2014-04-03, 20:19
Medlem
Clavells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Men är det så svårt att fatta detta. Blod från en levande människa innehåller inget kadaverin. Det bildas heller inget kadaverin i blodet.
Blod som kommer från en som varit död i 20 minuter har blivit smittat med kadaverin från den döda kroppen. Fatta!
Precis, VB kan ha varit död i upp till 20 minuter när blodet lämnade hennes kropp. Utan att det luktar lik.

Sen är väl de där 20 minuterna en väldigt osäker siffra. Jag har sett allt ifrån 20 minuter till en timme innan kroppen börjar lukta. Och hur lång tid det tar innan blodet börjar lukta har i alla fall jag aldrig sett någon vetenskapligt bevisad siffra på. Men det kanske finns?
Citera
2014-04-03, 20:29
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Men är det så svårt att fatta detta. Blod från en levande människa innehåller inget kadaverin. Det bildas heller inget kadaverin i blodet.
Blod som kommer från en som varit död i 20 minuter har blivit smittat med kadaverin från den döda kroppen. Fatta!

Jag har läst hundratals inlägg om dessa magiska 20 minuter men aldrig sett nån egentlig källa. Lästips för den kunskapstörstige? Sen är jag lite nyfiken på hur man ska värdera "icke-markeringar" från hundar i ett sånt här läge. Jag är med på att en markering hade varit ett starkt stöd för att blodet kommer från en död människa. Men betyder det per automatik att blodet kommer från en levande person om hunden inte markerar?
Citera
2014-04-03, 20:31
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av finday
Bara för att vara tydlig, har du någon källa på att blodet är från en levande VB?

FUP sidan 364:

Undertecknad och polisinspektör JB har kallats till Luleå polisstation för att göra
ett kriminalsök med polis hund. Söket genomfördes med polishunden Uno som enbart är
tränad för att söka efter och markera mänsklig förruttnelse lukt.
Ett så kallat noll sök gjordes med kollegans Berlins hund Kompis, vilket innebär att ytan som
tejprullarna skall läggas ut på inte är kontaminerad med Unos målsubstans. Berlins hund är
utbildad för att söka efter och markera mänsklig förruttnelselukt, blod från människa och
sperma från människa.
Söken filmades av personal från tekniska roteln Luleå.
Söket gjordes i Luleå polishus, fyshallen. På golvet hade det rullats ut brunt papper ca 1m
brett. Pappret nollsöktes av Berlin och hans hund. Ingen av hundens mål substanser fanns på
pappret.
Efter Berlins nollsök så placerades nio st liknande tejprullar, de var märkta från A-I. En utav
rullarna skulle vara den som man ville ha undersökt av hunden. Jag hade ingen kunskap om
vilken innan söket.

Jag och Uno påbörjade vårt sök. Hunden var intensiv och sökte både papper och tejprullar på
bra sätt. Hunden sökte över rullarna två gånger sedan togs han ut för att några rullar lossnat
från tejpen de satt fast på. Efter det så sökte Uno över pappret och rullarna igen, han plockar
då upp en del rullar vilket jag tolkar som att Uno anser sig klar med jobbet. Han hittar ingen
förekomst av sin mål substans på någon av tejprullarna
.
Citera
2014-04-03, 20:31
Medlem
findays avatar
Citat:
Ta och fundera på hur något kan bli smittat när det lämnat kroppen och det inte bildats kadaverin än, sen när du funderat och inte förstått så tar du och funderar en gång till, gör det iterativt tills det går upp ett ljus
Citera
2014-04-03, 20:36
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clavell
I ditt tidigare inlägg finns väl inget som stöder att polisen skulle ha berättat för AB vad han skulle rita? AB säger ju själv i förhöret att verktyget är böjt på ena sidan och platt på andra.

Det var inte jag som skrev att polisen berättat för AB hur han skulle rita, det jag har postat är upplysning om att vad AB ritat är enbart det som finns i cirklen på det pappret där det påstådda stämjärnet ritats, och att resten som ritats, ritats av polisen.
Citera
2014-04-03, 20:41
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brain-Level
Jag kollade sidhänvisningen och teckningarna, samt läste förhöret. Ingenstans framgår att polisen sitter och beskriver för vittnet hur/vad som skall ritas?
Kladdet från polisens sida ser ut att vara tecknat i någon fråga typ "Menar du såhär?" eller liknande.

