redigerad av Bassiehof 2014-04-27 kl. 14:02.
Citera
2014-04-27, 15:22
Medlem
En av de sju änglarna med de sju skålarna kom och talade till mig och sade: "Kom, jag skall visa dig domen över den stora skökan som tronar på många vatten. Jordens kungar har bedrivit otukt med henne, och dess invånare har blivit berusade av hennes otukts vin." I anden förde han mig då bort till en öken. Och jag såg en kvinna sitta på ett scharlakansrött vilddjur, som var fullt med hädiska namn och hade sju huvuden och tio horn. Kvinnan var klädd i purpur och scharlakan och smyckad med guld, ädelstenar och pärlor. I handen hade hon en guldbägare, full av skändligheter och smuts från hennes otukt. På hennes panna var skrivet ett namn, en hemlighet: det stora Babylon, modern till skökorna och skändligheterna på jorden. Och jag såg att kvinnan var berusad av de heligas blod, av Jesu vittnens blod. Och när jag såg henne blev jag mycket förundrad. Och ängeln sade till mig: "Varför är du så förundrad? Jag skall tala om för dig hemligheten med kvinnan och vilddjuret, som bär henne och som har de sju huvudena och de tio hornen. Vilddjuret som du såg, det var och är inte mer. Det skall stiga upp ur avgrunden och går sedan i fördärvet. De invånare på jorden som inte har sina namn skrivna i livets bok från världens grundläggning, de skall förundras när de ser vilddjuret, eftersom det var och inte är men skall komma. Detta är det sinne som ger vishet: de sju huvudena är sju berg som kvinnan sitter på. De är också sju kungar. Fem har fallit, en är, och en har ännu inte kommit, och när han kommer får han bli kvar bara en kort tid. Vilddjuret som var och inte är, han är själv den åttonde men hör till de sju, och han går mot sin undergång. Och de tio hornen du såg är tio kungar, som ännu inte har fått något rike. Men tillsammans med vilddjuret får de makt att regera som kungar under en enda timme. De behärskas av ett och samma sinne och överlämnar sin makt och myndighet åt vilddjuret. De skall strida mot Lammet, och Lammet skall besegra dem, tillsammans med de kallade, utvalda och troende, eftersom han är herrarnas Herre och konungarnas Konung." Och han sade till mig: "Vattnen som du såg, där skökan tronar, de är folk och människomassor och folkslag och språk. Och de tio hornen som du såg och vilddjuret, de kommer att hata skökan och göra henne utblottad och naken. De skall äta hennes kött och bränna upp henne i eld. Ty Gud har ingett dem tanken att utföra hans plan och handla i en och samma avsikt och att ställa sin kungamakt i vilddjurets tjänst, till dess Guds ord går i uppfyllelse. Och kvinnan som du såg är den stora staden, som regerar över kungarna på jorden." (Johannes Uppenbarelse 17:1-18 SFB)

