2014-04-03, 17:45
Medlem
Boblovebudss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vote
Så för att förenkla ytterligare kan man säga att linjen lutar mer horisontellt, alltså inte en rät linje genom origo x=y utan 0,66; lite mer "liggande"...?
Får jag fråga varför du delade det fetmarkade med två?

Vad är -4/3 i detta fall: är x=-4 och y=3 ? Eller är Y (-4/3) ?

Är det meningen att man ska göra om bråkform (4/3) till blandad form (1 1/3) ?

Slutligen: hur räknar man ut detta? Ska man rita upp det lite snabbt för sig själv? Det blir kärvigt på 1 minut.

Edit: Länkar igen, uppgift 9
http://studera.nu/download/18.575a959a141925e81d175b/Provpass5kvant.pdf

Varför jag delade med två var för att visa att det är 1,5 steg i x led för varje steg i y led, onödigt att göra men gjorde det för att det skulle bli enklare att se.

Vad -4/3 är, är m värdet vilket alltid är var linjen skär y axeln. Här har de valt att skriva de i bråkform förmodligen för att förvirra de som inte är så vana. -4/3 kan man skriva om till -1,33 vilket jag hade gjort. Det finns ett sätt att räkna ut det men jag har glömt bort det sättet och ritar bara upp linjerna snabbt och kan då lösa uppgiften.
Citera
2014-04-03, 18:00
Medlem
Tjena, tappade min legitimation i förrigår och kan verkligen inte hitta min gamla.. Är det helt kört för mig ni? Har enbart ett utgånget pass samt 2 föräldrar som kan intyga min identitet är 18 år gammal.
Citera
2014-04-03, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Minise
Tjena, tappade min legitimation i förrigår och kan verkligen inte hitta min gamla.. Är det helt kört för mig ni? Har enbart ett utgånget pass samt 2 föräldrar som kan intyga min identitet är 18 år gammal.

Tror det är kört. Såvida du inte tänkt ha din mamma och pappa liggandes på bänken framför dig under provpassen.
Citera
2014-04-03, 18:14
Medlem
Tony.Starks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wireman
Tror det är kört. Såvida du inte tänkt ha din mamma och pappa liggandes på bänken framför dig under provpassen.

Tror även att föräldrarna är till ingen hjälp. Försök fixa provisorisk pass. Eller fortsätt leta.
Citera
2014-04-03, 18:18
Medlem
Soulsurfers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Minise
Tror det, jag kunde inte ens hämta ut en bok på ICA när jag försökte med mitt gamla pass som var en månad gammalt för två år sedan, jag visade även mitt kreditkort med namn och allt, uppgav koden som krävs för att hämta ut paketet som skickades till min mobil via SMS som avi, har även hämtat ut saker där tidigare och försökte övertala henne, men ändå vägrade den jävla tanten (ja, jag tog det personligt, ok att regler finns men va fan, det här var ju löjligt), lämna ut min mattebok så jag fick fixa ett nytt och vänta ett tag...
Senast redigerad av Soulsurfer 2014-04-03 kl. 18:22.
Citera
2014-04-03, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tony.Stark
Tror även att föräldrarna är till ingen hjälp. Försök fixa provisorisk pass. Eller fortsätt leta.

Just det! Det får man direkt i handen och det går att prdna dygnet runt på våra flygplatser!

Minns sambojäveln som insåg att hennes pass gått ut sex timmar innan avresa.....
Citera
2014-04-03, 18:29
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av r4ll3
Är fortfarande öppen för förändring och acceptera det de argumenterar för men behöver veta åsikter ifrån proffsen först, exempelvis U-Fig och Soulsurfer!
Tack för förtroendet.

Citat:
Ursprungligen postat av Anvisningar till HP - kvantitativ del
Om antalet av ett visst slags objekt anges så avses det totala antalet av detta objekt. Står det att det finns 10 bollar i en låda och att 3 av bollarna är röda
så innebär detta att det totala antalet bollar i lådan är 10 och att det finns
exakt 3 röda bollar i lådan. De övriga 7 bollarna är alltså inte röda
.
Om 17 av 20 kulor är inte gröna betyder det att tre av 20 kulor är gröna.
Citera
2014-04-03, 18:30
Medlem
Ångesten börjar krypa fram. Gick inte som jag ville på kvantdelen. Har mycket att göra sista dagen imorn.
Citera
2014-04-03, 18:42
Medlem
Pastmasters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Duca00
Ångesten börjar krypa fram. Gick inte som jag ville på kvantdelen. Har mycket att göra sista dagen imorn.
Tredje gången gillt brukar det heta och detta blir min andra gång för den nya HP-reformen. Till sommaren är jag klar med hela behörigheten (matte 4 och fysik 2) och kan bara fokusera mig på HP. Lär nog inte skriva ett mirakelresultat på lördag, får ställa in mig på att komma in nästa höst. Förmodligen kommer antagningen att öka för HP till 1,50 eller 1,55 om jag har otur. Nu ligger det på 1,40 där flera av dem hade 1,40 vid urval 2. Det är inflation på 1,40.
Citera
2014-04-03, 18:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alivedude
Vet inte hur du gör på engelska läs men du kan Läsa första frågan och sedan läsa tills du hittar svaret i början. Efter det så tar du andra frågan och läser tills du hittar det svaret. Jag har aldrig varit med om att de inte kommer i textens ordning. På så sätt kan du fokusera på endast en fråga i taget och du vet precis vart du ska läsa i texten.

