2014-04-03, 19:45
Medlem
AnaheimDuckss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mo-lester
Nu fan tänker jag sätta 1.8 på HP men först måste jag GARANTERA ett 2.0 på matten.

Fick 1.9 senast (67/80) och det är väl okej men denna gång vill jag FAN ha 2.0. Min poängfördelning såg ut såhär:

20/24 XYZ
16/20 KVA
10/12 NOG
21/24 DTK

Känner mig jävligt säker på DTK så det behöver jag inte plugga på. Fick nämligen 23/24 på DTK gången innan det så det lär nog gå bra. Däremot vet jag fan inte hur jag ska bära mig åt för att få runt 70p och således garantera ett 2.0. Satsa på XYZ? KVA? NOG? Känner att jag misslyckas mest på NOG. Men hur fan blir man bra på det? MÅSTE man ställa upp alla ekvationer? Vissa uppgifter känns omöjliga, de känns som överkurs typ. Känns som att jag kommer va 1-2 poäng från 2.0 igen i år

Om du besitter den potentialen, och skrev 23/24 på senaste DTK och ändå är väldigt jämn överlag, så tror jag det handlar om att du behöver ha en bra dag snarare än att plugga på specifika delar. Sätter du 16/20 och 20/24 på KVA och XYZ konsekvent tror jag du kan fixa några extra poäng om du ligger på maxnivå genom hela provet.
Citera
2014-04-03, 19:50
Medlem
AnaheimDuckss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av felicious
Det handlar inte om att inte läsa hela texten, det handlar om att sålla bort sånt som inte är av relevans. Jag har under dagen testat olika strategier.

1. Läs genom texten grundligt och svara på frågorna efteråt.
Jag har varken läshastigheten eller läsförståelsen i bakfickan. Detta gör att denna metod blir otroligt ineffektiv för mig, då en längre text tar uppemot sju minuter att läsa, och jag korvstoppas av all information. Dessutom genomför jag i stort sett samma metod när jag väl kommer till frågorna, som jag gör när jag inte har läst genom hela texten, men med 5-7 bortkastade minuter.

2. Läs frågorna först, och läs sedan genom texten grundligt och markera fortlöpande i marginalerna
Denna metod funkar bättre än metod 1, men samma sak, jag tänker inte utsätta mitt dåliga läshuvud för mer information än vad som krävs bara för att bilda någon slags helhetsuppfattning och få allting i en klar kontext. Det tar tid, och jag kan heller inte efteråt svara rakt på frågorna, utan måste återigen, hoppa tillbaka in i texten och slå fråga mot textstycke.

3. Läs rubriken, inledningen och sista stycket. Hoppa till frågorna, markera nyckelord och scanna texten efter vilka stycken som är relevanta.
Denna metod sparar tid, och jag sållar automatiskt bort sånt som inte är direkt relevant för frågan. Jag skippar irrelevanta årtal, namn, miljöbeskrivningar, scenerier. Jag plockar kanske inte fler poäng med denna metod, men absolut inte färre, och jag sparar värdefull tid.

Min metod förutsätter att man kan identifiera olika saker i ett textflöde, snarare än att kunna läsa bra. Att kunna skilja de olika styckenas syften. Var brukar slutsatsen presenteras? Vad säger inledningen? Var finns X argument?

Kommer hela helhetsfrågor, och slutledningsfrågor, får man vara flexibel.

Ska testa att 2an och 3an och se om det gör någon skillnad på LÄS. När jag läser hela texten fokuserar jag mest på att komma igenom den i tid. Ibland kommer jag på mig när jag börjar ett nytt stycke att jag inte har en aning om vad jag precis har läst, men kör på ändå bara för att komma igenom. Inte den bästa metoden, om man säger så. Sen får jag väl skylla mig själv att den tyngsta litteraturen jag har betat igenom är Bert och Sune-böcker för sisådär 15 år sedan.
Citera
2014-04-03, 19:58
Medlem
mo-lesters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnaheimDucks
Om du besitter den potentialen, och skrev 23/24 på senaste DTK och ändå är väldigt jämn överlag, så tror jag det handlar om att du behöver ha en bra dag snarare än att plugga på specifika delar. Sätter du 16/20 och 20/24 på KVA och XYZ konsekvent tror jag du kan fixa några extra poäng om du ligger på maxnivå genom hela provet.

Jo jo men vissa frågor är så jävla konstigt formulerade att man måste slösa 4 minuter på dem...medan andra kräver 4 sekunder...
Citera
2014-04-03, 19:58
Medlem
Soulsurfers avatar
Hur många timmar tänker ni sova i dag, när går ni upp i morgon och vid vilken tid lägger ni er i morgon? Nyfiken. Tror själv jag kommer att lägga mig runt 01.00 i dag, läsa en timme och somnar senast 03.00. Går upp vid 09.00 eller 10.00 och lägger mig runt 22.00 i morgon (blir en heldag hemma, kommer att bara köra gamla prov förmodligen), för att sedan gå upp strax innan 07.00 på lördag och duscha osv.
Citera
2014-04-03, 19:59
Medlem
heartbeat03s avatar
Antagligen svår fråga men:

Hur mycket brukar man i snitt höja sig med efter första gången. Ex hur gick det för er andra gången? bättre, sämre?

