2014-04-05, 02:02
Medlem
DingusMcDucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olegski
Ska jag veta att gud finns enligt dig då?

Jag vet inte om min svenska är fattig eller om det svenska språket är fattigt, men på engelska finns det åtminstone två ord för det jag kallar "tro", belief och faith. Tro och övertygelse kanske skulle passa in på svenska. Jag tror att min dator kommer att fortsätta fungera även efter detta inlägg. Jag är övertygad om att solen kommer att gå upp i morgon. Är du övertygad om att gud existerar? Det är inte riktigt 1:1, men så nära jag kan komma.
Citera
2014-04-05, 02:31
Medlem
VelvetReds avatar
Hur bevisar man att Gud finns?

Vilka argument skall man använda? bibeln?

Om gud finns så är väl "allt" ett vettigt argument, eller? hur kan man då välja något specifikt objekt att ha som argument?

"Se, detta finns, därmed existerar Gud!" Det går ju inte? Antingen använder man existensen i sin fullkomlighet som argument, eller den fullkomliga avsaknaden utav "varande", eller vad man skall säga.

Hela frågan fallerar väl i sig själv, man kan inte rimligen bevisa Guds existens.
Citera
2014-04-05, 08:27
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VelvetRed
Hur bevisar man att Gud finns?

Vilka argument skall man använda? bibeln?

Om gud finns så är väl "allt" ett vettigt argument, eller? hur kan man då välja något specifikt objekt att ha som argument?

"Se, detta finns, därmed existerar Gud!" Det går ju inte? Antingen använder man existensen i sin fullkomlighet som argument, eller den fullkomliga avsaknaden utav "varande", eller vad man skall säga.

Hela frågan fallerar väl i sig själv, man kan inte rimligen bevisa Guds existens.

Mitt intresse just nu ligger i detta. Om man inte har några klart definierade egenskaper och definitioner på det man tror på, hur kan man då tro på det? Vad baserar man sin tro på?
Är det verkligen bara vandringsmyt där man tror på det man hör från någon annan, eller är det detta argument from ignorance/incredulity där man inte förstår hur universum annars kom till och måste ersätta en okänd faktor med Gud?
Citera
2014-04-05, 08:42
Medlem
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Varför tror du att jag tror att Gud skapar homosexuella? Jag tror inte heller att Gud skapar diabetes, schizofreni, cancer, ondska eller något annat som är emot Guds ursprungliga tanke med skapelsen.
Citat:
Ursprungligen postat av Gahlster
Vem har skapat detta enligt dig då?
Citat:
Inte vem, vad, t.ex. miljögifter och skadade arvsanlag.
Citat:
Så du menar att Jahve inte skapade de grundämnen och dess förmåga att bilda miljögifter? Hen skapade inte heller arvsanlaget och hur det fungerar?

Det är inte Gud som använder t.ex. flamskyddsmedel i elektronik, och det är inte Gud som spränger atombomber, och det är inte Gud som tvingar människor att äta för mycket socker så att diabetes bildas, är du verkligen så okunnig och har du verkligen så svårt att förstå eller missförstår du med flit?

Det här är allmänbildning att mycket av våra sjukdomar, hormonstörningar och annat är på grund av människans aktiviteter, hur kan du skylla detta på Gud? Om nu homosexuella är "skapade" som homosexuella(vissa menar att man har bevis för detta med t.ex. hjärnröntgen), så har det kommit längs vägen efter människans avfall. Exakt hur homosexualitet har uppkommit har jag lika stor hum om som vetenskapen,man vet inte. Men det är i alla fall inte Gud som har skapat detta, detta är inte Guds vilja.

Ditt ursprungliga påstående om att jag skulle anse att Gud skapat homosexualitet anser jag härmed vara bevisad felaktig, och du får gärna bekräfta detta så att vi kan lägga det till handlingarna.

Nu börjar dina inlägg innehålla alltför mycket personangrepp, så jag överväger att avsluta detta meningslösa tjafset om det inte blir bättring.

