2014-03-03, 20:18
Medlem
Läste boken för en tid sedan. Det måste anses vara större rättskandal än i fallet
med Sture Bergwall. Då Bergwall först gjorde allt för att bli trodd som mördare
och Möller nekade hela livet till morden
Citera
2014-03-04, 19:28
Medlem
WaltzingMatildas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av derstatic
Bemp ställer en del relevanta frågor som jag aldrig sett diskuterade. Hur Ruts liv såg ut, äktenskap, otrohet, eventuell depression med mera.

Håller med dig om att Rut Lind som person är intressant i diskussionen gällande Olle Möller men skulle tro de flesta av hänsyn till hennes anhöriga undviker att spekulera i hennes privatliv på ett öppet forum.
Citera
2014-03-06, 01:42
Medlem
Split-eds avatar
Finns det någon dokumentär om hobom/dessa mord?
Citera
2014-03-06, 12:25
Medlem
psaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Split-ed

Dokumentär vet jag inte, däremot har jag undrat om Håkan Nessers roman Återkomsten (även filmatiserad) kan vara inspirerad av historien.
Citera
2014-03-06, 12:51
Medlem
WaltzingMatildas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Split-ed

Varsågod!

http://dokumentarfilmer.se/olle-moller/
Citera
2014-03-06, 23:32
Medlem
Finns Olle Möller-FUPs sparade i någon myndighets arkiv?
Citera
2014-03-07, 01:53
Medlem
Split-eds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WaltzingMatilda
Varsågod!

http://dokumentarfilmer.se/olle-moller/

Bugar och tackar! :-)
Citera
2014-03-07, 15:39
Medlem
FurirRevaers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QUISLER
Finns Olle Möller-FUPs sparade i någon myndighets arkiv?

Handlingarna rörande Olle Möller ligger i en mängd olika arkiv. Ett är Högsta Domstolens arkiv. Där finns Stig Sandins arbete dokumenterat (det sista försöket att utreda mordet på Rut Lind i samband med Olle Möllers resningsansökan 1981).

I Landsarkivet i Uppsala finns en mycket stor mängd handlingar om mordet på Rut Lind, bl a åklagarens och polisens akter.

I Riksarkivet i Marieberg finns handlingar om mordet på Gerd Johansson 1939. Sådana finns också på Stadsarkivet i Stockholm, på Kungsholmen.
Citera
2014-04-05, 08:09
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crime-boy
Och ändå hade han läst boken? Sen kan man ju undra hur en kriminolog kan missa fallet Olle Möller?
Och ändå lät den store idolen och superhjärnan GW inte speciellt övertygad om Möllers oskuld.
Citera
2014-04-05, 09:58
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Och ändå lät den store idolen och superhjärnan GW inte speciellt övertygad om Möllers oskuld.

Som jag uppfattar det har han tidigare ansett det troligt att Möller var skyldig, men nu öppnat för att han mycket väl kan vara oskyldig. Det hedrar honom att han kan ändra sig någorlunda prestigelöst, vilket är mer än man kan säga om de flesta av oss.
Citera
2014-04-05, 21:33
Medlem
FurirRevaers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp
Ebervall och Samuelssons redogörelse för den pensionerade militären Löwenborgs uppgifter i Rut-mordet förbryllar ju onekligen. Han ska alltså dels uppgivit att han som gammal bekant morsat på Rut i Stockholm kvällen efter hennes försvinnande och dels angett "Uttersjö" som gärningsman, en person han haft samröre med genom Alfa Laval. Om det inte vore för att en kvinna i Småland i ett senare tagit emot ett erkännande från samme person antar jag att Löwenborgs vittnesmål stannat kvar i lådan för tossigheter.

Hur han gör kopplingen mellan dessa båda kan ingen veta eftersom han hinner dö innan han kan konfronteras med sina uppgifter. Hur kan sambandet tänkas se ut på spekulationsbasis? Vet han att dessa båda flyktigt bekanta har nåt slags samröre och att Ruts uppenbarelse i Stockholm bör kunna knytas till Uttersjö, som han har anledning att misstänka för mordet när Rut påträffas mördad?

Mer borde ju vara känt om Ruts liv som någon tidigare varit inne på. Hur såg egentligen relationen med maken ut? Fanns det någon otrohetshistoria? Varför befarar maken att hon har tagit livet av sig? Om hon efter att skrivits ut från sjukhuset och lämnat ortopedkliniken far till Stockholm för att träffa Uttersjö, varför påträffas hon då mördad i hemtrakterna? Har mördaren transporterat henne dit för att undandra sig misstankar? Hur som helst skulle ju hennes påstådda Stockholmsresa undan familj och längtande barn tyda på ett minst sagt udda beteende.

Löwenborg hade ältat sitt bortkomna vittnesmål för sonen genom åren. Har inte denne haft mer att berätta?

Löwenborgs berättelse är konstig på många vis. Svår att komma runt även om det mesta som framkommit tyder på att Rut Lind dog ganska snart efter att hon lämnat sjukhuset. Hon hastade mot järnvägsstationen men torde ha fått skjuts vid något tillfälle av GM. Kanske hann hon inte med tåget. På något vis hamnar de i Dylta och där blir hon strypt om hon inte strypts redan tidigare, i bilen.

OM Löwenborgs berättelse stämmer så är det i sanning ett mysterium vad och varför hon var i Stockholm när hela Närke letade efter henne. Och hur i allsindar hon hamnade död under en rishög i Dylta...

Nä, jag tror hon dog samma dag hon försvann men det gnager, det måste jag tillstå.
Citera
2014-04-06, 02:24
Medlem
WaltzingMatildas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FurirRevaer
Löwenborgs berättelse är konstig på många vis.

* * *

Nä, jag tror hon dog samma dag hon försvann men det gnager, det måste jag tillstå.

Ja, visst gnager det. Om inte Löwenborgs berättelse var sann, vad hade han för avsikt med den då?

Och var den sann, var dog hon? Då hon återvände hem eller i Stockholm - det senare med en iskall gm som genom transport till Dylta "utplånade" hennes utflykt till Stockholm? Gnager gör det.
Senast redigerad av WaltzingMatilda 2014-04-06 kl. 02:29. Anledning: .
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in