2014-04-03, 21:41
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brain-Level
Men astronomisk mer erfarenhet av polisarbete än du, eller du och jag tillsammans eller den hela samlade i denna tråden. Kanske på hela Flashback till och med.
Polishunden däremot. Det är, som någon brukar skriva, min bakgård.

Men va fan jobbar AB inom polisen?
Ja, jag säger då det. Vad är nästa överraskning i denna FU?
Citera
2014-04-03, 21:43
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av majk69
Och det är inte på en blodfläck markeringen görs...även om nu Lagro bestämt hävdar det

Uno markerar bara på doftmolekyler från död människa, den doften vi känner när någon legat död en vecka eller två. Blodet i KJ:s bagage är absolut det som avger denna doft. Det behöver inte vara ytor som haft direkt kontakt med det döda. Just därför kan dessa kriminalsökhundar hitta drunknade personer på sjöbotten, t o m under is.
Citera
2014-04-03, 21:53
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Hur vet du att något fanns i bagageluckan, och att hunden inte ljög?

Det är egentligen en onödig diskussion och leder inte till någonting. Om hunden markerar så tar mänsklig hand över undersökningen, och det är vad teknikerna hittar som är av betydelse. Har hunden markerat för likdoft så finns det med största sannolikhet likdoft, och man hittar förhoppningsvis något som styrker att hunden hade rätt.

Hittar teknikerna ingenting så är hundens markering inte värd speciellt mycket. Man kan så att säga inte veta med säkerhet om hunden har markerat sin målsubstans, men det kan man antaga om man i samband med markeringen hittar t ex. blod, hudfragment, hår eller annat från en mänsklig kropp, åtminstone så är det så det fungerar i praktiken.(Tvivlar man på det här så ifrågasätter man vetenskap och beprövad erfarenhet och då är inte en kriminaltråd på flashback rätt forum för att ifrågasätta det tycker jag. Vi har att förhålla oss till polis, åklagare och domstol och hur de ser på frågan.)

Man kan också använda sig av mer än en hund, och markerar mer än en hund utan att det hittas några tekniska spår så kan det rimligt tolkas som att det verkligen handlar om likdoft, dock säger det ingenting mer än så. När, vad och hur kan man inte veta.

Ljög hunden i det här fallet? Sannolikt inte därför att man hittade blod ifrån det styckade offret i bagageutrymmet, en plats där man erfarenhetsmässigt vet att lik brukar transporteras i samband med att en bil används till att undanskaffa ett lik. Jag tycker att åklagaren och domstolen har gjort en rimlig bedömning, dock är det inte säkert att antagandet stämmer med vad som verkligen har hänt. Vi bör inte heller glömma allt annat som har framkommit i utredningen, om övriga bevis är sanna så stärker det hypotesen om ett lik eller kroppsdelar i bagageutrymmet.

Så ser jag på saken.

Inlägget är inte riktat mot just Quarrels kommentar, men någonstans vill jag hoppa in i den här frågan.
Citera
2014-04-03, 21:54
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Hur vet du att något fanns i bagageutrymmet, och att hunden inte ljög?

Nu blir jag lite yr. När hundsöket gjordes var väl blodfläcken bortskuren? Vilket i och för sig inte är förvånande i denna fatala utredning.
Blod hade påvisats även på en list på bilen. Markerade Uno på listen? Om han inte gjorde det var det ju friskt blod eller...?

Att inte Uno sa till att han ville lukta på handsken och påsen också är väl lite mycket bgärt men det borde ju skötaren Ulf kollat upp.
Senast redigerad av PeterNoster 2014-04-03 kl. 21:56.
Citera
2014-04-03, 21:56
Medlem
Brain-Levels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Nu blir jag lite yr. När hundsöket gjordes var väl blodfläcken bortskuren? Vilket i och för sig inte är förvånande i denna fatala utredning.
Blod hade påvisats även på en list på bilen. Markerade Uno på listen? Om han inte gjorde det var det ju friskt blod eller...?

Att inte Uno sa till att han ville lukta på handsken och påsen också. Det borde ju skötaren Ulf kollat upp.

Eller det enkla och snabba svaret på trådhaveristinlägget. Hundar ljuger inte.
Citera
2014-04-03, 21:58
Medlem
Quarrels avatar
Citat:

Att inte Uno sa till att han ville lukta på handsken och påsen också. Det borde ju skötaren Ulf kollat upp.
Även om doften bara fanns i blodet fanns doftmolekyler sannolikt kvar även efter att mattbiten skurits bort. Men det hade varit lätt att bekräfta att blodet i bagageutrymmet kom från en död VB genom att låta Uno sniffa på påsen och handsken.
Citera
2014-04-03, 22:05
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Även om doften bara fanns i blodet fanns doftmolekyler sannolikt kvar även efter att mattbiten skurits bort. Men det hade varit lätt att bekräfta att blodet i bagageutrymmet kom från en död VB genom att låta Uno sniffa på påsen och handsken.

