2014-04-02, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Plus-artikel. Du får inte citera hela artikeln, men referera gärna och/eller citera småbitar.

Vad händer om Kristoffer Johansson frikänns? Det är en fråga vi åtminstone bör förbereda oss på, skriver NSD:s nyhetskrönikör Johan Håkansson.

Att kalla den för bra vore en underdrift. Den var på en så hög nivå att den skulle kunna användas vid juristutbildningar. Den var så kraftfull att jag – trots blod, tejprulle och likdoft – på allvar började fundera på vad en friande dom skulle innebära.

Men så kom slutpläderingen där han på något märkligt sätt ändå lyckades vända allt till sin klients fördel. Det var en skoningslös attack mot utredningens brister och när han var klar hade han sått en hel åker av tvivel.

Den 16 april väntas domen falla, men hovrätten flaggade för att det kan dröja längre än så.
Citera
2014-04-02, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brain-Level
Jag har filmat/fotat en obduktion utomlands för några år sedan. Det var ett liknande bord med "inbyggd" ho där vatten och sörja åkte ned. Bordet var, som man ser i filmer och på tv ibland, i metall. Detta universitetssjukhus hade kylrum som höll temperaturen strax över nollan. Kanske runt +5°C eller strax därunder.

Boden var ju en gång Centrallasarett i Norrland, numera är det väl sedan länge Sunderbyn som gäller?

EDIT. http://sv.wikipedia.org/wiki/Sunderby_sjukhus
Det är alltså lokalsjukhuset för Boden sedan 1999. Avståndet dit är 20 km.
Senast redigerad av Remark 2014-04-02 kl. 22:22.
Citera
2014-04-02, 22:11
Medlem
Citat:
Plus-artikel. Du får inte citera hela artikeln, men referera gärna och/eller citera småbitar.

Några adjektiv här från live-rapporteringen:
Citat:
Olssons plädering är än så länge lysande.
av Johan Håkansson,... 10:57

Olsson pläderar skickligt för att KJs lägenhet inte kan vara brottsplatsen och att hon lämnade lägenheten vid liv 21.00, förmodligen för att träffa någon, förmodligen den hemliga älskaren.
av Johan Håkansson,... 11:05

Riktigt hård attack mot åklagarna och utredningen för att den hemliga älskaren inte utreddes tillräckligt.
av Johan Håkansson,... 11:15
Citera
2014-04-02, 22:30
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Målsägandebiträdet Elisabeth Massi-Fritz vill att kristoffer Johansson ska dömas till livstids fängelse. Hon vill dessutom att VatchareeyaBangsuans föräldrar ska få ett rekordskadestånd på 150 000 kronor.
Citat:
-  Brottet är mycket hänsynslöst och jag anser att de 14 åren som tingsrätten dömde ut är inte tillräckligt, säger målsägandebiträdet.

Hon vände sig till hovrätten och sade att kristoffer Johansson har berövat VatchareeyaBangsuans föräldrar deras enda dotter. VatchareeyaBangsuan har också berövats rätten att bli ingenjör, att gifta sig och få barn.
http://www.nsd.se/nyheter/massi-fritz-yrkade-pa-livstid-8394398.aspx
Citera
2014-04-02, 22:31
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Jag har fått krönikan och klipper lite själv:
Citat:
Ända sedan det blev klart att Thomas Olsson skulle ta över försvaret av Kristoffer Johansson har jag väntat på att få höra hans slutplädering.

Nu har jag gjort det.

Att kalla den för bra vore en underdrift. Den var på en så hög nivå att den skulle kunna användas vid juristutbildningar. Den var så kraftfull att jag – trots blod, tejprulle och likdoft – på allvar började fundera på vad en friande dom skulle innebära.
[...]
Men så kom slutpläderingen där han på något märkligt sätt ändå lyckades vända allt till sin klients fördel. Det var en skoningslös attack mot utredningens brister och när han var klar hade han sått en hel åker av tvivel.
[...]
Den 16 april väntas domen falla, men hovrätten flaggade för att det kan dröja längre än så. I så fall kommer vi kusligt nära årsdagen av mordet på 20-åriga Vatchareeya Bangsuan, en ung tjej som hade hela livet framför sig.

