2014-04-04, 12:52
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fagin
Dom glömde storbritanniens verkar det som..

Dessutom är det 200 och inte 204 plan som försvarsmakten beställt. De övriga fyra är provplan som ägs av Saab och två av dem har störtat. De störtade planen ersattes i början av produktionsplan som sen återgått till Försvaret. Saab har två fungerande provplan kvar varav den ena är demonstratorn. Utöver de 204 planen finns/fanns det en del icke kompletta skrov, cockpiter etc som används för utbildning och tester.

De tre ETPS gripen som Storbrittannien förfogar över är stationerade på Såtenäs och ingår nog bland de operativa planen i grafiken. Dessa plan skiljer sig från de andra genom målningen på fenan. Övningarna sker mest över Vänern men ibland kan man se några av dessa plan över Uddevalla när de flyger ut över Nordsjön för att öva med brittiska flygplan.
Citera
2014-04-04, 13:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Plunky
7 poster upp (#6653) finns en länk till en bild på nyteknik.se som illustrerar det du efterfrågar.

Tack, Då är det jag som har missat.
My bad
Citera
2014-04-04, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bullfetta
Vill man bedriva anfallskrig, så är JAS 39 Gripen ett måste i hangaret. Själva förkortningen JAS betyder: Jakt Attack Spaning. Ett överljudsplan som är konstruerat för aktiv strid i akuta krigssituationer.
JAS rekognoserar i fiendeland och visar vägen för bombplanen. Ur försvarssynpunkt är en stark flotta och ett starkt infanteri betydligt viktigare.

Karin Enström låter påläst och kunnig när hon framträder i TV. Eller kanske är hon uppknullad av någon skicklig general inom Flygvapnet. Vem vet ?

Så du menar om Ryssland kommer med några flankers och Pak-Fa så behöver vi inte möta upp med egna flyg. Det är heller inte smart att sänka fiendens båtar med våra JAS?
Citera
2014-04-04, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lampan.
Tramsigt att öka med 10 JAS gripen om vi ska ha ett starkt försvar. Ryssland har 1314 Jakt och attack flygplan, Sverige ökar till 70 och hoppas det räcker

De flesta av dessa är gammal sovjet-skrot som inte gör någon som helst nytta och skulle bli nedskjutna direkt.

Hur många uppdraperade och moderna jaktflygplan har egentligen Ryssland idag?
Citera
2014-04-04, 21:18
Medlem
coyoteroadrunners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ööööööHH
De flesta av dessa är gammal sovjet-skrot som inte gör någon som helst nytta och skulle bli nedskjutna direkt.

Jag vet inte så mycket om de ryska flygplanen så nåt svar på frågan blir det ej.

Men jag tror att man ska vara lite försiktig med att avfärda gamla flygplan som skrot. Detta skrot är trots allt en slags plattformar som kan bära vapen, och i viss mån så kan man kompensera teknisk underlägsenhet med hög numerär Om t.ex 1.000 skrotflygplan kommer flygande mot sverige i ett lite oväntat läge med smällare under vingarna så blir det riktigt körigt att ta hand om problemet. En och annan svettpärla i pannan. Det går inte att vara överallt samtidigt även om man bär svensk uniform skulle jag tro.

Edit: M.a.o att köpa några Gripen extra skadar ej enligt mitt tycke.
Citera
2014-04-04, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av coyoteroadrunner
Bättre att köpa vapen till de flygplan som vi har beställt.

Skulle man få pengar över kan man lägga dem på att återinföra vägbaserna, skaffa modernt luftvärn med medellång räckvidd, osv....
Citera
2014-04-04, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av coyoteroadrunner
Jag vet inte så mycket om de ryska flygplanen så nåt svar på frågan blir det ej.