Vad gäller svenska LÄS tycker jag verkligen du ska läsa hela texten. Hur ska du annars lyckas de minsta lilla på alla "fatta-frågor"? En annan metod jag har hört andra göra är att de läser första stycket, sedan kollar de igenom frågorna om någon går att besvara. Sedan läser de ett stycke till och kollar om någon fråga går att besvara. Det enda problemet är att du kanske tappar helhetsperpektivet.

Det handlar inte om att inte läsa hela texten, det handlar om att sålla bort sånt som inte är av relevans. Jag har under dagen testat olika strategier.

1. Läs genom texten grundligt och svara på frågorna efteråt.
Jag har varken läshastigheten eller läsförståelsen i bakfickan. Detta gör att denna metod blir otroligt ineffektiv för mig, då en längre text tar uppemot sju minuter att läsa, och jag korvstoppas av all information. Dessutom genomför jag i stort sett samma metod när jag väl kommer till frågorna, som jag gör när jag inte har läst genom hela texten, men med 5-7 bortkastade minuter.

2. Läs frågorna först, och läs sedan genom texten grundligt och markera fortlöpande i marginalerna
Denna metod funkar bättre än metod 1, men samma sak, jag tänker inte utsätta mitt dåliga läshuvud för mer information än vad som krävs bara för att bilda någon slags helhetsuppfattning och få allting i en klar kontext. Det tar tid, och jag kan heller inte efteråt svara rakt på frågorna, utan måste återigen, hoppa tillbaka in i texten och slå fråga mot textstycke.

3. Läs rubriken, inledningen och sista stycket. Hoppa till frågorna, markera nyckelord och scanna texten efter vilka stycken som är relevanta.
Denna metod sparar tid, och jag sållar automatiskt bort sånt som inte är direkt relevant för frågan. Jag skippar irrelevanta årtal, namn, miljöbeskrivningar, scenerier. Jag plockar kanske inte fler poäng med denna metod, men absolut inte färre, och jag sparar värdefull tid.

Min metod förutsätter att man kan identifiera olika saker i ett textflöde, snarare än att kunna läsa bra. Att kunna skilja de olika styckenas syften. Var brukar slutsatsen presenteras? Vad säger inledningen? Var finns X argument?

Kommer hela helhetsfrågor, och slutledningsfrågor, får man vara flexibel.
Senast redigerad av felicious 2014-04-03 kl. 18:49.
Citera
2014-04-03, 18:44
Medlem
Pastmasters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av felicious
2. Läs rubriken, inledningen och sista stycket. Hoppa till frågorna, markera nyckelord och scanna texten efter vilka stycken som är relevanta.
Denna metod sparar tid, och jag sållar automatiskt bort sånt som inte är direkt relevant för frågan. Jag skippar irrelevanta årtal, namn, miljöbeskrivningar, scenerier. Jag plockar kanske inte fler poäng med denna metod, men absolut inte färre, och jag sparar värdefull tid.
Detta fungerar för de korta texterna som brukar vara tre stycken. Den långa behöver granskas noggrant och måste därför läsas igenom. Det tar längre tid om man ska spika alla fyra frågor.
Citera
2014-04-03, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pastmaster
Tredje gången gillt brukar det heta och detta blir min andra gång för den nya HP-reformen. Till sommaren är jag klar med hela behörigheten (matte 4 och fysik 2) och kan bara fokusera mig på HP. Lär nog inte skriva ett mirakelresultat på lördag, får ställa in mig på att komma in nästa höst. Förmodligen kommer antagningen att öka för HP till 1,50 eller 1,55 om jag har otur. Nu ligger det på 1,40 där flera av dem hade 1,40 vid urval 2. Det är inflation på 1,40.

Hoppas du når ditt mål. Det enda vi kan göra är att förbereda oss så gott vi kan och göra provet med gott humör. Det är min andra gång jag gör det nya provet.
Senast redigerad av Duca00 2014-04-03 kl. 18:52.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in