Resultat: .
0%
röster
2014-04-03, 23:40
Medlem
qhz.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
Du har naturligtvis rätt in det du skriver. På samma sätt som Pirlo sökte sig vidare från ett Milan som inte hade vett att uppskatta och utnyttja hans talang bör Giovinco söka sig vidare. Nu har Juventus några blivande bandiere, men Giovinco var Del Pieros naturliga arvtagare. Men med Tevez framgångar så ser jag inte längre det hända.

Absolut. Det har väl ältats i det otaliga gånger här i tråden redan.

Giovinco är en bra fotbollsspelare i en mindre piazza där han är den starkast lysande stjärnan. Där han får bära fanan och visa vägen. Den store lille... En ritorno till Parma hade gjort honom gott. Eller varför inte Empoli om dom tar sig upp i Serie A. Mer troligt med Parma dock, antar jag.

Det var ju inte konstigt att Giovinco efter succén i Parma ville söka sig till ett större lag som Juve och testa sina vingar där. Det har visat sig att det inte funkar. Han är 27 år nu och blir inte yngre. För mig är det en självklarhet att han bör återvända till Parma eller valfri mindre piazza och åter bli den store ledstjärnan.

Lite som Cassano och hans övergång till Parma. Han trivs när han är den store.
2014-04-03, 23:54
Medlem
snillet_1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P.G
Å andra sidan är ju Bundesliga på modet trots att en stor del av matcherna endast sänds strömmade genom Eurosport Player. Tablå-tid som statussymbol faller även för direktsänd sport.

Vad tycker italienarna själva om sin försämrade konkurrenskraft, är det en stor grej?

Vadå, har Bundesliga större tittarsiffror än Serie A eller vad menar du med "på modet"?

Citat:
Ursprungligen postat av qhz.
Absolut. Det har väl ältats i det otaliga gånger här i tråden redan.

Giovinco är en bra fotbollsspelare i en mindre piazza där han är den starkast lysande stjärnan. Där han får bära fanan och visa vägen. Den store lille... En ritorno till Parma hade gjort honom gott. Eller varför inte Empoli om dom tar sig upp i Serie A. Mer troligt med Parma dock, antar jag.

Det var ju inte konstigt att Giovinco efter succén i Parma ville söka sig till ett större lag som Juve och testa sina vingar där. Det har visat sig att det inte funkar. Han är 27 år nu och blir inte yngre. För mig är det en självklarhet att han bör återvända till Parma eller valfri mindre piazza och åter bli den store ledstjärnan.

Lite som Cassano och hans övergång till Parma. Han trivs när han är den store.

För det första är Giovinco - som jag har sagt många gånger - extremt överskattad. Tekniskt duktig, kreativ men i total avsaknad av den nödvändiga mentaliteten. Han är på intet sätt en "efterträdare till Del Piero". Helt olika karaktärer.

Cassano var sinnessjukt bra i Milan där Zlatan var den "store" så det stämmer ju inte nödvändigtvis.
2014-04-04, 00:03
Medlem
qhz.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snillet_1
För det första är Giovinco - som jag har sagt många gånger - extremt överskattad. Tekniskt duktig, kreativ men i total avsaknad av den nödvändiga mentaliteten. Han är på intet sätt en "efterträdare till Del Piero". Helt olika karaktärer.

Cassano var sinnessjukt bra i Milan där Zlatan var den "store" så det stämmer ju inte nödvändigtvis.

Fast jag skrev ju "Han trivs när han är den store." Det behöver ju inte betyda att han vantrivs när han inte är "den store" i den klubb han representerar. Jag tror du tolkade det jag skrev ett steg längre så att säga.

2014-04-04, 00:19
Medlem
Giovinco briljerade bl a mot Juventus då han spelade i Parma.
https://www.youtube.com/watch?v=64scEnYKn24

Han är en fantastisk fotbollsspelare som har kommit i otakt. Svårt att rätta till, även om Conte har försökt. Och de som faktiskt har granskat matcherna han gjort i Juventus detta året kan se att det är ganska bra. Men inte så bra som han kan vara. Han bör ändra klubb.

Inte alls säkert att han kan nå sin potential, men det är numera större chans att han gör det utanför Juventus. Fansen har dessutom betett sig som as.

Angånde Di Natale, som valde att tacka nej till Juventus. Guidolin:

“Di Natale? His choice was a life choice,” Guidolin told the press today. “He is one of the very top players in terms of having pure class.

“Whoever says he wouldn’t have done well at a big club is badly mistaken. In Spain he would have scored at least 25 goals a season.”
2014-04-04, 00:38
Medlem
Citat:
Vadå, har Bundesliga större tittarsiffror än Serie A eller vad menar du med "på modet"?
...

