Resultat: .
0%
röster
2014-04-04, 23:20
Medlem
TheDarkKniggits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rauger
Finns väl inget annat att göra än att stänga av tven i protest, så deras tittarsiffror går i botten. Ett litet mail kan väl inte skada heller.

Nu räknas ju inte tittarsiffror så utan det är dessa mystiska personer som ingen någon sin träffat som har en box där de knappar vad de tittar på

Citat:
MMS har sedan 1993 genomfört TV-mätningar i Sverige med s.k. People Meters. Systemet bygger på att medlemmarna i en tittarpanel, representativ för den svenska TV-befolkningen, rapporterar om sitt TV-tittande via elektroniska mätare. I förhållande till andra mer traditionella metoder, som telefonintervjuer, enkäter med flera, är People Meter-metoden säkrare, snabbare och mer kostnadseffektiv. MMS äger all information kring TV-tittandet och Nielsen Audience Measurement står för fältarbete och datainsamling.

Uppenbarligen finns väldigt få Calcio-vurmare i denna grupp men många som gillar program om andra och spöken samt program om biljakter i england.
2014-04-05, 15:56
Medlem
snillet_1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
Har du lyckats undgå att det snackas mer om Bayern München & Dortmund än deras italienska motpoler?

Mer eller mindre initierat, oftast mindre…

Förväntningarna ligger blytunga på att Juventus ska hämta hem en EL-titel. Ju värre Roma pressar dem desto svårare blir det…

Citat:
Ursprungligen postat av P.G
Jag upplever det som att det är ett helt annat surr kring Bundesliga än Serie A, i alla fall i Sverige. Folk som knappt kan betecknas som stora fotbollsnördar känner till Union Berlin, men har aldrig hört talas om Livorno. Sen får det ju dock sägas att Centraleuropa rent generellt är populärt just nu.

Jo, den tyska fotbollen tycks ha vuxit i popularitet vilket är naturligt. På sätt och vis är det ganska märkligt att den inte har varit större tidigare då det trots allt är Tyskland, svenskar & tyskar delar en hel del både kulturellt och mentalt... Personligen har jag ibland funderat på hur saker och ting hade varit ifall vi hade undsluppit en viss del av den kulturella amerikaniseringen och istället tittat åt Tyskland men det är ett stort ämne... Att det för de flesta svenskar är ganska enkelt att ta en helgtripp ner till exempelvis Bremen eller Hamburg där det spelas BL-fotboll skadar ju naturligtvis inte heller. Några flak billigt öl får man ju också med sig hem.

Vissa har nog fått intrycket att jag inte gillar Tyskland, men det är tvärtom! Jag älskar att vara i Tyskland och att resa i Tyskland. Ordning och reda. Bra vägar. Fina landskap. Ganska svenskt egentligen men med en tyngre kärna av gammal europeisk kultur som Sverige tyvärr saknar till ganska stor del. Det inger en viss respekt och känsla av civilisation. En av mina bästa reseupplevelser är faktiskt när jag var på väg hem från den italienska rivieran (området kring San Remo i mitt fall) och stannade till i Rothenburg ob der Tauber över natten. Det är en ovanligt välbevarad medeltidsstad som verkligen kan sägas vara pittoresk.

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/7/71/Rothenburg_BW_4.JPG

Vi åt på en restaurang i mitten av staden där kyrkan givetvis låg i centrum. Gemytligt. Surr i luften. Tysk öl. Uteservering. Sedan kom regnet och vi tvingades retirera hemåt till hotellet (vi sov alltid på Best Western på dessa resor). Jag hade lyckats debattera till mig ett eget rum och på rummet hade jag tv. Innan jag somnade runkade jag till tysk nattporr medan vinden piskade mot väggen och regnet strilade ner. Jag tror det var något slags gameshow i stil med det där programmet den där bruden spydde i men med en betydligt porrigare touch. Plagg efter plagg åkte av i takt med att unga kåta tyskar ringde in och gissade rätt...

