Citat:
Ursprungligen postat av
Quarrel
Hur vet du att något fanns i bagageluckan, och att hunden inte ljög?
Det är egentligen en onödig diskussion och leder inte till någonting. Om hunden markerar så tar mänsklig hand över undersökningen, och det är vad teknikerna hittar som är av betydelse. Har hunden markerat för likdoft så finns det med största sannolikhet likdoft, och man hittar förhoppningsvis något som styrker att hunden hade rätt.
Hittar teknikerna ingenting så är hundens markering inte värd speciellt mycket. Man kan så att säga inte veta med säkerhet om hunden har markerat sin målsubstans, men det kan man antaga om man i samband med markeringen hittar
t ex. blod, hudfragment, hår eller annat från en mänsklig kropp, åtminstone så är det så det fungerar i praktiken.(Tvivlar man på det här så ifrågasätter man vetenskap och beprövad erfarenhet och då är inte en kriminaltråd på flashback rätt forum för att ifrågasätta det tycker jag. Vi har att förhålla oss till polis, åklagare och domstol och hur de ser på frågan.)
Man kan också använda sig av mer än en hund, och markerar mer än en hund utan att det hittas några tekniska spår så kan det rimligt tolkas som att det verkligen handlar om likdoft, dock säger det ingenting mer än så. När, vad och hur kan man inte veta.
Ljög hunden i det här fallet? Sannolikt inte därför att man hittade blod ifrån det styckade offret i bagageutrymmet, en plats där man erfarenhetsmässigt vet att lik brukar transporteras i samband med att en bil används till att undanskaffa ett lik. Jag tycker att åklagaren och domstolen har gjort en rimlig bedömning, dock är det inte säkert att antagandet stämmer med vad som verkligen har hänt. Vi bör inte heller glömma allt annat som har framkommit i utredningen, om övriga bevis är sanna så stärker det hypotesen om ett lik eller kroppsdelar i bagageutrymmet.
Så ser jag på saken.
Inlägget är inte riktat mot just Quarrels kommentar, men någonstans vill jag hoppa in i den här frågan.