Citat:
Du förstod alltså inte att vissa djur kan sägas vara asexuella och ändå föröka sig? Och att då djur kan vara homosexuella och ändå veta hur man ska göra för att föröka sig?

Så du menar att alla djur har denna förmåga, och om alla djur blev homosexuella, så skulle dom ändå para sig heterosexuellt och då få barn, för att direkt efter gå tillbaka till sin homosexuella partner, och då har djuren löst problemet med att dom skulle dö ut? Tror du verkligen själv på detta?

Citat:
Du missade det där lilla med att föräldrarna till barnet också hade ansvar, va?

Du missar mina poäng medvetet eller omedvetet.

Citat:

Förlåt, jag trodde att alla verkligen förstod att jag pratade om människor. Ledsen att jag överskattade dig. Och förstod du inte det så kan jag ha visst överseende med att du kanske helt enkelt inte inser att du bara tramsar.

Meningslösa personangrepp.

Citat:
Citat:
Vad är det som säger att dina premisser är dom rätta istället för t.ex. en person som samtycker med att ha sex med djur? Det lutar nog åt att "det bara är så"?
Citat:
Ha! Du förutsätter att jag tycker på ett visst sätt! Frågan är ju egentligen om djuret kan anses ha samtyckt och det inte är så att personen förgripit sig på djuret samt att djuret inte lidit någon skada.
Citat:
Va? Förklara vad du menar här. Är det verkligen som jag uppfattar att du menar?
Citat:
Ja, och? Har du ett problem med det? Kom i så fall med något vettigt motargument.

Sluta krångla, kan du inte svara och förklara vad du menar, så att jag inte behöver dra felaktiga slutsatser om vad du menar. Men OK av dina svar här drar jag slutsatsen att du tycker inte att tidelag är något fel eller konstigt, bara det skett i samtycke och att personen inte förgripit sig på djuret samt att djuret inte lidit någon skada.

Då ber jag om ursäkt, för jag har diskuterat med förutsättningen att dom flesta människor tycker att tidelag är fel, och att även du gjorde det.

Men då får jag tänka om vilka argument jag ska använda istället, men då vill jag först ha det bekräftat att du tycker så här.

Citat:
Citat:
Varför denna fascination av sex mellan människor och djur från din sida?
Citat:
Ingen större fascination än sex mellan homosexuella eller varför man inte får döda andra människor. Vi diskuterar vad som är rätt och fel, vi diskuterar "varför hens väg är bättre än min".

Insinuerar du något?
Citat:
Varför då detta behov av att blanda in tidelag när vi diskuterar homosexualitet?

Du menar alltså att bara för att jag diskuterar tidelag och homosexualitet, så är jag "fascinerad" av tidelag, och då menar du väl att på liknande sätt är icke öppet homosexuella så "fascinerade" av att tala emot homosexualitet bara för att dom själva är det?

Och då menar du indirekt att jag själv är "tidelagist" (eller vad det heter). Varför är du själv så intresserad av att veta om jag är "tidelagist"? Är det för att du själv är det, och kanske är intresserad av kontakt?

Citat:
Om du läser vad det var du citerade så var det fel för att man sedan anses som oren. Om man inte kan bli oren så kan det således inte anses fel enligt det citatet.

Nu griper du väl efter halmstrån? Denna orenhet ledde till att mannen och djuret dödades:

"Om en man har könsumgänge med ett djur, skall han straffas med döden. Djuret skall ni också döda." (3 Mose 20:15 Bibel2000)

Citat:
Och här var enbart sex mellan människa och djur som du svarade på trots att jag försökte leda in det på det vi faktiskt diskuterade, sex mellan människor. Så en tredje gång, snälla svara nu och snacka inte bara djursex för då tar jag det som en bekräftelse på att det jag insinuerade halvt på skämt som faktiskt sant,

Vad håller du på med? Bara för att jag inte svarar som du vill, så kommer du att anta att jag håller på med tidelag?

