2014-04-03, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Är denne "schlangekraft" identifierad och hörd av polisen ?
Det är lite märkligt med den där schlangekraft. Så fort namnet nämns är det alltid någon som frågar om relevansen i att prata om denne någon. Vidare är det en av få icke identifierade personer som kvarstår att utreda i denna tråd. Det verkar som om att några i tråden skyddar schlangekrafts identitiet. En sak av flera som gör schlangekraft intressant är exempelvis den bild som lång på hens hemsida, visandes KJ peka "satan-fingrar" mot kameran. KJ befinner sig i en bunker. Vidare borde polisen ta reda på lite mer om "thai-dockan?" som låg naken, blodig och inlindad i plast på ett golv, osv, osv.

Bara det facto att inget namn har kunnat presenteras gör schlangekraft mystisk och väcker tankar om eventuell inblandning i mordet.
Citera
2014-04-03, 17:51
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clavell
Polisen vet i alla fall mer än oss. Därför tycker jag det behövs något mer konkret än att man tror att något inte utretts innan man kommer med tvärsäker kritik.

Det felaktiga spaningsdatumet var såklart slarvigt. Helt klart. Men att man skulle kunna genomföra en så här omfattande utredning utan att begå några misstag är en utopi.

När det gäller spanet så verkar det inte ha varit så omfattande. Varken mot MB eller KJ. Jag antar att det handlade om resurser. Här kan man såklart kritisera politikerna för att polisen inte har mer resurser om man vill. Eller så kan man kritisera polisen för att de inte prioriterat annorlunda. Man vad är det i så fall som polisen inte skulle ha gjort? Jag tror inte kritikerna i den här tråden har tillräckligt med kunskap för att kunna bedöma om man borde prioriterat annorlunda.

Det beror ju också på vad åklagarna nöjer sig med. Kanske är det just detta pluralis av åklagare som gjort att de inte har mer utrett. De har säkerligen pratat mer med sig själva än experterna.
Citera
2014-04-03, 17:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Husvagn2
Vittnets beskrivning av den vita bilen passar bättre in på JJ bil än WL.

Inte så förvånande då JJ visste var KJ gömt kroppen och blev tvungen att flytta den bort från plats som kunde förknippas med KJ och placera den så den kunde hittas så allt spring och letande kring KJ:s lekplatser skulle upphöra.
Citera
2014-04-03, 17:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Steelmachine33
Hade för mig att det var så.
Så troligt att kroppen aldrig transporterades i Sonatan överhuvudtaget. Resten av familjens fordon genomsökta utan spår.
Troligt att någonting besudlat bagageutrymmet utan att KJ uppmärksammat det. Kan inte varit något blodigt emballage för det skulle han förstått att den behövde rengöras.
Om mot förmodan annat fordon eller kåpsläp används för transport, vems och vilket?

Några alternativ: chevrolet pickup (kj nämner i förhör att det krävs en sådan för att åka runt kring forten, samt att det stod en sådan vid röda förrådet ca 450m från gula huset), KJ äldre brors släpvagn som JJ renoverade i all hast, bytte golvet på släpet strax innan KJ greps, eller någon av de bilar som brändes upp kring Boden och Luleå vid aktuell tidpunkt, WL bil?
Citera
2014-04-03, 17:57
Medlem
PeterNosters avatar
En halvpenna och ett stämjärn ser ut så här i profil rakt framifrån och från sidan med den vassa änden:

Kod:
  ____                            ___________________________
 /     \                         /
/       \                       /__________________________
|_______|                      /____________________________

Notera: Inga vassa kanter på verktygets långsida, bara i spetsen.
Senast redigerad av PeterNoster 2014-04-03 kl. 18:16.
Citera
2014-04-03, 18:01
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av majk69
Inte så förvånande då JJ visste var KJ gömt kroppen och blev tvungen att flytta den bort från plats som kunde förknippas med KJ och placera den så den kunde hittas så allt spring och letande kring KJ:s lekplatser skulle upphöra.

Finns inte en förälder som skulle springa runt med kroppsdelar för att skydda sin son. En förälder vet genast att denne behöver tas om hand för vård och tillkallar polis.
Tänk: Vem står näst på tur?
Citera
2014-04-03, 18:01
Medlem
rayraviolis avatar
En av de mest egendomliga inslagen i det här fallet är fyndplatserna. Varför just där?