Har du lyckats undgå att det snackas mer om Bayern München & Dortmund än deras italienska motpoler?

Mer eller mindre initierat, oftast mindre…

Förväntningarna ligger blytunga på att Juventus ska hämta hem en EL-titel. Ju värre Roma pressar dem desto svårare blir det…
2014-04-04, 08:51
Medlem
JayGatsbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BonhommeDeNeige
Premier League är hårdvaluta med magasin och studioinramning kring bottenmöten. Serie A-matcher med ligaettan på hemmaplan förpassas till webben.

Bara att anpassa sig efter den nya verkligheten. Det är färre som vill titta på italiensk fotboll än vad som vill titta på trav eller en episod av sinnesförvirrade tanter med spöken i farstun. Såpass jävla oattraktiv är Serie A som produkt idag, och man har satt sig i den sitsen genom att vara bakåtsträvande.

Jag lägger ingen värdering i om det är bra eller dåligt, utan konstaterar bara faktum. Det som krävs för att nå forna glansdagar är ekonomisk dopning, nya arenor och tightare tv-produktioner. Som jag skrev i SF-forumet, att titta på en italiensk ligamatch ger ingen som helst uppfattning om stämningen på plats eftersom publikljudet stryps.

Där sa du något intressant; hur mycket kan själva Serie A hjälpa till?
Premier League har ju en bättre produktion från början; alltså vad det engelska produktionsbolaget distribuerar ut till slutkunden (utländska TV-bolagen).

Varför gör inte Serie A mer som Premier League?

Skönt med Juveseger förövrigt; mot EL-titeln!
2014-04-04, 13:23
Medlem
Calogeros avatar
Den bästa lösningen hade varit om SVT hade köpt upp rättigheterna till Serie A, något som såklart aldrig kommer hända.

Men tänk vad bra det hade kunnat bli. Man vet hur man gör grymma reportage, det finns fantastiska kommentatorer (åtminstone en, Härenstam) och det hade dessutom blivit helt reklamfritt.

Tänk er typ en studio med Mats Nyström eller David Fjäll som programledare, Glenn Strömberg som kör Serie A parallellt med Premier League, någon skön gammal lirare som agerat expert tidigare, säg Kennet Andersson och så då Härenstam som kommenterar. Plussa det med sköna reportage ifrån Rom med Kristina Kappelin.

Det hade kunnat bli något...
2014-04-04, 18:14
Medlem
P.Gs avatar
Citat:
Jag upplever det som att det är ett helt annat surr kring Bundesliga än Serie A, i alla fall i Sverige. Folk som knappt kan betecknas som stora fotbollsnördar känner till Union Berlin, men har aldrig hört talas om Livorno. Sen får det ju dock sägas att Centraleuropa rent generellt är populärt just nu.
2014-04-04, 18:26
Medlem
JayGatsbys avatar
Tror det har med svenskars trashiga resvanor.
Vi tycker det är jättekul att åka till nån svettig svartklubb i en gammal tortyrkammare som tillhörde Stasi i gamla östBerlin, men att åka till Rom är konstigt.
Italien är bara sommarsemester för gemene svensk; inte att åka till städerna.

Har inget med språk att göra; italienarna och tyskarna är lika kassa på engelska och svennebanan kan inte tyska mer än italienska. Kanske lite, men inte mycket.
2014-04-04, 19:02
Medlem
TheDarkKniggits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P.G
Å andra sidan är ju Bundesliga på modet trots att en stor del av matcherna endast sänds strömmade genom Eurosport Player.

Sänds ju både Bundesliga 1+2 på Eurosports TV-kanaler.
2014-04-04, 22:23
Medlem
raugers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qhz.
Kan bara instämma i kritiken mot TV4. Tittar man närmare på helgens matcher så är det en smärre katastrof att kika i TV12:s tablå.

Lördagens tidiga kvällsmatch som börjar 18.00, derbyt mellan Chievo och Hellas, får vi inte se för då visar man PSG - Stade Reims. Kvällsmatchen kommer man att visa mellan Inter - Bologna.

Söndagen väljer man 12.30 att visa Swiss Cup i handboll istället för Lazio - Sampdoria. Klockan 15.00 är det Roma mot Cagliari, men den ska givetvis inte visas för det är faktiskt Innebandy på menyn... Superligan damer. Kvällsmatchen och Club Calcio kommer man att visa. Dock kommer vi bara att få 15 minuter Club Calcio innan matchen i TV12 på grund av att det är viktigt med Studio Superettan efter Superettan-matchen som började 18.10. Så Club Calcio kommer, vad jag kan se, att köra från 20.30 (matchstart 20.45). Då tänker man ju att att dom kanske sänder lite extra länge efter matchen istället som någon form av kompensation. Men givetvis inte. 20 minuter efter matchen sen är det dags för... Håll i er nu... Rocky 5!!!