Citat:
spelar det då någon roll hur man har sex? Om ja, exakt vilken eller vilka handlingar är det hen finner så förkastliga? Och varför just dessa och inte andra liknande?

Om du vill begränsa dig med att bara prata om sex mellan människor, så får du faktiskt specificera genom att ställa frågan "spelar det då någon roll hur man har sex mellan människor?"

Citat:
Slutligen besvarades inte heller frågan om homosexuell läggning, även utan handling är förkastligt enligt din Jahve.

Du har inte frågat ordentligt, du kommer hellre med insinuationer och personangrepp.
Citera
2014-04-05, 08:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DingusMcDuck
Varför är det "vad" nu helt plötsligt? Har guden gått och blivit mindre allsmäktig?

Har jag pratat med dig någon gång?

I alla fall så antar du att jag tror på ett visst sätt och drar slutsatser på dina fördomar. Det är väl inte bästa sättet att diskutera sakfrågor, har jag fel?

Är det inte bättre att först fråga mig, och sätta dig in i om jag överhuvudtaget tycker att Gud är "allsmäktig" så som du föreställer dig det? Om inte annat så sliter du ut dina tangenter till ingen nytta, och du blir till slut tvungen att köpa dig ett nytt tangentbord, det är väl onödigt?
Citera
2014-04-05, 10:29
Medlem
Gahlsters avatar
Citat:
text

Eftersom du inte är villig eller kapabel* till en ärlig debatt så ser jag ingen anledning till att lägga ner någon tid på dig mer. Kom tillbaka när du är villig och kapabel.

*Detta kommer du säkerligen uppfatta som ett personangrepp, men det är det inte. Du får lära dig att skilja på personangrepp och sakliga konstateranden.

Edit: Jag ångrade mig, det var en del som jag bara inte kan låta bli att kommentera.

Citat:
"Om en man har könsumgänge med ett djur, skall han straffas med döden. Djuret skall ni också döda." (3 Mose 20:15 Bibel2000)

Du tycker att det nu blir mycket bättre alltså? Helt rimligt med dödsstraff för tidelag(och således gäller samma för alla intilliggande förbuden, att de är lika vettiga och straffen lika så)? Det stackars djuret som inte behöver ha haft något att säga till om skall också avrättas? Du finner inte detta lite absurt?

Frågorna är mest retoriska så du slipper svara på dem om du absolut inte känner att du måste.
Senast redigerad av Gahlster 2014-04-05 kl. 10:40.
Citera
2014-04-05, 11:13
Medlem
Citat:
Eftersom du inte är villig eller kapabel* till en ärlig debatt så ser jag ingen anledning till att lägga ner någon tid på dig mer. Kom tillbaka när du är villig och kapabel.

*Detta kommer du säkerligen uppfatta som ett personangrepp, men det är det inte. Du får lära dig att skilja på personangrepp och sakliga konstateranden.

Edit: Jag ångrade mig, det var en del som jag bara inte kan låta bli att kommentera.

Du tycker att det nu blir mycket bättre alltså? Helt rimligt med dödsstraff för tidelag(och således gäller samma för alla intilliggande förbuden, att de är lika vettiga och straffen lika så)? Det stackars djuret som inte behöver ha haft något att säga till om skall också avrättas? Du finner inte detta lite absurt?

Frågorna är mest retoriska så du slipper svara på dem om du absolut inte känner att du måste.

Jag blev inte klokare på detta inlägg.

Du vet, det är också ett sakligt konstaterande att du är en idiot, det är alltså inte heller ett personangrepp, ta inte illa åt dig, det är bara konstaterande av fakta att du är en idiot*.