Men blodet på listen fanns ju kvar?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Mitt fetande.

AB ritade INTE de rundade tvärsnitt.

Det var polisen Pa Kempainen som ritade dom.

Det kan ni läsa FUP 1234, 2 sidor innan tekningarna på siden 1236 i FUP

Bilaga till Förhör 2013-06-14 11:13, diarienr 2500-K8041-13
Beskrivning
Alexander har ritat det inom cirkeln.
Pa Kempainen har ritat övrigt.

Bra hittat. Jag fick lyssna på förhöret med AB vad han säger om de tvärsnitten. Man hör dialogen mellan AB och polisen medans han ritar.

Teckningen är runt minut 25 i förhöret med AB.
Och han vidhåller verkligen starkt att ena sidan är platt och andra böjd. D-form alltså.

Ett besynnerligt verktyg han beskriver, som en rasp utan tänder.
Senast redigerad av lolifer 2014-04-03 kl. 22:38.
Citera
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clavell
På frågan "Var sitter polisen och beskriver för vittnet hur/vad som skall ritas?" svarade du "Här är mitt inlägg där du kan läsa hur och var".

Jag bara hänvisade till var upplysningara ang vem som ritat vad kund hittas, efter att någon annan svarat på mitt inlägg och menade att polisen påvärkat AB till hur has skulle rita, sedan frågar någon denna person var han kan hitta upplysningar om det, därefter postar jag ett länk till mitt inlägg som har FUP sidorna + info om vad AB riatat och vad polisen ritat, förstår du nu?
Men ja, jag skulle kanske ha skrivt "men det är inte jag som skrivit att polisen beskriver för AB hur han ska rita"
Citera
Moderator
OYs avatar
Citat:

Att inte Uno sa till att han ville lukta på handsken och påsen också är väl lite mycket bgärt men det borde ju skötaren Ulf kollat upp.

Doftmolekyler kan fästa på olika ytor men även finnas i luften. När mattan klipptes bort så kan doftmolekyler ha ramlat ner på ytan under mattan, de kan ha svepts med av en vindrörelse och hamnat på Ulfs skor eller precis var som helst. Det intressanta är inte exakt var liklukten markeras utan att det markeras Lägg till vad teknikerna hittade och en bild växer fram, en slutsats.

Att visa hunden exakt var den ska nosa och att det ger en markering betyder inte heller särskilt mycket, doftmolekylerna kan finnas just där hunden nosar av olika anledningar. T ex. så kan liket ha avsatt doften via kontakt med utan, men doften kan också ha hamnat just där t ex. via vind, vatten eller smittat från något föremål.
Citera
2014-04-03, 22:07
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Men blodet på listen fanns ju kvar?
Visst. Det hade fortfarande varit idé att låta Uno kolla påsen och handsken.
Citera
2014-04-03, 22:08
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Husvagn2
Det är lite märkligt med den där schlangekraft. Så fort namnet nämns är det alltid någon som frågar om relevansen i att prata om denne någon. Vidare är det en av få icke identifierade personer som kvarstår att utreda i denna tråd. Det verkar som om att några i tråden skyddar schlangekrafts identitiet. En sak av flera som gör schlangekraft intressant är exempelvis den bild som lång på hens hemsida, visandes KJ peka "satan-fingrar" mot kameran. KJ befinner sig i en bunker. Vidare borde polisen ta reda på lite mer om "thai-dockan?" som låg naken, blodig och inlindad i plast på ett golv, osv, osv.

Bara det facto att inget namn har kunnat presenteras gör schlangekraft mystisk och väcker tankar om eventuell inblandning i mordet.

Identiteten är fastslagen för länge sedan och killen bor i samma hus som bröderna Hert*berg.

Min uppfattning är att det råder en rädsla i tråden för att diskutera honom och hans gelikar. Varför ? Därför att deras osmakliga intresse för döden tar sig uttryck på ett makabert och ytterst motbjudande sätt. Anmärkningsvärt är att han med anhängare (hur många ?) bor i Boden och att flera av bilderna direkt för tankarna till dådet - asiatisk tjej, plastpåse, benens placering, två hugg i hjärtat. För att nämna några.

Här hittar vi de riktigt skruvade, gränslösa och iskalla killarna.....

Den fotograferande snubben i närheten av gula huset, undrar om han någonsin blev förhörd av polisen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in