2014-04-06, 22:11
Medlem
mo-lesters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Floz
- Vår bedömning var att kopplingen till skolmatematiken i de nya uppgifterna som testar kvantitativ förmåga borde gynna kvinnor. Kvinnor har bättre betyg i matematik än män från gymnasieskolan, säger Åsa Rurling, utredare på Högskoleverket, den myndighet som står bakom provet.

Detta sa ngn

Vadå varför vill man göra det enklare för kvinnor?

källa: http://www.svd.se/nyheter/inrikes/man-gynnas-av-nya-hogskoleprovet_7168203.svd
från: 4 maj 2012 kl 05:00

Hahaha det roliga är att kvinnor generellt sett presterade 7 poäng sämre på HP innan det nya HP. Efter att det nya HP kom (med mer matte) så presterar de nu 11 poäng sämre än män. Trots sina ''bra betyg'' i skolan. Detta kan bara betyda en sak. De suger kuk för att få sina betyg, smörar för lärare, suger på tidspress och suger på logik, som HP faktiskt testar i många uppgifter.
Citera
2014-04-06, 22:12
Medlem
mo-lesters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av U-Fig
För att det är diskriminerande att de inte presterar lika bra som män på HP, så klart. Välkommen till dagens Sverige... ...

Man ökade alltså andelen matematik i provet med förhoppningen att det skulle gynna kvinnor - istället gynnade det män då skillnaden i råpoäng ökade från sju till elva. Därför har man börjat kolla på ytterligare korrigeringar av utformningen av HP. Allt i jämställdhetens namn naturligtvis! Inte förrän alla, oavsett kön, får lika antal poäng varje gång är provet perfekt utformat.

Hahaha. Vet du vad deras korrigeringar blivit? Jo, de har sett till att varje provpass skall innehålla antingen genusvetenskap (LOL) eller extremt tråkiga ''kulturtexter'' som vanligtvis kvinnor har mer tycke för. Eller så skriver de om något globalistiskt kvinnouniversitet så att det fångar kvinnors intresse. Det är patetiskt
Citera
2014-04-06, 22:13
Medlem
Rainbowmojos avatar
Någon som vill dela med sig av sitt första resultat och ett senare förbättrat resultat (genom plugg)?
Citera
2014-04-06, 22:15
Medlem
mo-lesters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rainbowmojo
Någon som vill dela med sig av sitt första resultat och ett senare förbättrat resultat (genom plugg)?

1.40 - 1.60. Det ena första terminen i ettan, det andra första terminen i tvåan. Så det är inte riktigt HP-plugg, utan snarare vanlig gymnasiegång under ett år som höjde mig.
Citera
2014-04-06, 22:18
Medlem
Snusklubbans avatar
Citat:

Fick vid första tillfället 0,6. Sedan har jag gjort provet ett antal gånger och igår skrev jag med lite tur 1,45, så en dubbel ökning genom plugg. Har varit helt värdelös på matte, men spikade faktiskt rätt många uppgifter ändå. Är dock riktigt långsam och har svårt att prestera under stress vilket märks nu i efterhand när man tittar på uppgifterna.
Citera
2014-04-06, 22:29
Medlem
orillions avatar
Citat:

1.0 i tvåan i gymnasiet, vid ett icke-naturvetenskapligt program, detta med det gamla provet och dålig matematisk men god språklig förmåga. 1.65 under tekniskt basår, med förbättrad matematisk förmåga och ett resultat på verbal högskoleprovsdel bland de bästa två procenten. Siktet var med detta sista resultatet läkarprogrammet; jag går idag termin 3 vid läk.
Språket har alltid varit riktigt lätt och jag har konsekvent spikat schyssta resultat. Pluggade matematik som ett djur inför HP. Mycket var enbart träning av "råstyrka" på så vis att jag tränade upp färdigheten i att räkna ut saker i huvudet, och att approximera det jag inte kunde räkna ut blixtsnabbt ( ...nåja).

