2014-04-05, 21:41
Medlem
Asturiass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asturias
Kan tillägga att jag hade 5/12 rätt på första DTK. Pinsamt!!
På andra passet hade jag 10/12 på DTK, vilket är en riktigt jävla stor skillnad. Nåja, jag ska inte klaga, jag skrev bättre än ~95% av alla andra. Det känns bättre när man tänker på det på det sättet.

Oj, jag kollade fel. 8/12 på andra DTK passet hade jag, men det är fortfarande en påtaglig skillnad.
Citera
2014-04-05, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Kobayashi
69 kvant 67 verb, hoppas innerligt på 1,85!

Önskar dig lycka till! Du har kämpat hårt. Hoppas du får 1,85!
Citera
2014-04-05, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av U-Fig
Ja, du kan använda dagens högskoleprov i ansökan till studier HT14.

Fel tråd för övriga frågor.

Fråga i dessa trådar istället: (FB) Stora tråden om antagning till högskola & (FB) Kommer jag in med mina betyg/mitt reservnummer?
Okej, tack!
Citat:
Ursprungligen postat av Wireman
1. Ja
2. Nej
3. Ja
Tack för svar, kommer några för att förtydliga bara.

2. Alltså, så det spelar absolut ingen roll vilken nummerordning jag söker i? Alla "räknas" som förstahandsval?

3. Så som reserv kan man komma in lägre än vad det står på statistiken på tidigare år?

Vill bara vara 100% säker.
Citera
2014-04-05, 21:43
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av mo-lester
Låg på 23/24 på DTK förra gången och nu på 20/24 så nog var DTK ovanligt svårt i år!
Fast så kan man ju inte resonera, om du nu är seriös.
Citat:
Ursprungligen postat av usernamezzzz
Men det ingår väl att ha ett brett ordförråd? Dessutom utgör merparten av provet simpel läsning av en text och sedan frågor på sistnämnda. Något alla kan. Alla har inte läst matte, men alla har läst svenska och använder den varje dag.
Det ingår väl även att inneha grundläggande matematisk kunskap? En student på tertiär nivå bör ha grundläggande matematisk förståelse oavsett vad för ämnen vederbörande läser. Vilka personer har inte läst matematik i grundskolan och i åtminstone något år i gymnasiet? Merparten av den kvantitativa delen består av simpel matematik och kunskapskraven är i det närmaste elementära.
Citera
2014-04-05, 21:43
Medlem
Pastmasters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soulsurfer
Du vann över mig i alla fall... 4/12
12/12... mina 45 min ska ju betala av sig. Någon viss måtta får det vara.
Citera
2014-04-05, 21:44
Medlem
Provet började inte så bra för min del, blev så extremt kissnödig så jag bara satt och sprattlade i stolen och kunde ej göra några tal i slutet, fick bara sätta in ett svar och hoppas på det bästa.

Andra delen kändes bra, blev klar i god tid, går igenom provet en gång till och så säger läraren "fem minuter kvar", inga problem, skriver lugnt och sakta in mina svar på det röda pappret. När det är ca 90 sekunder kvar och jag kommer på....varför ligger provsvarshäftet bredvid och är ej ifyllt. Fick fylla i den i full panik och lyckas få med alla svar.

Tredje delen gick fint, men man är aldrig riktigt säker om man tar rätt svarsalternativ.

Fjärde delen så började jag med XYZ, som är mitt absolut sämsta delmoment HP. Brukar i vanliga fall ta den sist, ingen aning varför jag gjorde så. Tiden flög iväg sjukt snabbt och jag han ej kolla dom sista delarna.

Femte delen gick utan problem.

Detta var mitt andra högskoleprov, vid mitt första för ett halvår sedan fick jag 0,95 och var ganska nöjd över det. Hade ej pluggat och sovit extremt dåligt.
Hade vid detta provet typ gjort fyra stycken gamla prov och lärt mig lite nya ord, så jag hoppades att kunna få kanske 1.1 vid denna skrivningen.