Sedan såg jag en annan ängel komma ner från himlen. Han hade stor makt, och jorden lystes upp av strålglansen från honom. Och han ropade med stark röst och sade: "Fallet, fallet är det stora Babylon! Det har blivit en boning för onda andar, ett tillhåll för alla orena andar och ett näste för alla orena och avskyvärda fåglar. Ty av hennes otukts vredesvin har alla folk druckit, och jordens kungar har bedrivit otukt med henne, och jordens köpmän har blivit rika genom hennes omåttliga lyx." Och jag hörde en annan röst från himlen säga: "Gå ut från henne, mitt folk, så att ni inte tar del i hennes synder och drabbas av hennes plågor. Ty hennes synder har nått upp till himlen, och Gud har kommit ihåg hennes brott. Ge henne lika för lika, ge henne dubbelt igen för vad hon har gjort. Blanda dubbelt åt henne i den bägare som hon har blandat. Ge henne lika mycket plåga och sorg som hon har skaffat sig ära och lyx. Hon säger i sitt hjärta: Jag sitter som drottning, jag är inte änka och skall aldrig behöva känna någon sorg. Därför skall hennes plågor komma på en enda dag: död och sorg och svält, och hon skall brännas upp i eld. Ty mäktig är Herren Gud, han som har dömt henne. Jordens kungar, som har bedrivit otukt med henne och levt i lyx, skall gråta och sörja över henne, när de ser röken från den eld som bränner upp henne. Skrämda av hennes plåga står de på avstånd och säger: Ve, ve, du stora stad, Babylon, du mäktiga stad! På en enda timme kom domen över dig. Jordens köpmän gråter och sörjer över henne, eftersom ingen längre köper deras fartygslaster med guld och silver, ädelstenar och pärlor, fint linnetyg och purpur, siden och scharlakan, allt slags tujaträ och alla slags föremål av elfenben och av mycket dyrbart trä, brons, järn och marmor, vidare kanel och dyrbar salva, rökelse och myrra och välluktande harts, vin och olja, fint mjöl och säd, nötkreatur och får, hästar och vagnar, slavar och livegna. Den frukt du längtade efter har gått dig ur händerna. All lyx och glans har du förlorat, och man skall aldrig mer finna den. Köpmännen som drivit handel med sådana varor och blivit rika genom henne, skall stå där på avstånd, skrämda av hennes plåga, och gråta och klaga: Ve, ve, du stora stad, som var klädd i fint linne, purpur och scharlakan och smyckad med guld, ädelstenar och pärlor. På en enda timme har denna stora rikedom ödelagts. Alla kaptener och alla kustfarare, sjömän och alla som arbetar till sjöss, alla stod de på avstånd och ropade, när de såg röken från den eld som brände upp henne: Vilken stad är som den stora staden? Och de strödde jord på huvudet och grät och klagade högljutt: Ve, ve, över den stora staden, där alla som hade fartyg på havet blev rika genom dess rikedom. På en enda timme har den blivit ödelagd. Gläd dig över den, du himmel och ni heliga och ni apostlar och profeter. Ty Gud har dömt staden och skaffat er rätt." Och en väldig ängel tog upp en sten, stor som en kvarnsten, och slungade den i havet och sade: "Så skall Babylon, den stora staden, med våldsam kraft störtas ner, och man skall aldrig mer finna den. Aldrig mer skall ljudet av harpospelare och sångare, av flöjtblåsare och basunblåsare höras i dig, och ingen hantverkare av något slag skall längre finnas därinne. Aldrig mer skall ljudet från en kvarnsten höras i dig, och ingen lampas sken skall längre lysa i dig. Och ljudet från brud och brudgum skall aldrig mer höras i dig. Dina köpmän var jordens stormän, ty genom din svartkonst blev alla folk vilseledda. I den staden fanns blod av profeter och heliga och av alla som hade blivit slaktade på jorden." (Johannes Uppenbarelse 18:1-24 SFB)

Sedan hörde jag liksom en mäktig röst från en stor skara i himlen säga: "Halleluja! Frälsningen och äran och makten tillhör vår Gud, ty sanna och rättfärdiga är hans domar. Han har dömt den stora skökan som fördärvade jorden med sin otukt, och han har utkrävt hämnd på henne för sina tjänares blod." Än en gång sade de: "Halleluja!" Och röken från henne stiger upp i evigheternas evigheter. (Johannes Uppenbarelse 19:1-3 SFB)

Saudi Arabien är moder skökan med sin otukts vin som är oljan. Världens kungar inklusive USA har horat sig med henne. Det är hon som har slaktat lammen, profeterna och spridit islam genom hennes rikedomar. Meckas kaba är avbilden som de bugar till och de kommer inse vem Gud är när det brinner. Folken kommer jämra sig när de ser eldröken stiga från hennes otukt, handelsmännen kommer gråta över all lyx som går förlorad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in