Citat:
Ursprungligen postat av
AnaheimDucks
Utgår ifrån att 17 av 20 inte är gröna ger 3 stycken gröna kulor.
Har hittat rätt lösning genom Google nu och skriver om det med egen uträkning. Om det står att
17 kulor INTE är gröna kan man utifrån det påståendet inte konstatera att 3 stycken är gröna, det är ren typisk Högskoleprovs-logik

Det betyder att antalet gröna kulor är 1, 2 eller 3 st.
Lösning:
Icke-gröna kulor = 17
Icke-gröna eller svarta kulor = 17 - 5 = 12 = Antalet gula eller blå kulor
Icke-gula kulor = 12
Icke-gula eller svarta kulor = 7 st = antalet gröna eller blå kulor
Tydligare skrivet, alltså,
gu + b = 12
gr + b = 7
detta betyder att
gu = 12 - b
gr = 7 - b
och vi vet att
gu + gr + b = 15
(12 - b) + (7 - b) + b = 15
19 - 2b + b = 15
b = 19 - 15
b = 4
Krånglig uppgift men det gäller här att bygga upp en intution om när man kan lösa uppgiften så man slipper spendera tid på uträkningar. När man konstaterat ett samband mellan gu och gr så är man framme. Dvs, att antalet gula kulor är 5 fler än gröna.
EDIT: Det är i alla fall enligt min mening som man inte kan konstatera att 3 kulor är gröna bara för att 17 st inte är det? Annars hade de ju skrivit direkt att 3 st kulor var gröna. 20-17 är ingen svår beräkning att utföra direkt. I detta fall var det mest slumpen tror jag som fick det att bli 3 gröna och 8 gula kulor.
EDIT2: "(2) Av pärlorna är 17 inte gröna, 5 är svarta och 12 är inte gula."
Det är m.h.a. det fetstilta man måste kunna förstå att antalet gula kulor är 5 fler än gröna på nåt sätt tror jag. Här är intuition väldigt viktigt ifall man vill spara tid. Kan ni läsa ut nåt särskilt utifrån det jag markerat? Typ direkt få en ekvation i huvudet som säger antalet gröna kulor + 5 = antalet gula kulor?
EDIT3: Verkar som att många imbecilla fitthuvuden på HP-"guiden" tycker att antalet gröna kulor är 3 bara för att 17 st inte är det.
http://www.hpguiden.se/Forums/viewtopic/t=7128/postdays=0/postorder=asc/start=0.html
Har jag tolkat frågan rätt eller fel? Jag har ju åtminstone gjort en korrekt beräkning medan idioterna på HP-"guiden" bara yttrar sig ologiskt utan någon beräkning (förutom en post i första sidan).
Är fortfarande öppen för förändring och acceptera det de argumenterar för men behöver veta åsikter ifrån proffsen först, exempelvis
U-Fig och
Soulsurfer!