2012-01-14, 16:38
Medlem
Crime-boys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Medeasdotter
Efter att ha läst Börje Heeds bok (tack för tips Matilda) är jag övertygad om Möllers oskuld.

Heeds bok innehåller en del fakta-fel.
Citera
2012-01-17, 23:19
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WaltzingMatilda
Ja, Olle Möller agerade underligt i viss utsträckning och självklart påverkade det både dom och allmän uppfattning om honom. Frågan är varför han agerade underligt? Vore han skyldig till övergreppet och mordet på Gerd Johansson borde han väl ändå försökt sig på någon slags strategi för att klara sig undan snarare än att trassla in sig i lögner som kunde kontrolleras etc? Låg grunden till hans beteende i hans psykologi? Hade han idag fått någon bokstavsdiagnos? Var han som du skriver helt simpelt mindre smart? Påverkades han av sin uppväxt som verkar ha varit oharmonisk? Var han nervös och skitskraj att bli åtalad och fälld för ett genomvidrigt brott mot en liten flicka och betedde sig därför irrationellt?

Du svarade aldrig på om du verkligen tycker att 18 dagar är "i all hast"? Det bör dessutom tas i beaktande att hunden var ca 12 år gammal och hade visat tecken på sjukdom under hösten. 12 år var mycket hög ålder för en hund för 70 år sedan.

Enligt Otto Wendel som i januari 1940 undersökte lägenheten Möller delade med sin sambo var bostaden illa städad, det fanns hund- och katthår överallt, bland annat från med all sannolikhet den avlivade hunden. Det var alltså inte städat. Så förbaskat korkad tror jag knappast Möller var att han gjorde sig av med hunden men inte tänkte på att åtminstone försöka städa hemma.

Att huxflux avliva hunden för den är gammal och göra det under falskt namn är väldigt märkligt.
Mig veterligen så har inte livslängden på hundar ökat dramatiskt på 70 år?
Det sammanfaller med att en undersökning kryper att närmare Möller som har dödat en liten flcka och försöker undanröja bevis.
Citera
2012-03-21, 11:40
Medlem
Enligt GW Persson i "Veckans Brott"20/3, trodde han att man med dagens kunskap
skulle kunna slå fast om Olle Möller var dömd på felaktiga grunder. Det kanske
finns kvar några persedlar som kan ta DNA från, eller nåt?
Det vore intressant att få slut på spekulationer om han var oskyldig eller
inte.
Citera
2012-03-21, 17:06
Medlem
Crime-boys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av koivu
Enligt GW Persson i "Veckans Brott"20/3, trodde han att man med dagens kunskap
skulle kunna slå fast om Olle Möller var dömd på felaktiga grunder. Det kanske
finns kvar några persedlar som kan ta DNA från, eller nåt?
Det vore intressant att få slut på spekulationer om han var oskyldig eller
inte.

Hur skulle ett DNA kunna fria Olle?
Citera
2012-03-21, 20:53
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crime-boy
Hur skulle ett DNA kunna fria Olle?
Om det finns DNA spår bevarade och de inte visar sig komma från Möller så lär det tala för Möllers oskuld och vice versa.
Citera
2012-03-22, 05:49
Medlem
Crime-boys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svithjod
Om det finns DNA spår bevarade och de inte visar sig komma från Möller så lär det tala för Möllers oskuld och vice versa.

Nej. Om vi tar ett exempel. Att det skulle gå att analysera hundhåren på Gerds kappa med hundhåren i Möllers bil. Sen visar det sig att hundhåren på kappan inte tillhör Möllers hund. Vad pekar det på? Jo..att Gerd troligen inte fanns i Möllers bil. Inget annat. Fattar du nu då?
Senast redigerad av Crime-boy 2012-03-22 kl. 05:52.
Citera
2012-08-31, 16:29
Medlem
Mördaren i folkhemmet heter en ny bok om Olle Möller.

Av advokaten Per E Samuelson.Någon som läst den ?
Citera
2012-09-17, 19:15
Medlem
Jag har sträckläst den och måste säja att det är en av de bästa jag läst. Man blir väldigt berörd samtidigt som den är väldigt välskriven (i mitt tycke) Kan rekommendera den varmty!!!
Citera
2012-09-23, 11:17
Medlem
Quoters avatar
Leif GW Perssons nya krönika: Jag tror plötsligt att mördaren var oskyldig

Citat:
Minns ni Olle Möller? I min generation var han den svenska kriminalhistoriens mest kände mördare. En ohygglig figur, som våldtog och ströp både små flickor och vuxna kvinnor, en sådan som man skrämde oss barn med och om honom har jag just läst en mycket bra roman som samtidigt har vållat mig stora problem.

Att den är väl skriven och väl berättad har enbart skänkt mig den där vanliga goda läsarglädjen men det som stör mig är författarnas dokumentära ambitioner och det noga redovisade förundersökningsmaterialet som plötsligt får mig att tro att han var oskyldig till de två mord som han dömdes för.
Citera
2012-09-24, 05:50
Medlem
Crime-boys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quoter
Leif GW Perssons nya krönika: Jag tror plötsligt att mördaren var oskyldig

Vilket märkligt uttalande. Hur kan GW missat alla böcker och dokumentärer och annat som handlat om Olle? Och som pekar på ett justitiemord?
Citera
2012-10-04, 10:39
Medlem
amilofss avatar
En riktigt bra bok som rekommenderas. Det mesta tyder på att Olle Möller var oskyldig. Kanske var det som han själv sa att han var förföljd av mord. Ett öde kanske värre än döden.

Öppet sinne.
Citera
2012-10-08, 19:21
Medlem
Vet någon namnen på Olle Möllers fruar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in