Jag gillade verkligen Rothenburg och vill åka dit igen.
Senast redigerad av snillet_1 2014-04-05 kl. 16:04.
2014-04-05, 16:40
Medlem
Härligt inlägg Snillet! Detaljrika beskrivningar med ett intressant slut.

Fan vilken fin bild också. Jag tycker dock att den ser otroligt lik ut en karta från ett väl valt spel som vi yngre förmågor nog är mer bekanta med. Namnet på kartan passar ganska så bra faktiskt.

2014-04-05, 17:18
Medlem
Saandros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Calogero
Den bästa lösningen hade varit om SVT hade köpt upp rättigheterna till Serie A, något som såklart aldrig kommer hända.

Men tänk vad bra det hade kunnat bli. Man vet hur man gör grymma reportage, det finns fantastiska kommentatorer (åtminstone en, Härenstam) och det hade dessutom blivit helt reklamfritt.

Tänk er typ en studio med Mats Nyström eller David Fjäll som programledare, Glenn Strömberg som kör Serie A parallellt med Premier League, någon skön gammal lirare som agerat expert tidigare, säg Kennet Andersson och så då Härenstam som kommenterar. Plussa det med sköna reportage ifrån Rom med Kristina Kappelin.

Det hade kunnat bli något...

Håller med dig om allt förutom det fetstilta. Kristina Kappelin kan dra åt helvete. Hon ska fan inte ha något med fotboll att göra. Vidrig.
2014-04-05, 17:39
Medlem
Bra snack, snillet_1.

Familjen är sjuk, så jag har en såsig dag hemma. Började direkt på morgonen med min köttfärssås, och vid sidan av satte jag igång en tomatsås som kommer att bli pestoliknande när det är serveringsdags.

Jag har tidigare beskrivit hur jag karamelliserade tomatsåsen genom att ständigt föda den med ytterligare lite passerad tomat. Idag så stekte jag upp lite bacon och lök, och dunkade ned passerade tomater med lite buljong och en skvätt balsamvinäger, och låter den stå och puttra.

Köttfärssåsen innehåller dock endast riktiga tomater. Kokade upp, skalade och hackade. Efter 8-10 timmar så har det nog ingen betydelse. Men jag gillar tanken att det är riktiga råvaror.

Jag lullar runt, och häller lite vin i såserna, och lite mer i kocken.

*

Palermo vann igen och leder Serie B i fin stil. Siena förlorade sin match mot Cittadella med 1-0, missade en straff, och fick ytterligare ett poängavdrag, dvs man är nu uppe i sammanlagt åtta poäng som man tilldömts. Ett jävla otyg.

Vinsten för Cittadella gör att Padova återigen befinner sig på nedflyttningsplats, trots att de spelade oavgjort.

*

Cellino vann sin överklagan mot Football League, dvs han får köpa Leeds. Han kommer att plöja ner pengar där, och kanske ”stjäla” några spelare från Cagliari. Jag hoppas att han nu lämnar Cagliari.

Tyvärr verkar de hetaste köparna vara amerikanare och araber. Vafan!

Jag hade kunnat tänka mig en nisse som Renato Soru, dvs grundaren till Tiscali som har sitt huvudkontor i Cagliari. Han har tidigare varit president för regionen Sardinien, och visat att han bryr sig. Verkar dock inte särskilt intresserad av Calcio, och kommer såklart inte särskilt väl överens med Cellino.
2014-04-05, 17:50
Medlem
Ser ut som att Serie A lagen inte slipper att åka till Sicilien nästan säsong. Palermo håller på ta sig tillbaka till Serie A. Catania håller på åka ner.. blir ingen Derby di Sicilia nästa säsong eller chansen finns, men då måste Catania börja vinna. Men vah kul med Palermo nästa säsong. Zamparini in action

Serie A är ligan där presidenter är i centrum
Eller finns det fler?
2014-04-05, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saandro
Håller med dig om allt förutom det fetstilta. Kristina Kappelin kan dra åt helvete. Hon ska fan inte ha något med fotboll att göra. Vidrig.

Läste hennes bok om Berlusconi. Platt och trist. Något djupare än en Aftonbladetartikel men inte tillräckligt. Meningslöst.