Men jag tror att man ska vara lite försiktig med att avfärda gamla flygplan som skrot. Detta skrot är trots allt en slags plattformar som kan bära vapen, och i viss mån så kan man kompensera teknisk underlägsenhet med hög numerär Om t.ex 1.000 skrotflygplan kommer flygande mot sverige i ett lite oväntat läge med smällare under vingarna så blir det riktigt körigt att ta hand om problemet. En och annan svettpärla i pannan. Det går inte att vara överallt samtidigt även om man bär svensk uniform skulle jag tro.

Mja, flygplan blir mer eller mindre "värdelösa" om de inte ständigt uppdraperat så som jag förstått det. De flesta flygplan Ryssland har har väl omodern radar, dessutom är de stora. Gripen är liten och har toppmodern radar = vi ser de gamla planen långt före dom ser oss = bara att tömma det vi har under vingarna mot dem, vända om snabbt och ladda om (vilket görs betydligt snabbare med gripen än Flankers).

Dessutom lär Ryssland aldrig skicka ens hälften av sin flygplansflotta i ett anfall. De vill ju inte lämna dem själva helt utblottade.
Citera
2014-04-04, 21:38
Medlem
Citat:
Mja, flygplan blir mer eller mindre "värdelösa" om de inte ständigt uppdraperat så som jag förstått det. De flesta flygplan Ryssland har har väl omodern radar, dessutom är de stora. Gripen är liten och har toppmodern radar = vi ser de gamla planen långt före dom ser oss = bara att tömma det vi har under vingarna mot dem, vända om snabbt och ladda om (vilket görs betydligt snabbare med gripen än Flankers).

Dessutom lär Ryssland aldrig skicka ens hälften av sin flygplansflotta i ett anfall. De vill ju inte lämna dem själva helt utblottade.
Värre då att det inte finns så mycket att hänga under vingarna.

Ryssland har många flygplan som minst är i samma klass som Gripen.
Citera
2014-04-04, 21:50
Medlem
Inlägg flyttade från annan tråd in i denna tråd, 9 inlägg om haveriet fp individ 39-102 (vattenfestivalen)
//moderator
Citera
2014-04-04, 21:59
Medlem
Elofzons avatar
Citat:

Dom Ryska kärrorna som finns i vårat närområde dvs Kaliningrad bla. håller en ganska hög nivå rent kapacitetsmässigt.

Om dom dessutom väljer att anfalla oss kring påskhelgen så skulle det funka med ett gäng cessnor...
Citera
2014-04-04, 22:08
Medlem
coyoteroadrunners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brunkeberg
Bättre att köpa vapen till de flygplan som vi har beställt.

Skulle man få pengar över kan man lägga dem på att återinföra vägbaserna, skaffa modernt luftvärn med medellång räckvidd, osv....

Kanske har ni rätt. Eller så lägger staten pengar på detta samtidigt med dessa tio extra flygplan som det nu talas om. Bara att se till att det inte försvinner en massa pengar i misslyckade utlandsprojekt inom energisektorn m.m. så finns det kanske pengar till Gripenplan och det som hör till
Citera
2014-04-04, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brunkeberg
Värre då att det inte finns så mycket att hänga under vingarna.

Ryssland har många flygplan som minst är i samma klass som Gripen.

Det är ju en annan sak!

Citat:
Ursprungligen postat av Elofzon
Dom Ryska kärrorna som finns i vårat närområde dvs Kaliningrad bla. håller en ganska hög nivå rent kapacitetsmässigt.

Om dom dessutom väljer att anfalla oss kring påskhelgen så skulle det funka med ett gäng cessnor...

Ja, självklart har Ryssland några hundra moderna flygplan, och de flesta av dessa har de givetvis i Europa-området. Det jag menade var att någon skrev att de har tusentals flygplan, jag menar att majoriteten av dessa är omoderna.

Haha ja, jag skämdes fan när nyheten kom om att alla våra piloter hade påskledigt samtidigt som Ryssland övade anfall mot oss

Island skulle ju kunna bomba oss om de velat. "Vi kunde tyvärr inte försvara oss för våra piloter hade pappaledigt, var på genus-föreläsning och våra kvinnliga piloter hade mens"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in