KVA1: 24
VERB1: 31
KVA2: 23
VERB2: 28
KVA= 47 VERB=59 Totalt 106(26 fler rätt än förra) Borde vara ~1.4
Så jag är extremt nöjd.
Citera
2014-04-05, 21:45
Medlem
Soulsurfers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Kobayashi
69 kvant 67 verb, hoppas innerligt på 1,85!
Tror du fixar det! Om inte lär det vara väldigt nära tror jag... Grattis till ett grymt resultat!
Citera
2014-04-05, 21:45
Medlem
blappes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trammis
Jag antar att alla flashbackare satte delirium?

Ja, tror jag läste det på flashback också; så tack så mycket
Citera
2014-04-05, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av U-Fig
Fast så kan man ju inte resonera, om du nu är seriös.

Det ingår väl även att inneha grundläggande matematisk kunskap? En student på tertiär nivå bör ha grundläggande matematisk förståelse oavsett vad för ämnen vederbörande läser. Vilka personer har inte läst matematik i grundskolan och i åtminstone något år i gymnasiet? Merparten av den kvantitativa delen består av simpel matematik och kunskapskraven är i det närmaste elementära.

Mycket av den matematiken som förekom idag ingår absolut inte i de obligatoriska gymnasiekurserna, absolut inte! Därav att det känns orättvist! Och nej, läser du vissa humanistiska ämnen behöver du inte kunna matematik på denna nivå alls.
Citera
2014-04-05, 21:48
Medlem
Citat:
Men det ingår väl att ha ett brett ordförråd? Dessutom utgör merparten av provet simpel läsning av en text och sedan frågor på sistnämnda. Något alla kan. Alla har inte läst matte, men alla har läst svenska och använder den varje dag.

Alla kan inte svenska. Majoriteten av ungdomar har ett uselt ordförråd. Alla har läst matten som är med på provet, det är en förutsättning för att få söka till högskola.

Min poäng är att din (eller vem det nu var) hade ett dåligt argument. Bara för att en individ, eller ens hälften av allihop som inte gör hp, ska läsa något med matte kan vi inte hoppa över den.

Jag tycker det är en bra balans. Alla vet förutsättningarna och har möjlighet att plugga. Jag har dock svårt att acceptera den låga kvaliten på texterna i läs. Det känns som att de borde vara mer vetenskapliga, något man har nytta av på högskola, istället för ett gäng recensioner och pseudovetenskap om sasquatch.

Edit: fuck yeah mongosvenska. Skyller på hp.
Senast redigerad av Wireman 2014-04-05 kl. 21:50.
Citera
2014-04-05, 21:52
Medlem
Känner att jag behöver skriva här i FB. Det är roligt att så många verkar ha uppnått sina drömresultat och kan därmed komma in i sina drömutbildningar. Men ens viljan och motivationen har börjat sina när alla bekanta omkring en har 1,5 eller högre. Själv fick jag 57 på kvantitativ och 42 på verbal. Vilket ger mig 1,2 om normeringen inte svänger upp och ner. Ångesten har börjat. Tar studenten i vår och detta var min sista chans. Jag har varken pengar eller rika föräldrar som kan stödja mig med ett sabbatsår Det känns nästan som min framtid är "sabbad"
Citera
2014-04-05, 21:52
Avslutad
Citat:
Mycket av den matematiken som förekom idag ingår absolut inte i de obligatoriska gymnasiekurserna, absolut inte! Därav att det känns orättvist! Och nej, läser du vissa humanistiska ämnen behöver du inte kunna matematik på denna nivå alls.
Jo, mycket av den matematiken förekom visst i gymnasiet. Det är bara det att du är 21 år och inte har sysslat med den matematiken på flera år. Att det är orättvist är väl en sak - det betyder väl inte att du ska frångå all rationalitet och yrka för att den kvantitativa delen ska tas bort? Att du inte längre behöver använda matematik i dina studier är inte samma sak som att du inte ska kunna behärska åtminstone grundläggande matematik. Det bör alla, någorlunda allmänbildade, personer kunna göra. Att vara åtminstone någorlunda allmänbildad är för övrigt något alla borde eftersträva.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in