Hon kan inte sätta in Berlusconi i ett sammanhang, eftersom hon ser Italien från ett nutida svenskt perspektiv. Skitsamma att hon bott där och känner italienare.

Boken är därför mer intressant som en studie av svenska missförstånd om Italien. Hur snett man hamnar när man inte har kapacitet att tänka själv.

Göran Hägg däremot kan jag rekommendera. Hans bok ”Ett alldeles särskilt land” är lysande.

Han är minst lika kritisk mot Berlusconi som Kappelin, men har en helt annan analytisk förmåga, intellektuell kapacitet och ett sätt att utrycka sig som underhåller. Hans korta avsnitt om Berlusconi ger mer än hela hennes bok.
2014-04-05, 17:56
Medlem
Citat:
Läste hennes bok om Berlusconi. Platt och trist. Något djupare än en Aftonbladetartikel men inte tillräckligt. Meningslöst.

Hon kan inte sätta in Berlusconi i ett sammanhang, eftersom hon ser Italien från ett nutida svenskt perspektiv. Skitsamma att hon bott där och känner italienare.

Boken är därför mer intressant som en studie av svenska missförstånd om Italien. Hur snett man hamnar när man inte har kapacitet att tänka själv.

Göran Hägg däremot kan jag rekommendera. Hans bok ”Ett alldeles särskilt land” är lysande.

Han är minst lika kritisk mot Berlusconi som Kappelin, men har en helt annan analytisk förmåga, intellektuell kapacitet och ett sätt att utrycka sig som underhåller. Hans korta avsnitt om Berlusconi ger mer än hela hennes bok.

Jag säger bara Tomas Lappainen, Bok: Italien.
2014-04-05, 18:05
Medlem
Saandros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snillet_1
Text

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/7/71/Rothenburg_BW_4.JPG

Är det bara för mig den bilden påminner om något? Lite OT men: http://static2.cs-bg.net/maps/images/screenshots/maps16/cs/cs-1605-cs_italy-3.jpg

2014-04-05, 18:07
Medlem
snillet_1s avatar
Citat:

Hägg är grande. Läste hans bok "Välfärdsåren - svensk historia mellan 1945-1986" för några år sedan. Han är som du antyder fantastiskt bra på att blanda allvarsamhet med underhållning. Vågar påstå att det är ett ganska helgjutet reportage om det gamla Sverige... Intressant att läsa för en som aldrig upplevde det.
2014-04-05, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Parmensi
Jag säger bara Tomas Lappainen, Bok: Italien.

Jag läste hans bok ”Maffia”, som var bra även om jag läst bättre utländska. På tal om Sardinien & Sicilien och svenska författare kan jag rekommendera Maud Websters Banditer - En historia om hämnd, heder och desperados” .

http://www.historiskamedia.se/bok/banditer/

Sällan jag läser svenska författare. Även om man nog kan räkna dit Sanimir Resic Balkans Historia som jag läser just nu… men det har fan väldigt lite med Italien att göra, även om Venedig och Dalmatien såklart tas upp. När Italien blev till, som ju inte var så länge sedan, fanns det de som ville räkna in områden på den andra sidan Adriatiska havet.
2014-04-05, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snillet_1
Hägg är grande. Läste hans bok "Välfärdsåren - svensk historia mellan 1945-1986" för några år sedan. Han är som du antyder fantastiskt bra på att blanda allvarsamhet med underhållning. Vågar påstå att det är ett ganska helgjutet reportage om det gamla Sverige... Intressant att läsa för en som aldrig upplevde det.

Lysande. Min nästa bok som jag har liggande är Häggs ”Gud i Sverige”.

Hellas vann kampen om stegen. Luca Toni är en värdig uppföljare till Cangrande. Vilken jävla hjälte och målskytt! Och han tar sitt ansvar. Hellas kom från fem raka förluster medan Chievo desperat kämpar för la Salvezza.

Med ett Cagliari som kör en rope-a-dope, så får man vara glad då bottenrivalerna missar poäng. Får väl hoppas att Inter besegrar Bologna ikväll.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in