Övade i princip inget sist, denna gång har jag inte överansträngt mig heller. Har gjort 3 st andra gamla hp som övning.
Citera
2014-04-03, 20:00
Medlem
I vilken ordning gör ni kvantdelen och verbdelen?
Citera
2014-04-03, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Soulsurfer
Hur många timmar tänker ni sova i dag, när går ni upp i morgon och vid vilken tid lägger ni er i morgon? Nyfiken. Tror själv jag kommer att lägga mig runt 01.00 i dag, läsa en timme och somnar senast 03.00. Går upp vid 09.00 eller 10.00 och lägger mig runt 22.00 i morgon (blir en heldag hemma, kommer att bara köra gamla prov förmodligen), för att sedan gå upp strax innan 07.00 på lördag och duscha osv.

Lägger mig 21:30-22:00 och går upp väldigt tidigt imorn. Pluggar hela dagen. Går och lägger mig runt 22:00-22:30 på fredag kväll. Känner att jag inte kommer få någon sömn den natten då jag vet att jag ska göra högskoleprovet.
Citera
2014-04-03, 20:05
Medlem
Skittjacks avatar
Tror ni det är bättre att hårdplugga imorgon eller ta en vilodag? Är ganska osäker ännu på i princip allt på kvantdelen men kanske inte är någon ide att plugga imorgon?

Citat:
Ursprungligen postat av Duca00

Kvantdelen kommer jag att göra i den ordning den är och se till att jag har 25 minuter till DTK delen. Verbala kör jag ORD, MEK, ELF, LÄS. Ser till att ha 25 min till LÄS.
Citera
2014-04-03, 20:16
Medlem
Pastmasters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soulsurfer
Runt 22.00 och upp kl. 06.00. Men jag känner att mina kunskaper är sönderhackiga eftersom jag läser matte 4 och fysik 2 på Komvux. När det är det är klart i maj kan jag koppla av och börja fokusera mig på höstens HP och vårens HP.

Det lär inte bli några mirakelresultat på kvant eftersom mina mattekunskaper långt tillbaka darrar. Jag har glömt bort hur man mäter med linjalen på ritningar som har särskilda skalor. Åt fanders med detta! 6/24 varje gång eftersom jag aldrig pluggar på DTK. Men det ska bli ändring på det när jag är färdig med behörigheten så jag kan fokusera mig bara på HP. Och ingen särskild guidesida ska få pengar av mig vare sig bok eller förening. Jag kommer klara mig galant på gamla prov och ordprov.se.

Andra gången för mig som sagt. Tredje gången gillt i höst. Spikade inte teoriprovet för körkortet förrän tredje gången då jag hade pluggat rikligt. Ser inte ut att bli förändringar denna gång heller. Men i höst, då jävlar!
Citera
2014-04-03, 20:17
Medlem
Hoppas någon kan hjälpa!

5x = y

kvantitet 1: y^2
Kvantitet 2: (10x + 4y) - (x*5)

Har inga problem att lösa ut kvantitet 2 till 25x. Problemet är kvantitet 1 då förklaringen i boken och facit menar att kvantitet 1 = kvantitet 2 då (citerat från boken) "eftersom 5x =y måste 25x vara lika med y^2".

När jag löser i uppgiften tänker jag att om 5x = y är y^2 = (5x)^2, dvs jag ersätter y med 5x som när jag löser ut det blir 25x^2 eftersom allt inom min parentes uupphöjs med 2.

Kan någon förklara hur de tänker i boken och var jag tänker fel?
Citera
2014-04-03, 20:20
Medlem
Pastmasters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heartbeat03
Antagligen svår fråga men:

Hur mycket brukar man i snitt höja sig med efter första gången. Ex hur gick det för er andra gången? bättre, sämre?

Övade i princip inget sist, denna gång har jag inte överansträngt mig heller. Har gjort 3 st andra gamla hp som övning.
Höjde mig från 1,20 till 1,40. Det beror på var du ligger. Det är individuellt.

Citat:
Ursprungligen postat av Duca00
LÄS, ELF, MEK och ORD.

DTK, XYZ, KVA och NOG (här kan du få minst poäng, så sammanlagt 12p).
Senast redigerad av Pastmaster 2014-04-03 kl. 20:23.
Citera
2014-04-03, 20:22
Medlem
Vad bör man ta med sig till provet?
Vilka sorters pennor, mellanmål etc.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in