2014-04-03, 18:49
Medlem
GeorgeTakeis avatar
Tänkte höra om någon vet hur det funkar med ID (i mitt fall körkort). Jag är anmäld till högskoleprovet på lördag, har ganska nyligen bytt efternamn och väntar på att mitt nya körkort ska komma. Förhoppningsvis/troligen imorgon, men om det inte gör det, kan jag använda mitt gamla körkort eller är det helt kört? Personnummer, alla förnamn osv stämmer.
Citera
2014-04-03, 18:51
Medlem
GeorgeTakeis avatar
Vet inte om mitt inlägg försvann :/
Iaf, jag är anmäld till högskoleprovet på lördag. Har precis bytt efternamn och väntar på mitt nya körkort, som förhoppningsvis/troligtvis kommer imorgon. Men om det inte gör det, går det att använda mitt gamla körkort eller är det helt kört? Personnumret och allt annat stämmer och filtighetstiden ahr inte gått ut än på ett tag.
Citera
2014-04-03, 18:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pastmaster
Detta fungerar för de korta texterna som brukar vara tre stycken. Den långa behöver granskas noggrant och måste därför läsas igenom. Det tar längre tid om man ska spika alla fyra frågor.

Den fungerar även på de längre texterna, om än inte med samma precision. Jag har dragit 4/4 några gånger genom den metoden, men jag fattar att det blir lite silvertejpat. De svåraste frågorna med den strategin är dock: "Vad skulle kunna vara en alternativ rubrik till texten" eller "Hur kan texten bäst karaktäriseras". Då är man körd om man inte är flexibel.

Dock vet jag med mig att jag inte kommer spika de långa texterna, så kör hellre på den mer tidseffektiva strategin och lägger krutet på ELF/MEK. Läser jag noggrant på de långa texterna riskerar jag att få precis lika många fel, för att jag inte är något läshuvud. Det där är individuellt.
Citera
2014-04-03, 18:57
Medlem
ItsNeverLupuss avatar
Många som verkar spara det bästa till sist - Förberedelserna Provanordnaren kör väl ingen policy angående nötkonsumtion på lördag?
Citera
2014-04-03, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ItsNeverLupus
Många som verkar spara det bästa till sist - Förberedelserna Provanordnaren kör väl ingen policy angående nötkonsumtion på lördag?

Ärligt talat ångrar jag mig att jag inte började med förberedelserna lite tidigare, även 2 veckor skulle göra en enorm skillnad. Men jag får göra det bästa utav tiden som är kvar.
Citera
2014-04-03, 19:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av felicious
Det handlar inte om att inte läsa hela texten, det handlar om att sålla bort sånt som inte är av relevans. Jag har under dagen testat olika strategier.

1. Läs genom texten grundligt och svara på frågorna efteråt.
Jag har varken läshastigheten eller läsförståelsen i bakfickan. Detta gör att denna metod blir otroligt ineffektiv för mig, då en längre text tar uppemot sju minuter att läsa, och jag korvstoppas av all information. Dessutom genomför jag i stort sett samma metod när jag väl kommer till frågorna, som jag gör när jag inte har läst genom hela texten, men med 5-7 bortkastade minuter.

2. Läs frågorna först, och läs sedan genom texten grundligt och markera fortlöpande i marginalerna
Denna metod funkar bättre än metod 1, men samma sak, jag tänker inte utsätta mitt dåliga läshuvud för mer information än vad som krävs bara för att bilda någon slags helhetsuppfattning och få allting i en klar kontext. Det tar tid, och jag kan heller inte efteråt svara rakt på frågorna, utan måste återigen, hoppa tillbaka in i texten och slå fråga mot textstycke.

3. Läs rubriken, inledningen och sista stycket. Hoppa till frågorna, markera nyckelord och scanna texten efter vilka stycken som är relevanta.
Denna metod sparar tid, och jag sållar automatiskt bort sånt som inte är direkt relevant för frågan. Jag skippar irrelevanta årtal, namn, miljöbeskrivningar, scenerier. Jag plockar kanske inte fler poäng med denna metod, men absolut inte färre, och jag sparar värdefull tid.

Min metod förutsätter att man kan identifiera olika saker i ett textflöde, snarare än att kunna läsa bra. Att kunna skilja de olika styckenas syften. Var brukar slutsatsen presenteras? Vad säger inledningen? Var finns X argument?

Kommer hela helhetsfrågor, och slutledningsfrågor, får man vara flexibel.