Avser inte att överdriva. Är bara rätt nöjd med mig själv () och vill gärna visa på att alla kan göra samma sak och gå från att vara matematiskt obegåvade till att i alla fall lära sig den matte som krävs för HP - och som ett plus har tekniskt basår och mycket (basala) mattestudier gjort att matematik nu är något jag självstuderar.
Citera
2014-04-06, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Floz
han sa ju inte att han stressa. Han skulle fortfaradne fått 16 fel oavsett om han använde hela provtiden eller inte. :PP

Nej det skulle han inte, han skulle exempelvis kunna göra om minst 30 frågor per delprov och hitta några fel. Wireman och U-Fig påminde mig nyss om att det här är flashback. 30 min och 25 min hahaha.
Citera
2014-04-06, 22:36
Medlem
ArneWises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wireman
Fuskgjorde...? Ingen kräver redovisningar här, det som går att göra i huvudet gör man i huvudet. Det är väl därför det blev en del slarvfel. Jag har väl plats med 3-4 led i närminnet, sen börjar det bli rörigt. Exempelvis talet som skulle uppskattas gick finemang att köra huvudräkning på.

Sedan hoppar jag en fråga om jag inte ser tillvägagångssättet direkt och återkommer dit. Ingen idé att fundera på hur något ska lösas. Andra tidssparande åtgärder är att skita fullständigt i allt ploj runtom DTK. Man kikar efter vad som efterfrågas, sedan tittar man i rätt graf direkt istället för att studera tabellerna först.

Potenslagar och liknande har jag full koll på, MGN och primtalsfaktorisering också. Delbarhetsreglerna sitter dem också. Behöver inte leta efter saker i huvudet.

Ska förtydliga att med "fuskgjorde" menar jag att räkna ut det på ett sådant sätt att man inte är helt säker på svaret. Nå, jag ska inte ifrågasätta hur snabba ni är, men för andras skull vill jag påpeka att det inte behöver vara en målsättning att vara så "överdrivet" snabb. Exempelvis vad gäller ploj runtom DTK brukar de personer som har rätt "lätt" för matte kunna missa enkla poäng eftersom man läste grafen lite för snabbt, så det beror på. Jag rekommenderar i alla fall att man disponerar tiden ungefär enligt förslaget som man får i provhäftet (men lite snabbare om det går).

Håller med om att vissa frågor (t.ex. med potenslagar) går blixtsnabbt dock. Jag kör också det mesta rakt i huvudet, även om jag i vissa fall dubbelkollar att jag löst ut en ekvation korrekt.
Citera
2014-04-06, 22:36
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av NAHA-K
Nej det skulle han inte, han skulle exempelvis kunna göra om minst 30 frågor per delprov och hitta några fel. Wireman och U-Fig påminde mig nyss om att det här är flashback. 30 min och 25 min hahaha.
Jaja, får väl skriva 1.9/2.0 i höst med 25-30 minuter till godo då. Du behöver inte tro mig.

Att göra om "minst 30 frågor" förefaller tämligen idiotiskt när man är säker på svaret på långt över 10 frågor. Jag förnekar inte att jag kunde utnyttjat tiden bättre; men faktum kvarstår - jag skrev provdelarna på ca 25 minuter vardera med ett fullgott resultat vilket flera påstått är ren och skär lögn men så är inte fallet.
Senast redigerad av U-Fig 2014-04-06 kl. 22:44.
Citera
2014-04-06, 22:44
Medlem
Soulsurfers avatar
En tolvåring skrev tydligen 1.25 (preliminärt) i går -

"Erik Tomas von Wilhelmsson Nastase är bara 12 år och i lördags skrev han högskoleprovet.

Resultat: 1,25 – klart över genomsnittet i Sverige."

http://www.expressen.se/nyheter/erik-tomas-12-ett-snille-pa-hogskoleprov/

"Erik Tomas storasyster Valentine tog studenten när hon var 15 år. Nu är hon 17 och ska snart fylla 18 och är snart klar med sin akademiska mastersutbildning (industriell ekonomi).