Så än en gång, var framgår det att polisen beskriver för vittnet hur/vad som skall ritas? Framför allt, i vilken ordning är det tecknat på pappret? Vet du inte det så är detta ett för dig typiskt svammelinlägg i vanlig ordning. Eller trådsanning om du så vill. Kan alltså lämnas helt utan avseende.

Kan du redogöra för vad som hänt på papperet och vad är konsekvenserna mellan:

1. Polisen ritar bågarna först.
2. Polisen ritar bågarna sist.

Varför ritar polisen överhuvudtaget bågar på vittnets papper?
Förstod domstolen att polisen ritat bågarna?

Om jag inte missminner mig så spelades detta förhör in på video som sen försvann eller.....?
Citera
2014-04-03, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rayravioli
Jag har läst hundratals inlägg om dessa magiska 20 minuter men aldrig sett nån egentlig källa. Lästips för den kunskapstörstige? Sen är jag lite nyfiken på hur man ska värdera "icke-markeringar" från hundar i ett sånt här läge. Jag är med på att en markering hade varit ett starkt stöd för att blodet kommer från en död människa. Men betyder det per automatik att blodet kommer från en levande person om hunden inte markerar?

Det är väl samma hund vi pratar om här, kan han blindmarkera en gång kan det hända två?
Citera
2014-04-03, 20:54
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ta och fundera på hur något kan bli smittat när det lämnat kroppen och det inte bildats kadaverin än, sen när du funderat och inte förstått så tar du och funderar en gång till, gör det iterativt tills det går upp ett ljus

Blodet i bagagerummet och på tejprullen luktade inte kadaverin. OK?
Är mordplatsen i bagagerummet eller....?
Upplys mig, tack.
Citera
2014-04-03, 20:57
Medlem
Clavells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Det var inte jag som skrev att polisen berättat för AB hur han skulle rita, det jag har postat är upplysning om att vad AB ritat är enbart det som finns i cirklen på det pappret där det påstådda stämjärnet ritats, och att resten som ritats, ritats av polisen.

På frågan "Var sitter polisen och beskriver för vittnet hur/vad som skall ritas?" svarade du "Här är mitt inlägg där du kan läsa hur och var".
Citera
2014-04-03, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rayravioli
En av de mest egendomliga inslagen i det här fallet är fyndplatserna. Varför just där?

En tänkbar förklaring är att kroppsdelarna egentligen skulle till Mjösjöberget, närmare bestämt det djupa hål som finns under en lucka där. Se bodenforevers inlägg: (FB) Boden: Mordet på Vatchareeya Bangsuan (Länk till sammanfattning i trådstarten) KJ själv nämner denna lucka under förhören. Detta visade sig dock omöjligt eftersom det fanns en bom där. KJ antyder att han inte kände till bommen:

"Ja, men…anledningen…anledningen till varför jag inte sökte i det andra fortet…det var ju för att det…de hade ju ställt…satt en jäkla bom för." (s. 1602)

Nån som vet hur länge vägen upp till Mjösjöberget hade varit förbommad?

Det kommer från "överskottsinformationen" och jag tror att där finns en hel del att hämta ur KJ's bubbla. Du kommer med en intressant tanke som jag tror kan ha bäring liksom annan överskottsinfo som droppade in under förhören.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Det är väl samma hund vi pratar om här, kan han blindmarkera en gång kan det hända två?

Att hunden missar något som finns är inte en blindmarkering, den markerar ju inte alls. Det är fullt möjligt dock. Däremot inte tvärtom, markera där inget finns för den belönas aldrig med att ljuga.
Citera
Medlem
Brain-Levels avatar
Citat:

Kadaverin börjar bildas i "dödsögonblicket". Alltså så snart själva förruttnelseprocessen startar. När kroppen dör med andra ord. Sedan tar det runt 15-20 minuter som tidigast innan en "likhund" kan känna lukten.

Edit: Eller alla hundar kan känna den doften runt den tiden, men utbildade likhundar har som tidigast börjat markera för likdoft så tidigt som 15 minuter efter döden.
Senast redigerad av Brain-Level 2014-04-03 kl. 21:00.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in