Ja men hela din strategi är ju utformad efter att du inte hinner läsa snabbt nog. Är man däremot duktig på att läsa och har medioker förståelse så är alternativ 1 eller 2 mycket bättre. Jag skulle aldrig våga hatta fram och tillbaka genom texten och leta efter svar hejvilt när jag bara kan läsa igenom skiten en gång och svara på frågorna.. Ibland behöver jag inte ens gå tillbaka.
Citera
2014-04-03, 19:12
Medlem
m0ffins avatar
Höjde mig från 0,75 till 1,1 mellan mina två förra prov, emellan dem gjorde jag matte b vilket jag hade färskt till sista provet. Hoppas nå 1,4 inom två prov, rimligt tror ni? Hur har ni höjt er? Det såg tillsynes "enkelt" ut först men ju mer jag tänker på det desto mer tvivlar jag, är så jävla normalbegåvad på gräns till lite trög känner jag ibland. Har gjort typ 5-6 gamla prov inför det här så goddamnit, sålänge man inte får sämre än förra så ska man väl vara nöjd..? Hehe.
Citera
2014-04-03, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alivedude
Ja men hela din strategi är ju utformad efter att du inte hinner läsa snabbt nog. Är man däremot duktig på att läsa och har medioker förståelse så är alternativ 1 eller 2 mycket bättre. Jag skulle aldrig våga hatta fram och tillbaka genom texten och leta efter svar hejvilt när jag bara kan läsa igenom skiten en gång och svara på frågorna.. Ibland behöver jag inte ens gå tillbaka.

Däremot så kan man ju sålla bort mycket skit precis som du säger.. Ofta så står det ju ett namn och sedan massa information om vem personen är. Denna information är helt irrelevant och man kan vila hjärnan lite genom att hoppa över det.

Jag kan ge ett exempel.

Martin jensen jr den tredje, professor vid MIT - Massachusetts Institute of Technology, skriver i sin avhandling......

Allt som är skrivet i kursiv text kan man bara hoppa över direkt. Många gånger är det krångliga namn hit och dit som inte behövs i huvudet när man läser snabbt.

Är man lite klipsk så kan man kolla igenom gamla texter och leta efter liknande onödig information, då vet man vad man ska hoppa över.
Citera
2014-04-03, 19:35
Medlem
mo-lesters avatar
Nu fan tänker jag sätta 1.8 på HP men först måste jag GARANTERA ett 2.0 på matten.

Fick 1.9 senast (67/80) och det är väl okej men denna gång vill jag FAN ha 2.0. Min poängfördelning såg ut såhär:

20/24 XYZ
16/20 KVA
10/12 NOG
21/24 DTK

Känner mig jävligt säker på DTK så det behöver jag inte plugga på. Fick nämligen 23/24 på DTK gången innan det så det lär nog gå bra. Däremot vet jag fan inte hur jag ska bära mig åt för att få runt 70p och således garantera ett 2.0. Satsa på XYZ? KVA? NOG? Känner att jag misslyckas mest på NOG. Men hur fan blir man bra på det? MÅSTE man ställa upp alla ekvationer? Vissa uppgifter känns omöjliga, de känns som överkurs typ. Känns som att jag kommer va 1-2 poäng från 2.0 igen i år
Citera
2014-04-03, 19:38
Medlem
Skrev just 2 verbala och 2 kvantitativa pass. Fick 63 på kvantitativa och 47 på verbala. Vilket motsvarar 1,4 enligt höstens nominering. Problemet är att jag körde för skojs skull, kvantitativa direkt efter kvantitativa, verbala direkt efter verbala. Ja det visade tydligt hur mycket genustexter sabbade totalt viljan att läsa igenom nästa pass genusvetenskap Samma sak gäller för matte, det går sämre om man måste skriva 2 kvantitativa pass direkt efter varandra.

ORD och MEK är det gissning som gäller i de flesta fall
Citera
2014-04-03, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mo-lester
Nu fan tänker jag sätta 1.8 på HP men först måste jag GARANTERA ett 2.0 på matten.

Fick 1.9 senast (67/80) och det är väl okej men denna gång vill jag FAN ha 2.0. Min poängfördelning såg ut såhär:

20/24 XYZ
16/20 KVA
10/12 NOG
21/24 DTK

Känner mig jävligt säker på DTK så det behöver jag inte plugga på. Fick nämligen 23/24 på DTK gången innan det så det lär nog gå bra. Däremot vet jag fan inte hur jag ska bära mig åt för att få runt 70p och således garantera ett 2.0. Satsa på XYZ? KVA? NOG? Känner att jag misslyckas mest på NOG. Men hur fan blir man bra på det? MÅSTE man ställa upp alla ekvationer? Vissa uppgifter känns omöjliga, de känns som överkurs typ. Känns som att jag kommer va 1-2 poäng från 2.0 igen i år

Ddt fiins gott om tid för att ställa upp ekvationerna
Citera
2014-04-03, 19:41
Medlem
mo-lesters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wireman
Ddt fiins gott om tid för att ställa upp ekvationerna

Jo det gör det, men förra gången fick jag 21/24 DTK just för att jag gissade på 3 frågor, tro det eller ej. Året innan hade jag 23/24 på DTK. Så lite tidspress är det ju, men jag stör mig fortfarande på att jag har väldigt stora problem med att ställa upp ekvationerna på NOG. De känns alldeles för svåra för matte 1 (även om jag just nu läser matte 4...)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in