Detta fick mig att känna mig stressad!

Kul att bli slagen av en tolvåring, nu skäms jag rejält. Ne, nu blir det att plugga rejält inför hösten! xD
Citera
2014-04-06, 22:46
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Soulsurfer
En tolvåring skrev tydligen 1.25 (preliminärt) i går -

"Erik Tomas von Wilhelmsson Nastase är bara 12 år och i lördags skrev han högskoleprovet.

Resultat: 1,25 – klart över genomsnittet i Sverige."

http://www.expressen.se/nyheter/erik-tomas-12-ett-snille-pa-hogskoleprov/

"Erik Tomas storasyster Valentine tog studenten när hon var 15 år. Nu är hon 17 och ska snart fylla 18 och är snart klar med sin akademiska mastersutbildning (industriell ekonomi).

Detta fick mig att känna mig stressad!

Kul att bli slagen av en tolvåring, nu skäms jag rejält. Ne, nu blir det att plugga rejält inför hösten! xD
Haha vad i helvete? Vilka jävla lirare Storasyster Valentine ska snart fylla 18 och är snart klar med sin femåriga universitetsutbildning. Därtill är hon på Moderaternas kommunfullmäktigelista inför valet i år. Har de kommit över nootropics-drogen från Limitless eller?

Jag skulle råda dig att fokusera på matematikkurserna snarare än HP-provdelsplugg. Förstå matematiken istället för att bekanta dig med HP-uppgifter; du är redan bekant med dem.
Senast redigerad av U-Fig 2014-04-06 kl. 22:49.
Citera
2014-04-06, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NAHA-K

Precis det jag gjorde. Andra gången lägger jag ner mer tid för att kontrollräkna och göra ordentliga redovisningar. Det var också därför jag var besviken på mig själv över antalet slarvfel. Jag räknar inte om tal jag känner mig helt hundra på vilket slutade i en del slarvfel på andra. Jag sitter inte och stirrar i väggen i en halvtimma, jag är inte dum i huvudet. Var som sagt en reflektion över hur jag kunde få så många slarvfel trots att jag hade gott om tid på mig att kontrollräkna. Om du tror mig eller inte bryr jag mig inte om.

Citat:
Ursprungligen postat av ArneWise
Ska förtydliga att med "fuskgjorde" menar jag att räkna ut det på ett sådant sätt att man inte är helt säker på svaret. Nå, jag ska inte ifrågasätta hur snabba ni är, men för andras skull vill jag påpeka att det inte behöver vara en målsättning att vara så "överdrivet" snabb. Exempelvis vad gäller ploj runtom DTK brukar de personer som har rätt "lätt" för matte kunna missa enkla poäng eftersom man läste grafen lite för snabbt, så det beror på. Jag rekommenderar i alla fall att man disponerar tiden ungefär enligt förslaget som man får i provhäftet (men lite snabbare om det går).

Håller med om att vissa frågor (t.ex. med potenslagar) går blixtsnabbt dock. Jag kör också det mesta rakt i huvudet, även om jag i vissa fall dubbelkollar att jag löst ut en ekvation korrekt.

Jag räknar oftast tills jag känner att det inte längre finns andra alternativ. Sen kontrollräknar jag efter att jag gjort klart delprovet för jag vill inte lägga ner för mycket tid på ett och samma tal. En ordentlig uträkning på vissa av talen tar ordentligt med tid. Jag menar alltså inte att jag har en halvtimma kvar efter att jag kontrollräknat, utan efter att jag gjort ett försök på alla tal om någon nu trodde det.

Att vara snabb är bara bortkastat om man inte utnyttjar det ordentligt, vilket jag missade. Någon som istället använde hela tiden till första rundan och fick fler rätt har uppenbarligen lyckats bättre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in