Och vi kommer aldrig att få veta vad det var som hände henne.
Är det någon som kan förklara hur HR flaggade för "att det kan dröja längre än så" och vad det i så fall innebär?
Citera
2014-04-02, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
http://www.nsd.se/nyheter/massi-fritz-yrkade-pa-livstid-8394398.aspx

Apropå det jag tidigare nämnt finns det under Advokatsamfundet en förening av kvinnliga advokater i ledande position - ett nätverk - med ca 40 medlemmar som kallas för Hilda och ja, hon ingår där.

http://www.advokatsamfundet.se/Hilda/Hilda/Hildas-medlemmar/
Citera
2014-04-02, 22:44
Moderator
OYs avatar
FUP

F: Du vet ju att hon…hon har ju…hon har ju dött runt…
H: Jaa.
F: …vid den här tidpunkten?
H: Va?
F: Hon har ju dött ungefär vid den här tidpunkten?
H: Hur vet ni det?
F: Ja, det finns ett rättsutlåtande som säger att hon har dött ungefär…
H: Nog för att det jag…
F: …vid den här tidpunkten.
H: …det jag läst…
F: Ungefär alltså.
H: Ja, det jag har lärt mig från…eller det är endast det jag har sett och då säger de den 4, 5,
6…någonstans där. Det handlar inte om timmar, utan det handlar om dagar som man inte
vet…och jag satt precis och läste om…faktiskt det i ett av de här Illustrerad vetenskap på ett
amerikanskt …….. och det…hur man framställer dödsorsak. Där så var det att liksom man
kollar hur …hur mogna så här fluglarverna är och sånt som läggs i kroppen.
F2: Det är ju den tekniken som används världen över.
H: Ja, och den kan inte pinpunkta timmar, utan den pin…den kan säga typ mellan de här
dagarna, så… Och det där…där har…där är det lite fel att du säger att hon dog då.
F: Nej, exakt på minuten har jag ju inte sagt, men det är ungefär vid den här tidpunkten eller
vid den här tidpunkten, så är det……………….. Sen kan det vara plus minus …….. ett antal
timmar.

Är det så, finns det verkligen ett utlåtande med den noggrannhetsgraden?
Citera
2014-04-02, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
FUP

H: Ja, det jag har lärt mig från…eller det är endast det jag har sett och då säger de den 4, 5,
6…någonstans där. Det handlar inte om timmar, utan det handlar om dagar som man inte
vet…och jag satt precis och läste om…faktiskt det i ett av de här Illustrerad vetenskap på ett
amerikanskt …….. och det…hur man framställer dödsorsak. Där så var det att liksom man
H: Ja, och den kan inte pinpunkta timmar, utan den pin…den kan säga typ mellan de här
dagarna, så… Och det där…där har…där är det lite fel att du säger att hon dog då.
F: Nej, exakt på minuten har jag ju inte sagt, men det är ungefär vid den här tidpunkten eller
vid den här tidpunkten, så är det……………….. Sen kan det vara plus minus …….. ett antal
timmar.

Nej det som åberopas av åklagarna är ju bara:
Citat:
resultaten från den entomologiska undersökning starkt talar för att kroppen varit död mer än 8 dagar, och i någon mån for att den legat mer än 11 dagar samt att det mest sannolika är att den legat uppemot det maximala 18 dagar (utlåtande från entomolog Anders Lindström

Förhörsledaren talar inte riktigt sanning där. Han vill nog att KJ ska känna sig pressad.
Citera
2014-04-02, 22:51
Medlem
Citat:
FUP

timmar.

Mig veterligen har man i detta fall inte ens kunna fastställa ett datum - inte ens inom kort tidsperiod - så att förespegla att man vet på timmen när - är ren lögn.
Citera
2014-04-02, 22:56
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Mig veterligen har man i detta fall inte ens kunna fastställa ett datum - inte ens inom kort tidsperiod - så att förespegla att man vet på timmen när - är ren lögn.

Nästa fråga, får polisen tala osanning för att få den förhörde att prata?

Förhörsledaren lägger fram ett konkret påstående som inte är sant.
Citera
2014-04-02, 23:02
Medlem
Citat:
Nästa fråga, får polisen tala osanning för att få den förhörde att prata?

Förhörsledaren lägger fram ett konkret påstående som inte är sant.

Ingen aning. Någon annan kanske vet?
Citera
2014-04-02, 23:04
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Husvagn2
Rabatterat pris på ett mord?

Ordna med en stjärnadvokat, skapa lite tvivel och korta ned tiden för ett fängelsestraff eller till och med frigivning. Moral mot retorik. Frågan om TO hade varit lika bländande i en slutplädering om fallet berört någon i närheten av där han bor? Hur stark moral och etik har en stjärnadvokat, balanserande mellan att vara i blickpunkten och tjäna arvodesersättning och svara upp mot vad som rimligen bör utmätas - ett långt fängelsestraff? Är det någon som med handen på hjärtat verkligen tror att det är någon annan än KJ som mördade VB?

Nu har ingen dom fallit, så tiden får utvisa vilket beslut som tas. Gissar på en viss rabatt, säg ett fängelsestraff om högst 10 år med möjlighet till frigivning efter 7 år.

Advokaten är bra, inget snack om saken, men f-n om en mördare släpps ut och begår nya brott, exempelvis tar hand om MB eller någon kompis som han anser har förrått honom.

Nej, det är uteslutet. I pipen ligger arton år som åklagarna yrkat - eller livstid.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in