Måndagen är knappt värd att ta upp. Då går program som Extreme makeover weightloss, Peter Andre: Homestyling på 60 minuter och How Clean is Your House före fotbollen. Viktiga program som förmodligen visas i repris för 78:e gången. Juventus - Livorno visas endast på webben och Genoa - Milan börjar visas med start 21.20 (matchstart 21.00) i TV4 Sport som dom tagit bort från min tv till förmån för TV12.

Två matcher för vi således se på 12:an i helgen...

Är det detta som kallas "Serie A-satsning"?!? Inte värt att skicka ett frustande och klagande mejl till TV4 heller. Man kommer förmodligen få samma svar som alltid.

Instämmer med vartenda ord. Tror de på fullaste allvar att de där piss-sändningarna genererar fler tittare än Serie A? Finns väl inget annat att göra än att stänga av tven i protest, så deras tittarsiffror går i botten. Ett litet mail kan väl inte skada heller.
2014-04-04, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Calogero
Den bästa lösningen hade varit om SVT hade köpt upp rättigheterna till Serie A, något som såklart aldrig kommer hända.

Men tänk vad bra det hade kunnat bli. Man vet hur man gör grymma reportage, det finns fantastiska kommentatorer (åtminstone en, Härenstam) och det hade dessutom blivit helt reklamfritt.

Tänk er typ en studio med Mats Nyström eller David Fjäll som programledare, Glenn Strömberg som kör Serie A parallellt med Premier League, någon skön gammal lirare som agerat expert tidigare, säg Kennet Andersson och så då Härenstam som kommenterar. Plussa det med sköna reportage ifrån Rom med Kristina Kappelin.

Det hade kunnat bli något...
Hade minst sagt varit fräckt om SVT satsat på att leverera Serie A fullt ut. Tänk, istället för att ha den där miserabla vinterstudion på söndag-förmiddagarna med André Pops, hade man istället kunnat ha en sändning som börjar runt 11-tiden med fullt fokus på calcio. Studio hela dagen från lunchmatchen till sena kvällsmatchen.

I halvtidspauserna bjuds vi på rigorösa analyser om matchen av kompetent folk, men man hinner även med att visa korta sammandrag från de andra matcherna som går parallellt i och med att man inte har någon reklam (go public service!).

Sedan mellan de olika matcherna kan med fördel reportage visas, signerade exempelvis, som du säger, Kristina Kappelin eller Jens Lind. Jens Lind har ju ansvaret för Stopptid numera som visas efter Sportspegeln på söndagar. Enormt fina reportage som görs i det programmet med härliga bilder, hämtade direkt från SVT:s enorma arkiv, och på det Jens Linds säregna stämma. Tänk er små reportage om de anekdoter som 4522, Brille, Zach, Stivali och alla andra ess i den här tråden bjudit på, fast i TV-format. Kan inte annat än bli bra?

Det behöver så klart inte bara vara rena fotbollsreportage, utan den kan handla om mat, vin, kultur eller vad som. Jag tycker Fula Gubben sammanfattar det bra i en av de gamla trådarna om Serie A, närmare bestämt 2007/2008 (redan då var folk skeptiska till TV4):
Citat:
Ursprungligen postat av Fula Gubben
[...]
Grejen med TV3:s gamla sändningar var att både försnacket och pausunderhållningen var såpass bra att det var värt att se i sig... vem vill inte se en allt fetare Thomas Nordahl först intervjua Cesare Maldini och sedan äta 1 kg parmesan på en mysig kvarterskrog i Umbrien?

När TV4 har sändningarna så börjar jag aldrig börja titta förrän just när matchen börjar, och under pausen är det dags att göra te.

- F.G

Med tanke på vilken apparat SVT är och allt kompetent folk som faktiskt finns där är jag helt övertygad om att de skulle kunna leverera Serie A på ett överlägset sätt. De hade nog till och med kunnat övertyga Kristian Borell om att ha en liten del i programmet också, "Borells gurgel" eller något åt det hållet. Fast om nu Fjäll ska styra studion kanske det är helt orimligt med tanke på deras "beef".

När man tar i beaktande hur mycket pengar SVT nuförtiden satsar på ren dynga (Melodifestivalen, Settman på plats, Minuten mm) kan man tycka att de borde lägga pengarna på något säkert kort istället. Visst att Serie A kanske inte drar samma publik som innan, men jag tror ändå att intresset är större än vad folk tror. Skulle SVT visa Serie A skulle pöbeln kolla. Folk glor mycket på TV helt enkelt.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in