Citat:
Ursprungligen postat av
alivedude
Vet inte hur du gör på engelska läs men du kan Läsa första frågan och sedan läsa tills du hittar svaret i början. Efter det så tar du andra frågan och läser tills du hittar det svaret. Jag har aldrig varit med om att de inte kommer i textens ordning. På så sätt kan du fokusera på endast en fråga i taget och du vet precis vart du ska läsa i texten.
Vad gäller svenska LÄS tycker jag verkligen du ska läsa hela texten. Hur ska du annars lyckas de minsta lilla på alla "fatta-frågor"? En annan metod jag har hört andra göra är att de läser första stycket, sedan kollar de igenom frågorna om någon går att besvara. Sedan läser de ett stycke till och kollar om någon fråga går att besvara. Det enda problemet är att du kanske tappar helhetsperpektivet.
Det handlar inte om att inte läsa hela texten, det handlar om att sålla bort sånt som inte är av relevans. Jag har under dagen testat olika strategier.
1. Läs genom texten grundligt och svara på frågorna efteråt.
Jag har varken läshastigheten eller läsförståelsen i bakfickan. Detta gör att denna metod blir otroligt ineffektiv för mig, då en längre text tar uppemot sju minuter att läsa, och jag korvstoppas av all information. Dessutom genomför jag i stort sett samma metod när jag väl kommer till frågorna, som jag gör när jag inte har läst genom hela texten, men med 5-7 bortkastade minuter.
2. Läs frågorna först, och läs sedan genom texten grundligt och markera fortlöpande i marginalerna
Denna metod funkar bättre än metod 1, men samma sak, jag tänker inte utsätta mitt dåliga läshuvud för mer information än vad som krävs bara för att bilda någon slags helhetsuppfattning och få allting i en klar kontext. Det tar tid, och jag kan heller inte efteråt svara rakt på frågorna, utan måste återigen, hoppa tillbaka in i texten och slå fråga mot textstycke.
3. Läs rubriken, inledningen och sista stycket. Hoppa till frågorna, markera nyckelord och scanna texten efter vilka stycken som är relevanta.
Denna metod sparar tid, och jag sållar automatiskt bort sånt som inte är direkt relevant för frågan. Jag skippar irrelevanta årtal, namn, miljöbeskrivningar, scenerier. Jag plockar kanske inte fler poäng med denna metod, men absolut inte färre, och jag sparar värdefull tid.
Min metod förutsätter att man kan identifiera olika saker i ett textflöde, snarare än att kunna läsa bra. Att kunna skilja de olika styckenas syften. Var brukar slutsatsen presenteras? Vad säger inledningen? Var finns X argument?
Kommer hela helhetsfrågor, och slutledningsfrågor, får man vara flexibel.