2014-04-05, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wireman
Alla kan inte svenska. Majoriteten av ungdomar har ett uselt ordförråd. Alla har läst matten som är med på provet, det är en förutsättning för att få söka till högskola.

Min poäng är att din (eller vem det nu var) hade ett dåligt argument. Bara för att en individ, eller ens hälften av allihop som inte gör hp, ska läsa något med matte kan vi inte hoppa över den.

Jag tycker det är en bra balans. Alla vet förutsättningarna och har möjlighet att plugga. Jag har dock svårt att acceptera den låga kvaliten på texterna i läs. Det känns som att de borde vara mer vetenskapliga, något man har nytta av på högskola, istället för ett gäng recensioner och pseudovetenskap om sasquatch.

Nej, men matten behöver ej vara 50 procent. De som inte kan svenska gör ju inte detta högskoleprov, eller hur? Finns dessutom andra sätt att göra provet på om en har problem med svenska eller engelska. Liknande finns inte för matematiken. Tycker det är missvisande då matematiken EJ behövs för alla utbildningar, medan språket gör.
Kram! Grattis till alla idag
Citera
2014-04-05, 21:53
Medlem
Pastmasters avatar
Citat:
Alla kan inte svenska. Majoriteten av ungdomar har ett uselt ordförråd. Alla har läst matten som är med på provet, det är en förutsättning för att få söka till högskola.

Min poäng är att din (eller vem det nu var) hade ett dåligt argument. Bara för att en individ, eller ens hälften av allihop som inte gör hp, ska läsa något med matte kan vi inte hoppa över den.

Jag tycker det är en bra balans. Alla vet förutsättningarna och har möjlighet att plugga. Jag har dock svårt att acceptera den låga kvaliten på texterna i läs. Det känns som att de borde vara mer vetenskapliga, något man har nytta av på högskola, istället för ett gäng recensioner och pseudovetenskap om sasquatch.

Edit: fuck yeah mongosvenska. Skyller på hp.
Det var för mycket pro-feminism, invandring och skolpedagogik. Men herregud vad den texten om feminism var tråkig. Satt och somnade mig igenom svaren, förstår inte hur jag kunde pricka båda rätt. Flickrummet. Wtf!? Vad har Högskolerådet rökt för något?
Citera
2014-04-05, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Kobayashi
69 kvant 67 verb, hoppas innerligt på 1,85!

Grattis till ett grymt resultat!
Citera
2014-04-05, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av U-Fig
Jo, mycket av den matematiken förekom visst i gymnasiet. Det är bara det att du är 21 år och inte har sysslat med den matematiken på flera år. Att det är orättvist är väl en sak - det betyder väl inte att du ska frångå all rationalitet och yrka för att den kvantitativa delen ska tas bort? Att du inte längre behöver använda matematik i dina studier är inte samma sak som att du inte ska kunna behärska åtminstone grundläggande matematik. Det bör alla, någorlunda allmänbildade, personer kunna göra. Att vara åtminstone någorlunda allmänbildad är för övrigt något alla borde eftersträva.

Du läser inte ens vad jag skriver. Sedan har du fel. (När jag gick i gymnasiet, samhäll, behövde vi bara
Läsa matte a, btw - ma b fick en välja om en ville). Hejdå! Grattis till bra
Resultat
Citera
2014-04-05, 21:58
Medlem
FaithlessAngels avatar
Gjorde också HP idag , men ett något förvånande resultat. Satte 10/12 på båda DTK och gjorde mycket bättre på matten än förväntat i övrigt. Sista delen däremot gick rätt dåligt, femte passet alltså. Tusan att andra provpasset var det som inte räknades, det kändes bäst. Då detta var första gången så gick det över förväntan i alla fall.

Ni som har gjort detta innan, upplevde ni det svårare eller lättare i jämförelse?
Citera
2014-04-05, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TimeFlow
Killen är smart och en naturbegåvning...går natur och har A i alla mattekurser spikat, A i alla språkämne också. Han är inte mänskligt men tyvärr så känner jag 5-6 styckna såna. Han ska inte till Hogwarts , utan Teknisk fysik

Jävla jävel. Man får trösta sig med att man får mer fitta än sånna iaf.
Citera
2014-04-05, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av usernamezzzz
Du läser inte ens vad jag skriver. Sedan har du fel. (När jag gick i gymnasiet, samhäll, behövde vi bara
Läsa matte a, btw - ma b fick en välja om en ville). Hejdå! Grattis till bra
Resultat

Men allt går att hitta i MaA/Ma1....?
Citera
2014-04-05, 22:01
Medlem
Citat:
Absolut inte om en gick i "g-gruppen" på min skola. Skiljer kanske sig.
När gick du i skolan?
Citera
2014-04-05, 22:01
Medlem
Pastmasters avatar
Citat:
Ma A och Ma B från det gamla systemet, annars Ma 1b i det nya. Det är matematik som man ska kunna. Geometri har ju bara bytts ut av variabler. Det är i princip samma uppgifter vi fick i matteboken. Samma teori bakom uppgifterna. Repeterar man så blir det väldigt enkelt. Jag ska se till så att jag blir färdig med matte 4 och fysik 2 i vår.
Citera
2014-04-05, 22:04
Medlem
Pastmasters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FaithlessAngel
Gjorde också HP idag , men ett något förvånande resultat. Satte 10/12 på båda DTK och gjorde mycket bättre på matten än förväntat i övrigt. Sista delen däremot gick rätt dåligt, femte passet alltså. Tusan att andra provpasset var det som inte räknades, det kändes bäst. Då detta var första gången så gick det över förväntan i alla fall.

Ni som har gjort detta innan, upplevde ni det svårare eller lättare i jämförelse?
Kvant var svårare nu än vad det var i höstas. Då var det nästan för lätt.
Citera
2014-04-05, 22:04
Medlem
Tror ni att det är möjligt att fixa 1,5-2,0 utan hp-guiden?
Citera
2014-04-05, 22:05
Medlem
MrZebras avatar
61 på kvant och 58 på verb, 1.6?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in