En tänkbar förklaring är att kroppsdelarna egentligen skulle till Mjösjöberget, närmare bestämt det djupa hål som finns under en lucka där. Se bodenforevers inlägg: (FB) Boden: Mordet på Vatchareeya Bangsuan (Länk till sammanfattning i trådstarten) KJ själv nämner denna lucka under förhören. Detta visade sig dock omöjligt eftersom det fanns en bom där. KJ antyder att han inte kände till bommen:

"Ja, men…anledningen…anledningen till varför jag inte sökte i det andra fortet…det var ju för att det…de hade ju ställt…satt en jäkla bom för." (s. 1602)

Nån som vet hur länge vägen upp till Mjösjöberget hade varit förbommad?
Citera
2014-04-03, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Den teorin är färdigfilad och finns redan presenterad och diskuterad, sök i mina poster så hittar du, så slipper du uppfinna hjulet en gång till.

Mvh

Intressant. Men du har skrivit väldigt många inlägg. Har du något sökord jag kan gå på?
Citera
2014-04-03, 18:11
Medlem
Clavells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rayravioli
En av de mest egendomliga inslagen i det här fallet är fyndplatserna. Varför just där?

En tänkbar förklaring är att kroppsdelarna egentligen skulle till Mjösjöberget, närmare bestämt det djupa hål som finns under en lucka där. Se bodenforevers inlägg: (FB) Boden: Mordet på Vatchareeya Bangsuan (Länk till sammanfattning i trådstarten) KJ själv nämner denna lucka under förhören. Detta visade sig dock omöjligt eftersom det fanns en bom där. KJ antyder att han inte kände till bommen:

"Ja, men…anledningen…anledningen till varför jag inte sökte i det andra fortet…det var ju för att det…de hade ju ställt…satt en jäkla bom för." (s. 1602)

Nån som vet hur länge vägen upp till Mjösjöberget hade varit förbommad?
Intressant ide! Jag är grymt imponerad av hur du hela tiden lyckas komma med vettiga nya teorier och idéer. Det kan man ju inte direkt säga om så mycket annat som publiceras här.
Citera
2014-04-03, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lolifer
Till alla som tror att KJ är oskyldig. Det var ju himla "otur" att den 5.2 cm syntetfiber man hittade på VBs kropp var så väldigt "militärgrönig". Jag menar vad är chansen för det?

bildlänk

Kan den vara från den "kamouflagefärgade Bergen ryggsäck på 90-120 liter" KJ ska ha haft men som sen försvann? (Och som KJ eventuellt bar kroppen med)

Fibern är entuellt vågig som banden/stropparna är på dessa ryggsäckar.

Kanske relevant: Enligt AB om skador på KJs ryggsäck:

WL var väl i området iförd uniform enligt han själv?
Citera
2014-04-03, 18:15
Medlem
Är det någon i tråden som har plockat ut och kan publicera i tråden det som hamnat i slasken?
Det vore intressant att med idag kända förhållanden i fallet VB titta på samband och iakttagelser som andra, utanför FUP, har vittnat om. Detta gäller särskilt observationer kring kyrkogården, forten, degerberget och i närheten av ICA (nära VB bostad). Tidiga slutsatser av Polisen samt valt huvudspå av åklagare kan ha renderat i att vittnen har bortsorterats grundat på de fakta och uppfattning som då rådde, men som idag kan sättas i samband med den bild av vad som har hänt grundat på de slutsatser och flashare har dragit eller spekulerat om.
Citera
2014-04-03, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Det verktyg du photoshoppat ger ju ett C inte ett D. Alla sår skulle få samma bredd på ytan om verktyget stuckits in längre än spetsen.

Sen ser jag ingen halvpenna någonstans om han inte menar en rund penna. En penna är väl sexkantig.

Framförallt glöm det där med brynet:

Yes de ger ett "C". Jag vet att det står "D" på ett ställe i FUP. Men var är egentligen alla dessa "D"?

Skador rygg

Det finns ett fint D på framsidan men det kommer ju från ett dubbelhugg/stick.

Det verkar absolut som att det är flera vapen. Jag bara kommenterar det mest underliga. Det som gjorde majoriteten av såren.

Och yes som du säger skulle alla sår se likadana för de hugg då verktyget gått in längre än spetsen. Men kanske spetsen var 5 cm i längd.

Om något hugg gick förbi spetsen hade det nog varit det bredaste såret på 1.9 cm och hade kanske passat med en vanlig 2 cm skölp, då såren drar ihop sig lite.

Vässning av skölpen hade tagit ett tag med brynet. Träredskap är som sagt mindre hårt härdade. Annars fanns kanske tillgång till elektrisk slipmaskin bland JJ verktyg om han hade haft bråttom.
Senast redigerad av lolifer 2014-04-03 kl. 18:26.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in