Men det vore nog intressant för mig och andra som läser här att du klart och tydligt förklarade om du tycker att tidelag är rätt eller fel.
Citera
2014-04-05, 11:29
Medlem
anonym.hedonists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hejsfittan
Vad är det starkaste beviset för att gud finns?
Finns inga bevis, det är därför det heter TRO.
Citera
2014-04-05, 11:37
Medlem
DingusMcDucks avatar
Citat:
Har jag pratat med dig någon gång?

I alla fall så antar du att jag tror på ett visst sätt och drar slutsatser på dina fördomar. Det är väl inte bästa sättet att diskutera sakfrågor, har jag fel?

Är det inte bättre att först fråga mig, och sätta dig in i om jag överhuvudtaget tycker att Gud är "allsmäktig" så som du föreställer dig det? Om inte annat så sliter du ut dina tangenter till ingen nytta, och du blir till slut tvungen att köpa dig ett nytt tangentbord, det är väl onödigt?

Jag har sannolikt inte pratat med någon av deltagarna i tråden IRL, om det är vad du menar. Om du menar att du inte citerat/kommenterat mina inlägg, så är det väl inte särskilt nödvändigt för att göra sig en uppfattning om vad du tror och tycker, så länge du postar saker som

Citat:
Människor kommer att häda universums skapare hellre än att underordna sig honom och hans bud.

OK, du säger inte uttryckligen att skaparen är allsmäktig, så jag kan ändra frågan till "Har guden gått och blivit mindre universums skapare nu helt plötsligt?" Både miljögifter och skadade arvsanlag är ju saker som existerar i universum.
Citera
2014-04-05, 11:55
Medlem
Gahlsters avatar
Citat:

Men det vore nog intressant för mig och andra som läser här att du klart och tydligt förklarade om du tycker att tidelag är rätt eller fel.

Som du kanske förstått så är det inte längre intressant för mig att i denna tråden förklara saker som jag skrivit som du inte förstått.

Om andra inte förstått och är intresserade så är de mer än välkomna att ställa frågor angående vad de ansåg var otydligt. Tycker man att det var fullt begripligt så får man väl också göra sig hörd om man nu vill det.
Citera
2014-04-05, 12:36
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Vilket låtar som den vanliga blandning av gissninger kombinerat med "outgrundlighet".

Citat:
Ursprungligen postat av Olegski
Ska jag veta att gud finns enligt dig då?

Det får du avgöra själv (jag har iövrigt inga problem med tro som presenteras som TRO). Det jag kritiserar är försöken på att inflika pseudorationella stödargument.
Citera
2014-04-05, 12:37
Medlem
Citat:
Som du kanske förstått så är det inte längre intressant för mig att i denna tråden förklara saker som jag skrivit som du inte förstått.

Du förklarade aldrig klart och tydligt om du är för eller emot tidelag.

Det är ganska enkelt att säga ja eller nej, att du drar ut på det kan tyda på att du är för tidelag, men jag kan inte säkert veta förrän du är tydlig med ditt svar.

Du antydde om att du var för tidelag, och det har du inte starkt sagt något emot (eller ens svagt), det var inte meningen att hänga ut dig. Jag är emot "tidelagister" (i brist på bättre ord) som jag är emot homosexuella, jag älskar människan men hatar synden. Så du kommer inte få mer tillrättavisningar än vad homosexuella får.

Jag ser inte ner på människan som förordar homosexualitet och tidelag, men jag har en avsky mot synden, det är inte normalt, det är inte så som Gud avsåg med skapelsen, varken tidelag eller homosexualitet.

Jag vet att det på Flashback finns dom som förordar tidelag, att du tillhörde en av dessa hade jag inte en aning om. Och det hade varit lättare att förstå dig om från första början hade varit öppen med det (om du nu är för tidelag, vilket jag ännu inte fått ett tydligt svar på).

Så jag är inte ute för att hänga ut dig, utan för att klargöra vart du står, så att jag vet vilka argument jag kan använda för att du ska förstå att Gud finns, och att han har vissa krav på människan även om han samtidigt är förlåtande mot människans synder.

MVH.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in