2014-04-02, 20:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av paanda
HEj där!

Varför blev det nya religioner och hur kom dessa till? Fastnat lite i plugget..
Det gäller judendom, kristendom och islam!

/

Religioner måste till en viss del anpassa sig till samhället för att överleva, detta skapar splittringar.

När reformjudendomen grundades var det tex för att tilltala de tysktalande mer. Så man ändra gudstjänsten till Tyska, förkortade den, gjorde den mer lik kristendom på många sätt..

Sen ändras ju även gudssyn, du kan se det lite som evolution. Isolerade grupper utvecklas på lite olika sätt. Det gäller tex gudssyn.. Vissa delar av judendomen talar tex om gud som en kvalité i livet snarare än ett väsen, detta väcker såklart splittring gent emot de riktningar som ser gud som ett ingripande väsen.

Sen kan det ju såklart tillkomma helt nya religioner, tex scientologi, som då skapas av någon snubbe som hittar på en wacky historia för att tjäna pengar.
Citera
2014-04-03, 11:17
Medlem
burmakonflikten rohinggyafolket.

Tja har en skoluppg där jag ska ge några anledningar till att buddisterna behandlar muslimerna som de gör i burma. är tacksam för snabba svar
Citera
2014-04-03, 11:23
Medlem
Golachabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av holy74
Tja har en skoluppg där jag ska ge några anledningar till att buddisterna behandlar muslimerna som de gör i burma. är tacksam för snabba svar
Det är främst en etniskt konflikt. Myanmar som landet heter har länge varit i ett innebördeskrig.
Citera
2014-04-03, 12:04
Medlem
anjoh66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av holy74

Trådar sammanfogade /MOD
Citera
2014-04-03, 13:38
Medlem
Treants avatar
Vilken roll spelar Dalai lama för buddhismen?

Hej! Vad jag förstått så är Dalai lama ledaren inom den tibetanska buddhismen. Vad jag vet så finns det flera grenar inom buddhismen och de är alla olika. Min fråga är vilken roll han spelar för de andra grenarna inom buddhismen? Är han lika viktig där?
Citera
2014-04-03, 13:47
Medlem
Treants avatar
Hittade detta: http://www.beliefnet.com/Faiths/Buddhism/2000/03/The-Most-Famous-Buddhist-In-The-World.aspx

Fyll gärna på om ni hittar mer.
Citera
2014-04-03, 13:54
Medlem
Golachabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Treant
Hittade detta: http://www.beliefnet.com/Faiths/Buddhism/2000/03/The-Most-Famous-Buddhist-In-The-World.aspx

Fyll gärna på om ni hittar mer.
Ingen alls. Men han ses som en begåvad dharmamästare, även om de inte håller med i allt.

(Dharmamästare anses här som en spridare av den buddhistiska ideologin)
Citera
2014-04-03, 19:06
Medlem
Treants avatar
Varför anses den som nått nirvana vara fri från återfödelse?

Hjälp mig förstå! Det gäller buddhism.
Citera
2014-04-04, 18:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Treant
Varför anses den som nått nirvana vara fri från återfödelse?

Hjälp mig förstå! Det gäller buddhism.

No shit att det gäller buddhism du.. =)

OK.. Inom buddhism är samsara det eviga kretsloppet, detta kännetecknas förenklat av lidande. Man vill ur detta kretslopp. "Motorn" till detta kretslopp är karma, det är karma som resulterar i att du återföds. Karma är förenklat summan av dina handlingar. När du når Nirvana slutar du producera karma, därmed slutar du återfödas.

Det finns dock bothisattvor inom Mahayana-buddhism som väljer att fortsätta omfödas så de kan hjälpa hela mänskligheten till upplysning..

Ja.. Typ så..
Citera
2014-04-07, 12:41
Medlem
Allmänna frågor om Religion

Hej,

Jag har lite frågor som jag skulle vilja ställa er, p.g.a jag vill höra vad andra har för slags tankar angående dessa!

Påverkas människans religiösa identitet efter hennes/hans socioekonomiska bakgrund?

Hur formas människor av sin livsåskådning och religion? Och hur kan detta påverka olika gruppers identitet som tror lika eller olika?

På vilket sätt går religionernas syn på kön och sexualitet ihop med dess kärleksbudskap?

Jag är bara allmänt intresserad av just Religion, så fort det har att göra med frågor som man ställer så tror alla att man är en elev som försöker att hitta svar till frågor i skolan men så är inte fallet!

Mvh
Senast redigerad av PR3D470R 2014-04-07 kl. 12:44.
Citera
2014-04-07, 13:03
Medlem
1. Om du nu är intresserad om religion känns det som du vill ha riktiga svar, då hänvisar jag till google alternativt ett bibliotek. Om du är ute efter diskussion som ofta urartar, fortsätt tjöta på flashback.

2. Om du nu är en elev som behöver hjälp med läxan du va för lat för att göra i helgen bör du inte heller kolla flashback, du kommer inte få riktiga svar, sett många (underhållande) exempel på detta. Ta för fan tag i skolan.

3. Om du inte är kapabel nog att göra något av ovanstående tips, beställ denna:
En bok för DIG
Citera
2014-04-07, 13:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av luddeax
1. Om du nu är intresserad om religion känns det som du vill ha riktiga svar, då hänvisar jag till google alternativt ett bibliotek. Om du är ute efter diskussion som ofta urartar, fortsätt tjöta på flashback.

2. Om du nu är en elev som behöver hjälp med läxan du va för lat för att göra i helgen bör du inte heller kolla flashback, du kommer inte få riktiga svar, sett många (underhållande) exempel på detta. Ta för fan tag i skolan.

3. Om du inte är kapabel nog att göra något av ovanstående tips, beställ denna:
En bok för DIG

Kan tillägga att jag faktiskt har egna svar till frågorna. Det enda jag är ute efter är att höra era egna reflektioner angående frågorna, det är det enda. Jag är beredd på att inte få seriösa gensvar, men alla är faktiskt inte oseriösa, vissa kan ge bra svar tillbaka! Citerar det jag skrev tidigare ''så fort det har att göra med frågor som man ställer så tror alla att man är en elev som försöker att hitta svar till frågor i skolan men så är inte fallet!''
Senast redigerad av PR3D470R 2014-04-07 kl. 14:08.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in